• eLeona2018

    Ledarskap och organisation

    Jag vill gärna att ni hjälper mig med den uppgiften, jag förstår ingenting.


    Du är verksamhetschef på en spa- och konferensanläggning. Ni har också en restaurang som serverar ekologiska rätter både lunch- och kvällstid. I restaurangen arbetar en mycket populär kock som vann förra årets ?Mästerkocken? på tv.


    Utvecklingen har på senare tid fullständigt exploderat, mycket på grund av att kocken vann tävlingen, och restaurangen är fullbokad såväl lunch- som kvällstid. Bokningarna till både konferens- och spaverksamheten har också fördubblats. I och med detta har problem uppstått och de anställda arbetar alldeles för mycket och flera har blivit långtidssjukskrivna på grund av utbrändhet. Det anställs nya men de är inte fullt inarbetade. Väntetiderna har ökat och kunder börjar bli irriterade. Något måste göras! Du är chef och ska nu föreslå ett åtgärdsprogram.


    a) Hur hade de kunnat undvika att hamna i denna situation?


    b) Gör en lista på vilka åtgärder du ska vidta som chef. Beskriv och motivera åtgärderna.


    c) Vilket ledarskap behövs i nuvarande situation? Motivera.


    d) Rita upp ett organisationsschema för verksamheten och beskriv vilken organisationsform det är samt dess för och nackdelar.


    e) Beskriv hur arbetet rent konkret ska organiseras och fördelas enligt ovanstående schema.

  • Svar på tråden Ledarskap och organisation
  • nnnnnnnn

    om du inte förstår vad frågan innebär och hur du ska svara så är du nog inte på rätt utbildning...
    skapa en studiegrupp med dina kurskamrater och träffas IRL eller via facetime/messenger eller liknande och diskutera era inlämningsuppgifter tillsammans.

Svar på tråden Ledarskap och organisation