• Anonym (Kaffedraken)

    Inga ordentliga gästhanddukar!

    Har funderat på detta varje gång jag varit på kalas/festligheter där detta har förekommit men aldrig kommit på något vettigt svar.

    Då och då går jag på kalas där toaletten saknar en ordentlig gästhandduk. Hos de jag menar hänger oftast deras badlakan, lite småfuktiga, på en krokmojäng på dörren eller på väggen. Sen finns det 1-2st andra handdukar. Meningen är då att alla gäster och familjen ska dela på dessa 1-2 små handdukar. Ni förstår ju själv hur sunkiga och blöta dessa handdukarna blir efter ett tag. Då letar man istället efter en hörna på ett av badlakanen och hoppas att det är en del som inte varit i rumpan..

    För en del låter detta säkert jättekonstigt och som en trolltråd men det är ganska vanligt!

    Jag har alltid vara en handduk till familjen, badlakanen lägger jag i tvätten (och gömmer korgen) och ev sätter upp rena, nya gästhanddukar (2st) som jag sedan beter ut efter behov under kalaset.

    Hur gör ni, vad tycker ni? Någon som har en förklaring eller har tänkt på varför ni gör som scenariet ovan?

    Tack!

  • Svar på tråden Inga ordentliga gästhanddukar!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om jag skulle ha gäster skulle jag sjäkvklart plocka bort våra småfuktiga badlakan och hänga upp rena torra småhanddukar.

    Har inte tänkt på detta så mycket när jag är hos andra, jag torkar mig på det som finns. Fast om det finns en särskild gästhandduk undviker jag helst den, i alla fall om det är många gäster för då brukar den snabbt bli sunkig och fuktig. Då väljer jag den som ser torrast ut.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Jj) skrev 2019-03-30 20:04:30 följande:

    För att det finns otrevliga bakterier på toan såvida man inte skrubbar allt hela tiden. Många spolar i toan med locket öppet till exempel, mina barn glömmer lätt. :(


    DET är väl i och för sig inget farligt! Att hålla på och försöka skapa en bakteriefri miljö är ju direkt skadligt, hur kan någon ha missat det?
  • Anonym (Kaffedraken)
    korngryn skrev 2019-03-31 08:35:49 följande:

    Om jag skulle ha gäster skulle jag sjäkvklart plocka bort våra småfuktiga badlakan och hänga upp rena torra småhanddukar.

    Har inte tänkt på detta så mycket när jag är hos andra, jag torkar mig på det som finns. Fast om det finns en särskild gästhandduk undviker jag helst den, i alla fall om det är många gäster för då brukar den snabbt bli sunkig och fuktig. Då väljer jag den som ser torrast ut.


    Är man på jättestora kalas med många gäster (för de flesta extremt sällan) så är det knappast några problem att ta lite toapapper att torka händerna på i nödfall? Inte miljövänligt men å andra sidan......................hur ofta är man på ett sånt party
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-03-30 17:42:42 följande:

    Har funderat på detta varje gång jag varit på kalas/festligheter där detta har förekommit men aldrig kommit på något vettigt svar.

    Då och då går jag på kalas där toaletten saknar en ordentlig gästhandduk. Hos de jag menar hänger oftast deras badlakan, lite småfuktiga, på en krokmojäng på dörren eller på väggen. Sen finns det 1-2st andra handdukar. Meningen är då att alla gäster och familjen ska dela på dessa 1-2 små handdukar. Ni förstår ju själv hur sunkiga och blöta dessa handdukarna blir efter ett tag. Då letar man istället efter en hörna på ett av badlakanen och hoppas att det är en del som inte varit i rumpan..

    För en del låter detta säkert jättekonstigt och som en trolltråd men det är ganska vanligt!

    Jag har alltid vara en handduk till familjen, badlakanen lägger jag i tvätten (och gömmer korgen) och ev sätter upp rena, nya gästhanddukar (2st) som jag sedan beter ut efter behov under kalaset.

    Hur gör ni, vad tycker ni? Någon som har en förklaring eller har tänkt på varför ni gör som scenariet ovan?

    Tack!


    Varför måste det vara gästhandukar? Jag gör som de flesta och tar fram rena handdukar och förväntar mig att gästen använder de. Sunkigt beteende att använda badlakan som är personliga tycker jag. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (mor) skrev 2019-03-31 07:58:22 följande:
    Jag har sällan gäster MEN en gästhandduk har jag med egen krok. Alltid fräsch. För mig är det en självklarhet.

    Det har vi med. Mest för att jag vill ha min egen handduk i fred. Vi har två krokar för gästhandukar, så har vi många gäster byter jag ut den lilla handduken som brukar hänga där mot två stora. Då kan alla förhoppningsvis hitta sig en ren och torr bit att torka sig på.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Virriga Vera skrev 2019-03-31 07:56:35 följande:

    Jag har köpt typ tvättlappar, som jag har i en liten korg. Korgen tar jag fram när vi har gäster. Den står på tvättstället och det ligger runt 12 st tvättlappar i den och dessa används som gästhandukar. När man har använt en så lägger man den i tvättkorgen. Tar de slut så kan man använda våra handdukar som naturligtvis är rena.


    Jättefint som dekoration men värdelöst när det tar slut. Jag som gäst hade känt mig dum att ta era handdukar för att våra tagit slut.. bättre att fylla på under kvällen kan jag tycka då.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi har en liten toa på nedervåningen som gäster kan använda. Har en liten handduk som hänger precis vid handfatet. Vill dom inte använda den så har jag alltid en låda med Kleenex på andra sidan handfatet. Problem solved!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Var det du som gnällde i en annan tråd att folk inte lade fram servetter?

    Gisses vilka nonsensproblem folk har.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Virriga Vera skrev 2019-03-31 07:56:35 följande:

    Jag har köpt typ tvättlappar, som jag har i en liten korg. Korgen tar jag fram när vi har gäster. Den står på tvättstället och det ligger runt 12 st tvättlappar i den och dessa används som gästhandukar. När man har använt en så lägger man den i tvättkorgen. Tar de slut så kan man använda våra handdukar som naturligtvis är rena.


    Det där är ett superbra tips! Skall genast införskaffa ett dussin frottétvättlappar.
    Ser att JYSK har pastellfärgade 30x30 frottélappar 5st för 35:- Här ska handlas!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-03-30 17:42:42 följande:

    Har funderat på detta varje gång jag varit på kalas/festligheter där detta har förekommit men aldrig kommit på något vettigt svar.

    Då och då går jag på kalas där toaletten saknar en ordentlig gästhandduk. Hos de jag menar hänger oftast deras badlakan, lite småfuktiga, på en krokmojäng på dörren eller på väggen. Sen finns det 1-2st andra handdukar. Meningen är då att alla gäster och familjen ska dela på dessa 1-2 små handdukar. Ni förstår ju själv hur sunkiga och blöta dessa handdukarna blir efter ett tag. Då letar man istället efter en hörna på ett av badlakanen och hoppas att det är en del som inte varit i rumpan..

    För en del låter detta säkert jättekonstigt och som en trolltråd men det är ganska vanligt!

    Jag har alltid vara en handduk till familjen, badlakanen lägger jag i tvätten (och gömmer korgen) och ev sätter upp rena, nya gästhanddukar (2st) som jag sedan beter ut efter behov under kalaset.

    Hur gör ni, vad tycker ni? Någon som har en förklaring eller har tänkt på varför ni gör som scenariet ovan?

    Tack!


    Om detta är ett återkommande problem, så verkar du ha en väldig konstig släkt- och umgängeskrets.
Svar på tråden Inga ordentliga gästhanddukar!