• Sun 5 May 2019 21:17
    12379 visningar
    38 svar
    38
    12379

    MS, jag är helt säker.

    Hej. Jag skriver detta i full desperration.

    Lite bakrund först.

    Man

    26år

    Tidigare frisk.

    Jag har haft några tuffa år bakom mig, och jag har ärvt en egenskap av min far som är väldigt ocharmig, nämligen att jag oroar mig mycket och får lätt ångest.

    Efter att mitt liv kändes piss så tog jag mig i kragen och gjorde en omstart i livet. Jag flyttade 80 mil från min hemstad, startade egen firma och hyrde in mig hos en tatuerare som jag jobbat för sedan ett halvår tillbaka ungefär.

    Jag har jobbat extremt hårt för att kunna leva mitt drömliv, att bli tatuerare var min dröm. I början var det kämpigt, många sena nätter, ragga kunder, utvecklas och bli bra på min grej. Det var mycket oro och ångest i början, om hur allt skulle gå ekonomiskt osv. Men det flöt på bra och efter ca 3 månader så var jag fullbokad några veckor framöver, och var så till ungefär 2 månader sedan.

    Jag levde min dröm och jobbade med något jag älskade, jag hade tid att träffa folk, vara med min sambo och min hund många timmar per dag. Jag upplevde lyckorus ibland på kvällarna när jag gick hem, bara för att mitt liv var så fantastiskt.

    Men så hände det något. Det började med att jag kände mig stel i armarna på morgonen, dem ville inte riktigt vakna till liv, vilket gjorde att jag började lägga mina bokningar senare på dagen.

    Jag sov oftast 7-9 timmar per natt och kände mig allt som oftast utvilad i övrigt.

    En morgon för ca 2 månader sedan kände jag mig väldigt yr, och med smärta och sus i öronen. Yrseln Har jag haft sedan dess och har fortfarande. Jag kunde trilla i golvet ett par gånger första 2 veckorna till jag lärde mig handera det. Det var när jag började få synrubbningar som jag sökte läkare. Då hade jag gått med yrsel i ca 3 veckor. Fick där avfärdat det som stress efter att han hade gjort en snabb undersökning av mig. Men han tog en del prover för säkerhetsskull.

    Jag hade ökat tryck i öronen och fortsatta synrubbningar, sökte igen för detta och fick nu allergimedicin och rinexin utskrivet. Vilket hjälpte noll.

    Dem hittade ingenting på provsvaren.

    Jag accepterade läkarnas utlåtande och sjukskrev mig några veckor, men desto mindre jag hade att göra desto värre blev yrseln och dem andra symptomen som jag nu fått. Svullna lymfkörtlar lite här och var, huvudvärk, och kraftiga koncentrationssvårigheter och jag blev väldigt lätt utmattad av fysisk aktivitet.

    För ca 3 veckor sedan när jag skulle äta middag hos mina svärföräldrar så märkte jag att vänsterhanden inte lydde, den var klumpig och stel. Jag tappade saker och fummlade. Efter ett par dagar kom det som just nu gör mig mest orolig. Darrande muskler och grumlingar i synen. Jag har sedan några veckor tillbaka ingen kontroll när jag spänner mina muskler, det började i vänsterhanden, och vandrade sedan till vänsterben, nacken, magen och dem övre ryggmusklerna. Mina tummar skakar väldigt mycket när jag skriver detta. Jag har även områden på kroppen som känns som stora blåmärken, fast jag inte slagit mig. Dem kan försvinna senare samma dag eller hålla i sig några dagar. Mitt huvud skakar och rycker när jag ska titta åt sidorna, mitt vänstra ben kan vika sig helt plötsligt när jag går. Jag kan nästan inte köra bil längre för att jag skakar så mycket när jag använder kopplingen. Jag kan inte gå på ojämna underlag utan att ramla. Det är som att smidigheten i mina rörelser inte finns där längre, men det syns bara när jag rör mig, inte när jag sitter stilla. Under den senaste veckan har det börjat sticka i fingrarna på vänsterhanden. Och jag har även fått mer svarta fält i synen samt väldigt ytlig andning.

    Detta har jag gjort själv - järntillskott, vitamin b12, ångestdämpande medicin, träning och regelbunden motion, c och d vitamin, ändrat mina rutiner vad gäller sömn och måltider. Varit till optiker för mina synbesvär, hon hittade inget fel förutom ett mindre brytningsfel. Kollat sköldkörtelhormon med hemmatest.

