• Sun 12 May 2019 11:54
    3208 visningar
    9 svar
    9
    3208

    Min pappa på 60 år blir extremt bakis. Vad kan det bero på?

    Hej! Tacksam för hjälp från orolig dotter! 

    Min pappa på 60 år blir extremt bakfull när han dricker. Han dricker väldigt sällan men om han dricker mer än 3 öl på en kväll så blir han sängliggandes hela nästa dag och kan knappt en dricka vatten eller äta förens på kvällen.. 

    I vanliga fall är han en aktiv sportig människa. Inga andra sjukdomar och hälsosam vikt, dvs inte gubbfet utan väldigt bra form för sin ålder, springer och cyklar mycket och äter nyttigt. Dvs han tar hand om sig själv och mår nog bättre än de flesta 60-åringar. 

    Han brukar dricka ett halvt glass rött vin på vardagskvällarna och då blir han inte bakis.. Men! Så fort det går över två enheter alkohol blir han helt utslagen. Blir till och med orolig att han typ är allergisk mot alkohol på något sätt och det känns liksom inte normalt att spy och vara helt utslagen efter 3 öl. 

    Han blir mycket mer påverkad än sina vänner som konsumerat mer eller samma mängd alkohol.

    Problemet som jag ser det är att eftersom han sällan dricker och tar hand om sig själv känns det sjukt orättvist att han inte ska få kunna ha en utekväll med vänner som slutar vid 12 tiden där han dricker lite öl med "gubbarna" utan att det blir såhär... 


    Det jag undrar är om någon annan har samma problem eller en förälder eller närstående som fungerar på samma sätt?
    Hur löser de detta problemet eller är det kanske någon underliggande leversjuksom eller något som skapar den absolut oproportionerliga bakfyllan?? 

    (rent teoretiskt sätt så skulle han ju kunna ha druckit mycket mer än vad han säger till mig, eller hålla på med någon annan drog osv men det är högst osannolikt så jag letar inte efter spekulationer i något sådant...) 

  • Svar på tråden Min pappa på 60 år blir extremt bakis. Vad kan det bero på?
  • Anonym (E)
    Sun 12 May 2019 12:04
    #1

    Två orsaker. Dels klarar kroppens alkohol sämre när man blir äldre och dels klarar kroppen av alkohol sämre när man dricker sällan.

    Antagligen dricker hans vänner mycket ofta och tar sig en återställare dagen efter. Din pappa låter definitivt som att han är mycket mer hälsosam.

    Är han mer fit- alltså väger mindre så kan det också vara en orsak till att han klarar mindre. Mindre kropp gör ju att det blir högre koncentration i blodet.

    Mvh/en som också blir bakfull på några öl men som med lätthet kunde hinka i sig tre flaskor vin utan minsta bakfylla som ung festprisse.

  • Barbro­45
    Sun 12 May 2019 13:37
    #2

    Din pappa är kanske en av dem som saknar det enzym som bryter ner alkoholen. Hyfsat vanligt bland asiater.

  • Anonym (E)
    Sun 12 May 2019 17:30
    #3
    Barbro45 skrev 2019-05-12 13:37:33 följande:

    Din pappa är kanske en av dem som saknar det enzym som bryter ner alkoholen. Hyfsat vanligt bland asiater.


    Bakfyllan kommer när alkoholen går ur kroppen. Att bli bakis har inte att göra med att kroppen inte brutit ner alkoholen utan det är just det den har.
  • Sun 12 May 2019 19:26
    #4
    Anonym (E) skrev 2019-05-12 12:04:40 följande:

    Två orsaker. Dels klarar kroppens alkohol sämre när man blir äldre och dels klarar kroppen av alkohol sämre när man dricker sällan.

    Antagligen dricker hans vänner mycket ofta och tar sig en återställare dagen efter. Din pappa låter definitivt som att han är mycket mer hälsosam.

    Är han mer fit- alltså väger mindre så kan det också vara en orsak till att han klarar mindre. Mindre kropp gör ju att det blir högre koncentration i blodet.

    Mvh/en som också blir bakfull på några öl men som med lätthet kunde hinka i sig tre flaskor vin utan minsta bakfylla som ung festprisse.


    Ja men precis. Allt som du säger stämmer.. 


    Är ändå orolig då det känns orimligt :( 

  • Anonym (TheDr­unkenB­eotch)
    Mon 13 May 2019 16:06
    #5

    Vi är ju alla olika. En del kalvar av booza, andra kan dricka hur mycket som helst utan att bli ett dugg bakis. Så är det bara. Din farsa är helt enkelt inte välsignad till att dricka som en viking, tyvärr. Men vaffan, det är ju som det är. Måste han dricka alls då? Det är väl bara att undvika helt eller ta baksmällan som en karl utan att klaga.

