• Sun 12 May 2019 09:19
    863 visningar
    38 svar
    38
    863

    Bensinupproret 2.0...

    Bensinupproret 2.0 på Facebook. Vad tycker ni? Är ni med i gruppen?

  • Svar på tråden Bensinupproret 2.0...
  • Anonym (T)
    Sun 12 May 2019 23:40
    #11
    -1 +1
    Baratillfälligt skrev 2019-05-12 23:22:23 följande:

    Trodde först att det var idiotiskt, då jag antog att priserna steg för konflikten mellan Iran VS Saudiarabien och USA, och att Sverige knappast kan påverka ett piss i det.

    Men sedan läser jag om skatterna. Jag vet att miljön är viktigt, men detta är bara inavlat korkat.


    Skatterna har inte höjts. Huvudanledningen är ökat globalt pris på råolja, något som är lätt att verifiera, samt en historisk svag svensk krona, vilket är lika lätt att verifiera. Det är inga höjda skatter som ligger bakom som vissa försöker få det att se ut som.
  • Sun 12 May 2019 23:51
    #12
    Anonym (T) skrev 2019-05-12 23:40:49 följande:
    Skatterna har inte höjts. Huvudanledningen är ökat globalt pris på råolja, något som är lätt att verifiera, samt en historisk svag svensk krona, vilket är lika lätt att verifiera. Det är inga höjda skatter som ligger bakom som vissa försöker få det att se ut som.
    De har ju höjt skatterna på bensin i år, men ja, du har rätt. Tack för att du rättade mig. Tycker att media har en skyldighet att vara mer tydliga med det. :/
  • Mon 13 May 2019 00:53
    #13
    Baratillfälligt skrev 2019-05-12 23:51:36 följande:

    De har ju höjt skatterna på bensin i år, men ja, du har rätt. Tack för att du rättade mig. Tycker att media har en skyldighet att vara mer tydliga med det. :/


    Fast då skatten är en procentsats så har den visst höjts. Det är givetvis en tolkningsfråga men ökar priset med 1kr så blir det 2kr skatt på det. Känns speciellt fel när finansministern säger att inte ett öre beror på skattehöjningar när 2av3 öre höjning är skatt.
  • Mon 13 May 2019 08:41
    #14

    Den som bor i glesbygd där det inte finns något alternativ, är låginkomsttagare utan besparingar och inte har råd att byta till en bränslesnål(are) och måste köra många mil om dagen för att ta sig till arbete, skola, mataffärer, posten osv ska göra vad? enligt er som inte tycker att bränslepriset är högt för man kan åka kollektivt, byta bil och köra bränslesnålt?

  • Mon 13 May 2019 10:04
    #15
    Anonym (T) skrev 2019-05-12 23:40:49 följande:

    Skatterna har inte höjts. Huvudanledningen är ökat globalt pris på råolja, något som är lätt att verifiera, samt en historisk svag svensk krona, vilket är lika lätt att verifiera. Det är inga höjda skatter som ligger bakom som vissa försöker få det att se ut som.


    Skatterna har visst höjts!

    Just nu är skatten 64% av priset på bränsle! Helt åt skogen alltså!

    Så att dom skyller på svag krona, priset på olja osv.. DET är dåliga ursäkter!
  • Anonym (T)
    Mon 13 May 2019 10:07
    #16
    +1
    Fiiee skrev 2019-05-13 10:04:13 följande:

    Skatterna har visst höjts!

    Just nu är skatten 64% av priset på bränsle! Helt åt skogen alltså!

    Så att dom skyller på svag krona, priset på olja osv.. DET är dåliga ursäkter!


    Och tidigare var den?

    Hur står kronan i förhållande till dollarn idag jämfört med för 5 år sedan? 10 år sedan?

    Detta är enkla siffror att kolla upp. Gör det och kom tillbaka och påstå att det är skattehöjning som mest bidrar till priset idag.
  • Anonym (...)
    Fri 24 May 2019 13:29
    #17
    Anonym (T) skrev 2019-05-13 10:07:46 följande:

    Och tidigare var den?

    Hur står kronan i förhållande till dollarn idag jämfört med för 5 år sedan? 10 år sedan?

    Detta är enkla siffror att kolla upp. Gör det och kom tillbaka och påstå att det är skattehöjning som mest bidrar till priset idag.


    Regeringen har ?bara? höjt skatten med 1,75 kr/l.

    Så utan skattehöjningarna hade vi haft er mycket mer humant bensinpris.
  • Sat 25 May 2019 10:08
    #18
    Anonym (T) skrev 2019-05-13 10:07:46 följande:

    Och tidigare var den?

    Hur står kronan i förhållande till dollarn idag jämfört med för 5 år sedan? 10 år sedan?

    Detta är enkla siffror att kolla upp. Gör det och kom tillbaka och påstå att det är skattehöjning som mest bidrar till priset idag.


    Jag VET exakt vad jag snackar om! Lite förenklat då för att du ska fatta;

    Drivmedel kostar ca 7 kr.. Vi betalar 18 kr..

    Det är 11 kr i skatt! Som vi dessutom betalar med våra redan beskattade pengar! Alltså betalar vi skatt på skatt.
  • Mon 27 May 2019 00:13
    #19

    Bara jag som inte förstår varför folk är så upprörda? Bilar är mycket bränslesnålare idag och vi tjänar mer (och kronan tappar värde) - är det så illa då att bensinen gått upp några kronor? Kör mindre om det är för dyrt, ni som "måste" ha bil för att pendla har ju redan skattesubventionering på detta i deklarationen.

    Min gamla bil drog 0.8l/milen, nya drar 0.5l/milen - mitt gamla jobb gav lön på 24.000kr/mån, nya ger 31.000kr/mån. Bensinen kostar 17kr istället för 12kr...

  • Anonym (H)
    Mon 27 May 2019 02:16
    #20
    Anonym (T) skrev 2019-05-12 12:56:18 följande:

    Min favoritglass Sandwich har ökat i pris mer än bensinen jämfört med priset 1972. Ska vi acceptera att glassen är så dyr och starta ett glassupprop för detta?


    Säger sig självt. Bränslet ökar i pris då blir din sandwich dyrare. För glassen fraktas ju inte med häst och vagn till affären. Förmodligen vill åkeriet som fraktar våra varor till affären gå med vinst också.
Svar på tråden Bensinupproret 2.0...