    Jag kan koppla bort den värsta ångesten och oron, men dem fysiska symptomen finns ändå där. Om det hade varit stress så känns det konstigt att man Har symptomen från morgon till kväll, dygnet runt. Hela tiden. Visst har jag bättre och sämre dagar, men i det stora hela blir jag bara sämre allt eftersom tiden går.

    Jag är så orolig att jag ska ha MS och att allt jag byggt upp och jobbat för i flera år ska raseras efter endast ett halvår i yrket. Jag mådde så bra innan allt det här hände.

    Är det någon som känner igen sig i min symptom bild och kan dela med sig av lite solskenshistorier?

    Väl mött!

  • Svar på tråden MS, jag är helt säker.
  • Sun 5 May 2019 22:36
    #1

    Sök läkare igen är mitt råd. Självklart ska du inte må så här illa,utan ligg på och var besvärlig tills de kan ge dig ett svar.

    Skulle det nu visa sig vara ms, är det inte jordens undergång. Idag finns faktiskt vad som verkar vara ett botemedel mot ms. Jag har en bekant som genomgick en sådan behandling, otroligt jobbig,ja helvetisk, men nu har han varit symtomfri i flera år.,och tycker absolut att det är värt det.

  • Tue 7 May 2019 11:55
    #2

    Första symtom på MS är ofta inflammation på synnerven, det har du inte haft? Du hade haft andra synproblem om jag förstod rätt.

    Du skriver att du jobbat mycket, stress kan ge alla möjliga symtom, som kan få en och tro att man är dödssjuk. Stress är dock allvarligt och inget att ignorera.

    Men det första du måste göra är att gå till läkare och förklara att du fortf har kvar dina symtom, så får de utreda dig för ms och då får du svar, och är det inte ms så går det i alla fall att utesluta. Man måste börja nånstans. 


    You can lock the door, pretend your safe, but the evil is out there, waiting...
  • sextio­talist
    Tue 7 May 2019 12:24
    #3
    Giraffeeen skrev 2019-05-07 11:55:01 följande:

    Första symtom på MS är ofta inflammation på synnerven, det har du inte haft? Du hade haft andra synproblem om jag förstod rätt.

    Du skriver att du jobbat mycket, stress kan ge alla möjliga symtom, som kan få en och tro att man är dödssjuk. Stress är dock allvarligt och inget att ignorera.

    Men det första du måste göra är att gå till läkare och förklara att du fortf har kvar dina symtom, så får de utreda dig för ms och då får du svar, och är det inte ms så går det i alla fall att utesluta. Man måste börja nånstans. 


    Kan vara, den kan visa på så många olika sätt. En väninna till mig har den kognitivt, som hon skulle ha ME. Det som gör att de vet att det är MS är att de har, med MR, konstaterat plack på nerverna.

    Till TS, du ska absolut söka läkare, speciellt när det slagit motoriskt. Det kan vara MS, det kan vara stress. Men en riktig neurologisk undersökning bör du får remiss till.
  • Tue 7 May 2019 21:08
    #4

    Tycker du ska uppsöka en neurolog. Symptomen du beskriver är neurologiska, OM det är en sjukdom..med stort OM.
    Om det skulle vara järnbrist/anemi som orsakar problemen (kan ge symptom du beskriver), så kommer det ta ett tag innan järntabletterna gör sitt, samma gällande B12 tillskott. Det sker inte över en natt. Och du borde även be läkaren kontrollera dessa värden.
    MS eller någon annan neurologisk sjukdom har jag svårt att tro det handlar om. Symptomen brukar komma smygande då, inte liksom gå från frisk till jätte dålig på någon vecka.
    Men du kan ju ha drabbats av något virus. Eller så är det ångest. Även ångest mediciner kan ge biverkningar du beskriver som symptom. 
    Men oavsett, gå tillbaka till läkaren och be honom kontrollera blodbilden, sänkan, crp, ferritin, b12, d-vit, levervärden, njurvärden och sköldkörteln. Är allt ok, då är neurologen nästa.
    Sätt hård träning på paus tills du är utredd. Inte bra att träna hårt om det ex är så att du har anemi.
    Och ditt blodtryck, kontrollerade dom det? bland missas det vanligaste..Och ett riktigt högt blodtryck kan ge många symptom. (Speciellt sus i öronen, yrsel, tung andning och syn påverkan)

