• Anonym (Bry)
    Tue 14 May 2019 14:51
    1751 visningar
    36 svar
    36
    1751

    Skolavslutning - dåligt samvete

    Varken jag eller min man kan komma på vårt barns skolavslutning. Min man jobbar själv som lärare och hans klass har avslutning samma dag, och jag har börjat nytt jobb veckan innan, vilket är ett vikariat jag hoppas kan ge fast anställning så jag vill inte ta ledigt det första jag gör. Har ordnat så barnets farmor kan gå på avslutningen men märkte han blev besviken över att vi föräldrar inte kommer så nu har jag dåligt samvete. Hur hade ni gjort? Försökt ta ledigt fast det bara är en vecka in på nya jobbet eller att barnet får förstå att det inte alltid blir som man vill? Nu säger han att det inte gör något men jag såg att han blev besviken först.

  • Svar på tråden Skolavslutning - dåligt samvete
  • Tue 14 May 2019 14:54
    #1
    +1

    Om ditt barn inte tar studenten och en annan från familjen kommer så överlever nog han/hon det. Jag hade inte bett om ledigt om jag precis börjat en ny anställning. 

  • Anonym (Ann)
    Tue 14 May 2019 15:17
    #2

    Barnet förstår säkert, även om hen blev ledsen. Gör något kul sedan efter jobbet istället.

  • Anonym (Tja)
    Tue 14 May 2019 15:25
    #3

    Är det vanligt att föräldrarna är med? Mina föräldrar var aldrig någonsin med och då hade min mamma kunnat eftersom hon jobbade deltid. Ingen av klasskompisarnas föräldrar var där heller utan det var bara vi elever och lärarna. Sen gick man hem och då hade mamma förberett någon god fika eller kanske tårta eller glass.

  • Tue 14 May 2019 15:30
    #4

    (Tja) på dotterns skola är det absolut vanligt förekommande. Vi är många föräldrar i klassen som gått på både sommar och julavslutningar. 
    Nu går dottern ut femman och tyckte inte att vi skulle komma men vi får se hur vi gör.

    Till ts, farmor kommer och det är bra det med. Ha inte dåligt samvete denna gång.

  • Tue 14 May 2019 16:26
    #5

    Min äldsta går ut årskurs 8 och jag har ännu inte varit med på en enda skolavslutning.

    Båda mina föräldrar var lärare så jag hade aldrig föräldrarna med själv och saknade det heller inte. Nu är de pensionärer och vill ta igen det och går då på barnbarnens avslutningar och jag tycker väl inte barnen behöver hur många vuxna som helst.

    Nästa år när äldsta går ut nian ska jag dock vara med och såklart studenten.

    Men iaf, be farmor ringa och planera dagen. Mina föräldrar brukar vara med på avslutningen och sen får barnen välja var de vill gå och fika. Alla brukar vara väldigt nöjda.

  • Anonym (Anna)
    Tue 14 May 2019 16:30
    #6
    Anonym (Tja) skrev 2019-05-14 15:25:26 följande:

    Är det vanligt att föräldrarna är med? Mina föräldrar var aldrig någonsin med och då hade min mamma kunnat eftersom hon jobbade deltid. Ingen av klasskompisarnas föräldrar var där heller utan det var bara vi elever och lärarna. Sen gick man hem och då hade mamma förberett någon god fika eller kanske tårta eller glass.


    Jag har insett att alla föräldrar tydligen går på alla skolavslutningar numera, ofta båda och gärna både mormor och farfar och allihop. Inget man vanligen gjorde när jag var liten heller. Det har hänt att vi inte kunnat gå. Jag jobbar t.ex på förskola och föräldrar och barn där skulle nog inte tycka det var så lyckat om alla i personalen var borta samtidigt pga sina barns skolavslutningar. Min chef skulle inte ge ledigt. Går inte att sätta in vikarier för någon timme.
  • Anonym (Anna)
    Tue 14 May 2019 16:33
    #7

    Till ts, ja, de flesta kommer säkert ha sina föräldrar där, men barnets farmor kommer och de kan säkert göra något jättemysigt när de kommer hem sen också. Alla kan inte ta ledigt och jag tycker inte du ska ha dåligt samvete för det.

  • Tue 14 May 2019 16:56
    #8
    +1

    Mina föräldrar var knappt med på en enda skolavslutning, av samma skäl som du är förhindrad nu.

    Kändes inte som en katastrof direkt, nästan skönt till och med.

    Du kan inte, det är inget att ha dåligt samvte över. Släpp detta.

  • Anonym (A)
    Tue 14 May 2019 17:06
    #9
    Anonym (Ann) skrev 2019-05-14 15:17:02 följande:
    Barnet förstår säkert, även om hen blev ledsen. Gör något kul sedan efter jobbet istället.
    Det trror jag med
  • Tue 14 May 2019 19:40
    #10

    Oj...har inte ens tänkt tanken att vara med. I år är första skolavslutningen i nya skolan, de slutar 2:an och 3:an. Jag åker iväg tidigt på morgonen och är borta över helgen och min man har precis börjat nytt jobb så han kan inte ta ledigt för sånt. Min mamma ska hämta upp ungarna efteråt och ta hand om dem en vecka. Har helt enkelt informerat ungarna om detta så de vet om att ingen kommer att vara med och de är helt ok med detta.

Svar på tråden Skolavslutning - dåligt samvete