• Thu 25 Apr 2019 20:44
    544 visningar
    8 svar
    8
    544

    Katten gillar inte sonen

    Min bonusson är 11 år. Vi skaffade katt och allting gick jättebra. Nu har jag börjat märka att katten är rädd för bonussonen..hon kurar ihop sig, springer och gömmer sig, reser ragg och väser när han kommer i närheten. Jag är rädd att någonting har hänt, att han kan ha vart elak mot vår katt. Han har sparkat på en igelkott förrut och därför jag har onda aningar. Känns inte alls kul att tro detta och vet inte hur jag ska hantera det..

  • Svar på tråden Katten gillar inte sonen
  • Thu 25 Apr 2019 21:05
    #1

    Det behöver inte vara så att grabben varit elak mot katten (med flit), utan har varit för "på" och t. ex. tvångs-gosat eller hållit fast, eller tom tappat något precis invid katten som skrämt den, eller själv gjort något ljud som skrämt den (skrikit eller skrattat högt). Min ena katt tappade förtroendet för mig ett tag för det var en utryckning precis utanför fönstret just när jag plockade upp henne i min famn (hon kopplade ihop min famn med obehagligt ljud).

    Mitt råd är att börja om på ruta ett med att vänja katten och pojken med varandra. Allt roligt kommer från pojken, all mat serverar han, han leker ordentligt med katten flera gånger varje dag (leksaker på pinne/lina är bäst) osv.

    Kolla gärna på Jackson Galaxy (my cat from hell), han finns på youtube och jag tror tv4/tv4play

  • Thu 25 Apr 2019 21:20
    #2
    BurningDiamond skrev 2019-04-25 21:05:07 följande:

    Det behöver inte vara så att grabben varit elak mot katten (med flit), utan har varit för "på" och t. ex. tvångs-gosat eller hållit fast, eller tom tappat något precis invid katten som skrämt den, eller själv gjort något ljud som skrämt den (skrikit eller skrattat högt). Min ena katt tappade förtroendet för mig ett tag för det var en utryckning precis utanför fönstret just när jag plockade upp henne i min famn (hon kopplade ihop min famn med obehagligt ljud).

    Mitt råd är att börja om på ruta ett med att vänja katten och pojken med varandra. Allt roligt kommer från pojken, all mat serverar han, han leker ordentligt med katten flera gånger varje dag (leksaker på pinne/lina är bäst) osv.

    Kolla gärna på Jackson Galaxy (my cat from hell), han finns på youtube och jag tror tv4/tv4play


    Jättebra tips..Men han tycker inte om katten alls. Han är rädd för henne.. vill inte alls röra henne eller vara nära och jag kan heller inte tvinga honom till det.

    Kan det vara så att katten blir rädd för honom för att han visar så tydligt att han är rädd för katten?

    Han har hällt vatten på katten när hon låg i handfatet förr. Han vågar liksom inte bära henne eller röra henne.

    Vill lösa detta för katten är helt underbar och funkar bra med alla andra, sambon, mig och de två 4 åringarna! Hon är lite mer än 6 månader i ålder.
  • Thu 25 Apr 2019 21:25
    #3
    -2 +1

    Vad är du för mamma som uppfostrat en djurplågare? tvi för såna som er!

  • Thu 25 Apr 2019 21:33
    #4
    +1
    cleoeme skrev 2019-04-25 21:20:11 följande:

    Jättebra tips..Men han tycker inte om katten alls. Han är rädd för henne.. vill inte alls röra henne eller vara nära och jag kan heller inte tvinga honom till det.

    Kan det vara så att katten blir rädd för honom för att han visar så tydligt att han är rädd för katten?

    Han har hällt vatten på katten när hon låg i handfatet förr. Han vågar liksom inte bära henne eller röra henne.

    Vill lösa detta för katten är helt underbar och funkar bra med alla andra, sambon, mig och de två 4 åringarna! Hon är lite mer än 6 månader i ålder.


    Alltså katter brukar generellt gilla folk som är allergiska eller ogillar katter. De gillar liksom att folk inte går fram mot dem utan att de själva får välja när de vill närma sig en människa så nej, jag betvivlar att katten skulle vara rädd för pojken för att han är rädd för henne.

    Däremot saker som att hälla vatten på katten, kanske kasta saker på den och liknande låter som en sannolikare grund för kattens rädsla.

    Mitt råd är att du försöker jobba på pojkens rädsla för katten i första hand. Alla rädslor är ju negativa och ska helst motarbetas. Varför är han rädd för katten? Har den rivit honom som kattunge eller vad? Börja där om när hans rädsla lägger sig kan du fortsätta med att hjälpa honom att återfå kattens förtroende genom tipsen du fick ovan.
  • Thu 25 Apr 2019 21:34
    #5

    Hmmm... Om pojken är rädd för katten och inte är intresserad av att lära känna den är det så klart svårt. Tyvärr hänger alla framsteg i deras inbördes relation på att pojken är villig att jobba på den. Pojkar är trots allt lättare att "tala tillrätta" än katter.

    Kanske det går att lära pojken att bara sätta ut maten varje dag, så katten associerar mat med honom, utan att pojken behöver komma för nära katten? Speciellt om ni ger blötmat (eller i alla fall kan tänka er att lägga en sked blötmat som "godis" på toppen).

    Att katten bara är 6 månader är ju bra, då är hon tillräckligt ung för att inte ha "fastnat" i sina fasoner. Det går att träna gamla katter också, men ju yngre destå lättare. Är hon kastrerad ännu? Okastrerade katter är ofta "skarpare" än kastrater.

    Och ja, om pojken uppför sig skrämt (ryckigt, konstiga ljud, flyr) så kan katten svara på det.

    Ett annat tips är ju att skaffa feliway, du bara sätter den i väggen. Det tar några dagar innan det tar full effekt, men det ska lugna katten lite. Om ni verkligen känner oro så ska ni nog kontakta en "riktig" katt-beteensevetare.

  • Thu 25 Apr 2019 22:48
    #6

    Katten reagerar helt säkert på rädslor, pojken behöver bli lugn och trygg. Låt honom få bestämma takten, hur och när katten ska få komma oav, han är ett barn, katten kommer när det passar den, passet det inte så kommer den inte komma ändå.

  • Thu 25 Apr 2019 23:01
    #7
    -1 +1
    Chattisen skrev 2019-04-25 22:48:51 följande:

    Katten reagerar helt säkert på rädslor, pojken behöver bli lugn och trygg. Låt honom få bestämma takten, hur och när katten ska få komma oav, han är ett barn, katten kommer när det passar den, passet det inte så kommer den inte komma ändå.


    Ts barn är en djurplågare. Självklart har han varit elak mot katten. Han är kapabel att sparka på en igelkott, det säger ganska mycket om honom. Och ts har en djurplågare till son, det säger ganska mycket om henne också. Usch!
  • Thu 2 May 2019 07:55
    #8

    Säg till sonen att inte slå djuren annars han får ingen lördagsgodis katten få godiset istället ????

Svar på tråden Katten gillar inte sonen