• Anonym (-)
    Wed 15 May 2019 16:52
    4853 visningar
    173 svar
    173
    4853

    Det här med att främlingar sätter sig bredvid en i bussen - why ?

    Jag har flera gånger varit med om att främlingar suttit sig vid mig i bussen för att det inte finns plats - helt ok varsågoda. Men sen när folk gått av och det finns lediga säten så hoppar dom inte över till ett ledigt säte utan sitter kvar. VARFÖR gör man så? Är dom så kär att dom måste sitta nära eller vill dom jävlas och ta upp platsen för min handväska?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-15 16:57
    Med "det finns inte plats" så menar jag att det inte finns två lediga parsäten ihop så man kan sitta själv.

  • Svar på tråden Det här med att främlingar sätter sig bredvid en i bussen - why ?
  • Anonym (-) Trådstartaren
    Thu 16 May 2019 21:02
    Anonym (***) skrev 2019-05-16 21:01:32 följande:
    Men flytta då, vem hindrar dig?

    Herregud, varför tar du inte eget ansvar för hur du vill ha det?
    För att det är mer ofint att jag flyttar mig när någon annan satt sig bredvid mig tycker jag. Sen skulle jag måsta kliva över nån och det vore inte så diskret ganska awkward vore det. DÄRFÖR.
  • Anonym (-) Trådstartaren
    Thu 16 May 2019 21:03
    Anonym (***) skrev 2019-05-16 21:02:12 följande:
    Hur många trådar skapar du? 
    Sisådär en i veckan. Tiina87 tror jag provoceras av vissa
  • Anonym (***)
    Thu 16 May 2019 21:04
    Anonym (-) skrev 2019-05-16 21:02:45 följande:
    För att det är mer ofint att jag flyttar mig när någon annan satt sig bredvid mig tycker jag. Sen skulle jag måsta kliva över nån och det vore inte så diskret ganska awkward vore det. DÄRFÖR.
    Ditt problem. 
  • Thu 16 May 2019 21:06
    Anonym (-) skrev 2019-05-16 20:57:55 följande:
    Jag förstår mig verkligen inte på det. Kan man flytta rumpan 3 meter till ett annat säte där man får gott om utrymme, space, får kolla i mobilen ifred osv ser jag verkligen ingen anledning att inte flytta.

    Kan anta man sitter kvar för att vara "trevlig". Men å andra sidan är det helt uppenbart att personen hellre skulle sitta ensam så det "trevligaste" vore move the ass. 
    Jag sitter inte kvar för att vara trevlig. Inte tror jag att någon tycker att jag luktar illa om de flyttar på sig heller, jag vet själv att jag inte luktar illa. 

    För mig handlar det enbart om att jag sitter bra där jag sitter. Jag behöver inte mer utrymme än ett säte och har inget behov i en kollektivtrafiksituation att ha någon typ av ensamtid, för mig är det bara en transportsträcka. Jag ska från A till B och har ett säte att sitta på. Bra. 
  • Anonym (-) Trådstartaren
    Thu 16 May 2019 21:07
    Pope Joan II skrev 2019-05-16 21:06:07 följande:
    Jag sitter inte kvar för att vara trevlig. Inte tror jag att någon tycker att jag luktar illa om de flyttar på sig heller, jag vet själv att jag inte luktar illa. 

    För mig handlar det enbart om att jag sitter bra där jag sitter. Jag behöver inte mer utrymme än ett säte och har inget behov i en kollektivtrafiksituation att ha någon typ av ensamtid, för mig är det bara en transportsträcka. Jag ska från A till B och har ett säte att sitta på. Bra. 
    Aa, låter rimligt. 
  • Anonym (Retsa­m)
    Thu 16 May 2019 21:08

    Jag sitter ärligt talat kvar för att reta den som sitter bredvid om den stör sig på det. Jag tycker det har gått för långt med hur stort utrymme vissa (faktiskt bara tjejer o kvinnor vad jag har sett) tycker att de behöver på bussen (detta gäller Sthlm). Det ÄR inte farligt att sitta bredvid en okänd människa i 7 min och det verkar som att endel unga tjejer behöver lära sig det. Vissa ser rentav rädda ut när någon sätter sig bredvid dem (och då menar jag inte en stor gubbe eller en hemlös eller nån som verkar psykiskt sjuk).

