• Anonym (Gääst­en)
    Sat 30 Mar 2019 17:42
    3252 visningar
    131 svar
    +3
    131
    3252

    Inga ordentliga gästhanddukar!

    Har funderat på detta varje gång jag varit på kalas/festligheter där detta har förekommit men aldrig kommit på något vettigt svar.

    Då och då går jag på kalas där toaletten saknar en ordentlig gästhandduk. Hos de jag menar hänger oftast deras badlakan, lite småfuktiga, på en krokmojäng på dörren eller på väggen. Sen finns det 1-2st andra handdukar. Meningen är då att alla gäster och familjen ska dela på dessa 1-2 små handdukar. Ni förstår ju själv hur sunkiga och blöta dessa handdukarna blir efter ett tag. Då letar man istället efter en hörna på ett av badlakanen och hoppas att det är en del som inte varit i rumpan..

    För en del låter detta säkert jättekonstigt och som en trolltråd men det är ganska vanligt!

    Jag har alltid vara en handduk till familjen, badlakanen lägger jag i tvätten (och gömmer korgen) och ev sätter upp rena, nya gästhanddukar (2st) som jag sedan beter ut efter behov under kalaset.

    Hur gör ni, vad tycker ni? Någon som har en förklaring eller har tänkt på varför ni gör som scenariet ovan?

    Tack!

  • Svar på tråden Inga ordentliga gästhanddukar!
  • Mon 1 Apr 2019 15:39
    #71
    +1

    Klart man har gästhanddukar på toaletten. Vi har två toaletter hemma och innan vi ska få gäster hänger jag alltid upp nya handdukar och tar bort dem dagen efter och tvättar och hänger upp nya. Man vet aldrig om man får spontanbesök. Och jag har skyltar där det står gäster så det finns ingen tvekan om vilken handduk de ska använda.

    Tycker själv det känns sådär när jag är hos andra och det inte finns någon gästhandduk. Känns inte fräscht att torka sig på deras duschhanddukar även om det är personer jag känner väl.

  • Anonym (så)
    Mon 1 Apr 2019 15:43
    #72
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-04-01 11:29:35 följande:
    Gästhanddukar är ofta små. Dina gäster kanske inte tvättar händerna efter wc besök?

    Många (inkl jag) ber barnen att tvätta sig innan maten vilket innebär att handduken snabbt blir både smutsig och blöt (beroende på hur slarviga barnen är med handtvätten). Sen kommer några vuxna som oxå vill tvätta sig innan. Mellan måltiderna leker barnen och blir smutsiga igen. Det beror på hur många barn man är, vad man bjuder på och hurdana de vuxna gästerna är med hygienen. Och såklart hur många gäster man är totalt. Men att tro att en liten tygbit ska räcka att torka händerna en hel dag/kväll är lite väl optimistiskt.
    Vi är allmänt äckliga och tvättar oss inte innan maten, om man inte är uppenbart skitig efter sandlek eller trädgårdsarbete eller liknande (ovanligt nuförtiden med sandlek då vi har tonåringar och ovanligt också att vi jobbar i trädgården precis innan middagsbjudning).

    Sen har vi inga små gästhanddukar, utan helt vanliga handhanddukar i normal storlek. De blir inte särskilt blöta eller smutsiga på en enda kväll. Men OM de skulle bli det och jag märker det vid ett eget toabesök så byter jag, annars inte (har inte hänt på sistone i alla fall). 

    Jo, våra små tygbitar håller att torka med en hel dag eller så. De blir lite blöta just när de används men torkar mellan varven.
  • Anonym (***)
    Mon 1 Apr 2019 15:45
    #73
    +1
    rocker skrev 2019-04-01 15:39:36 följande:

    Klart man har gästhanddukar på toaletten. Vi har två toaletter hemma och innan vi ska få gäster hänger jag alltid upp nya handdukar och tar bort dem dagen efter och tvättar och hänger upp nya. Man vet aldrig om man får spontanbesök. Och jag har skyltar där det står gäster så det finns ingen tvekan om vilken handduk de ska använda.

    Tycker själv det känns sådär när jag är hos andra och det inte finns någon gästhandduk. Känns inte fräscht att torka sig på deras duschhanddukar även om det är personer jag känner väl.


    Varför inte använda deras vanliga handdukar istället för deras duschhanddukar? Eller är det så att de som inte har gästhanddukar inte heller har vanliga handdukar?

    Vi har alltid vanliga handdukar samt duschhandukar i vårt badrum, och de vanliga hänger sidan om vasken. På gästtoaletten har vi gästhandduk. Naturligtvis är alla rena när vi får gäster. Och inga våta handdukar när gästerna gått.
  • Anonym (så)
    Mon 1 Apr 2019 15:45
    #74
    +1
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-04-01 15:38:22 följande:
    Många här har barn oxå. Alla umgås inte bara med vuxna välartade människor.

