• Fiiee

    Bensinupproret 2.0...

    Bensinupproret 2.0 på Facebook. Vad tycker ni? Är ni med i gruppen?

  • Svar på tråden Bensinupproret 2.0...
  • Anonym (H)

    Är med i gruppen. Helt ärligt om det bara vore för att bränslepriset blev högre utan konsekvenser så skulle jag inte bli så drabbad. Bor i stor stad och har typ 2 km till jobbet så kan cykla.

    MEN jag tänker konsekvent.

    Bensinpriserna stiger och allt i affärerna kommer bli dyrare också. För lastbilarna som fraktar våra varor behöver tankas och kommer fortfarande behöva åka lika långt och drar lika mycket diesel.

    Närproducerad mat blir dyrare alternativt att fler bönder lägger av. För deras traktorer behöver ju tankas.

    Alla människor bor inte i storstan. Vill vi verkligen inte ha folk kvar i landsbygden? Vissa har långt till både mataffär och jobb. Har dom dessutom ett jobb som inte är välbetalt kanske det inte ens lönar sig för dom att ta sig till jobbet.

  • Anonym (K)

    För mycket storstadshat i gruppen. Precis som om alla 08:or skiter i landsbygden eller inte fattar vad köttet i affärerna kommer ifrån. Superkorkat och fördomsfullt. Der är inte personen på gatan i storstaden som önskat högt bensinpris men de ska straffas med blockering av essingeleden, stäng av all ström från Norrland och mattransporter.

    Jag tycker verkligen glesbygden ska få bättre förutsättningar, men nivån i den här gruppen är för låg.

  • Frontline
    Anonym (T) skrev 2019-05-12 23:40:49 följande:
    Skatterna har inte höjts. Huvudanledningen är ökat globalt pris på råolja, något som är lätt att verifiera, samt en historisk svag svensk krona, vilket är lika lätt att verifiera. Det är inga höjda skatter som ligger bakom som vissa försöker få det att se ut som.
    2008 kostade råoljan ca 144 dollar per fat och bensinen kostade 12.50:-
    Idag kostar råoljan 53 dollar per fat och bensinen ligger på ca 17:- litern här

    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • snedtak
    Frontline skrev 2019-06-01 10:25:09 följande:
    2008 kostade råoljan ca 144 dollar per fat och bensinen kostade 12.50:-
    Idag kostar råoljan 53 dollar per fat och bensinen ligger på ca 17:- litern här

    Det stämmer iofs att oljepriset peakade på runt 160 dollar fatet i juni 2008.Men i december hade priset fallit till 55 dollar/fat. Medelpriset låg runt 117 dollar/fat 2008, jämfört med 65 dollar/fat 2018 och 58 dollar/fat hittills i år.

    Kronan låg däremot i snitt på 6,6 kr/dollar 2008, jämfört med 8,7 2018 och 9,3 hittills i år. Det gör att skillnaderna i oljepris mätt i kronor blir mindre. Däremot är det inte bara oljepriset som bstämmer priset på bensinen. Det finns mycket annat som avgör hur bolagen prissätter sina produkter.

    Om man bara vill gnälla över skatten kan man titta på hur den har förändrats. Mellan 2005 och 2018 steg energi- och CO2 skatten med totalt 1,74 kr/liter.Jag tycker inte att det är avsevärt mycket över 13 år. Skatten diesel har ökat mindre, med 1,07 kr per liter på 13 år.
    https://spbi.se/statistik/skatter/skatter-fossila-drivmedel-och-branslen/
  • snedtak
    snedtak skrev 2019-06-01 12:55:57 följande:
    Det stämmer iofs att oljepriset peakade på runt 160 dollar fatet i juni 2008.Men i december hade priset fallit till 55 dollar/fat. Medelpriset låg runt 117 dollar/fat 2008, jämfört med 65 dollar/fat 2018 och 58 dollar/fat hittills i år.

    Kronan låg däremot i snitt på 6,6 kr/dollar 2008, jämfört med 8,7 2018 och 9,3 hittills i år. Det gör att skillnaderna i oljepris mätt i kronor blir mindre. Däremot är det inte bara oljepriset som bstämmer priset på bensinen. Det finns mycket annat som avgör hur bolagen prissätter sina produkter.

