• Tue 7 May 2019 20:27
    393 visningar
    2 svar
    2
    393

    Progesterontest-behöver hjälp

    Hej,
    Jag köpte ett progesterontest via Werlabs och kliniken där man kan testa sig här i stan har drop-in. Tyvärr fick jag utslag på ägglossningstestet ca 2 dagar senare än beräknat vilket innebär att jag skulle testa antingen på tors eller fre men de har bara öppet mån-ons. Min fråga är om den ens är lönt att gå dit imorgon (dag 21) och ta provet eftersom det då bara är 6 dagar efter ägglossning? på måndag är det väl för sent, då är jag dessutom på dag 26 då jag brukar få mens. Hur ska man tänka? Jag känner mig aströg Skrattande

  • Svar på tråden Progesterontest-behöver hjälp
  • Tue 7 May 2019 21:31
    #1

    Hej!

    Tyvärr kan jag inte svara på frågan men är intresserad av varför man tar Progesteronvärdet? Används det vid offentliga eller privata IVF-kliniker? 

    Jag har en mycket kort fas i min andra halvan av cykeln, ca 10 dagar ofta och förstår att man då kanske har ett lågt Progesteron. 

    Fått nyligen PCO diagnos men har varje månad utslag på ÄL test men har lätt LH stegring hela cykeln. 

    Berätta gärna lite mer om bakgrunden

  • Wed 8 May 2019 10:50
    #2
    kanela84 skrev 2019-05-07 20:27:40 följande:

    Hej,

    Jag köpte ett progesterontest via Werlabs och kliniken där man kan testa sig här i stan har drop-in. Tyvärr fick jag utslag på ägglossningstestet ca 2 dagar senare än beräknat vilket innebär att jag skulle testa antingen på tors eller fre men de har bara öppet mån-ons. Min fråga är om den ens är lönt att gå dit imorgon (dag 21) och ta provet eftersom det då bara är 6 dagar efter ägglossning? på måndag är det väl för sent, då är jag dessutom på dag 26 då jag brukar få mens. Hur ska man tänka? Jag känner mig aströg 


    Jag tror man ska ta det ca en vecka efter äl - så 6 dagar efter ägglossning borde vara ok det med! Dag 21-23 har jag läst. Men fick du utslag på äl-test för sex dagar sedan eller faktisk äl? Äl kan ju vara upp till 2 dagar efter positivt test.
Svar på tråden Progesterontest-behöver hjälp