• Fri 3 May 2019 19:44
    2799 visningar
    57 svar
    57
    2799

    Större familjer, 5 barn eller fler?

    Jag ser många trådar om familjer med 1-3 barn, men inga med fler. Jag letar inte särskilt, men kanske det redan finns en tråd med större familjer?

    Jag är iallafall nyfiken på er därute, med 5 barn eller fler. Bolla lite tankar, diskutera familjelivet osv.

    Säg gärna hej och presentera er.

  • Svar på tråden Större familjer, 5 barn eller fler?
  • Anonym (Fyra barn)
    Sun 12 May 2019 15:29
    #21

    Om man har fyra då? :) Jag anser det vara många barn. Har det själv varav det yngsta inte var planerat eller önskat (preventivmedels-barn!) men naturligtvis älskat nu ändå.

  • Sun 12 May 2019 16:00
    #22
    Anonym (Fyra barn) skrev 2019-05-12 15:29:54 följande:

    Om man har fyra då? :) Jag anser det vara många barn. Har det själv varav det yngsta inte var planerat eller önskat (preventivmedels-barn!) men naturligtvis älskat nu ändå.


    Klart du är välkommen ändå. Vad har barnen för åldrar?
  • Sun 12 May 2019 16:01
    #23
    Pappa2006 skrev 2019-05-06 18:15:36 följande:

    Jag är 41 och min fru är 40. Vi har 8 barn. 13, 11, 9, 7,5, 6, 3, 2 och en liten nyfödd. Vi brukar semestra hemma eller så åker vi till vår sommarstuga i Österbotten. Vi bor billigt på landet med nära till skogen. Jag brukar säga att det var barn nummer 1 som var den stora omställningen i livet. Att gå från att bara ha varandra till att vara föräldrar, det var stort. Klivet nu från att ha 7 barn till att ha 8, var inte lika omvälvande. Vi trivs med en stor familj och tycker att livet är toppen.


    Ungefär ålder som på mina. Och ja, jag håller med. Från 0 till 1 var påtagligt, från 1 till 2 var märkbart, men sen flöt det bara på.
  • Sun 12 May 2019 16:31
    #24

    Jag är snart 32 och väntar mitt nionde barn. Min äldsta är född 2004 min minsta 2018 och väntar sista i augusti detta året.

  • Anonym (Vänta­råttan­!)
    Sun 12 May 2019 16:33
    #25

    Hej!

    Jag är 39 år och väntar åttonde barnet, en liten pojke,  nu i juni. Sedan är det stopp(maken ska vasektomera sig i höst). Det känns lite märkligt att det är sista graviditeten och sista bebisen, men vi båda känner oss ändå klara och rent utrymmesmässigt tycker vi inte att vi ska ha fler. De äldre barnen är  flicka 18 år, flicka 17 år,flicka 17 år, pojke 12 år, flicka  9 år, flicka  5 år och pojke 3 år.
    Vi bor väldigt behändigt  och billigt på landet, men ändå jättenära stan i ett stort gammalt hus så att alla barn utom femåringen och treåringen har egna rum. Vi har även äldsta dotterns fästman boende hos oss(pga att han har problem hemma), men han har nu börjat komma igång med sitt egna företag så han och dottern är nog ute ur boet när dottern tagit studenten. Det känns också väldigt konstigt ;)

  • Anonym (Fyra barn)
    Sun 12 May 2019 17:07
    #26
    Enniie skrev 2019-05-12 16:00:25 följande:

    Klart du är välkommen ändå. Vad har barnen för åldrar?


    Vad snällt. ;) 17, 13, 7 och 5 år. Pojke, pojke, pojke, flicka. De äldsta börjar bli stora nu!
  • Anonym (Vänta­råttan­!)
    Sun 12 May 2019 17:12
    #27
    Anonym (Fyra barn) skrev 2019-05-12 17:07:28 följande:
    Vad snällt. ;) 17, 13, 7 och 5 år. Pojke, pojke, pojke, flicka. De äldsta börjar bli stora nu!
    Mina äldsta börjar med bli stora, äldsta är ju faktiskt till och med vuxen. Känner du att du börjar fundera kring din identitet som mamma när barnen blir äldre och är på gång bort mot sitt eget liv? Jag har många motstridiga känslor. Jag vill ju så klart att barnen ska klara sig själv och leva som det önskar, men ändå känner jag redan nu innan något barn ens flyttat en viss tomhet. Jag undrar hur det ska kännas när man inte träffar alla sina barn varje dag. 
  • Sun 12 May 2019 17:13
    #28
    Alexi skrev 2019-05-05 09:49:18 följande:
    Alltså hur kommer man på idén att skaffa barn nummer sju när man har ettåriga tvillingar och fyra andra barn? Var är tanken att hinna med att ge tid och kraft åt de barn man redan har?
    Vad gör du ens i denna tråd? Du läste att den var för familjer med 5 barn eller fler ellerhur? Men du kanske är såå sugen på att trycka till andra du inte ens känner. Hur tänker DU undrar jag? Du vill ha svar från en annan med dina frågor men då undrar jag vad du får ut av att vara dryg och spydig? Dessutom anonymt på nätet. Vad du är modig verkligen.
  • Tue 18 Jun 2019 23:48
    #29

    Jag är 27 år gammal och har 5 barn på 9år, 5 år, 3 år, och tvillingar på 2 år :). Jag längtar efter fler, men vet inte om min sambo är på samma spår ????. Dem 4 sista är födda inom loppet av 3 år, så nog har det varit intensivt vill jag lova, men så underbart :).

  • Thu 20 Jun 2019 19:33
    #30
    mangelica skrev 2019-06-18 23:48:49 följande:

    Jag är 27 år gammal och har 5 barn på 9år, 5 år, 3 år, och tvillingar på 2 år :). Jag längtar efter fler, men vet inte om min sambo är på samma spår ????. Dem 4 sista är födda inom loppet av 3 år, så nog har det varit intensivt vill jag lova, men så underbart :).


    Härligt!

    Vi tänker oss en till. Sålänge det finns plats i bilen, säger karln min.
Svar på tråden Större familjer, 5 barn eller fler?