• Anonym (Gääst­en)
    Sat 30 Mar 2019 17:42
    3244 visningar
    131 svar
    +3
    131
    3244

    Inga ordentliga gästhanddukar!

    Har funderat på detta varje gång jag varit på kalas/festligheter där detta har förekommit men aldrig kommit på något vettigt svar.

    Då och då går jag på kalas där toaletten saknar en ordentlig gästhandduk. Hos de jag menar hänger oftast deras badlakan, lite småfuktiga, på en krokmojäng på dörren eller på väggen. Sen finns det 1-2st andra handdukar. Meningen är då att alla gäster och familjen ska dela på dessa 1-2 små handdukar. Ni förstår ju själv hur sunkiga och blöta dessa handdukarna blir efter ett tag. Då letar man istället efter en hörna på ett av badlakanen och hoppas att det är en del som inte varit i rumpan..

    För en del låter detta säkert jättekonstigt och som en trolltråd men det är ganska vanligt!

    Jag har alltid vara en handduk till familjen, badlakanen lägger jag i tvätten (och gömmer korgen) och ev sätter upp rena, nya gästhanddukar (2st) som jag sedan beter ut efter behov under kalaset.

    Hur gör ni, vad tycker ni? Någon som har en förklaring eller har tänkt på varför ni gör som scenariet ovan?

    Tack!

  • Svar på tråden Inga ordentliga gästhanddukar!
  • Anonym (....)
    Thu 4 Apr 2019 19:59
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-04-01 10:18:55 följande:

    Jag kanske var otydlig.

    Om man är ett större sällskap som tvättar händerna och torkar sig på samma handduk i några timmar så kommer denna handduken att bli dyngsur och sunkig. Ungefär som en diskhandduk som du torkar porslinet med. Den blir till sist våt och måste bytas för att ha någon torkeffekt. Det är då du eller någon i familjen ska gå in på wc med en ny ren och torr handduk så gästerna slipper torka sig på en blöt handduk, ta toapapper eller låna era badlakan (som kanske är sunkiga eftersom de inte är bytta). Precis det scenariet som jag beskrev i trådstarten alltså!


    Då har du dålig kvalité på handdukarna.
  • Anonym (Titti­)
    Fri 5 Apr 2019 04:57
    Anonym (***) skrev 2019-04-04 19:53:58 följande:
    Varför skulle det vara äckligt att torka sig i underlivet, gör inte du det när du tvättar dig där? Och vad använder du då istället för handduk?
    Nej, det är inte äckligt att torka sig i underlivet.
    Men, det är äckligt om handduken ska delas med andra. Och ännu äckligare om hon bara blaskat av sig med vatten.

    Och utöver det... som gäst? UÄK.
  • Anonym (Why)
    Fri 5 Apr 2019 08:15
    Anonym (Moa) skrev 2019-04-04 15:16:00 följande:

    En bekant har berättat att hon har en snipphandduk eftersom hon tvättar sig med vatten istället för att använda toapapper. Jag har aldrig varit hemma hos henne så jag vet inte om den är uppmärkt på något vis. Man får väl hoppas det.
    Varför berättar man sånt för sina bekanta? Kräks
  • Anonym (så)
    Fri 5 Apr 2019 09:45
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-03-30 17:42:42 följande:

     
    Jag har alltid vara en handduk till familjen, badlakanen lägger jag i tvätten (och gömmer korgen) och ev sätter upp rena, nya gästhanddukar (2st) som jag sedan beter ut efter behov under kalaset.

    Hur gör ni, vad tycker ni? Någon som har en förklaring eller har tänkt på varför ni gör som scenariet ovan?

    Tack!


    Får jag fråga en sak från ditt första inlägget: varför gömmer du tvättkorgen? Är du rädd att nån ska rota upp din gamla badhandduk annars eller skäms du över att det finns otvättad tvätt i ditt hem?
  • Anonym (så)
    Fri 5 Apr 2019 09:48
    Anonym (Titti) skrev 2019-04-05 04:57:44 följande:
    Nej, det är inte äckligt att torka sig i underlivet.
    Men, det är äckligt om handduken ska delas med andra. Och ännu äckligare om hon bara blaskat av sig med vatten.

    Och utöver det... som gäst? UÄK.
    Underlivet torkas inte med handdukarna som hänger vid handfatet, de handdukarna är till för händerna och inget annat.
    Anonym (***) skrev 2019-04-04 19:53:58 följande:
    Varför skulle det vara äckligt att torka sig i underlivet, gör inte du det när du tvättar dig där? Och vad använder du då istället för handduk?

