• Anonym (Gääst­en)
    Sat 30 Mar 2019 17:42
    3241 visningar
    131 svar
    +3
    131
    3241

    Inga ordentliga gästhanddukar!

    Har funderat på detta varje gång jag varit på kalas/festligheter där detta har förekommit men aldrig kommit på något vettigt svar.

    Då och då går jag på kalas där toaletten saknar en ordentlig gästhandduk. Hos de jag menar hänger oftast deras badlakan, lite småfuktiga, på en krokmojäng på dörren eller på väggen. Sen finns det 1-2st andra handdukar. Meningen är då att alla gäster och familjen ska dela på dessa 1-2 små handdukar. Ni förstår ju själv hur sunkiga och blöta dessa handdukarna blir efter ett tag. Då letar man istället efter en hörna på ett av badlakanen och hoppas att det är en del som inte varit i rumpan..

    För en del låter detta säkert jättekonstigt och som en trolltråd men det är ganska vanligt!

    Jag har alltid vara en handduk till familjen, badlakanen lägger jag i tvätten (och gömmer korgen) och ev sätter upp rena, nya gästhanddukar (2st) som jag sedan beter ut efter behov under kalaset.

    Hur gör ni, vad tycker ni? Någon som har en förklaring eller har tänkt på varför ni gör som scenariet ovan?

    Tack!

  • Svar på tråden Inga ordentliga gästhanddukar!
  • Anonym (ppp)
    Mon 1 Apr 2019 13:51
    #61
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-03-30 17:42:42 följande:

    Har funderat på detta varje gång jag varit på kalas/festligheter där detta har förekommit men aldrig kommit på något vettigt svar.

    Då och då går jag på kalas där toaletten saknar en ordentlig gästhandduk. Hos de jag menar hänger oftast deras badlakan, lite småfuktiga, på en krokmojäng på dörren eller på väggen. Sen finns det 1-2st andra handdukar. Meningen är då att alla gäster och familjen ska dela på dessa 1-2 små handdukar. Ni förstår ju själv hur sunkiga och blöta dessa handdukarna blir efter ett tag. Då letar man istället efter en hörna på ett av badlakanen och hoppas att det är en del som inte varit i rumpan..

    För en del låter detta säkert jättekonstigt och som en trolltråd men det är ganska vanligt!

    Jag har alltid vara en handduk till familjen, badlakanen lägger jag i tvätten (och gömmer korgen) och ev sätter upp rena, nya gästhanddukar (2st) som jag sedan beter ut efter behov under kalaset.

    Hur gör ni, vad tycker ni? Någon som har en förklaring eller har tänkt på varför ni gör som scenariet ovan?

    Tack!


    är det du som nyligen skrev en tråd om att du inte fick servetter hos andra, heller? 
  • K med lilla E
    Mon 1 Apr 2019 13:51
    #62

    Vi har inga speciella gästhanddukar hos oss. Jag hänger dock alltid upp nya när det kommer gäster och om jag kommer ihåg det så byter jag efter kalaset. Men för det mesta tror jag att jag byter handhanddukar en gång i veckan. 

  • Anonym (Linn)
    Mon 1 Apr 2019 14:04
    #63
    Desire223 skrev 2019-03-31 21:28:51 följande:
    Man kan ha psykiska besvär som gör det otroligt jobbigt. Jag klarar till exempel inte av när vissa människor spottar, det är så förbannat jävla äckligt att jag kräks. Mjäkig eller ej, jag uppskattar om folk inte spottar i min närhet.
    Jag håller med om att det är äckligt när folk spottar, speciellt när vissa män gör det. Ska bespara dej äckliga detaljer, men du vet när de "tar i från djupet", ja det ryser jag också av. Äter jag något samtidigt kan jag bli riktigt äcklad. Men jag känner inte att jag inte får luft och tror jag ska dö medan hela jag skakar (=som i panikångest).

