• Anonym (Gääst­en)
    Sat 30 Mar 2019 17:42
    3235 visningar
    131 svar
    +3
    131
    3235

    Inga ordentliga gästhanddukar!

    Har funderat på detta varje gång jag varit på kalas/festligheter där detta har förekommit men aldrig kommit på något vettigt svar.

    Då och då går jag på kalas där toaletten saknar en ordentlig gästhandduk. Hos de jag menar hänger oftast deras badlakan, lite småfuktiga, på en krokmojäng på dörren eller på väggen. Sen finns det 1-2st andra handdukar. Meningen är då att alla gäster och familjen ska dela på dessa 1-2 små handdukar. Ni förstår ju själv hur sunkiga och blöta dessa handdukarna blir efter ett tag. Då letar man istället efter en hörna på ett av badlakanen och hoppas att det är en del som inte varit i rumpan..

    För en del låter detta säkert jättekonstigt och som en trolltråd men det är ganska vanligt!

    Jag har alltid vara en handduk till familjen, badlakanen lägger jag i tvätten (och gömmer korgen) och ev sätter upp rena, nya gästhanddukar (2st) som jag sedan beter ut efter behov under kalaset.

    Hur gör ni, vad tycker ni? Någon som har en förklaring eller har tänkt på varför ni gör som scenariet ovan?

    Tack!

  • Svar på tråden Inga ordentliga gästhanddukar!
  • Anonym (Titti­)
    Mon 1 Apr 2019 05:11
    #41
    Anonym (.) skrev 2019-03-31 21:39:01 följande:

    Har aldrig ens tänkt tanken. Gästerna kan väl ta den sida av handuken som man inte torkar pungen med efter duschen?


    Och hur ska man veta det?
    Sen torkar jag mig hellre på en punghandduk än en fitthandduk, sju dagar i veckan.

    Äh, ta dasspapper i brist på annat. Eller skippa handtvätten. Har man inte skitit så är det inte hela världen.
  • Mon 1 Apr 2019 05:24
    #42

    Haha det är störande faktiskt! Likaså de människor som INTE har en papperskorg inne på toaletten..

    Jag hänger alltid upp nya fräscha handdukar när vi får planerade gäster. Sen byter jag de dagen efter. Byter såna små handdukar varannan dag ändå så de blir aldrig äckliga.
    Våra badlakan hänger på dörren så det är lätt att inte ta fel. Sjukt äckligt att använda någon annans (förutom familjemedlemmars såklart) badlakan...

  • Mon 1 Apr 2019 05:45
    #43
    Anonym (hej) skrev 2019-03-30 20:47:26 följande:

    Läst att det ofta finns mindre bakterier på toaletten än i köket eftersom de flesta är noggrannare med städningen där. Vet inte om det stämmer men inte helt omöjligt


    Större mängd bakterier i köket, absolut! Men bra mycket farligare bakterier på toaletten tänker jag. Dom i köket är väl vanligen mer harmlösa?
  • Anonym (hej)
    Mon 1 Apr 2019 06:47
    #44
    +1
    Woopsie skrev 2019-04-01 05:45:37 följande:

    Större mängd bakterier i köket, absolut! Men bra mycket farligare bakterier på toaletten tänker jag. Dom i köket är väl vanligen mer harmlösa?


    Enligt någon amerikanske artikel är det mer E. coli (tarmbakteri) i diskhon än i toalettstolen.

    Men egentligen kvittar det väl. Vi har numera tillräckligt rena hushåll (inklusive toaletter och kök) för att man inte ska bli sjuk (om man inte har otur eller har nedsatt immunförsvar).
  • Anonym (Visar familj­ens standa­rd)
    Mon 1 Apr 2019 07:27
    #45

    Vi har oftast overnattande gaster och deras handdukar och badlakan lagger vi da pa sangarna. 

