• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilka är dina erfarenheter av Klarna?
  • Anonym (:))

    Jag handlar ofta från företag som använder Klarna, och har aldrig haft några problem, trots att jag använt flera av deras betalningsalternativ och returnerat varor flera gånger. Och appen är ju galet smidig.

    Inte för att vara fördomsfull men det verkar som att de som ogillar Klarna inte har någon vidare koll på varken sin mail eller sin privatekonomi...

  • Anonym (Adressändring)

    De är bra när allt rullar på kan man väl säga. Men det är omöjligt att ändra adress, verkar det som. Mitt ex flyttade härifrån för 4 år sen och de vägrar ändra hans adress för att detta är adressen som han var folkbokförd på första gången han använde Klarna. Skumt. Jag vill inte ha hans räkningar hit.

    Jag ringde dem och de sa då att de inte kan ta emot adressändring av nån annan än från personen själv. Ok visst. De kunde inte heller ändra adress till personens folkbokföring. Ok. Kan väl förstå det nånstans.

    Men att de inte heller kan ändra när han själv ringer/skriver/försöker ändra själv på deras hemsida? Det är INTE ok.

  • uhsumkat
    Anonym (:)) skrev 2019-04-27 11:26:00 följande:
    Jag handlar ofta från företag som använder Klarna, och har aldrig haft några problem, trots att jag använt flera av deras betalningsalternativ och returnerat varor flera gånger. Och appen är ju galet smidig.

    Inte för att vara fördomsfull men det verkar som att de som ogillar Klarna inte har någon vidare koll på varken sin mail eller sin privatekonomi...
    Jag har örnkoll och därför vet jag att Klarna brister många gånger.
    Tror snarare att du känner andra såsom dig själv, att du inte har någon koll alls.
  • Don3
    jrockyracoon skrev 2019-04-26 01:12:24 följande:

    De har en riktigt dålig hemsida. Man hittar inte så lätt på den, och alla ens kommande utbetalningar finns inte där.

    Jag ville betala en sak direkt, och valde då alternativet betala med konto. Sedan visade det sig att detta alternativ betydde att jag inte skulle betala direkt, utan en liten del per månad, med en rejäl ockerränta.

    Jag gick in på hemsidan, men där fanns inget sätt att förstå hur jag skulle kunna ändra, eller betala den räkningen. Eftersom jag inte orkade ringa och tjafsa, blev jag mot min vilja tvungen att vänta en hel jävla månad på att första räkningen skulle komma, med delbetalningen.

    Sedan när jag skulle betala hela beloppet + en hel massa till (ockerränta och administrativ avgift) strulade det också, så jag fick kämpa en hel del innan jag lyckades.

    I fortsättningen ska jag lusläsa alla betalningsalternativ och därtill försöka undvika Klarna i det längsta. Så klarnt...


    Så du säger att för att du missförstod, så orkade du inte ringa och få hjälp att lösa problemet från deras trevliga hjälpsamma kundtjänst. Så det är de deras fel? Tror de är tacksamma om du väljer andra lösningar.
  • Anonym (:))
    uhsumkat skrev 2019-04-27 11:47:51 följande:
    Jag har örnkoll och därför vet jag att Klarna brister många gånger.
    Tror snarare att du känner andra såsom dig själv, att du inte har någon koll alls.
    Hm, den där sista meningen får du nog utveckla!
  • uhsumkat
    Anonym (:)) skrev 2019-04-27 14:37:56 följande:
    Hm, den där sista meningen får du nog utveckla!
    Att du känner andra såsom dig själv?

    Det betyder att man anklagar andra för sina egna fel och brister.
  • Anonym (:))
    uhsumkat skrev 2019-04-27 14:42:32 följande:
    Att du känner andra såsom dig själv?

    Det betyder att man anklagar andra för sina egna fel och brister.
    Note to self: ironi framgår inte på internet...
  • uhsumkat
    Anonym (:)) skrev 2019-04-27 15:18:51 följande:
    Note to self: ironi framgår inte på internet...
    Ligger i linje med dina antaganden alltså...
  • Anonym (Superbra)

    Har alltid funkat smidigt och bra att göra betalningar. Jag älskar att de förenklat allt så att till och med en person som jag (som tappar tålamodet när jag måste fylla i för mycket information) klarar av att köpa saker via internet. 

    Det är så mycket enklare än att betala på kort. Bara välja att betala med klarna och de drar direkt via internetbanken. Kan knappast bli lättare än så. Därför föredrar jag till och med det framför att betala direkt med kort. Måste bara vara uppmärksam att pengarna kan ta någon/några dagar innan de dras.

  • jrockyracoon
    Don3 skrev 2019-04-27 11:54:40 följande:
    Så du säger att för att du missförstod, så orkade du inte ringa och få hjälp att lösa problemet från deras trevliga hjälpsamma kundtjänst. Så det är de deras fel? Tror de är tacksamma om du väljer andra lösningar.

    Nja... Jag missförstod och gick in på deras hemsida, och sedan blev jag less och orkade inte tjafsa mer... 


