• Sat 20 Apr 2019 08:21
    2261 visningar
    12 svar
    12
    2261

    Intressen för 12-åriga killar?

    Jag ska flytta med min familj till en ny stad, vilket innebär att mina två äldsta barn kommer få byta skola. Min storpojke börjar sjuan nästa år och är 12. Han har högfungerande autism. Är social och utåtriktad - men omogen för sin ålder. (Leker ännu med gosedjur och i lekpark. Leker med yngre barn. Spelar tv-spel för yngre barn.) Han ogillar sport. Känslig för nyheter på tv. Gillar teater, rita, tv-spel.

    Vi flyttar delvis för att ge barnen fler möjligheter till fritidssysselsättningar, då vi nu bor på en mycket liten ort med ingenting att göra (bokstavligt talat), men jag är orolig för hur det ska gå för min äldsta i hans nya klass i och med att han är så väldigt långt "efter" sina jämnåriga. ???? Jag vill inte att han ska vara någon annan än sig själv, men jag försöker introducera nya intressen som han kanske kommer gilla. Problemet är bara att jag inte känner någon annan med 12-åriga pojka.

    Därför frågar jag här... Vad är era 12-åringar i intresserade av? Kanske jag kan hitta tips hos er på något min äldsta kan gilla och ha gemensamt med sina nya klasskompisar. ????

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-04-20 08:25
    Mina smileys blev visst frågetecken. Men det framkommer kanske ändå vad jag vill. Jag vill ha hjälp med tips på nya intressen för min 12-åriga son som han kanske nappar på. Är orolig att han inte ska ha något gemensamt med de andra jämnåriga i nya klassen. Kan tilläggas att sonen nästan bara umgås med tjejer.

  • Svar på tråden Intressen för 12-åriga killar?
  • Anonym (12åri­ng)
    Sat 20 Apr 2019 11:37
    #1

    Vilken stad flyttar ni till? Tänker att det är ju olika kulturer i olika delar av landet så olika saker är poppis hos barnen. 


    Jag har också en 12årig kille med autism. Han gillar mest dataspel och tv-spel, gärna såna som man spelar tillsammans med andra (men tänker att där är det verkligen olika vad som är populärt) - han spelar mest med sina vuxna släktingar dock. Han gillar också böcker, serietidningar och är väl också lite barnslig och leker ibland. Sällskapsspel kan vara kul och att leka med djur. Hans största intressen just nu är istiden och dinosaurier och gillar att titta i faktaböcker och fantisera kring hur det var då. Han har också haft svårt med jämnåriga då i vår stad så är han för barnslig för "vanliga" barn i samma ålder men för stor för andra barn med diverse andra diagnoser. 


    Vi funderar också mycket kring om han skulle börja i något fritidsintresse för att hitta kompisar men har inte riktigt kommit på något bra än. 

  • Sat 20 Apr 2019 13:29
    #2

    Vi flyttar till Luleå. Er pojke lät väldigt lik vår. Ungefär samma intressen. (Hade ju varit perfekt om de gått i samma klass!) Han älskar böcker (fantasy, mytologi och fakta) och tv-spel. Jag håller på kolla runt om de har någon teaterförening för barn i Luleå och liknande, men inte hittat någon ännu. (Sonen älskar teater också.) Ja, det är klurigt det här. På skolan han går i nu har de blandade åldrar i klassen, men nu blir det jämnåriga. Svårt. :-/ Något tv-spel för äldre barn kanske...

  • Sat 20 Apr 2019 13:37
    #3

    Det kanske finns något liknande "Vår teater" som han kan gå med i?

  • Anonym (sessa­n)
    Wed 3 Jul 2019 01:43
    #4

    Vår son, snart 13 har autism. Han gillar thaiboxning, träning i grupp men ändå inviduellt. Sen är tränarna suveräna också. Han gillar att cykla, hoppa studsmatta. En kväll ville han plötsligt ta fram sitt lego som han inte har rört på säkert ett år. Han upplevs också som några år yngre.