    For icke overnattande gaster har vi saklart gasthanddukar pa gastkrokarna. 

    https://www.specialbeslag.se/produkt/hangare-gaster-formassingad/
    http://skottensplast.se/produkter/krokar/art691-1151m.html

    https://lrse.wordpress.com/2010/11/26/gasthanddukar/
    https://www.brodyrverkstan.se/shop/gasthandduk-gaster/

    Ryser nar jag tanker pa de tillfallen man rakat ut for att det inte funnits en gasthandduk. Da jag inte vill torka handerna pa ett fuktigt, unket badlakan nagon just torkat roven med sa har jag vid dessa tillfallen antingen lufttorkat eller tagit lite toapapper och sedan slangt i papperskorgen (om det funnits nagon). Mycket underligt att inte tillhandahalla handdukar som vard om man nu bjudit hem gaster.

    Med narmare eftertanke visar detta standarden i dessa familjer, da detta endast hant mig i de lite slarvigare familjerna (som later barnen ga fran bordet med kladdiga fingrar sa att kletet hamnar pa vaggarna, dar ens strumpor plotsligt fastnar i golvet da de inte torkat upp saften ordentligt - som spilldes for nagra dagar sedan, som later barnen sitta och gnida sig med nakna rumpor i sofforna osv.), sa detta verkar vara en del av den allmana standarden i dessa familjer.

    Sjalv ar jag uppvuxen med att det alltid funnits frascha gasthanddukar pa toaletten, oftast rosa for damer och ljusbla for herrar, modell mindre som ofta var brukligt pa den tiden. Mina ar idag av normal storlek, sa utvecklingen gar framat, men kan inte lata bli att undra pga denna traden om detta, som hos mig sitter i ryggraden, haller pa att do ut? Vad ar nasta steg? Att lata gaster sova pa smutsiga/anvanda lakan (eftersom det tydligen ar OK att torka sig pa familjens anvanda handdukar)? Intressant trad TS.

  • Anonym (så)
    Mon 1 Apr 2019 09:11
    #46
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-03-30 17:42:42 följande:

    Har funderat på detta varje gång jag varit på kalas/festligheter där detta har förekommit men aldrig kommit på något vettigt svar.

    Då och då går jag på kalas där toaletten saknar en ordentlig gästhandduk. Hos de jag menar hänger oftast deras badlakan, lite småfuktiga, på en krokmojäng på dörren eller på väggen. Sen finns det 1-2st andra handdukar. Meningen är då att alla gäster och familjen ska dela på dessa 1-2 små handdukar. Ni förstår ju själv hur sunkiga och blöta dessa handdukarna blir efter ett tag. Då letar man istället efter en hörna på ett av badlakanen och hoppas att det är en del som inte varit i rumpan..

    För en del låter detta säkert jättekonstigt och som en trolltråd men det är ganska vanligt!

    Jag har alltid vara en handduk till familjen, badlakanen lägger jag i tvätten (och gömmer korgen) och ev sätter upp rena, nya gästhanddukar (2st) som jag sedan beter ut efter behov under kalaset.

    Hur gör ni, vad tycker ni? Någon som har en förklaring eller har tänkt på varför ni gör som scenariet ovan?

    Tack!


    Jag har bara två handukar vid handfatet och de är till för alla, gäster som familj. Men jag byter dem ofta och de är oftast helt nybytta om vi väntar gäster.

    Badlakanen använder vi fler än en gång så de hänger i badrummet, men inte på samma krokar som handdukarna vid handfatet.

    Men jag håller med, ibland är det sunkiga handdukar som hänger i badrummen och det känns inte så trevligt. Det kan även hända hemma hos mig eftersom jag kan vara trött, glömma eller bara inte tänka på att byta handdukar om nån kommer på besök eller jag har mycket annat omkring mig. Vanlig mänsklig glömska helt enkelt. Så tänker jag att det är för andra också och accepterar deras sunkiga handdukar för att ja vet att det är en värdslig sak och lätt att glömma.
  • Anonym (Gääst­en) Trådstartaren
    Mon 1 Apr 2019 09:31
    #47
    +1
    Anonym (Titti) skrev 2019-03-31 19:04:48 följande:

    Bra, då vet du vem du inte ska hälsa på hos igen.

