• Anonym (Gääst­en)
    Sat 30 Mar 2019 17:42
    3245 visningar
    131 svar
    +3
    131
    3245

    Inga ordentliga gästhanddukar!

    Har funderat på detta varje gång jag varit på kalas/festligheter där detta har förekommit men aldrig kommit på något vettigt svar.

    Då och då går jag på kalas där toaletten saknar en ordentlig gästhandduk. Hos de jag menar hänger oftast deras badlakan, lite småfuktiga, på en krokmojäng på dörren eller på väggen. Sen finns det 1-2st andra handdukar. Meningen är då att alla gäster och familjen ska dela på dessa 1-2 små handdukar. Ni förstår ju själv hur sunkiga och blöta dessa handdukarna blir efter ett tag. Då letar man istället efter en hörna på ett av badlakanen och hoppas att det är en del som inte varit i rumpan..

    För en del låter detta säkert jättekonstigt och som en trolltråd men det är ganska vanligt!

    Jag har alltid vara en handduk till familjen, badlakanen lägger jag i tvätten (och gömmer korgen) och ev sätter upp rena, nya gästhanddukar (2st) som jag sedan beter ut efter behov under kalaset.

    Hur gör ni, vad tycker ni? Någon som har en förklaring eller har tänkt på varför ni gör som scenariet ovan?

    Tack!

  • Svar på tråden Inga ordentliga gästhanddukar!
  • Anonym (så)
    Wed 3 Apr 2019 11:25
    Anonym (Åse) skrev 2019-04-03 10:36:58 följande:

    Undrar hur många män som kommenterar detta eller överhuvudtaget känner till konceptet med gästhanduk


    Jag känner till konceptet. Min farmor och andra äldre brukade ha gästhanddukar, tom en egen krok med skylten gäster. Har inte sett det hos någon under 70 år på senaste. Har aldrig heller upplevt att det varit ett problem.
  • Anonym (Moa)
    Wed 3 Apr 2019 14:10
    Anonym (Åse) skrev 2019-04-03 10:36:58 följande:
    Undrar hur många män som kommenterar detta eller överhuvudtaget känner till konceptet med gästhanduk

    Vi hade en manlig gäst nyligen som i valet mellan tre handdukar märkta med "Gäster", "Hans" respektive "Hennes" valde den sistnämnda... Men han var ett undantag. De flesta verkar fatta grejen med uppmärkta handdukar, även om de själva inte har det så hemma.
  • Anonym (så)
    Wed 3 Apr 2019 14:39
    +1
    Anonym (Moa) skrev 2019-04-03 14:10:21 följande:

    Vi hade en manlig gäst nyligen som i valet mellan tre handdukar märkta med "Gäster", "Hans" respektive "Hennes" valde den sistnämnda... Men han var ett undantag. De flesta verkar fatta grejen med uppmärkta handdukar, även om de själva inte har det så hemma.
    Hur vet du vilken handduk han använde inne på toaletten? Följde du med honom in eller har ni övervakning på toa hemma hos er?

    Det där med hans/hennes fattar jag inte heller. Vem har såna skyltar?
  • K med lilla E
    Wed 3 Apr 2019 15:04
    Anonym (så) skrev 2019-04-03 14:39:36 följande:
    Hur vet du vilken handduk han använde inne på toaletten? Följde du med honom in eller har ni övervakning på toa hemma hos er?

    Det där med hans/hennes fattar jag inte heller. Vem har såna skyltar?
    Undrar jag också!
  • Anonym (Moa)
    Wed 3 Apr 2019 15:14
    Anonym (så) skrev 2019-04-03 14:39:36 följande:
    Hur vet du vilken handduk han använde inne på toaletten? Följde du med honom in eller har ni övervakning på toa hemma hos er? Det där med hans/hennes fattar jag inte heller. Vem har såna skyltar?

