• Sun 31 Mar 2019 15:35
    8199 visningar
    44 svar
    44
    8199

    Budget USA resa

    Räcker ~35,000kr som resekassa för 3,5 veckor i USA? Boende & flyg betalt.

    Frågar endast för nöjesskull. Åsikter? :)

  • Svar på tråden Budget USA resa
  • Anonym (USA4F­un)
    Tue 2 Apr 2019 12:16
    #31
    +1
    H4llongr0ttan skrev 2019-04-02 09:16:53 följande:
    Tack för tipsen, nej inga barn. Detta är jag och en kompis till mig. Vi är 26/25 år gamla. Vi förstår att det behövs mycket tid på Disneyland, inte bestämt vilket vi ska besöka. Men vi tänker välja en park som vi vill besöka och vara där en heldag.
    Disneyland är den ursprungliga parken som  Walt Disney skapade i det som en gång var stora apelsinodlingar (därav namnet Orange County) om man inte har egen bil så blir det riktigt knepigt att ta sig dit om man inte hittar en busstur via hotellet. Från Santa Monica är det ett antal timmar med bil till Disneyland i Orange County.

    USA är bilens förlovade land och jag rekommenderar starkt att hyra bil då hela samhället är uppbyggt just runt att alla har egen bil.

    I USA pratar man inte så ofta sträckor i miles (1.6km) utan mer i tid som det tar att åka en viss sträcka, tittar man bara på en karta kan man få uppfattningen att det går fortare att ta sig mellan två punkter än det gör i verkligheten.

    När det gäller telefon är det dyrt att använda Svensk mobil i USA och då betydligt bättre att skaffa ett Amerikanskt kontantkort och använda sig av det. (finns att köpa lite överallt)

    Förlita Er inte på en typ av kreditkort/betalkort ha gärna fler olika från olika utställare. Något som brukar vara förvirrande för svenskar är Credit/debit card och lättats kan man säga att debit card är samma som svenska betalkort. Om de i affär frågar om det är credit eller debit så handlar det om du ska knappa in pinkod eller skriva på förhand.

    Billigare automatstationer för bensin accepterar bara debit cards.

    Jag tror det får räcka för nu ...
  • Bananb­öjaren
    Tue 2 Apr 2019 12:51
    #32

    Ni måste leasa en bil, man klarar sig inte utan bil i det där pruttlandet. Som turistatraktion finns där tyvärr inget att se, och landet är fullt av ytliga och insöade människor.

  • Anonym (USA4F­un)
    Tue 2 Apr 2019 13:09
    #33
    Bananböjaren skrev 2019-04-02 12:51:16 följande:

    Ni måste leasa en bil, man klarar sig inte utan bil i det där pruttlandet. Som turistatraktion finns där tyvärr inget att se, och landet är fullt av ytliga och insöade människor.


    Precis och isbjörnar springer på gatorna i Sverige

    Fördomarna hägrar ;)
  • Bananb­öjaren
    Wed 3 Apr 2019 15:15
    #34
    Anonym (USA4Fun) skrev 2019-04-02 13:09:59 följande:
    Precis och isbjörnar springer på gatorna i Sverige

    Fördomarna hägrar ;)
    Tyvärr är fördomarna baserade på egen erfarenhet av dom där tomtarna.
  • Anonym (L)
    Wed 3 Apr 2019 17:31
    #35
    Bananböjaren skrev 2019-04-03 15:15:21 följande:
    Tyvärr är fördomarna baserade på egen erfarenhet av dom där tomtarna.
    Så tråkigt att du haft dåliga erfarenheter, själv tyckte jag det fanns hur mycket som helst som var värt att se där! Skulle behöva åka dit flera gånger till för att se och uppleva allt jag vill. Sedan är det väl som överallt annars? Det finns ju ytliga och inskränkta människor även här. Jag har däremot träffat många amerikaner som är fantastiska människor, så det känns ju dumt att dra alla över en kam :) Speciellt ett så stort land som USA.
  • Anonym (Jos)
    Wed 3 Apr 2019 17:51
    #36
    Bananböjaren skrev 2019-04-03 15:15:21 följande:

    Tyvärr är fördomarna baserade på egen erfarenhet av dom där tomtarna.


