• Anonym (Gääst­en)
    Sat 30 Mar 2019 17:42
    3237 visningar
    131 svar
    +3
    131
    3237

    Inga ordentliga gästhanddukar!

    Har funderat på detta varje gång jag varit på kalas/festligheter där detta har förekommit men aldrig kommit på något vettigt svar.

    Då och då går jag på kalas där toaletten saknar en ordentlig gästhandduk. Hos de jag menar hänger oftast deras badlakan, lite småfuktiga, på en krokmojäng på dörren eller på väggen. Sen finns det 1-2st andra handdukar. Meningen är då att alla gäster och familjen ska dela på dessa 1-2 små handdukar. Ni förstår ju själv hur sunkiga och blöta dessa handdukarna blir efter ett tag. Då letar man istället efter en hörna på ett av badlakanen och hoppas att det är en del som inte varit i rumpan..

    För en del låter detta säkert jättekonstigt och som en trolltråd men det är ganska vanligt!

    Jag har alltid vara en handduk till familjen, badlakanen lägger jag i tvätten (och gömmer korgen) och ev sätter upp rena, nya gästhanddukar (2st) som jag sedan beter ut efter behov under kalaset.

    Hur gör ni, vad tycker ni? Någon som har en förklaring eller har tänkt på varför ni gör som scenariet ovan?

    Tack!

  • Svar på tråden Inga ordentliga gästhanddukar!
  • Anonym (så)
    Tue 2 Apr 2019 10:39
    #91
    +2

    onödigt att ha en specifik handduk för gäster om alla handhanddukar är helt


    Anonym (Gäästen) skrev 2019-04-01 17:28:43 följande:
    Förlåt. Jag menade en handduk avsedd till enbart gäster.

    Inte tvunget en liten handduk där det står gäster på. Man kan ju missförstå!

    Vad bra att så många har positiva erfarenheter av att alla delar samma handduk och att den håller sig torr och fräsch en hel fest. Jag har inte samma erfarenhet hos några jag varit hos. Bla min egna bror. Vad jag kan läsa mig till i tråden så är det fler än jag som har samma uppfattning.
    När har gäster så kan de torka sig på samma rena, nybytta handduk som jag och min man och barnen torkar oss på under bjudningen. Det känns väldigt märkligt och onödigt att ha en specifik handduk till gästen om alla handdukar som hänger vid handfatet är helt rena och nybytta inför bjudningen.

    Min egen bror ser jag knappt ens som gäst och om han skulle ha synpunkter på en handduk i mitt hem så skulle han frankt kunna säga till och be om en torr/ren handduk om det så behövdes.
  • Tue 2 Apr 2019 15:40
    #92
    +2

    Någonstans i tråden blev avsaknad av specifika gästhanddukar synonymt med att enbart värdfamiljens duschhanddukar finns att tillgå. Hur gick det till?

  • Anonym (Moa)
    Tue 2 Apr 2019 16:18
    #93
    +1
    Jennie med ie skrev 2019-04-02 15:40:07 följande:
    Någonstans i tråden blev avsaknad av specifika gästhanddukar synonymt med att enbart värdfamiljens duschhanddukar finns att tillgå. Hur gick det till?

    Jag tror att det var så i TS huvud redan när hen startade tråden. Bara det att alla vi andra, som är väl medvetna om att det finns mellanting, inte uppfattade det till en början.
  • Anonym (A)
    Tue 2 Apr 2019 16:21
    #94

    Har aldrig reflekterat över detta.

  • Anonym (Gääst­en) Trådstartaren
    Tue 2 Apr 2019 17:20
    #95
    Anonym (Moa) skrev 2019-04-02 16:18:00 följande:

    Jag tror att det var så i TS huvud redan när hen startade tråden. Bara det att alla vi andra, som är väl medvetna om att det finns mellanting, inte uppfattade det till en början.


