• Thu 11 Apr 2019 07:35
    989 visningar
    6 svar
    6
    989

    Genomföra missfall på sjukhus

    Hej!

    Jag har tyvärr för andra gången nu, fått erfara ett ma. Och går just nu och väntar på att få starta missfallet.

    Första gången dog fostret i vecka 8, det upptäcktes i vecka 13. Detta var i oktober förra året.

    Den gången genomfördes missfallet hemma. Gick ganska smidigt, var färdigt på några timmar.

    Den här gången ska det ske på sjukhuset, jag är i vecka 20 men man tror att fostret dog någon gång i vecka 16-17.

    I och med att det är mycket senare, så ska jag genomföra det på sjukhuset nu på måndag.

    Jag har givetvis massor med funderingar kring själva genomförandet, trots en del efterforskning så har jag i alla fall en hel del frågor kring hur det går till rent praktiskt. Kanske finns det någon här med erfarenhet?

    Saker jag funderar på:

    Hur lång tid kan det ta mellan pekfinger å långfinger?

    Genomför man allt på toaletten i en skål?

    Måste man titta på fostret? (jag vill absolut inte se)

    Hur lång tid tar det innan man får svar på obduktionen, får man svar även om inget hittas? Kommer det på 1177 eller brev?

    Måste det komma in en präst efter?

    Rent praktiskt, vad bör man ha med sig dit?

    Får sambo vara kvar, om man blir där över natten?

    I den här tråden får gärna fler dyka upp med sina funderingar, känslor och erfarenheter såklart! Man är aldrig ensam i det här.

  • Svar på tråden Genomföra missfall på sjukhus
  • Thu 11 Apr 2019 13:40
    #1

    Blir det begravning också? Eftersom det var så pass sent tänker jag.

  • Thu 11 Apr 2019 16:30
    #2
    cleoeme skrev 2019-04-11 13:40:54 följande:

    Blir det begravning också? Eftersom det var så pass sent tänker jag.


    Det får man välja, vi vill inte det.
  • Anonym (J)
    Thu 11 Apr 2019 16:41
    #3

    Jag beklagar.

    Har ingen erfarenhet, men av vad jag snappat upp så tror jag inte obduktion görs automatiskt utan det måste ni ta upp med dem. Vet fall där det missats och det vill man såklart inte upptäcka i efterhand.

    Tror också det blir mer som en förlossning då du är så långt gången, och givetvis behöver ingen präst komma om ni inte vill.

  • Anonym (Aldje­k)
    Thu 11 Apr 2019 16:57
    #4

    Jag gick igenom ungefär samma som du förra sommaren. Jag fick välja om jag ville föda fram på toaletten, men sa absolut nej till det. Det är trots allt en liten liten bebis som kommer komma ut, och jag tyckte det kändes fel att göra det på toaletten.

    Vi fick också välja om vi ville se och hålla efteråt, och det gjorde vi. Ingenting jag ångrar idag utan det har snarare hjälpt till i sorgeprocessen, att få ett ordentligt avslut.

    Obduktionen tar några veckor att få svar på, och när dom kom fick vi dom direkt av läkare på gyn. Gjordes även ett ultraljud för att kontrollera att allt kommit ut.

    Med andra ord är det helt och hållet upp till er hur ni vill göra, det kommer vara ungefär som en vanlig förlossning, förutom att bebisen är mindre.

    Många stora kramar till dig!! Jag vet precis hur jävligt det är att gå igenom det du gör.

  • Anonym (Minna­)
    Thu 11 Apr 2019 17:25
    #5

    Jag gjorde mitt 4 missfall på sjukhuset. Hade tur för det gick rätt snabbt typ 1 timme. Jag tog upp fostret och tittade på det ( var i chock tror jag) man får typ sitta ovanför en rostfri skål så de kan se att allt kom ut. Jag åkte hem samma dag. Första aborten jag gjorde (frivillig) var den värsta smärta jag varit med om. Fick massa morfin. Är nog individuellt. Det kommer gå bra, ta med en bok lr nåt. Min sambo var med hela tiden

  • Sun 14 Apr 2019 12:07
    #6

    Nu har jag genomgått missfallet, och kan svara på några av mina egna frågor. Tack ni som skrivit innan också! Inget jag önskar någon, men ändå skönt att man inte är ensam.

    Här kommer mina svar:

    Hur lång tid kan det ta mellan pekfinger å långfinger?

    För mig tog det 23 timmar. Men då tog vi en paus i allting under natten och började om med medicinerna på morgonen. Enligt personalen är det vanligt att man startar klockan 8 på morgonen och att allt är ute vid 15-15.30 (dag 2 såg det ut så för mig. Startade 9 på morgonen och allt var ute klockan 15)

    Genomför man allt på toaletten i en skål?

    Jag gjorde det. Frågade inte om något annat gick heller.

    Måste man titta på fostret? (jag vill absolut inte se)

    Nej. Man får bestämma själv. Jag såg ingenting.

    Hur lång tid tar det innan man får svar på obduktionen, får man svar även om inget hittas? Kommer det på 1177 eller brev?

    Denna fråga kan jag inte svara på än, mer än att dom tror att svaret ska komma om 1-2 veckor. Jag ska ringa om en vecka och fråga har jag bestämt.

    Måste det komma in en präst efter?

    Nej, ingen präst kom in, vi sa också att vi inte ville det. Men jag vet inte om det hade kommit en ändå.

    Rent praktiskt, vad bör man ha med sig dit?

    Jag hade med mig ombyte, skönt med nya kläder efter allting(även till sambo). Men också hörlurar, mobil laddare, varma stickade sockor. Gärna ha något att göra, om man läser bok eller spelar spel eller vad man gillar.

    Får sambo vara kvar, om man blir där över natten?

    Ja min sambo fick sova kvar.

Svar på tråden Genomföra missfall på sjukhus