• Anonym (-)
    Wed 15 May 2019 16:52
    4946 visningar
    173 svar
    173
    4946

    Det här med att främlingar sätter sig bredvid en i bussen - why ?

    Jag har flera gånger varit med om att främlingar suttit sig vid mig i bussen för att det inte finns plats - helt ok varsågoda. Men sen när folk gått av och det finns lediga säten så hoppar dom inte över till ett ledigt säte utan sitter kvar. VARFÖR gör man så? Är dom så kär att dom måste sitta nära eller vill dom jävlas och ta upp platsen för min handväska?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-15 16:57
    Med "det finns inte plats" så menar jag att det inte finns två lediga parsäten ihop så man kan sitta själv.

  • Svar på tråden Det här med att främlingar sätter sig bredvid en i bussen - why ?
  • Anonym (***)
    Thu 16 May 2019 20:33
    Lainie Kennedy skrev 2019-05-16 20:29:17 följande:
    Och jag vidhåller att det finns trevligare saker än folk som vill sitta bredvid och prata med alla, nämligen de som respekterar andras fysiska och mentala utrymme. Det innebär inte varken att jag inte respekterar andras utrymme eller att jag inte sitter bredvid andra på bussen eftersom jag inte är fundamentalist gällande det här.
    Tycker det är konstigt att du pratar om rätt till fysiskt utrymme på en buss...Man har ingen rätt att få slippa en granne på en buss. Vad man tycker om det spelar ingen roll.  Man har ingen rätt.
  • Anonym (-) Trådstartaren
    Thu 16 May 2019 20:33
    Anonym (Turd) skrev 2019-05-16 17:25:29 följande:
    Varför så weirdly antisocial? Eller glöm den sociala biten, man är ju inte ens social bara för att man sitter brevid någon, finns ingen förväntan om något. Kan du inte bara be om nån slags medicin från din psykolog så det blir mindre jobbigt för dig att klara av vardagen?
    Jag har aspergers syndrom. Ja jag är förmodligen wierdly antisocial. Men inte distanslös.
  • Anonym (-) Trådstartaren
    Thu 16 May 2019 20:34
    Anonym (Turd) skrev 2019-05-16 17:25:29 följande:
    Varför så weirdly antisocial? Eller glöm den sociala biten, man är ju inte ens social bara för att man sitter brevid någon, finns ingen förväntan om något. Kan du inte bara be om nån slags medicin från din psykolog så det blir mindre jobbigt för dig att klara av vardagen?
    Jag har aspergers syndrom. Ja jag är förmodligen wierdly antisocial. Men inte distanslös.
  • Thu 16 May 2019 20:41
    Anonym (-) skrev 2019-05-16 20:33:46 följande:
    Jag har aspergers syndrom. Ja jag är förmodligen wierdly antisocial. Men inte distanslös.
    Fast det är inte den som sätter sig på en tom plats bredvid en annan passagerare och sitter kvar trots att någon annan går av heller.
  • Anonym (-) Trådstartaren
    Thu 16 May 2019 20:44
    Pope Joan II skrev 2019-05-16 20:41:00 följande:
    Fast det är inte den som sätter sig på en tom plats bredvid en annan passagerare och sitter kvar trots att någon annan går av heller.
    Nej det tycker jag väl inte.

    Men tycker bara det känns onödigt. Och normen i Sverige går mer åt att man sitter själv på bussen. 
  • Anonym (***)
    Thu 16 May 2019 20:49
    Anonym (-) skrev 2019-05-16 20:44:33 följande:
    Nej det tycker jag väl inte.

    Men tycker bara det känns onödigt. Och normen i Sverige går mer åt att man sitter själv på bussen. 
    Om det finns plats, ja. Annars får  man sitta sidan om någon annan.
  • Thu 16 May 2019 20:49
    Anonym (-) skrev 2019-05-16 20:44:33 följande:
    Nej det tycker jag väl inte.

    Men tycker bara det känns onödigt. Och normen i Sverige går mer åt att man sitter själv på bussen. 
    Jag skulle tro att det vanligaste, normen, är att människor föredrar att sätta sig på tomma parsäten även när de är ensamma men att de inte byter säte om/när någon annan går av och då är det normen. 

    Själv tycker jag att det känns väldigt onödigt att byta. Jag sitter liksom bra där jag sitter när jag satt mig, och det betyder inte att jag är kär i den som sitter intill eller i behov av att gosa. Det betyder bara att jag sitter bra och inte stör mig på att det sitter en person på sätet intill. 
  • Anonym (-) Trådstartaren
    Thu 16 May 2019 20:49
    Anonym (***) skrev 2019-05-16 20:49:10 följande:
    Om det finns plats, ja. Annars får  man sitta sidan om någon annan.
    Ja självklart. 

    Nu menade jag när det fanns plats och folk sitter kvar. 
  • Tiina8­7
    Thu 16 May 2019 20:50
    Anonym (-) skrev 2019-05-16 20:49:44 följande:

    Ja självklart. 

    Nu menade jag när det fanns plats och folk sitter kvar. 


    Varför ska man flytta sig om man redan sitter på en plats?

    Om du har problem med att sitt bredvid folk så får du stå. Problemet löst.
  • Anonym (-) Trådstartaren
    Thu 16 May 2019 20:51
    Pope Joan II skrev 2019-05-16 20:49:29 följande:
    Jag skulle tro att det vanligaste, normen, är att människor föredrar att sätta sig på tomma parsäten även när de är ensamma men att de inte byter säte om/när någon annan går av och då är det normen. 

    Själv tycker jag att det känns väldigt onödigt att byta. Jag sitter liksom bra där jag sitter när jag satt mig, och det betyder inte att jag är kär i den som sitter intill eller i behov av att gosa. Det betyder bara att jag sitter bra och inte stör mig på att det sitter en person på sätet intill. 
    Nä jag var bara skämtsam ang kär gosa och stjäla min väskas plats. Jag hoppas folk förstår att även As kan skämta och ha ironisk humor. 
Svar på tråden Det här med att främlingar sätter sig bredvid en i bussen - why ?