• Stefan99

    Blir dålig av all mat ?

    Blir dålig i magen av fläskkött, fågel och fisk, får gaser och diarrer.
    Kan inte heller äta bröd med mycket fibrer eller frön.
    Kan inte äta färdiga såser.
    Det enda jag tycks tåla att äta idag är nötkött som är lättkryddat med salt.
    Jag kan inte heller dricka läsk, öl, vin eller sprit.
    Kan inte äta smör.
    Tål inte mjölkprodukter eller gluten.
    Har inte blivit utredd för mina bevsär men borde kanske gå till en läkare då jag tycks tåla färre och färre produkter i matcirklen.
    Jag kan inte äta frukt då det sätter fart på magen.
    Har problem med svullen mage hela tiden.
    Blir väldigt gasig av grönsaker och frukt.

    Vad fasiken ska man äta när magen är överkänslig mot i princip allt ?


    Hamburgare utan krydda är typ det enda jag kan äta som det känns

    Är det e nummer jag kan vara känslig mot ?

  • Svar på tråden Blir dålig av all mat ?
  • Meriall

    Det låter ju inte som att specifika maten är orsaken utan snarare som att du har gasproblem i allmänhet av att äta. Gå till läkare och få hjälp med gaserna och det andra så du kan äta normalt. Sluta inte äta utan kolla upp istället. Det är inte allergier.

  • Meebo

    Beställ tid hos läkare och läs detta tills dess och se om något eller det mesta stämmer in på dig.

  • Meebo

    disaccharide intolerance


    Meebo skrev 2019-04-19 22:40:21 följande:
    Beställ tid hos läkare och läs detta tills dess och se om något eller det mesta stämmer in på dig.
  • Stefan99

    Ja jag är laktosintolerant, men det verkar vara mer än så då jag bara äter laktosfritt numera. Verkar som jag är känslig mot lök, vitlök och andra kryddor också.
    Äter jag lök kan man garantera gaser och skitsjuka.

  • Fiffi79

    Det kan inte vara så att du lider av IBS https://vitaenova.se/ohalsa/mage-tarm/ . 

    Då kan det vara så att en krydda gör dig dålig i magen. Jag kan tex absolut inte äta vitlök. Så det behöver inte vara köttet i sig eller så som är det dåliga utan mycket väl en krydda i maten. Har även lärt mig att man kan få värre symptom och IBS kan uppstå när man är äldre så även om du inte haft besvär innan kan det vara det som är ditt problem nu. Hoppas det löser sig för dig så du får rätt på vad du kan och inte kan äta. 

  • sextiotalist
    Stefan99 skrev 2019-04-19 21:50:45 följande:

    Blir dålig i magen av fläskkött, fågel och fisk, får gaser och diarrer.
    Kan inte heller äta bröd med mycket fibrer eller frön.
    Kan inte äta färdiga såser.
    Det enda jag tycks tåla att äta idag är nötkött som är lättkryddat med salt.
    Jag kan inte heller dricka läsk, öl, vin eller sprit.
    Kan inte äta smör.
    Tål inte mjölkprodukter eller gluten.
    Har inte blivit utredd för mina bevsär men borde kanske gå till en läkare då jag tycks tåla färre och färre produkter i matcirklen.
    Jag kan inte äta frukt då det sätter fart på magen.
    Har problem med svullen mage hela tiden.
    Blir väldigt gasig av grönsaker och frukt.

    Vad fasiken ska man äta när magen är överkänslig mot i princip allt ?


    Hamburgare utan krydda är typ det enda jag kan äta som det känns

    Är det e nummer jag kan vara känslig mot ?


    Låter som IBS av lite svårare variant. Det finns medicin som lugnar ner magen (på rätt sätt). Ta kontakt med läkare så du får adekvat hjälp.
    E-nummer, även vatten och salt har E-nummer, E-nummer är bara att man sätter ett nummer på de tillsatser man använder, vilket kan vara allt från salt, vatten till syntetiskt framställda tillsatser.
  • BiggMama

    Känner igen mig och skulle också gissa IBS. Sök hjälp, mem kolla upp ett kostprogram för.omedelbar hjälp. Det heter FODMAP där du utesluter livsmedel för att återinföra ett i taget. Själv äter jag strikt lchf och mår otroligt bra av det. På två-tre dagar försvann min svullnad helt. Från en 7-8 månarders gravid mage till magrutor över nätter. Fötterna och händerna krympte minst en storlek över natten. Och ingen som helst kolik

  • Stefan99

    Sedan jag slutade med läsk och öl har min mage blivit bra mycket bättre från i våras. Har inte druckit en läsk på hela sommaren och har inte åkt på dom där magknipsmärtorna.
    Jag har fortfarande svårt för fläskkött men äter bara laktosfria mejeriprodukter nu.
    Frukt och grönt tål jag fortfarande inte så bra, antar det är fruktsockret.
    Så länge jag undviker fläsk och grönsaker verkar jag klara mig bra samt att jag köper bättre produkter nu och läser innehållsförteckningarna.
    Förr fick jag magsmärtor ett par gånger i veckan men nu har det inte hänt på flera månader, peppar peppar.

