• Sun 5 May 2019 18:01
    1416 visningar
    25 svar
    25
    1416

    Min sambo och hennes lögner

    Hej,

    Ursäkta ett något lång inlägg men jag mår så dåligt. Jag vänder mig till er som har positiva erfarenheter av att bygga upp tillit igen. Har väntat i över ett år med att skriva här. Känns intimt på något sätt att lämna ut sig. Men, jag har ingen att prata med om detta, tyvärr har jag insett det. Därför är jag här nu. Mina närmaste vänner som är män förstår inte för de är inte känsliga som jag på samma sätt. Mina syskon har jag inte den kontakten med.

    Jag har varit ihop med henne i 14 år, vi har haft tuffa perioder som inte berör otrohet men andra svåra saker i livet som fört oss närmare varandra. Vi skrattar och gråter ihop, har bra sex ofta och vi trivs ihop och har en nära relation. Vi har flera barn ihop. Hon är min livskamrat. Men, hon har ett trasigt förflutet och har alltid haft ett introvert sätt som inkluderat en del hemligheter om diverse allmänna saker. För länge sedan hade vi en djup livskris som vi tog oss igenom (ej otrohet) och jag kände att det var vi mot världen när vi tog oss igenom. Jag kände mig stark och lyckades bygga upp en slags naiv tillit till henne vilket är så fint att ha i livet.

    Jag upptäckte för 2-3 år sedan av ren slump några meddelanden till ett av hennes ex och till en kollega som inte var ok. Några meddelanden som hon missat att radera. I det ena fallet kändes meddelandet som ett sätt att väcka en gammal björn som sover, hon ville få igång en kontakt med honom med diffusa minnen relaterade till något intimt. I det andra fallet var det inte mycket att gå på men, några ord som i sig inte betyder så mycket men som ändå är en signal från hennes sida att hon ville något mer. Det som försvårat min bedömning är att kontakten online kändes relativt färsk, dvs inte något som pågått länge även om de kände varandra från jobbet. Efter en lång process kom det så fram att hon fått känslor för kollegan men att det aldrig utvecklats till något enligt henne. Jag har inte mycket bevis att gå på och jag har luskat en hel del tidigare och kommit fram till att hon faktiskt kan tala sanning om detta. Finns inga andra missar från henne, bara detta. Jag har förlikats med att jag aldrig kommer veta men oavsett är sveket där, hon har under 6 månaders tid utvecklat känslor för en kollega utan att säga något till mig. Jag kan förstå att man kan få känslor efter så många år men det är hemlighetsmakeriet och det hon dolt som får mig att må så dåligt.

    Jag är arg och ledsen om vart annat och det har pågått nu i ett år..jag har så svårt att hantera detta, att ta henne på allvar när hon säger att hon älskar mig. Jag har varit tydlig med henne att vi får starta om förhållandet från början och bygga det dag för dag. Hur länge ska jag känna sorg, när blir det bättre? Har ni några tips på vad jah kan göra när jag känner en klump i magen och ångest?

    Tack.

  • Svar på tråden Min sambo och hennes lögner
  • Anonym (Absol­utidag­)
    Sun 5 May 2019 18:33
    #1

    Vad hände??

  • Anonym (Trött­)
    Sun 5 May 2019 18:42
    #2

    Vad ska hon göra åt att hon får känslor för en kollega? Det styr man inte över. Hon agerade ju inte på det. Varför tycker du att hon skulle berätta det? Nu när hon gjort det går du omkring med en klump i magen i ett år. Det var antagligen det hon ville undvika? 

    Att man vill dra något med ett ex tycker jag inte är märkligt. Om hon haft svåra perioder och haft en eller flera såna med exet har han en annan insikt och förståelse för det kanske? Jag gör också så ibland. Jag har ett förflutet i missbrukarkretsar. Min partner fattar inget av det och känns bara förmanande och skuldbeläggande i de lägen jag söker stöd. Jag har tyvärr tappat kontakten med min sponsor(som min partner också var svartsjuk på) och söker mig till andra som upplevt det och vet hur jag känner i det. Bland annat då ett ex som också är ren sedan många år. Det är inte för att gå bakom ryggen på min partner! Det är för att få hjälp att hantera ett problem. Ett problem som ställer till det för min partner mer än någon annan så jag fattar helt ärligt inte hans tänk i det här.


    Jag tror att det är du som äger denna ångest. Och att du måste jobba med dig själv istället för att lägga det på din fru.

  • Sun 5 May 2019 19:00
    #3

    Tack för dina tankar. Ditt sätt att se på detta är såklart begränsad av den informationen jag gav. Jag har säkert mycket att jobba på men jag förväntar mig samma respekt jag själv givit henne och det har jag blivit sviken på. Hon har själv erkänt att hon ville få exet att åtrå henne tex. Hon får gärna göra vad hon vill men inte med mitt hjärta som insats. Som fd missbrukare borde du själv veta att hemligheter och dolda saker inte är något man rekommenderar, framför allt inte till sin livskamrat. Ditt svar var inte konkret eller positivt så det hjälper mig inte så mycket i min sorg.