    Alkohol är ett gift för kroppen så det är ju inte så himla konstigt. Fattar inte riktigt vad det är du ojar över? Är du orolig över gamla pappsen som inte får supa med gubbligan utan att däcka dagen efter? Konstigt, jag skulle bli mer orolig om min farsgubbe envisades med att party som om det vore 1999 på gamla dar. Time to slow down, old man!

  • Tue 14 May 2019 15:19
    #6

    Kan bero på flera orsaker och det som nämnts som vi vet är att alla är olika och vissa tom saknar ett enzym som påverkar. Kroppsvikt ska inte spela någon roll egentligen då en överviktig på 140kg inte får hjälp av extra fett på kroppen till att ta hand om baksmällan.

    Det viktigaste är att förstå vad en baksmälla beror på vilket vi nyligen upptäckt. Alkohol är varken vätskedrivande och orsakar inte huvudvärk och uttorkning pga det. Rester av alkohol som passerar tarmarna orsakar läckage av tarmbakterier vilket orsakar influensaliknande symptom i kroppen som förklarar uttorkning, snurrighet, huvudvärk och vimsighet. Om din far har en läckande tarm sedan innan blir det här otroligt påfrestande för kroppen då han multiplicerar mängden som läcker ut tarmen när han dricker. Fullt friska och vältränade personer lider tyvärr utav detta också. Dagens syn på hälsokost innehåller otroligt mycket som påfrestar levern och en lever som är upptagen bortser från att rena biprodukter vilket leder till större stress på övriga organ.

    Jag, hårt tränande och "hälsosam" fick baksmällor som höll sig i 2-3 dagar hela livet tills jag ändrade min kost och livsstil till bla tarmarna och leverns fördel. Senaste högtiderna har jag fått i mig ofantliga mängder alkohol och var uppe 06:30 dagen efter som vanligt med samma energi mängd och humör som efter en vanlig dag. Det jag även gör är att minst en gång fastar 2-5 dagar med endast vatten eller lite socker/juice för hjärnans bästa, då fasta är det enda som snabbt rensar levern på allt överbelastande gift den renar. En Alvedon eller fel livsmedel kan ta levern dagar att rena.

  • Tue 14 May 2019 15:25
    #7

    Med risk för att det här inte stämmer men min bror säger följande (och jag har inte dubbelkollat det)

    Både min far, jag och min bror blir galet bakis. Pappa slutade dricka alkohol helt, jag och brorsan dricker ibland men båda mår ofta orimligt illa dagen efter.

    Till slut googlade då brorsan fram att alkoholen tydligen bryts ner i två steg. Om man har hyfsat snabb förbränning av det första steget men långsam av det andra får man höga halter av mellansteget och det gör en tydligen rejält illamående.

    Varken jag eller brorsan blir mer påverkade än andra men just bakisdelen är inte kul. Dricker jag lite vaknar jag typ 02 och är svinbakis, sen kan jag omöjligt somna om föränn typ 4 timmar senare för att det känns som jag ska dö under tiden. Mår illa, hög puls o s v. Om jag dricker mer sover jag längre men är ju då såklart ännu dödare när det väl slår till och då sitter det oftast i hela dagen.

  • Thu 16 May 2019 00:14
    #8
    cosinus skrev 2019-05-14 15:25:01 följande:

    Med risk för att det här inte stämmer men min bror säger följande (och jag har inte dubbelkollat det)

    Både min far, jag och min bror blir galet bakis. Pappa slutade dricka alkohol helt, jag och brorsan dricker ibland men båda mår ofta orimligt illa dagen efter.

    Till slut googlade då brorsan fram att alkoholen tydligen bryts ner i två steg. Om man har hyfsat snabb förbränning av det första steget men långsam av det andra får man höga halter av mellansteget och det gör en tydligen rejält illamående.

    Varken jag eller brorsan blir mer påverkade än andra men just bakisdelen är inte kul. Dricker jag lite vaknar jag typ 02 och är svinbakis, sen kan jag omöjligt somna om föränn typ 4 timmar senare för att det känns som jag ska dö under tiden. Mår illa, hög puls o s v. Om jag dricker mer sover jag längre men är ju då såklart ännu dödare när det väl slår till och då sitter det oftast i hela dagen.


    Det är helt korrekt om nedbrytningens 2 steg som är kopplat till genetiken hos olika människor men även här gör en renad lever en markant skillnad även om det inte botar er från baksmälla till fullo. När en lever är upptagen med tidigare gifter vi infört till kroppen kan den inte prioritera sekundära gifter och ge dem full fokus. Testa en vatten fasta 3-7 dagar med honung och vatten om det blir för tufft och se därefter hur hårt baksmällan slår efter en sup. Det var faktiskt svensk forskning som upptäckte det jag nämner i tråden.
  • Thu 16 May 2019 19:14
    #9

    Min man är allergisk mot malt som ofta finns i öl. Han blir helt förstörd i ett par dagar om han dricker mer än 2 öl.

Svar på tråden Min pappa på 60 år blir extremt bakis. Vad kan det bero på?