    Om man bara vill gnälla över skatten kan man titta på hur den har förändrats. Mellan 2005 och 2018 steg energi- och CO2 skatten med totalt 1,74 kr/liter.Jag tycker inte att det är avsevärt mycket över 13 år. Skatten diesel har ökat mindre, med 1,07 kr per liter på 13 år.
    spbi.se/statistik/skatter/skatter-fossila-dri.../
    För att vara extra tydlig kan man ju jämföra skatten med exakt samma tidsperiod som i ditt inlägg. (Man gjorde om skatterna en del i samband med reduktionspliktens införande i juli 2018).

    Skillnaden i skatt mellan 2008 och 2019 var 1,41 kr/litern för bensin och 0,56 kr/litern för diesel. Det är inte bara skatten som orsakat ökade priset.
  • 040kille

    Inte med i det, tycker faktiskt det är ganska fjantigt med upprop på FB. Kronans värde blir liksom inte högre av det (vilket vi nog ska vara tacksamma för...). Det är väl också ganska vettigt om vi kör mindre bil, eller samåker om möjlighet till det finns.

    Däremot är kollektivtrafiken många gånger ett dåligt alternativ. Där bör det satsas för att få ett bättre alternativ till bil. Samtidigt bör avdragsmöjligheterna bli bättre för de som bor i ödemarken och saknar möjlighet till bil.


    Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Anonym (.-.)
    Anonym (T) skrev 2019-05-12 23:40:49 följande:
    Skatterna har inte höjts. Huvudanledningen är ökat globalt pris på råolja, något som är lätt att verifiera, samt en historisk svag svensk krona, vilket är lika lätt att verifiera. Det är inga höjda skatter som ligger bakom som vissa försöker få det att se ut som.
    Fakta är att större delen av bränslepriset är SKATT och en mindre del är råvarukostnad.

    Försök svara på det du
  • Anonym (T)
    Anonym (.-.) skrev 2019-06-01 13:55:08 följande:

    Fakta är att större delen av bränslepriset är SKATT och en mindre del är råvarukostnad.

    Försök svara på det du


    Så har det alltid varit och inget som ändrats nu och således inget att göra uppror mot nu. Det SKA vara hög skatt på fossila bränslen så det är heller inget att gnälla om. Man hävdar att priset ökat oproportionerligt vilket det bevisligen INTE har.

    Lätt att svara på.
  • Anonym (.-.)
    Anonym (T) skrev 2019-06-01 14:39:32 följande:
    Så har det alltid varit och inget som ändrats nu och således inget att göra uppror mot nu. Det SKA vara hög skatt på fossila bränslen så det är heller inget att gnälla om. Man hävdar att priset ökat oproportionerligt vilket det bevisligen INTE har.

    Lätt att svara på.
    Och varför SKA det vara hög skatt?

    Skatten har ökat över tid, detta är ett faktum
  • Anonym (HD)
    Anonym (.-.) skrev 2019-06-01 17:29:31 följande:

    Och varför SKA det vara hög skatt?

    Skatten har ökat över tid, detta är ett faktum


    Bensinpriset har inte ökat mer än prisindex över tid. Detta är ett faktum.
  • Anonym (.-.)
    Anonym (HD) skrev 2019-06-01 17:51:52 följande:
    Bensinpriset har inte ökat mer än prisindex över tid. Detta är ett faktum.
    Det du skriver är inte något svar på det inlägg som du citerade

    1950 - 1970 kostade bensinen runt en krona litern
    1952 - 1989 kostade bensinen i dagens penningvärde ca 8kr, med ett undantag för perioden 1981 - 1985 då priset tillfälligt låg mellan 8kr och 10kr
  • Tomatmacka

    Tycker det är töntigt. Bara autister som röstar på Miljöpartiet

  • Anonym (...)
    Anonym (T) skrev 2019-06-01 14:39:32 följande:

    Så har det alltid varit och inget som ändrats nu och således inget att göra uppror mot nu. Det SKA vara hög skatt på fossila bränslen så det är heller inget att gnälla om. Man hävdar att priset ökat oproportionerligt vilket det bevisligen INTE har.