    Själv struntar jag både i gästhanddukar, pannkakor i vasken och bananer i soffan. Så länge det är trevligt så känns det som rena petitesserna.


    Varför skulle jag inte vilja hälsa på där igen? Det är lite drastiskt. De är supertrevliga så det är ju petitesser.
  • Mon 1 Apr 2019 09:43
    #48
    Jag har alltid vara en handduk till familjen, badlakanen lägger jag i tvätten (och gömmer korgen) och ev sätter upp rena, nya gästhanddukar (2st) som jag sedan beter ut efter behov under kalaset.

    Jepp, byter också handdukar under kvällens gång om vi är många.
  • Anonym (Gääst­en) Trådstartaren
    Mon 1 Apr 2019 09:45
    #49
    Anonym (så) skrev 2019-04-01 09:11:56 följande:

    Jag har bara två handukar vid handfatet och de är till för alla, gäster som familj. Men jag byter dem ofta och de är oftast helt nybytta om vi väntar gäster.

    Badlakanen använder vi fler än en gång så de hänger i badrummet, men inte på samma krokar som handdukarna vid handfatet.

    Men jag håller med, ibland är det sunkiga handdukar som hänger i badrummen och det känns inte så trevligt. Det kan även hända hemma hos mig eftersom jag kan vara trött, glömma eller bara inte tänka på att byta handdukar om nån kommer på besök eller jag har mycket annat omkring mig. Vanlig mänsklig glömska helt enkelt. Så tänker jag att det är för andra också och accepterar deras sunkiga handdukar för att ja vet att det är en värdslig sak och lätt att glömma.


    Nästa gång ni har planerade gäster så gå in och känn på handduken som alla använder när halva kalaset har gått. Är den mysig att torka händerna på? Åtminstone så borde du tycka det är tillräckligt sliskigt för att byta. Familjen har ju sitt badlakan som hunnit torka vid den tiden.

    Man kan såklart torka med toapapper men vissa sorter smälter liksom när de blir våta. De suger åt sig så mycket vatten att pappret blir genomsurt direkt och smular sig. Finns det då ingen soptunna heller så måste jag spola en gång till i onödan.

    Tur att vi kan få varandras perspektiv o tankar!
  • Anonym (så)
    Mon 1 Apr 2019 10:02
    #50
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-04-01 09:45:23 följande:
    Nästa gång ni har planerade gäster så gå in och känn på handduken som alla använder när halva kalaset har gått. Är den mysig att torka händerna på? Åtminstone så borde du tycka det är tillräckligt sliskigt för att byta. Familjen har ju sitt badlakan som hunnit torka vid den tiden.

    Man kan såklart torka med toapapper men vissa sorter smälter liksom när de blir våta. De suger åt sig så mycket vatten att pappret blir genomsurt direkt och smular sig. Finns det då ingen soptunna heller så måste jag spola en gång till i onödan.

    Tur att vi kan få varandras perspektiv o tankar!
    Hur menar du nu?

    Om jag har nybytta handdukar vid handfatet vid kalasets början så ska den alltså bytas igen när halva kalaset gått?

    Nu är det ju sällan jag har så stora kalas, utan oftare har vi 2-4 gäster på middag eller så. Men jag ha nog aldrig upplevt att de nybytta handdukarna vid handfatet blivit så sliskiga på ett par timmar att de behöver bytas mitt i middagen.

    Badlakan använder vi när vi duschar eller badar, inte för att torka händerna efter tex toabesök. Toapapper brukar vi inte heller använda, det gör jag nästan bara på offentliga toaletter då jag ogillar såna där lufttorkar.
Svar på tråden Inga ordentliga gästhanddukar!