    Vuxna är dessutom riktigt dåliga på att tvätta händerna. De som har torra handdukar ett helt kalas har nog många gäster som inte ens tvättar sig efter toabesök. Min fd tvättade sig bara om händerna efter nr 2. Kolla in en större festival/marknad etc där det är utedass och lägg märke till vem som har använt rengöringsskum på händerna och vem som inte har det. De som går ut och gnider nävarna är de som störst chans har velat bli ren.

    Man kan även läsa svar här i tråden om att man inte ens behlver tvätta sig. Många vuxna går alltså omkring med smutsiga nävar. I filmen contagion (tror jag den heter) så berättar Kate Winslet att vi i genomsnitt tar oss i ansiktet flera tusen gånger i timmen.
    Och vad är bekymret med det? Det är ju allmänt känt att överdriven renlighet är ett större hot mot vår hälsa och bidragande orsak till ökade allergier och annat trist.

    Så det kanske är bra att vara lite lagom med det där handtvättandet? Efter toabesök och oftare vid magsjukor, absolut. Men i övrigt tror jag att mitt ansikte och saker runt omkring mig tål lite bakterier och ett och annat virus.
  • Anonym (så)
    Mon 1 Apr 2019 15:46
    #75
    +1
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-04-01 15:38:22 följande:
    I filmen contagion (tror jag den heter) så berättar Kate Winslet att vi i genomsnitt tar oss i ansiktet flera tusen gånger i timmen.
    Tusen ggr i timmen låter mycket, men är det Kate Winslet som säger det i en film så är det såklart sant!
  • Anonym (***)
    Mon 1 Apr 2019 15:48
    #76
    Anonym (så) skrev 2019-04-01 15:46:45 följande:
    Tusen ggr i timmen låter mycket, men är det Kate Winslet som säger det i en film så är det såklart sant!
    Klockren!
  • Mon 1 Apr 2019 16:28
    #77
    +1
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-04-01 15:38:22 följande:

    Många här har barn oxå. Alla umgås inte bara med vuxna välartade människor.

    Vuxna är dessutom riktigt dåliga på att tvätta händerna. De som har torra handdukar ett helt kalas har nog många gäster som inte ens tvättar sig efter toabesök. Min fd tvättade sig bara om händerna efter nr 2. Kolla in en större festival/marknad etc där det är utedass och lägg märke till vem som har använt rengöringsskum på händerna och vem som inte har det. De som går ut och gnider nävarna är de som störst chans har velat bli ren.

    Man kan även läsa svar här i tråden om att man inte ens behlver tvätta sig. Många vuxna går alltså omkring med smutsiga nävar. I filmen contagion (tror jag den heter) så berättar Kate Winslet att vi i genomsnitt tar oss i ansiktet flera tusen gånger i timmen.


    Fast vill man ha ett fungerande immunförsvar ska man inte hålla på och tvätta och sprita och rengöringsskumma i tid och otid.
  • Anonym (Gääst­en) Trådstartaren
    Mon 1 Apr 2019 16:55
    #78
    korngryn skrev 2019-04-01 16:28:18 följande:

    Fast vill man ha ett fungerande immunförsvar ska man inte hålla på och tvätta och sprita och rengöringsskumma i tid och otid.


    Det tror jag inte någon menar här heller, iallafall inte jag. Men har man varit på wc så tycker jag att man bör tvätta sig om händerna. Uppenbarligen tycker inte andra det eller så låtsas de tycka tvärtom bara för att reta upp mig lite.

    Att, som gäst, behlva anvönda ett använt badlakan (som kanske varit i röven på någon en timme tidigare) är lite si sådär. Är det för mycket begärt med en gästhandduk?
  • Anonym (Gääst­en) Trådstartaren
    Mon 1 Apr 2019 16:57
    #79

    DET ÄR INTE JAG SOM HADE TRÅDEN OM SERVETTER!! Jag fick inspiration, det är allt. Verkar många som hängt på denna tråden trots att de hatade ts och hennes tråd. Ni är väl här för att störa er här med.

  • Anonym (***)
    Mon 1 Apr 2019 17:04
    #80
    -1 +2
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-04-01 16:55:31 följande:
    Det tror jag inte någon menar här heller, iallafall inte jag. Men har man varit på wc så tycker jag att man bör tvätta sig om händerna. Uppenbarligen tycker inte andra det eller så låtsas de tycka tvärtom bara för att reta upp mig lite.

    Att, som gäst, behlva anvönda ett använt badlakan (som kanske varit i röven på någon en timme tidigare) är lite si sådär. Är det för mycket begärt med en gästhandduk?
    Ingen här har skrivit att man inte ska tvätta sig om händerna efter toalettbesök.

    Eftersom andra inte upplever att deras eller andras handdukar blir dyngvåta efter en kväll med gäster, så drar du den felaktiga slutsatsen. Men du har väl inga bra argument att komma med.

    Sedan har vissa skrivit att de inte har speciella gästhanddukar, men rena och torra när de får gäster. Men det duger tydligen inte åt dig. Men det är återigen inte samma sak som att folk inte tvättar händerna efter sig.

    Som sagt, om ditt umgänge är så snuskiga så att handdukarna är våta när ni går på toa där, så byt umgänge eller säg till dom.

Svar på tråden Inga ordentliga gästhanddukar!