  • Tue 7 May 2019 21:58
    #5

    Stress kan ge många konstiga symtom, För några år sedan fick jag plötsliga neurologiska besvär. Jag fick nervryckningar i hela kroppen t.o.m i tungan, kändes som någon satt med en borrmaskin och borrade mig i smalbenet på samma ställe dygnet runt, hela kroppen var i kaos. Nu sedan 6 månader lider jag av yrsel dagligen, ostadighet, frånvarokänslor, svårt att överblicka röriga trafiksituationer när jag kör, trög, darrningar, svaghet i muskler, trötthet, svårt att fästa blicken, mycket sudd framför ögonen mm. Jag har vart i en stressig period länge nu och min kropp försöker väl säga till mig att lugna ner mig, men svårt när man inte har något val. Jag har vart hos husläkare som gjorde en enkel neurologisk undersökning tig prover och EKG. Inget fel och han sa att mina problem var stressrelaterade men man börjar ju fundera.

  • Wed 8 May 2019 08:03
    #6

    Vad var det som gjorde att du ville starta om livet på nytt och flytta ifrån din gamla hemort?

  • Sun 12 May 2019 22:25
    #7
    Benny Retro skrev 2019-05-08 08:03:48 följande:

    Vad var det som gjorde att du ville starta om livet på nytt och flytta ifrån din gamla hemort?


    Jag fick jobb som tatuerare i denna stad, det är svårt att hitta såna jobb.

    Tack för era svar! Jag har nu börjat bli mer likgiltig inför ett ev. Ms-besked.

    Jag ringde vårdcentralen i panik måndag förra veckan, fick sedan en tid tisdag. Läkaren gjorde fler tester och jag har aldrig skakar så mycket som just då. Han tog mig på allvar och skulle försöka skynda på en remiss till neurolog.

    Idag är det värsta dagen hittils. Skakningarna finns i hela kroppen med dem är just nu värst i nacken och vänster arm. Jag får även små stötar under fötterna om jag viker fram huvudet lite hastigt. Jag skriver på paddan nu för jag har svårt för att skriva på mobilen.

    Jag kan inte göra saker jag mår bra av som tex, spela gitarr, piano eller sjunga då rösten darrar och skär sig. Jag kan inte ens vissla för att läpparna darrar. Jag har kraftiga ?innre? vibrationer som gör det oerhört svårt att sitta stilla och att slappna av eller sova. Det kryper i hela kroppen. Det bästa jag kan göra för att tänka på annat är att köra motorcykel. Då tar vinden och vibratioionerna från motorn över dem innre vibbrationerna. Men jag blir påmind så fort jag kommer hem igen.

    Jag mår oerhört dåligt över detta och jag är helt säker på att jag har ms. Allvarliga tankar på att ta mitt liv har kommit och gått. Jag funderar på att lägga in mig akut på psykmottagningen. Ingen vet om dessa tankar än.
  • Sun 12 May 2019 23:33
    #8
    nanakung skrev 2019-05-12 22:25:51 följande:
    Jag fick jobb som tatuerare i denna stad, det är svårt att hitta såna jobb.
    En släkting till mig har en liknande erfarenhet men inom en annan bransch. Han flyttade med sin flickvän till hennes gamla hemtrakter för att börja om på nytt på grund av familjeproblem. Efter något år gick han in i väggen.

    Han och tjejen gjorde det bästa av situationen och flyttade närmare hans hemstad som kompromiss. Hemlängtan och känslan av att vara utom kontroll knäckte honom, vilket tvingade honom att tala ut med sin partner.

    Det måste vara en enorm plåga, med tanke på din problematik och utan stöd från omgivningen. I en främmande miljö, med motorcykeln som enda avkoppling - även om jag kan förstå friheten av att vara i total kontroll i ett okontrollerad situation.
  • Sun 12 May 2019 23:59
    #9

    Även om det skulle vara MS så tycker jag verkligen att du ska försöka hålla modet uppe. Många med MS kan leva näst intill normala liv tack vare att forskningen hela tiden går framåt och medicin och övriga behandlingar utvecklas. Bara sista 20 åren har det hänt otroligt mycket och det kommer det fortsätta göra. Ha det bra och lycka till!

  • Mon 13 May 2019 00:11
    #10

    Fruktansvärt jobbigt låter det.

    Med din bakgrund med ångest så gissar jag att du känner till att ångest kan ge otroligt kraftiga fysiska symtom? Värt att kolla upp om det kan vara något sånt kanske.

    Hoppas det blir bra snart.

Svar på tråden MS, jag är helt säker.