• Sun 31 Mar 2019 21:30
    9144 visningar
    23 svar
    23
    9144

    Sjukskriven pga gravidbesvär

    Hej!

    Jo jag läste att man får sjukpenning som vanligt om man blir sjuk under graviditeten. Men om man tex är supertrött, har foglossning eller andra graviditetsbesvär så får man.inte sjukpenning eftersom graviditetens besvär ej är en "sjukdom".

    Jag undrar vilken ersättning man får om man ändå sjukskriver sig för tex foglossning? Vad har jag för pengar då? Jag kan ingenting om detta. Jag är livrädd att stå utan pengar alls om jag inte kan gå till jobbet för att jag har foglossning.

    Ni som vet kan väl upplysa mig?????????

  • Svar på tråden Sjukskriven pga gravidbesvär
  • Sun 31 Mar 2019 21:45
    #1

    Om du inte blir beviljad sjukpenning får du ingen ersättning. I slutet kan man norpa av föräldrapenningen istället har jag för mig.

  • Sun 31 Mar 2019 21:53
    #2

    Men hur gör dom som är sjukskrivna flera veckor/månader innan bebis kommer? Jag fattar inte. Har de inga pengar alls?

  • Sun 31 Mar 2019 21:55
    #3

    Fast blir du sjukskriven och FK godkänner din sjukskrivning får du ju pengar. Det är inte så att de tvärnekar alla graviditetsrelaterade sjukskrivningar.

  • Sun 31 Mar 2019 22:03
    #4

    Aha....men verkar krångligt eller? Skicka in intyg och vänta på svar om man får pengar eller inte. Måste vara mycket stressande att inte veta.

  • Sun 31 Mar 2019 22:16
    #5
    Blivande SuperMorsa skrev 2019-03-31 22:03:58 följande:

    Aha....men verkar krångligt eller? Skicka in intyg och vänta på svar om man får pengar eller inte. Måste vara mycket stressande att inte veta.


    Ofta tar en månad från det att man blev sjukskriven till man får reda på om man blir beviljad sjukpenning av fk.

    Tycker dock ofta läkarna har hyfsad koll på vilka sjukskrivningar som håller hos fk. Tex. jag sökte för konstanta sammandragningar. Det är inget man beviljar sjukskrivning och fp för sa läkaren som tog emot mig. Det visade sig dock att jag hade börjat att öppna mig och var bara i v 32. När det uppsagades blev jag sjukskriven direkt. Det tog dock 6 veckor innan jag såg röken av någon sjukersättning.
  • Sun 31 Mar 2019 23:12
    #6

    När jag väntade andra barnet blev jag sjukskriven 50% i v 22 pga foglossning och sedan 100% fyra veckor senare. Inga problem att få sjukersättning från fk. Nu är jag gravid i v 26 med nr 3 och blev sjukskriven 50% pga foglossning förra veckan så vet inte vad fk beslutar än. Min läkare sa dock att om jag skulle få problem med fk ska jag höra av mig till henne så förtydligar hon läkarintyget. Om fk godkänner eller inte beror ju på vilka problem du har och vad du har för arbete. Har du gjort vad du kunnat för att minska symptomen och kan något förändras på jobbet för att det ska bli lättare? Jag får ont i symfysen samt ryggen och det ilar ner i rumpan och benen av min foglossning. Jag har bäckenbälte, går till sjukgymnast och undviker saker som förvärrar smärtan, typ springa/gå mycket, gå i trappor, tunga lyft osv. Jag är dock idrottslärare vilket är väldigt fysiskt med bl a mycket tunga lyft och det går inte riktigt att ändra på. Graviditet är visserligen ingen sjukdom men det är ett tillstånd som kan leda till att man inte kan utföra sitt jobb på ett bra sätt. Precis som ett brutet ben. Ett brutet ben är inte heller en sjukdom men ett tillstånd som skulle hindra mig från att utföra mitt jobb som idrottslärare. Blir man sjukskriven står arbetsgivaren för ersättningen de två första veckorna. Sjukintyget skickar läkaren digitalt till fk och efter två veckor sjukanmäler arbetsgivaren dig hos fk. Efter det måste man gå in på fk hemsida och ansöka om sjukpenning och efter det tar det ca 30 dagar att få svar om man får sjukersättning eller inte.

  • Mon 1 Apr 2019 07:55
    #7
    Blivande SuperMorsa skrev 2019-03-31 22:03:58 följande:

    Aha....men verkar krångligt eller? Skicka in intyg och vänta på svar om man får pengar eller inte. Måste vara mycket stressande att inte veta.


    Så är det ju med alla sjukskrivningar.
  • Mon 1 Apr 2019 08:28
    #8

    Med 1a barnet, sjukskriven 100 % från v 17 pga illamående.

    Med 2a barnet, sjukskriven 100 % från v 15 pga foglossning. ( va hemma med 1a fortfarande på föräldraledighet) men blev sjukskriven ist för att ta föräldrapenning.

    Med 3e barnet va jag helt sjukskriven från v 11 pga foglossning. Fungerade inte på mitt jobb och fanns inga andra uppgifter ja kunde göra just då. Är Personlig assistent så tunga lyft och dylikt. :) ja hade inga problem Med att bli sjukskriven.

    Nu Med nr 4 v 30 ,är hemma med nr 3 fortfarande och Mår hur bra som helst

  • Snöovä­der
    Tue 2 Apr 2019 20:21
    #9

    Någon som vet hur det funkar om man har ett arbete som kräver mycket kroppsligt arbete? Jag kommer få hoppa av mina studier och då gå tillbaka till arbetet, men den dagen studierna inte funkar kommer heller inte mitt jobb att göra det. Hur gör man i en sådan sits?

    Nu vet jag för det första inte hur allt kommer gå eller hur jag kommer må. Men ni som varit i liknande vad gör man om jag hamnar i den sitsen?

  • Tue 2 Apr 2019 20:51
    #10

    Vid tungt arbete kan du beviljas graviditetspenning fr o m 60 dagar före BF (om arbetsgivaren inte kan ge dig lättare arbetsuppgifter). Innan det är 60 dagar kvar så behöver du ha ett medicinskt besvär som godkänns för sjukskrivning, för att få ersättning.

    Själv är jag sjukskriven på 50% för foglossning och sen får jag graviditetspenning fram till BF, eftersom jag har ett fysiskt tungt arbete.

Svar på tråden Sjukskriven pga gravidbesvär