    Gör man en hemsida för betalningar, och man inte kan betala räkningen där, tycker jag det är uselt. Jag borde ha kunnat lösa hela räkningen på hemsidan, men det fanns inte ens någon information om min betalning där!

    Jag har inte gjort deras hemsida, så jag kan inte lastas för det. Att jag gjorde misstaget var såklart till viss del mitt fel... Deras fel är att de kallade tjänsten, betala med konto. Så benämner man inte en tjänst när man ska betala på kredit...

    Jag tror jag blir mer tacksam än klarna över en ev. skilsmässa mellan oss, men kul för dem om de också blir glada över att missta kunder p.g.a. deras usla tjänster.

  • Anonym (Nja...)

    Första gången skulle jag betala med faktura från Klarna men det kom ingen faktura. Måste påminna via mejl.

    Andra gången skulle jag också betala med faktura från Klarna men det kom ingen. Skrev mejl men fick inget svar eller nån faktura. Till slut ringde jag. Trevlig tjej svarade men hon sa att faktura skickats. Hon sa att jag skulle kolla skräpmejlen, det hade jag redan gjort. Till slut skickade hon fakturan via mejl. Då såg jag att fakturan var daterad redan innan jag fått varan. Fakturan måste betalas inom 14 dagar så det blev bråttom att betala.

    Tredje gången skulle jag beställa från en hemsida från en tredje leverantör, ny för mig. Kryssade för fakturaalternativet men plötsligt var jag inne på en sida där man betalade direkt i förskott. Men sen fick jag iaf varan och då var det skönt att slippa tänka på betalningen. Felet var kanske hemsidans den gången.

  • Don3
    Anonym (Nja...) skrev 2019-05-01 22:50:38 följande:

    Första gången skulle jag betala med faktura från Klarna men det kom ingen faktura. Måste påminna via mejl.

    Andra gången skulle jag också betala med faktura från Klarna men det kom ingen. Skrev mejl men fick inget svar eller nån faktura. Till slut ringde jag. Trevlig tjej svarade men hon sa att faktura skickats. Hon sa att jag skulle kolla skräpmejlen, det hade jag redan gjort. Till slut skickade hon fakturan via mejl. Då såg jag att fakturan var daterad redan innan jag fått varan. Fakturan måste betalas inom 14 dagar så det blev bråttom att betala.

    Tredje gången skulle jag beställa från en hemsida från en tredje leverantör, ny för mig. Kryssade för fakturaalternativet men plötsligt var jag inne på en sida där man betalade direkt i förskott. Men sen fick jag iaf varan och då var det skönt att slippa tänka på betalningen. Felet var kanske hemsidans den gången.


    Att fakturan är daterad före du fått varan beror på att när den du handlat från meddelar att varan är skickad så skickar klarna ut sin faktura (tror de skickar fakturan dagen efter) tar då leveransen mer än en dag är det ju inte konstigt du får fakturan före varan.
  • Tecum
    Don3 skrev 2019-05-02 00:09:27 följande:
    Att fakturan är daterad före du fått varan beror på att när den du handlat från meddelar att varan är skickad så skickar klarna ut sin faktura (tror de skickar fakturan dagen efter) tar då leveransen mer än en dag är det ju inte konstigt du får fakturan före varan.
    Ja det är därför man alltid ska välja betalning inom 14 dagar så att man hinner få varan och kolla att den är okej.
  • Anonym (Usch!)

    De är hemska. Tyvärr går ju den mesta betalningen via dem. De vill så jä*la gärna att man ska dela upp beloppet eller få en faktura.

    Jag betalar allt jag köper med en gång. För mig finns det ingen anledning att hålla på att dela upp betalningen.

    Därför hoppar jag (numera) alltid över personnumret.

    Något man inte ska göra (som jag tyvärr gjorde) är att låta de ha tillgång till dina kortuppgifter (visa lr mastercard) av bekvämlighetsskäl. Det är lätt att råka ut för ofrivilliga inköp.

    Summan är att jag avskyr Klarna. Det gäller att vara så otroligt vaken när man handlar hos dem. Jag vill inte ha en faktura, jag vill inte dela upp betalningen varför måste det vara förstahandsalternativen? Dessutom fyller jag numera själv i mina kortuppgifter och namn och adress, så att inget överraskande händer!

  • auster

    Klarnas affärsmodell är att styra mot fakturabetalning och ta in förseningsavgifter och ränta på de som inte betalar i tid. En faktura är en form av kredit. Detta kan man göra utan att identifiera sig vilket är helt sjukt. Jag undviker Klarna om det går och om när det inte går väljer jag alltid kortbetalning.

  • Mint

    Har inga problem med Klarna. Men förstår att de ställer till det för folk som inte läser så noga, eftersom de ju gärna vill styra över en i olika delbetalningsalternativ.

    Väljer så gott som alltid att betala direkt med kort, så är det betalat och klart när varan kommer. Har deras app för de tillfällen jag tar faktura; då kan man hållla koll på och betala den inifrån appen.

Svar på tråden Vilka är dina erfarenheter av Klarna?