  • Tue 9 Jul 2019 20:45
    #5

    Tack för era svar! Betyder mycket.

  • Anonym (A)
    Tue 9 Jul 2019 21:06
    #6

    Har en 11-åring som ska börja femman till hösten, så lite yngre. Han är inte intresserad av bollsporter eller att tävla, så många idrotter går bort.

    Han och klasskompisarna spelar olika spel på telefonen eller datorn mest. Dock växlar det vilka spel som är populära.

    Han har testat på rollspel och gillar det. Spelar gärna sällskapsspel.
    Annars gillar han att läsa, bygga saker (tekniklego t.ex.), robotbygge, programmering och lyssna på musik. Han spelar också instrument.

    Han har varit med på några läger där de t.ex. spelat/lekt Maffia. Vet att de var ett gäng i åldern 10-14 som körde det nyligen och hade väldigt kul.

    Han rör sig gärna ute, så jag ska se om han kanske skulle kunna testa orienteering. Både lite klurigt och rörelse.

    Vet att några av ledarna på lägrena han varit på har en bakgrund inom scouterna och Friluftsfrämjandet, och har fått en känsla att det kan vara en bra ingång för att komma in i en grupp och få nya kompisar.

    Om ni flyttar under sommaren kan kanske läger på den nya orten vara ett sätt att få nya vänner, även om det inte är barn i samma klass. Är det "temaläger" har de ju ofta ett gemensamt intresse också.

    Annars skadar det inte att be skolpersonalen om lite hjälp med "matchning" när det gäller klasskamraterna. De kanske kan se till att han kan sitta eller vara i samma grupp med barn som han har goda möjligheter att klicka med.

  • modsey
    Tue 9 Jul 2019 21:52
    #7
    Trefinapojkarjsl skrev 2019-04-20 08:21:44 följande:

    Jag ska flytta med min familj till en ny stad, vilket innebär att mina två äldsta barn kommer få byta skola. Min storpojke börjar sjuan nästa år och är 12. Han har högfungerande autism. Är social och utåtriktad - men omogen för sin ålder. (Leker ännu med gosedjur och i lekpark. Leker med yngre barn. Spelar tv-spel för yngre barn.) Han ogillar sport. Känslig för nyheter på tv. Gillar teater, rita, tv-spel.

    Vi flyttar delvis för att ge barnen fler möjligheter till fritidssysselsättningar, då vi nu bor på en mycket liten ort med ingenting att göra (bokstavligt talat), men jag är orolig för hur det ska gå för min äldsta i hans nya klass i och med att han är så väldigt långt "efter" sina jämnåriga. ???? Jag vill inte att han ska vara någon annan än sig själv, men jag försöker introducera nya intressen som han kanske kommer gilla. Problemet är bara att jag inte känner någon annan med 12-åriga pojka.

    Därför frågar jag här... Vad är era 12-åringar i intresserade av? Kanske jag kan hitta tips hos er på något min äldsta kan gilla och ha gemensamt med sina nya klasskompisar. ????

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-04-20 08:25
    Mina smileys blev visst frågetecken. Men det framkommer kanske ändå vad jag vill. Jag vill ha hjälp med tips på nya intressen för min 12-åriga son som han kanske nappar på. Är orolig att han inte ska ha något gemensamt med de andra jämnåriga i nya klassen. Kan tilläggas att sonen nästan bara umgås med tjejer.


    Tänker att all form av kampsport är bra sporter. Man är schysst mot varandra, trots att man kör mot varandra men ändå är klubben ett team. Jag är djupt imponerad över hur "fostrande" sporten är och att man verkligen har en bra stil mot de man kör emot men samtidigt med :)
  • Tue 9 Jul 2019 22:38
    #8

    Tack för mer bra tips. Temaläger, matchning i klassen och kampsport. Alla bra idéer! Ska kolla upp det. Vi hoppas på flytt så snart som möjligt.