    USA är på plats 3 bland de mest befolkade länderna, nästan 330 miljoner invånare. Så du menar att de är tomtar allihop?
  • Wed 3 Apr 2019 18:39
    #37
    Bananböjaren skrev 2019-04-02 12:51:16 följande:

    Ni måste leasa en bil, man klarar sig inte utan bil i det där pruttlandet. Som turistatraktion finns där tyvärr inget att se, och landet är fullt av ytliga och insöade människor.


    Håller med om att bil är ett måste, men inte det andra. Jag har bott här i 3 år och tycker att människorna är mycket mer öppna och trevliga här än vad dom är i Sverige. Och turistattraktioner finns det gott om!
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (USA4F­un)
    Wed 3 Apr 2019 21:29
    #38
    Lilyje skrev 2019-04-03 18:39:36 följande:
    Håller med om att bil är ett måste, men inte det andra. Jag har bott här i 3 år och tycker att människorna är mycket mer öppna och trevliga här än vad dom är i Sverige. Och turistattraktioner finns det gott om!
    Visst är det så, vi har bott i USA i längre perioder till och från sedan 2000 och har många "vanliga" amerikanska familjer som vänner och de är de bästa tänkbar. Det finns otroligt mycket att se och uppleva i stort sett vart man än åker i USA.

    Det här med storleken på USA tror jag många Svenskar missar då man ofta jämför USA med ex. Sverige när en mer vettig jämförelse borde vara USA - Europa.

    Bil är som sagt i princip ett måste för att det ska fungera på ett vettigt sätt, vad kostar regular gas just nu på ex. Costco eller Citco där ni bor?
  • Wed 3 Apr 2019 21:41
    #39
    +1
    Anonym (USA4Fun) skrev 2019-04-03 21:29:29 följande:

    Visst är det så, vi har bott i USA i längre perioder till och från sedan 2000 och har många "vanliga" amerikanska familjer som vänner och de är de bästa tänkbar. Det finns otroligt mycket att se och uppleva i stort sett vart man än åker i USA.

    Det här med storleken på USA tror jag många Svenskar missar då man ofta jämför USA med ex. Sverige när en mer vettig jämförelse borde vara USA - Europa.

    Bil är som sagt i princip ett måste för att det ska fungera på ett vettigt sätt, vad kostar regular gas just nu på ex. Costco eller Citco där ni bor?


    På costco (bor i minnesota) kostar en gallon $2.45 nu, lite skillnad från i Sverige :p
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (USA4F­un)
    Wed 3 Apr 2019 22:20
    #40
    Lilyje skrev 2019-04-03 21:41:32 följande:
    På costco (bor i minnesota) kostar en gallon $2.45 nu, lite skillnad från i Sverige :p
    Precis :), $2.45 är riktigt ok

    Gud vad vi saknar Costco när vi inte är i USA, vi föredrar Costco framför Sams Club är det samma för Er?
  • Wed 3 Apr 2019 23:59
    #41
    +1
    Anonym (USA4Fun) skrev 2019-04-03 22:20:04 följande:

    Precis :), $2.45 är riktigt ok

    Gud vad vi saknar Costco när vi inte är i USA, vi föredrar Costco framför Sams Club är det samma för Er?


    När det gäller mat så är costco klart överlägset, deras gouda ost är underbar! men blöjor och sånt är bättre på sams. Men det löste vi genom att köpa Targets Up & Up märke på blöjor och våtservetter. Lika bra som huggies :)
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (USA4F­un)
    Thu 4 Apr 2019 00:57
    #42

    För Er som är nyfikna på bensinpriset och inte är så hemma på amerikanska mått så blir priset just nu ca 6kr/liter för den vanliga bensinen vilket är 87 oktan i USA och som de flesta kan köra på.

    Jag tackar för prisuppgiften ovan :)

  • Fri 11 Mar 2022 19:51
    #43

    Kan man åka motorbåt till usa?

  • Anonym (Älska­r att resa)
    Mon 11 Apr 2022 20:08
    #44

    Hej! När jag skulle till USA använde jag mig av en hemsida som var guld värd. Howtobookyourtrip.com, där fanns allt jag behövde. På hemsidan rekommenderas det både hotel och saker att göra. Det fanns även förslag på olika road trips och hur många dagar som behövs och så :) 

Svar på tråden Budget USA resa