• Anonym (Ts)
    Äldre 11 Apr 14:19
    234 visningar
    2 svar
    2
    234

    Superbra första förlossning, hur gick andra?!

    Ja som frågan lyder, om första förlossningen gick jättebra för er, hur blev då den andra? Är långt kvar för mig men redan börjat stressa upp mig, kanske i onödan?!

  • Svar på tråden Superbra första förlossning, hur gick andra?!
  • Anonym (K)
    Äldre 11 Apr 18:03
    #1

    Första gick hur bra som helst. Startade i v 38+5 med vattenavgång, var öppen 8 cm när jag skrevs in och tog epidural direkt eftersom jag var helt slut. Allt flöt på och en timme senare var jag fullt öppen. Sonen föddes knappt 9 timmar efter vattnet gått. Jag sprack lite på insidan och fick några stygn men hade inte särskilt ont. Åt Alvedon några dagar sen var det lugnt.

    Andra förlossningen startade också med att vattnet gick i v 38+5. Fram till utdrivningsskedet var det som första förlossningen. Var öppen 5 cm när jag skrevs in och fick epidural eftersom jag hade sån foglossningssmärta. Sonen föddes knappt 6 timmar efter vattnet gått. Huvudet kom ut utan problem men axlarna fastnade lite och jag fick ta i mycket mer än med första för att få ut honom. Det visade sig vara en stor bebis på 4,6 kg och jag fick en total sfinkterruptur grad 4. Syddes på operation i nästan 2 timmar. Hade väldigt ont i början och kunde inte sitta eller gå. Fick mycket smärtlindring i flera veckor efter förlossningen, bl a morfin. 1,5 år efter förlossningen fick jag hjälp hos en fysioterapuet och idag (snart 3 år efter förlossningen) har jag inte så mycket problem längre.

    Nu väntar jag barn nr 3 så vi får se vilken typ av förlossning det blir den här gången och hur den slutar.

  • Äldre 11 Apr 18:18
    #2

    Haft två kanon-förlossningar.

    1:a gick vattnet i v. 40+9, värkarna kom samtidigt kl 5 på morgonen. Åkte in vid elva, testade lustgas men mådde illa. Fick epidural o hade hanterbara värkar fram till kl. 13, då krystades han ut på en kvart. Enkel, ett stygn o åkte hem dagen därpå.

    Andra startade med värkar kl 6 på morgonen, regelbundna direkt. Även då v. 40+ 9. Åkte in vid halv nio, fick lustgas då jag va öppen 9 cm o vid halv tio krystades dottern ut på en krystvärk. Inga skador.

    Åkte hem dagen därpå.

    Så jag hade två enkla förlossningar, naturligtvis inte smärtfria men ändå! :)

Svar på tråden Superbra första förlossning, hur gick andra?!