    Jag gick på toa strax efter honom och upptäckte att min handduk, som jag inte hade använt på flera timmar, var blöt medan gästhanduken var snustorr. Vi har sådana skyltar för att markera vilken handduk som är vems. Behövdes väl mest när vi var nyinflyttade. Numera vet vi ändå i vilken ordning de hänger.
  • Anonym (så)
    Wed 3 Apr 2019 15:20
    +1
    Anonym (Moa) skrev 2019-04-03 15:14:42 följande:

    Jag gick på toa strax efter honom och upptäckte att min handduk, som jag inte hade använt på flera timmar, var blöt medan gästhanduken var snustorr. Vi har sådana skyltar för att markera vilken handduk som är vems. Behövdes väl mest när vi var nyinflyttade. Numera vet vi ändå i vilken ordning de hänger.
    Men jösses!

    Hänger ni handdukarna i en viss ordning? Vad händer om HAN råkar torka sig på HENNES? Blir det han eller hon som får tjejbaciller? Och om nån av ungarna råkar torka sig på HENNES? Eller HANS??

    Den här tråden får mig verkligen att växla mellan att skratta ihjäl mig och att inte tro på vad jag läser. På det stor hela otroligt underhållande i alla fall :) Tack för dagens skratt!

  • Anonym (Moa)
    Wed 3 Apr 2019 15:39
    Anonym (så) skrev 2019-04-03 15:20:30 följande:
    Men jösses! Hänger ni handdukarna i en viss ordning? Vad händer om HAN råkar torka sig på HENNES? Blir det han eller hon som får tjejbaciller? Och om nån av ungarna råkar torka sig på HENNES? Eller HANS?? Den här tråden får mig verkligen att växla mellan att skratta ihjäl mig och att inte tro på vad jag läser. På det stor hela otroligt underhållande i alla fall :) Tack för dagens skratt!

    Vi har båda bott ihop med kompisar, inneboende etc. i flera år innan vi flyttade ihop, så det har blivit naturligt för oss att var och en har sin egen handduk. Känns nästan lika självklart som att inte dela tandborste, även om vi ju lika gärna hade kunnat göra det också, med tanke på hur ofta vi ändå byter saliv med varandra.
  • Wed 3 Apr 2019 16:00
    Anonym (Moa) skrev 2019-04-03 15:39:25 följande:

    Vi har båda bott ihop med kompisar, inneboende etc. i flera år innan vi flyttade ihop, så det har blivit naturligt för oss att var och en har sin egen handduk. Känns nästan lika självklart som att inte dela tandborste, även om vi ju lika gärna hade kunnat göra det också, med tanke på hur ofta vi ändå byter saliv med varandra.


    Det är inget ovanligt. Att det står hans och hennes var en inredningsdetalj som var extremt populär för ett tag sedan. På Wish var ju allt -his- -hers- eller his Queen her king osv.

    De flesta som har vars en handduk hänger de i samma ordning alltid. Eller har namn ovanför. Absolut inget märkvärdigt.
  • Anonym (så)
    Thu 4 Apr 2019 13:27
    FreshLinen skrev 2019-04-03 16:00:59 följande:
    Det är inget ovanligt. Att det står hans och hennes var en inredningsdetalj som var extremt populär för ett tag sedan. På Wish var ju allt -his- -hers- eller his Queen her king osv.

    De flesta som har vars en handduk hänger de i samma ordning alltid. Eller har namn ovanför. Absolut inget märkvärdigt.
    Jag tror att det är rätt ovanligt, i alla fall hos yngre personer.
  • K med lilla E
    Thu 4 Apr 2019 13:44
    Anonym (så) skrev 2019-04-04 13:27:08 följande:
    Jag tror att det är rätt ovanligt, i alla fall hos yngre personer.
    Ovanligt hos de flesta tror jag, jag är över 50 och har aldrig sett några skyltar hemma hos någon med HANS och HENNES. 
Svar på tråden Inga ordentliga gästhanddukar!