    Otrohet
  • Anonym (Trött­)
    Sun 5 May 2019 19:22
    #4
    Adamant skrev 2019-05-05 19:00:37 följande:

    Tack för dina tankar. Ditt sätt att se på detta är såklart begränsad av den informationen jag gav. Jag har säkert mycket att jobba på men jag förväntar mig samma respekt jag själv givit henne och det har jag blivit sviken på. Hon har själv erkänt att hon ville få exet att åtrå henne tex. Hon får gärna göra vad hon vill men inte med mitt hjärta som insats. Som fd missbrukare borde du själv veta att hemligheter och dolda saker inte är något man rekommenderar, framför allt inte till sin livskamrat. Ditt svar var inte konkret eller positivt så det hjälper mig inte så mycket i min sorg.


    Jag tycker att det var väldigt konkret. På vilket sätt var det inte det?


    Jag har inga hemligheter men min partner är ingen hjälp gällande det. Tvärtom. Jag trodde det framgick? Jag söker hjälp av andra eftersom han inte kan ge det. Han skuldbelägger mig för mitt förflutna och jag kan inte få det ogjort. 

  • Sun 5 May 2019 19:43
    #5

    Om du läser inledningen igen. Att säga att jag ska jobba på det känns inte jättekonkret eller? Att hemlighålla kontakter med gamla ex som går åt det sexuella hållet är i min bok otrohet. Hon vet att jag tycker det också. Oavsett handlar detta för mig om dolda saker när jag själv levt öppet och ärligt med henne. Hon har en historik av att dölja saker och hemlighålla dem och det påverkar mig. Jag har klargjort för länge sedan att jag inte vill leva så. Jag ville ha konkreta tips på hur man bygger tillit igen och vad man kan göra för att känna sig mindre ledsen.

  • Sun 5 May 2019 19:51
    #6
    +1

    Jag har inga tips, men min känsla är att du förstorar upp detta in absurdum - med den reservationen att det finns mer som du inte berättat. Men då kan du inte heller kräva bra råd.
    Ingen kan hjälpa att man får känslor för någon annan, huvudsaken är att man inte agerar på det. Nu gjorde hon det på sätt och vis, det var fel av henne men vad jag förstår har hon begripit det och bett om ursäkt. Ingen är ofelbar, inte du heller. Din önskan att hon skulle berättat det direkt förstår jag däremot inte, hade du mått bättre då? Hur hade du agerat? Vaktat henne varje sekund och blivit en kontrollerande psykopat?
    När man får känslor för fel person är det bäst och vanligast att man hanterar det själv och låter det gå över. Att göra partnern orolig gör inte saken bättre. När du fick reda på det var det över, som jag fattat det, och då borde det vara lättare att bearbeta. Hotet är borta så att säga. Eller det aktuella hotet, man kan aldrig garantera att hon - eller du - inte får känslor för någon annan i framtiden. Om du fortsätter att skuldbelägga henne och älta detta blir det självuppfyllande och du kommer att förlora henne. Är det så du vill ha det?

  • Sun 5 May 2019 19:58
    #7

    Jag kanske ska förtydliga en sak. Svårt att skriva ner varenda detalj och historik här så absolut jag håller med dig på det sättet. Grejen med kollegan blev troligen avbruten av mig så det är inte riktigt så enkelt.

  • Anonym (Trött­)
    Sun 5 May 2019 20:00
    #8
    Adamant skrev 2019-05-05 19:43:47 följande:

    Om du läser inledningen igen. Att säga att jag ska jobba på det känns inte jättekonkret eller? Att hemlighålla kontakter med gamla ex som går åt det sexuella hållet är i min bok otrohet. Hon vet att jag tycker det också. Oavsett handlar detta för mig om dolda saker när jag själv levt öppet och ärligt med henne. Hon har en historik av att dölja saker och hemlighålla dem och det påverkar mig. Jag har klargjort för länge sedan att jag inte vill leva så. Jag ville ha konkreta tips på hur man bygger tillit igen och vad man kan göra för att känna sig mindre ledsen.


    Du vill bli av med klumpen i magen? Eller missuppfattade jag det?


    "Jag upptäckte för 2-3 år sedan av ren slump några meddelanden till ett av hennes ex och till en kollega som inte var ok. Några meddelanden som hon missat att radera. I det ena fallet kändes meddelandet som ett sätt att väcka en gammal björn som sover, hon ville få igång en kontakt med honom med diffusa minnen relaterade till något intimt. I det andra fallet var det inte mycket att gå på men, några ord som i sig inte betyder så mycket men som ändå är en signal från hennes sida att hon ville något mer.


    Diffusa minnen relaterade till något Intimt? Några ord som inte betyder så mycket. Det är din egen beskrivning. 

    Hur ska hon rå för att hon faller för en kollega? Hon agerar ju inte på det.


    Hon har en historik som påverkar dig? Det är ju det jag far efter. Påverkar DIG. Hela texten är självcentrerad och flyttar DIN känsla till henne. Klart att hon inte vill berätta om sånt här när du går och ältar något i 2-3 år? Ett par luddiga mess du inte ens hittar något konkret i ska jaga dig och henne i åratal? 

  • Sun 5 May 2019 20:04
    #9

    Verkar som jag har högre krav än vad du har på en partner. Men du har absolut en poäng attrahera kan förlora henne och det är en tankeställare. Tack!

  • Sun 5 May 2019 20:09
    #10

    Ja den är självcentrerad eftersom det är jag som mår dåligt av hennes beteende. Är det mitt fel att hon gått bakom min rygg? Hur vet du att hon berättar sanningen? Det här är ju hela grejen med såna här saker. Det sprider misstro och förstör tilliten. Man kör inte med öppna kort.

Svar på tråden Min sambo och hennes lögner