    Har man nu så kraftig fobi för andras handdukar så skakar man väl bara av händerna och låter dem lufttorka, det tar inte heller speciellt lång tid. Det är något jag föredrar på officiella toaletter, eftersom jag är miljövän och inte gärna använder pappersservetter i onödan. Använder man dessutom handsprit på fuktiga händer så torkar de fortare. (Vilket leder mej till den personliga följdfrågan om en pappershandduk kanske är miljövänligare än en "portion" handsprit? Kanske borde sluta med båda, fast e man ute och går på stan, åker tunnelbana osv känns det som att händerna blir smutsiga fort, inte av andras "bakterier" utan gissningsvis av avgaser.)
    Eller så för att återgå till frågan om andras handdukar, har man fobi och inte vill skaka händerna torra så är man nog så medveten att man har sin egna handduk med i handväskan. Om man har riktig fobi alltså, vilket jag inte tror är så vanligt. Eller så struntar man i att åka hem till andra.
  • Anonym (så)
    Mon 1 Apr 2019 15:05
    #64
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-04-01 10:18:55 följande:
    Jag kanske var otydlig.

    Om man är ett större sällskap som tvättar händerna och torkar sig på samma handduk i några timmar så kommer denna handduken att bli dyngsur och sunkig. Ungefär som en diskhandduk som du torkar porslinet med. Den blir till sist våt och måste bytas för att ha någon torkeffekt. Det är då du eller någon i familjen ska gå in på wc med en ny ren och torr handduk så gästerna slipper torka sig på en blöt handduk, ta toapapper eller låna era badlakan (som kanske är sunkiga eftersom de inte är bytta). Precis det scenariet som jag beskrev i trådstarten alltså!
    Okej jag fattar. Vi är sällan så många, och sällan så frekventa toabesök heller, plus att vi har två toaletter. Så de 6-8 pers som möjligen samsas i vårt hem under några timmar kommer nog att klara sig på de totalt 4 (2 på varje toalett) nybytta handdukarna under den tid som kalaset varar.

    Eller så får de torka sig sunkigt och sen klaga på FL :)
  • Anonym (Gästh­andduk JA)
    Mon 1 Apr 2019 15:16
    #65

    Jag tycker också att det tillhör att ha gästhandduk på toaletten.
    Jag blir också fundersam vilken man ska använda när man är hos folk som inte har någon.
    För mig tillhör det att man har det. 
    Ni som sitter här och gör er roliga över TS. Det är kanske ni som har dom där sunkiga handdukarna som när man torkat händerna så luktar man sur disktrasa. 
    Dottern 16 år kom hem en dag så sa hon.
    Mamma, vi kanske inte alltid har det i ordning och undan plockat MEN toaletten är ren och handdukarna luktar inte illa.
    Hon sa att hos väääldigt många av hennes kompisar luktade handdukarna illa.

  • Anonym (Gääst­en) Trådstartaren
    Mon 1 Apr 2019 15:27
    #66
    Anonym (Gästhandduk JA) skrev 2019-04-01 15:16:50 följande:

    Jag tycker också att det tillhör att ha gästhandduk på toaletten.

    Jag blir också fundersam vilken man ska använda när man är hos folk som inte har någon.

    För mig tillhör det att man har det. 

    Ni som sitter här och gör er roliga över TS. Det är kanske ni som har dom där sunkiga handdukarna som när man torkat händerna så luktar man sur disktrasa. 

    Dottern 16 år kom hem en dag så sa hon.

    Mamma, vi kanske inte alltid har det i ordning och undan plockat MEN toaletten är ren och handdukarna luktar inte illa.

    Hon sa att hos väääldigt många av hennes kompisar luktade handdukarna illa.