    Vill tillägga att jag är en kvinna. Framgår inte det i tråden? Det gör det kanske inte. Jaja. Nu vet du.
  • Anonym (Linn)
    Tue 2 Apr 2019 22:03
    #96
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-04-01 15:31:52 följande:
    Precis min tanke! Visserligen bryr de sig kanske inte särskilt om handduken är sunkig eller ej. Jag är iallfall aldrig överförfriskad.
    Nej inte du kanske, men det förekommer ju vid festliga tillfällen även bland er barnfamiljer, även om det förhoppningsvis finns en nykter (el mindre än salongsberusad) i varje familj för att hålla barnen trygga. 
  • Anonym (Gääst­en) Trådstartaren
    Wed 3 Apr 2019 00:33
    #97
    Anonym (Linn) skrev 2019-04-02 22:03:09 följande:

    Nej inte du kanske, men det förekommer ju vid festliga tillfällen även bland er barnfamiljer, även om det förhoppningsvis finns en nykter (el mindre än salongsberusad) i varje familj för att hålla barnen trygga. 


    Klart det gör. Har aldrig påstått annat. Hade det förekommit överförfriskade personer på kalas (inte fest) så hade jag tackat för oss tidigare och gått. Innan handdukarna blev sunkiga ;)

    Man ska inte låta barn leva i skyddad verkstad men fulla personer är knappast något de har behov av att umgås med. Varken jag eller min man dricker så vi blir överförsfriskade på kalas eller fest för den delen om vi har barnen med oss. Men detta är en annan tråd det.
  • Anonym (Linn)
    Wed 3 Apr 2019 06:56
    #98
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-04-03 00:33:50 följande:
    Klart det gör. Har aldrig påstått annat. Hade det förekommit överförfriskade personer på kalas (inte fest) så hade jag tackat för oss tidigare och gått. Innan handdukarna blev sunkiga ;)

    Man ska inte låta barn leva i skyddad verkstad men fulla personer är knappast något de har behov av att umgås med. Varken jag eller min man dricker så vi blir överförsfriskade på kalas eller fest för den delen om vi har barnen med oss. Men detta är en annan tråd det.
    Nu hänger jag inte riktigt med här. Vad menar du att kalas är för något? Jag har bara hört det som i barnkalas. Eller möjligtvis någon form av gammeldags kafferep.
    Vad är kalas om inte en bjudning eller fest eller ett barnkalas?
    Jag har nog aldrig varit på något i alla fall..
  • Anonym (Gääst­en) Trådstartaren
    Wed 3 Apr 2019 07:32
    #99
    Anonym (Linn) skrev 2019-04-03 06:56:12 följande:

    Nu hänger jag inte riktigt med här. Vad menar du att kalas är för något? Jag har bara hört det som i barnkalas. Eller möjligtvis någon form av gammeldags kafferep.

    Vad är kalas om inte en bjudning eller fest eller ett barnkalas?

    Jag har nog aldrig varit på något i alla fall..


    Svårt för mig att säga hur andra definierar kalas. Men för mig är det en bjudning där både barn och vuxna är med. Släktkalas tex. Hört det nån gång? Man kan käka 3-rätters eller bara dricka kaffe o käka tårta. I vilket fall som helat så är ett kalas för mig ingen tillställning där man måste bli dyngrak eller ens dricka överhuvudtaget. Kalas brukar börja tidigare på dagen än fest.

    En fest för mig är det lite mer röj i. Man kan ha nyårsfest, födelsedagsfest, bröllopsfest, ja lite av varje. På en fest är det mer ?tillåtet? att bli överförfriskad även om där är barn. Skulle vi hamna på en fest där folk häller i sig sprit så hade vi tackat för oss tidigare, helt klart.

    Tror nog att du varit på både kalas OCH fest men du definierar det annorlunda. Kolla på Wikipedia om du vill veta mer.
  • Anonym (Åse)
    Wed 3 Apr 2019 10:36

    Undrar hur många män som kommenterar detta eller överhuvudtaget känner till konceptet med gästhanduk

Svar på tråden Inga ordentliga gästhanddukar!