  • Tue 9 Jul 2019 23:16
    #9

    Taikwondo har varit väldigt utvecklande för min nyblivna trettonåring, fast han har slutat med det nu. Och att spela åtminstone lite fotboll är viktigt för att hänga med andra. Träna! Min son gillar att laga mat och flera kompisar verkar också gilla det och vara stolta över vad de kan. Sonen har bjudit på sina kokosbollar på skolan ibland och alla är imponerade. Samt han har bjudit kompisar på nudlar etc hemma. Han gillar att spela teater och är duktig på det, och pga hans rytmkänsla osv skulle jag tro att breakdancing vore något för honom men det har han inte prövat än. Sonen gillar också att komponera egna låtar på någon app, och att spela gitarr (några kompisar spelar också instrument). Han utbyter kompositioner med en kompis. Annars tror ju jag att scouterna kan vara bra för många, men fick inte min son intresserad av det. Han gillar även schack, och det brukar ju finnas klubbar för det (inget min son har tid för). Sonen är även intresserad av politik, samhällsfrågor etc, men har inte hittat något forum för det, även om det höjer nivån på samtalsämnena med kompisar. Detta får man tydligen inte säga på FL, men min son har en släng av Aspergers (dvs på några kriteria passar han in, på andra inte, och ingen sakkunnig har uttalat sig om detta). Men Aspergers finns i släkten. En av min sons kompisar är väldigt Street Smart och kan dessutom typ allt om alla växter i vår trädgård. Ingen av de andra killar kan något om växter men de respekterar killens kunskaper och är imponerade. Killen är dessutom dyslektiker så han behöver ju lite extra poäng. Hitta vad sonen gillar och är bra på, och sälj det till kompisarna. Annars är ju typ alla intresserade av duktiga spelare av datorspel ...

  • Tue 9 Jul 2019 23:34
    #10

    Och, om du är orolig för att sonen ska passa in, se till att han har rätt frisyr, kläder, strumpor och skor. Ett vansinnigt ytligt tips, men det kan göra skillnad eftersom det är viktigt i denna ålder. Tycker personligen att allt detta är fjantigt, men det finns modepoliser bland 12-13 åringar som är snara att döma. Jäklar vilka strapatser vi genomlidit för att få tag på rätt strumpor! Superfjantigt, men om det får sonen att känna sig säkrare, ha mer självförtroende och slippa bekymra sig om en sak mindre, är det värt det.

  • Wed 10 Jul 2019 09:22
    #11

    Min kille är nu 15 och ska börja gymnasiet. Han har autism och adhd utan hyperaktivitet.

    Tyckte också att han var väldigt barnslig när han började 7:an men att det gått fort på högstadiet, det händer mycket under de åren.

    Han har kört badminton-skola, duktiga ledare, gruppaktiviteter men ändå spela själv.

    Karate är poppis här med, passade dåligt med hans skoltider tyvärr men rekommenderas.

    Kulturskolan har massa bra här också -Min son spelar trumpet.

    Då vi bor i Göteborg så har årskort på Liseberg också varit super då det funkat att hänga på skolkompisar dit.

    Vet inte om det finns liknande i er stad.

  • Wed 10 Jul 2019 09:29
    #12

    Håller för övrigt med om klädtipset här ovanför.

    På sonens högstadieskola har det varit sportkläder av ett visst märke som varit modernt.

    Han har känt sig säker och vetat att han haft ?rätt? på sig om han har hållit sig till det märket.

    Så vi har kört t-shorts och collegetröjor därifrån kombat med jeans eller träningsbyxa.

    Sonen har överkänslighet i huden så just jeans är inte hans favvo men träningsbyxor har han inte varit ensam om pga modet i skolan.

Svar på tråden Intressen för 12-åriga killar?