    Tack! Min dotter säger samma sak kom jag att tänka på nu. Att kompisarnas handdukar luktar unket. Mpnga barnfamiljer hinner inte tänka på simpla saker som att byta disktrasa eller handdukar på wc i vardagen så jag klandrar ingen men bjuder man in folk för att stanna en stund så tycker jag att man borde ha tid att se över badrummet(n). Att byta till rena handdukar och se så de håller sig fräscha under tiden är inte mycket begärt. Det kan man tom överlåta till ett barn att ha som uppgift.
  • Anonym (Gääst­en) Trådstartaren
    Mon 1 Apr 2019 15:29
    #67
    Anonym (så) skrev 2019-04-01 15:05:57 följande:

    Okej jag fattar. Vi är sällan så många, och sällan så frekventa toabesök heller, plus att vi har två toaletter. Så de 6-8 pers som möjligen samsas i vårt hem under några timmar kommer nog att klara sig på de totalt 4 (2 på varje toalett) nybytta handdukarna under den tid som kalaset varar.

    Eller så får de torka sig sunkigt och sen klaga på FL :)


    Det låter ju bra! Då har du ju handdukar så det räcker till antalet besökare.
  • Anonym (Gääst­en) Trådstartaren
    Mon 1 Apr 2019 15:31
    #68
    Anonym (Linn) skrev 2019-04-01 13:48:49 följande:

    Det dricks mycket kanske? Överförfriskade gäster behöver ju uppsöka badrummet ofta..


    Precis min tanke! Visserligen bryr de sig kanske inte särskilt om handduken är sunkig eller ej. Jag är iallfall aldrig överförfriskad.
  • Mon 1 Apr 2019 15:32
    #69
    +1
    Anonym (Gästhandduk JA) skrev 2019-04-01 15:16:50 följande:

    Jag tycker också att det tillhör att ha gästhandduk på toaletten.
    Jag blir också fundersam vilken man ska använda när man är hos folk som inte har någon.
    För mig tillhör det att man har det. 
    Ni som sitter här och gör er roliga över TS. Det är kanske ni som har dom där sunkiga handdukarna som när man torkat händerna så luktar man sur disktrasa. 
    Dottern 16 år kom hem en dag så sa hon.
    Mamma, vi kanske inte alltid har det i ordning och undan plockat MEN toaletten är ren och handdukarna luktar inte illa.
    Hon sa att hos väääldigt många av hennes kompisar luktade handdukarna illa.


    TS skriver uttryckligen om kalas, vilket betyder en förväntad anhopning med gäster. Om dessa gäster verkligen anser att en bunke nytvättade handdukar som hängs upp mindre än en timme innan deras ankomst är sunkiga för att texten "gäster" inte går att utläsa så är det deras problem och inte mitt. Förhoppningsvis kommer de inte tillbaka igen, jag har inget utrymme för den sortens personer i mitt liv. Tungan ute
  • Anonym (Gääst­en) Trådstartaren
    Mon 1 Apr 2019 15:38
    #70
    Anonym (Hihi) skrev 2019-04-01 12:45:29 följande:

    Herregud, den här tråden slår ju den om servettbristen hos svärmor. ;) Är du verkligen så här eller sitter du och fnissar bakom skärmen när du skriver, precis som jag gör när jag läser. Man får tacka för underhållningen i alla fall.

    Själv har jag bara två krokar och mina gäster är välkomna att använda båda de rena och torra handdukar som finns där. Jag brukar inte behöva fundera så mycket över deras hygien eftersom de är vuxna och välartade människor.


    Många här har barn oxå. Alla umgås inte bara med vuxna välartade människor.

    Vuxna är dessutom riktigt dåliga på att tvätta händerna. De som har torra handdukar ett helt kalas har nog många gäster som inte ens tvättar sig efter toabesök. Min fd tvättade sig bara om händerna efter nr 2. Kolla in en större festival/marknad etc där det är utedass och lägg märke till vem som har använt rengöringsskum på händerna och vem som inte har det. De som går ut och gnider nävarna är de som störst chans har velat bli ren.

    Man kan även läsa svar här i tråden om att man inte ens behlver tvätta sig. Många vuxna går alltså omkring med smutsiga nävar. I filmen contagion (tror jag den heter) så berättar Kate Winslet att vi i genomsnitt tar oss i ansiktet flera tusen gånger i timmen.
Svar på tråden Inga ordentliga gästhanddukar!