• Mon 29 Apr 2019 20:34
    817 visningar
    4 svar
    4
    817

    Blev gravid av avbruten ivf, vill ha en till

    Vår son blev till under ett avbrutet ivf-tillfälle. Gick på hormonerna, äggen utvecklades inte som tänkt och jag fick en ägglossningsspruta och order om samlag. Det tog sig! Nu till min fråga - sonen är nu 5månader och vi vill ha ett barn till framöver. Får man hjälp trots graviditeten? Måste jag börja om hela ivf-processen eller kan man ringa någon för att få letrozol direkt? Vi blev diagnoserade som oförklarligt barnlösa men det är ju ganska uppenbart att ägglossningen va mitt problem


  • Svar på tråden Blev gravid av avbruten ivf, vill ha en till
  • Mon 29 Apr 2019 20:59
    #1
    8992 skrev 2019-04-29 20:34:13 följande:

    Vår son blev till under ett avbrutet ivf-tillfälle. Gick på hormonerna, äggen utvecklades inte som tänkt och jag fick en ägglossningsspruta och order om samlag. Det tog sig! Nu till min fråga - sonen är nu 5månader och vi vill ha ett barn till framöver. Får man hjälp trots graviditeten? Måste jag börja om hela ivf-processen eller kan man ringa någon för att få letrozol direkt? Vi blev diagnoserade som oförklarligt barnlösa men det är ju ganska uppenbart att ägglossningen va mitt problem


    Ja, du kan ringa och boka tid hos någon privat gynekolog och fråga om du kan få ett recept på Letrozol. Men du behöver ha slutat amma helt då (om du har ammat tidigare).
  • Wed 1 May 2019 12:06
    #2

    Hej! Exakt så blev vår son också till med avbrutet ivf. Men innan vi starta ivfen gick jag på 7 kurer pregotime (används inte längre) och 3 kurer Gondel F utan ivf.

    Fick inte du testa något sånt innan ni gick över till ivf? Allt detta gjorde en vanlig gyn som också kolla äggen så man vet när det är dax att ta ägglossnings sprutan :)

  • Thu 2 May 2019 16:34
    #3
    Ellifant skrev 2019-05-01 12:06:32 följande:

    Hej! Exakt så blev vår son också till med avbrutet ivf. Men innan vi starta ivfen gick jag på 7 kurer pregotime (används inte längre) och 3 kurer Gondel F utan ivf.

    Fick inte du testa något sånt innan ni gick över till ivf? Allt detta gjorde en vanlig gyn som också kolla äggen så man vet när det är dax att ta ägglossnings sprutan :)


    Nej, då deras tester visade att jag hade ägglossning en gång så sa dom att det inte va problemet. Vi gick från utredning direkt till att börja med korta protokollet ivf. Tyckte också det va konstigt faktiskt. Men uppenbarligen, enligt mig iaf, så är det ju ägglossningen som krånglar då jag bara hade ett som växte och släppte. Vet inte om jag bör ringa en privat gynekolog eller till ivf-kliniken
  • Thu 2 May 2019 21:23
    #4

    [quote=79600761][quote-nick]8992 skrev 2019-05-02 16:34:05 följande:[/quote-nick]Nej, då deras tester visade att jag hade ägglossning en gång så sa dom att det inte va problemet. Vi gick från utredning direkt till att börja med korta protokollet ivf. Tyckte också det va konstigt faktiskt. Men uppenbarligen, enligt mig iaf, så är det ju ägglossningen som krånglar då jag bara hade ett som växte och släppte. Vet inte om jag bör ringa en privat gynekolog eller till ivf-kliniken[

    Du kan ju alltid fråga ivf-kliniken men när du väl bestämmer dig för att skaffa nästa hade jag kontaktat en privat gynekolog. Var gjorde du iv:en och var dit du :) tänker bor du nära Hässleholm i Skåne kan jag komma med tips ????

Svar på tråden Blev gravid av avbruten ivf, vill ha en till