    Inte äckligt att torka sig i underlivet, men äckligt om man gör det med handduken man sen använder för att torka händerna på. Oavsett om det bara är
    man själv som använder handduken eller inte.
  • Anonym (Moi)
    Fri 5 Apr 2019 15:44

    Vi har SJÄLVKLART en handduk till varje familjemedlem och ny gästhanduk varje morgon och på kvällen bär jag ut alla handdukar med en för ändamålet särskilt avsedd tång och eldar upp dem. Allt annat vore SUPERSNUSKIGT! Usch vilka äckliga människor det finns!

  • Anonym (Gääst­en) Trådstartaren
    Sat 6 Apr 2019 05:38
    Anonym (så) skrev 2019-04-05 09:45:10 följande:

    Får jag fråga en sak från ditt första inlägget: varför gömmer du tvättkorgen? Är du rädd att nån ska rota upp din gamla badhandduk annars eller skäms du över att det finns otvättad tvätt i ditt hem?


    Varför jag gömmer tvättkorgen? Ja för att det ska bli mer plats på wc, inte lukta verkstad på wc från mannens kläder och för att badlakanen är sunkiga efter att alla duschat. Huuuuur konstig är jag nuuu då? Snabbt hitta på nått som du kan klaga på. Jo jag vet! Jag kan visst tänka mig att använda mitt badlakan mer än en gång. Med det har jag torkat hela krippen inkl underlivet. Men du tycker ju det är äckligt att torka sig med samma handduk som man torkat underlivet med så jag antar att du antingen byter badlakan ofta eller tycker det är äckligt varje gång du ska torka dig, om du ens använder handduk?
    Anonym (så) skrev 2019-04-05 09:48:10 följande:

    Inte äckligt att torka sig i underlivet, men äckligt om man gör det med handduken man sen använder för att torka händerna på. Oavsett om det bara är

    man själv som använder handduken eller inte.


  • Anonym (Gääst­en) Trådstartaren
    Sat 6 Apr 2019 05:41
    Anonym (....) skrev 2019-04-04 19:59:47 följande:

    Då har du dålig kvalité på handdukarna.


    Vänligen berätta för mig vilka handdukar som håller sig torra fast man torkar sig en hel kväll? Jag köper direkt!
  • Sat 6 Apr 2019 11:02

    Jag tycker det är gräsligt fult med gäst handdukar som är uppmärkta, värst är de med texten gäst men skylt lika hemskt. Har rena fräscha handhandukar och minst 2st men alla använder samma.

  • Anonym (....)
    Sat 6 Apr 2019 13:00
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-04-06 05:41:14 följande:

    Vänligen berätta för mig vilka handdukar som håller sig torra fast man torkar sig en hel kväll? Jag köper direkt!


    Alla med bra kvalité. Lite dyrare handdukar
  • Anonym (så)
    Sat 6 Apr 2019 15:32
    Anonym (Gäästen) skrev 2019-04-06 05:38:10 följande:

    Varför jag gömmer tvättkorgen? Ja för att det ska bli mer plats på wc, inte lukta verkstad på wc från mannens kläder och för att badlakanen är sunkiga efter att alla duschat. Huuuuur konstig är jag nuuu då? Snabbt hitta på nått som du kan klaga på. Jo jag vet! Jag kan visst tänka mig att använda mitt badlakan mer än en gång. Med det har jag torkat hela krippen inkl underlivet. Men du tycker ju det är äckligt att torka sig med samma handduk som man torkat underlivet med så jag antar att du antingen byter badlakan ofta eller tycker det är äckligt varje gång du ska torka dig, om du ens använder handduk?


    Men så stingsligt, tråden är väl till för att diskutera det här?

    Det är ju inte helt självklart att veta att din tvättkorg luktar verkstad, och att du därför gömmer den när du har gäster (men annars gör det intet att det luktar verkstad i badrummet?). Luktar tvättkorgen mindre när du gömt den eller gömmer du den i garaget?

    Jag tycker att det skulle vara äckligt att använda handhanddukarna vid handfatet att torka underlivet med - som någon i tråden beskrev att hennes killle gjorde. Badlakan använder jag fler än en gång så det är kanske lika äckligt, men de får hänga kvar när det kommer gäster. gäster har handhanddukar att torka sig på och de handdukarna är fria från underlivstorkning.

    Varför skulle jag inte använda handduk?
Svar på tråden Inga ordentliga gästhanddukar!