• Fri 19 Apr 2019 20:19
    1160 visningar
    34 svar
    +1
    34
    1160

    Attityder till cannabis

    Hej, i mitt gymnasiearbete håller jag på att ta reda på vilka attityder svenskar har till cannabis. Jag skulle uppskatta om ni tog er tid att svara på formuläret. Det tar cirka 1 minut att fylla i.
    docs.google.com/forms/d/1ePY-0SEE69ePCyOsWxwr2gUqKbJUxfq_bDO-A_iQgmQ/ 

  • Svar på tråden Attityder till cannabis
  • Anonym (qwert­y)
    Fri 19 Apr 2019 20:37
    #1
    fhin11 skrev 2019-04-19 20:19:45 följande:

    Hej, i mitt gymnasiearbete håller jag på att ta reda på vilka attityder svenskar har till cannabis. Jag skulle uppskatta om ni tog er tid att svara på formuläret. Det tar cirka 1 minut att fylla i.
    docs.google.com/forms/d/1ePY-0SEE69ePCyOsWxwr2gUqKbJUxfq_bDO-A_iQgmQ/ 


    Jag saknar ett alternativ under frågan om erfarenhet.
    Har inte använt men testat några få gånger. Anser inte att jag använt då.
    Eller tänker jag fel?
  • Anonym (Ll)
    Sat 20 Apr 2019 00:01
    #2
    Anonym (qwerty) skrev 2019-04-19 20:37:25 följande:

    Jag saknar ett alternativ under frågan om erfarenhet.

    Har inte använt men testat några få gånger. Anser inte att jag använt då.

    Eller tänker jag fel?


    Ja, du tänker fel. Har du testat så har du brukat.
  • washo
    Sat 20 Apr 2019 15:03
    #3

    Cannabis är inkörsport till tyngre droger och kriminalitet så småningom 
    Det är inte alkohol på något sätt 

  • Sat 20 Apr 2019 15:12
    #4

    Frågan "anser du cannabis är farligare än alkohol" är egentligen inte en åsiktsfråga. Det är lika logiskt som att fråga "anser du jorden är rund?" Eller "anser du att Stockholm är Sveriges huvudstad?"

  • Anonym (keke)
    Sat 20 Apr 2019 17:19
    #5
    Crash Man skrev 2019-04-20 15:12:58 följande:

    Frågan "anser du cannabis är farligare än alkohol" är egentligen inte en åsiktsfråga. Det är lika logiskt som att fråga "anser du jorden är rund?" Eller "anser du att Stockholm är Sveriges huvudstad?"


    Det är fakta att cannabis är farligare.
    Var kommer logiken ifrån i detta?
  • Sat 20 Apr 2019 18:35
    #6
    +1
    Anonym (keke) skrev 2019-04-20 17:19:59 följande:

    Det är fakta att cannabis är farligare.

    Var kommer logiken ifrån i detta?


    Nej, det är fakta att alkohol är farligare. Det enligt varenda vetenskaplig studie som gjorts på området.
  • Anonym (keke)
    Sat 20 Apr 2019 18:45
    #7
    Crash Man skrev 2019-04-20 18:35:10 följande:
    Nej, det är fakta att alkohol är farligare. Det enligt varenda vetenskaplig studie som gjorts på området.
    vilken vetenskaplig studie då?
  • Anonym (keke)
    Sat 20 Apr 2019 18:46
    #8
    +1
    Crash Man skrev 2019-04-20 15:12:58 följande:

    Frågan "anser du cannabis är farligare än alkohol" är egentligen inte en åsiktsfråga. Det är lika logiskt som att fråga "anser du jorden är rund?" Eller "anser du att Stockholm är Sveriges huvudstad?"


    du skriver ju själv att cannabis är farligare :P
  • Anonym (qwert­y)
    Sat 20 Apr 2019 21:32
    #9
    Anonym (keke) skrev 2019-04-20 18:46:17 följande:
    du skriver ju själv att cannabis är farligare :P
    Var då? 
    Jag ser inget sånt alls. Utan att göra egna tolkningar och applicera mina egna åsikter i det personen skrivit.
  • Anonym (dumhe­terärd­umhete­r)
    Sun 21 Apr 2019 10:48
    #10
    washo skrev 2019-04-20 15:03:33 följande:

    Cannabis är inkörsport till tyngre droger och kriminalitet så småningom 
    Det är inte alkohol på något sätt 


    De flesta som fortsätter till tyngre missbruk har börjat med alkohol och de flesta som sitter inne för grova brott har alkoholproblem. Vilket gjorde mig lite förvånad då jag förväntat mig att tyngre droger skulle legat i topp. Så den gamla myten om cannabis stämmer bara så till vida att de flesta inte börjar med tunga droger och grov kriminalitet över en natt utan att det handlar om en längre tids upptrappning.

    Vad studien hette minns jag inte men den kanske går hitta om du söker lite. Studien var gjord i Sverige och det är möjligt att studier från andra länder med andra förutsättningar (ex alkoholförbud, socioekonomisk sammansättning) kan ha kommit till andra resultat.

    Därmed inte sagt att jag är för en legalisering av cannabis annat än för medicinskt bruk och då under samma restriktioner som morfinpreparat. Det eftersom de som använder cannabis blir så trög i skallen att de, trotts vad de själva inbillar sig, blir en plåga för sin omgivning.
Svar på tråden Attityder till cannabis