    Lätt att svara på.


    Nej, landsbygdsbor släpper ut minst koldioxid i Sverige men de ska bestraffas med höga skatter...

    Om regeringen istället infördes en Stockholmsskatt på säg 10 000 kr/månaden, så skulle detta vara markant bättre för att sänka Sveriges koldioxid utsläpp.

    Tyvärr så attackerar miljöpartiet enbart andra partiers väljare men vill fortsätta med sin egen markant högre miljöförstöring.
  • Anonym (K)
    Anonym (...) skrev 2019-06-03 19:50:41 följande:

    Nej, landsbygdsbor släpper ut minst koldioxid i Sverige men de ska bestraffas med höga skatter...

    Om regeringen istället infördes en Stockholmsskatt på säg 10 000 kr/månaden, så skulle detta vara markant bättre för att sänka Sveriges koldioxid utsläpp.

    Tyvärr så attackerar miljöpartiet enbart andra partiers väljare men vill fortsätta med sin egen markant högre miljöförstöring.


    Exakt vad är det som ska beskattas? Alla invånare i Sthlm? Oavsett hur man lever?
  • Anonym (f)

    Teknikens värld har gjort en beräkning är man tar hänsyn till KPI samt inkomstutvecklingen över tid. De har en tabell som visar hur många liter du får per krona idag jämfört med förr.

    "Med andra ord; så mycket bensin fick/får du för lönen?
    1970: 31 882 liter
    2016: 26 306 liter
    2018: 22 648 liter (uppskattning)"
    Källa: teknikensvarld.se/sa-mycket-kostade-bensinen-1950-2018-i-dagens-penningvarde/

    Å andra sidan har förbrukningen på fossilbilarna har gått ner. Se exempelvis www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Bransleanvandning-for-bensin--och-dieselbilar/.

    Så har det verkligen blivit dyrare att köra bil? Tar man hänsyn även till förbrukning så ser kostnaden ut att vara ungefär densamma 2018 som 1970.

    Vill du köra riktigt billigt så kör elbil. Kostar runt 2kr/mil. De som arbetar som säljare på mitt jobb och kör rejält mycket har alla bytt till elbil eller hybrider.

  • Anonym (.-.)
    Anonym (f) skrev 2019-06-09 21:02:41 följande:

    Teknikens värld har gjort en beräkning är man tar hänsyn till KPI samt inkomstutvecklingen över tid. De har en tabell som visar hur många liter du får per krona idag jämfört med förr.

    "Med andra ord; så mycket bensin fick/får du för lönen?
    1970: 31 882 liter
    2016: 26 306 liter
    2018: 22 648 liter (uppskattning)"
    Källa: teknikensvarld.se/sa-mycket-kostade-bensinen-1950-2018-i-dagens-penningvarde/

    Å andra sidan har förbrukningen på fossilbilarna har gått ner. Se exempelvis www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Bransleanvandning-for-bensin--och-dieselbilar/.

    Så har det verkligen blivit dyrare att köra bil? Tar man hänsyn även till förbrukning så ser kostnaden ut att vara ungefär densamma 2018 som 1970.

    Vill du köra riktigt billigt så kör elbil. Kostar runt 2kr/mil. De som arbetar som säljare på mitt jobb och kör rejält mycket har alla bytt till elbil eller hybrider.


    Samma underlag i #31
  • Anonym (f)
    Anonym (.-.) skrev 2019-06-09 21:17:08 följande:
    Samma underlag i #31
    I #31 anges inga som helst källor och dessutom anges enbart pris/liter vilket är relevant men inte hela sanningen.


  • Anonym (.-.)
    Anonym (f) skrev 2019-06-10 16:25:29 följande:
    I #31 anges inga som helst källor och dessutom anges enbart pris/liter vilket är relevant men inte hela sanningen.
    Men då borde vara bra nu när källan är exakt samma som i ditt inlägg och därmed rimligtvis samma trovärdighet
Svar på tråden Bensinupproret 2.0...