    De medelålders kvinnor som uppenbart vill ha två säten för sig själva är bara egoistiska, tycker jag. De borde fatta själva.

    Jag håller däremot inte på att prata med folk om det inte faller sig naturligt (oftast äldre damer).

    Nåt som jag också observerat är att många ungdomar inte längre säger till när de ska gå av. De sitter och tittar alltmer oroligt mot utgången och visar eventuellt nåt med kroppspråk. Men inte ett ljud och inte en blick på den som sitter bredvid. Sen ser de sååå lättade ut när de inser att man förstått att de ska av. Jag brukar tydligt fråga ?Ska du av här?? Då brukar de nicka lite.

    En gång märkte jag inte dessa subtila signaler. Tjejen bredvid gjorde ingen åtbörd av att hon skulle av och jag tittade inte på henne. När bussen hade stannat vid hållplatsen skrek hon plötsligt med gråten i halsen ?men jag ska ju aaav här?. Verkligen som att jag (ca 35-årig supervanlig kvinna) tänkte kidnappa henne.

    Man kan fundera över i vilken riktning den sociala kompetensen rör sig faktiskt.

    Jag förstår att det finns unga kvinnor med olika diagnoser eller trauman, men det här beteendet är så utbrett att en stor del av dem helt enkelt måste vara normala.

  • Tiina8­7
    Thu 16 May 2019 21:18
    Anonym (-) skrev 2019-05-16 21:03:26 följande:

    Sisådär en i veckan. Tiina87 tror jag provoceras av vissa


    Varför skulle jag provoceras av dig?

    Fyi jag provoceras aldrig av några trådar eftersom det är familjeliv.
  • Anonym (-) Trådstartaren
    Thu 16 May 2019 21:19
    Tiina87 skrev 2019-05-16 21:18:32 följande:
    Varför skulle jag provoceras av dig?

    Fyi jag provoceras aldrig av några trådar eftersom det är familjeliv.
    Jag vet inte, känner bara att du inte är vänlig. 
  • Tiina8­7
    Thu 16 May 2019 21:20
    Anonym (Retsam) skrev 2019-05-16 21:08:42 följande:

    Nåt som jag också observerat är att många ungdomar inte längre säger till när de ska gå av. De sitter och tittar alltmer oroligt mot utgången och visar eventuellt nåt med kroppspråk. Men inte ett ljud och inte en blick på den som sitter bredvid. Sen ser de sååå lättade ut när de inser att man förstått att de ska av. Jag brukar tydligt fråga ?Ska du av här?? Då brukar de nicka lite.

    En gång märkte jag inte dessa subtila signaler. Tjejen bredvid gjorde ingen åtbörd av att hon skulle av och jag tittade inte på henne. När bussen hade stannat vid hållplatsen skrek hon plötsligt med gråten i halsen ?men jag ska ju aaav här?. Verkligen som att jag (ca 35-årig supervanlig kvinna) tänkte kidnappa henne.

    Man kan fundera över i vilken riktning den sociala kompetensen rör sig faktiskt.

    Jag förstår att det finns unga kvinnor med olika diagnoser eller trauman, men det här beteendet är så utbrett att en stor del av dem helt enkelt måste vara normala.


    Det där har jag med observerat och finner väldig märkligt.
  • Tiina8­7
    Thu 16 May 2019 21:21
    Anonym (-) skrev 2019-05-16 21:19:43 följande:

    Jag vet inte, känner bara att du inte är vänlig. 


    För att jag menar att du kan stå om du inte vill sitt bredvid någon (och inte heller vill flytta på dig först)? Seriöst?
Svar på tråden Det här med att främlingar sätter sig bredvid en i bussen - why ?