  • AniieeHär
    Stefan99 skrev 2019-08-22 22:39:47 följande:

    Sedan jag slutade med läsk och öl har min mage blivit bra mycket bättre från i våras. Har inte druckit en läsk på hela sommaren och har inte åkt på dom där magknipsmärtorna.
    Jag har fortfarande svårt för fläskkött men äter bara laktosfria mejeriprodukter nu.
    Frukt och grönt tål jag fortfarande inte så bra, antar det är fruktsockret.
    Så länge jag undviker fläsk och grönsaker verkar jag klara mig bra samt att jag köper bättre produkter nu och läser innehållsförteckningarna.
    Förr fick jag magsmärtor ett par gånger i veckan men nu har det inte hänt på flera månader, peppar peppar.


    Vad bra,

    Jag skulle dock råda dig att börja äta grönsaker lite försiktigt. Frukten kan du hoppa över om du vill men du måste få i dig vitaminer och tabletter i parti och minut är inte vettigt i längden, plus att du behöver i alla fall lite fibrer.

    Se om du kan hitta i alla fall 1 grönsak av varje färg (vit, grön, gul, röd och blå) som du kan äta i någon form.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • HSOF
    sextiotalist skrev 2019-08-22 10:49:22 följande:
    Låter som IBS av lite svårare variant. Det finns medicin som lugnar ner magen (på rätt sätt). Ta kontakt med läkare så du får adekvat hjälp.
    E-nummer, även vatten och salt har E-nummer, E-nummer är bara att man sätter ett nummer på de tillsatser man använder, vilket kan vara allt från salt, vatten till syntetiskt framställda tillsatser.
    Nej Salt och vatten har inte något E-nummer. Om du inte syftar på något annat salt än vanligt natriumklorid och vatten i form av typ en marinad eller saltlake mm?
  • HSOF
    Stefan99 skrev 2019-04-19 21:50:45 följande:

    Blir dålig i magen av fläskkött, fågel och fisk, får gaser och diarrer.
    Kan inte heller äta bröd med mycket fibrer eller frön.
    Kan inte äta färdiga såser.
    Det enda jag tycks tåla att äta idag är nötkött som är lättkryddat med salt.
    Jag kan inte heller dricka läsk, öl, vin eller sprit.
    Kan inte äta smör.
    Tål inte mjölkprodukter eller gluten.
    Har inte blivit utredd för mina bevsär men borde kanske gå till en läkare då jag tycks tåla färre och färre produkter i matcirklen.
    Jag kan inte äta frukt då det sätter fart på magen.
    Har problem med svullen mage hela tiden.
    Blir väldigt gasig av grönsaker och frukt.

    Vad fasiken ska man äta när magen är överkänslig mot i princip allt ?


    Hamburgare utan krydda är typ det enda jag kan äta som det känns

    Är det e nummer jag kan vara känslig mot ?


    Låter som att du har en obalans i din mage, har du ätit penicillin under den sista tiden?

    Det kan även vara ett resultat av för mycket sockerrik mat. Du beskrev att du tidigare drack mycket läsk och öl. Med sockerrik mat menar jag all mat som innehåller socker men även mat som innehåller andra snabba kolhydrater som snabbt kan omvandlas till socker såsom mjölmat (pasta, bröd mm), vitt ris och potatis. Denna maten missgynna de goda bakterierna i tarmen och gör att skadliga bakterier och svamp istället breder ut sig.

    För att komma rätta med problemet kan du försöka äta mer fermenterade mat såsom mjölksyrade grönsaker, yoghurt, fil eller andra fermenterande livsmedel. Sedan är det även bra att äta probiotika (saker som de goda bakterierna mor bra av) såsom resistent stärkelse som bli finns i bönor, kall kokt potatis, potatismjöl mm. Men det gäller att introducera detta långsamt, för har du dålig tarmflora så kommer din mage istället reagera dåligt på detta.

    Det finns även olika probiotika i hälsokostbutiker. Men frågan hur verkande dessa tabletter är då bakterier är en levande organism och bör förvars kallt för att överleva.
Svar på tråden Blir dålig av all mat ?