• Anonym (Hjälp)

    Fått uppvaktning av annat håll, har pojkvän. Vad skall jag svara?

    Är i ett förhållande sedan 2 år tillsammans, vi är sambos.

    Via jobbet för 3 månader sen träffade jag en person som tog mig med storm, det var som en blixt från klar himmel. Jag kände fjärilar i magen och blev svimfärdig, naivt men jag funderar på om detta är vad som kallas kärlek vid första ögonkastet.

    Jag och min pojkvän har haft det dåligt under en lång period, det går upp och ner mycket bråk och inget sex på ett halvår.

    Jag kan inte släppa den andra killen, han har suttit fast på näthinnan.

    Nu har killen hittat mig på sociala medier och kontaktat mig och mycket riktigt fått samma intryck som jag fått.

    Detta är kanske mitt livs kärlek men jag är i en relation som sagt var. Vad svarar jag honom? Vill ge honom en hint om vad jag kände men ändå vara öppen med att jag är i en relation men också kanske något om att det tyvärr inte är så bra just nu i relationen.

    Har ni förslag?

    ?Sitter i ett förhållande just nu, som kanske inte varit hundra på länge. Jag fick ett intryck av dig som satt sig på min näthinna.?

    Usch hjälp mig utveckla?

  • Svar på tråden Fått uppvaktning av annat håll, har pojkvän. Vad skall jag svara?
  • MaryM
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-05-16 13:04:29 följande:

    Är så illamående på mig själv.

    Kan inte sluta tänka på den andra killen men det kanske ger sig med tiden? Risken finns ju att jag kommer tänka på honom vid varje gång vi bråkar och har det dåligt här hemma. Jobbigt bara att jag inte varit tänd på min sambo på ett halvår och jag fantiserar om den andra killen, han är lång, har tatueringar, mörk röst och har allt som jag tänder på. Jättejobbigt det är, mår illa då jag är så kluven.


    Helt ärligt förstår jag inte varför du ska kämpa med din sambo om du inte ens VILL det. Innerst inne vill du ju vara fri. Jag tror den här förälskelsen är ett sätt för dig att ta dig ur det här förhållandet. Och det är inget fel i det! Om ni bara är 30 och bara varit ihop i två år och du redan nu känner att ni inte har attraktion och ni bråkar mycket, så gör slut.

    Skaffa inte barn med honom.

    Fortsätt inte med din sambo av pliktkänsla. Ge honom fri och låt honom träffa nån som är rätt för honom.

    En sak bara. Om du gör slut är det inte säkert att det kommer funka med den nya. Du måste vara beredd att vara singel. Känns det bra, och till och med lite lockande, så lyssna på dig själv och vad du innerst inne vill och gör slut. Och dra inte ut på det. Har man redan börjat tänka på att göra slut och hur man ska våga, då är det nästan alltid det man innerst inne vill.
    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Anonym (Hjälp)

    Ett sånt klok svar. Exakt så. Jag har redan avböjt den andra killen och precis som du säger så kom jag förut under fund med att om jag gör slut så är det för att inga känslor finns kvar och jag vill bara singel, själv och fri. För precis som du säger, den andra killen kanske inte är något för mig då gäller det att jag är stark singel och nöjd med det först i grunden :)


    MaryM skrev 2019-05-16 18:33:44 följande:

    Helt ärligt förstår jag inte varför du ska kämpa med din sambo om du inte ens VILL det. Innerst inne vill du ju vara fri. Jag tror den här förälskelsen är ett sätt för dig att ta dig ur det här förhållandet. Och det är inget fel i det! Om ni bara är 30 och bara varit ihop i två år och du redan nu känner att ni inte har attraktion och ni bråkar mycket, så gör slut.

    Skaffa inte barn med honom.

    Fortsätt inte med din sambo av pliktkänsla. Ge honom fri och låt honom träffa nån som är rätt för honom.

    En sak bara. Om du gör slut är det inte säkert att det kommer funka med den nya. Du måste vara beredd att vara singel. Känns det bra, och till och med lite lockande, så lyssna på dig själv och vad du innerst inne vill och gör slut. Och dra inte ut på det. Har man redan börjat tänka på att göra slut och hur man ska våga, då är det nästan alltid det man innerst inne vill.


  • Anonym (&)
    Anonym (illusion) skrev 2019-05-16 18:20:05 följande:

    Vadå aldrig mer, man kan hitta tillbaka till varandra


    Hur länge ska TS vänta på att de hittar tillbaka till varandra? Finns det ens någon garanti för att de hittar tillbaka till varandra? Jag väntade i många år på att jag skulle få tillbaka attraktionen för mitt ex. Vi hade barn ihop och tanken på att lämna kändes otrygg och skrämmande. Men attraktionen kom inte. Tvärtom kändes han bara mer och mer som en bror eller bästa vän för mig och mindre och mindre som någon jag var kär i och ville ha sex med. Såvitt jag kan se är det betydligt vanligare att folk lever i relationer utan attraktion, lust och passion alldeles för länge för att de är rädda för att lämna tryggheten, än att folk gör slut förhastat. DET är den illusionen jag kan se att många lever i: ?Vi ska nog hitta tillbaka till varandra, attraktionen kommer nog tillbaka. Jag väntar några år till.? I mitt fall hittade vi inte tillbaka till varandra. Istället var vi modiga nog att till slut ta steget och separera. En kort tid därefter träffade jag min nuvarande fästman och blev kär på riktigt för första gången i mitt liv. Jag hade aldrig velat vara utan det.
  • Anonym (illusion)
    Anonym (tja) skrev 2019-05-16 18:23:46 följande:
    Ts skriver att de bråkat under hela förhållandet, så det är inte troligt att det är en tillfällig svacka.
    Anonym (satsa) skrev 2019-05-16 18:25:20 följande:
    Ja, saker går upp och ner med i TS förhållande har det varit dåligt under en lång period. Minst under senare fjärdedelen av förhållandet, ev ännu mer.

    Det TS kan fråga sig är om de bägge aktivt jobbar för att hitta tillbaka till varandra.

    Man måste inte hålla fast vid något som är dåligt om det tar för mycket kraft att ställa tillrätta. TS skulle kunna ge sig själv en deadline. Är hon fortfarande inte attraherad av sin partner efter ett halvår till (eller annan tid), så är det dags att gå vidare.

    Ok, jag kanske är helt fel ute. Tolkade nog TS lite annorlunda, men TS verkar ju vara inne på ert spår också, så får backa i detta helt enkelt
  • Anonym (illusion)
    Anonym (&) skrev 2019-05-16 18:25:37 följande:
    Kanske. Enligt mina erfarenheter återkommer dock inte attraktion som en gång försvunnit.
    Anonym (tja) skrev 2019-05-16 18:29:02 följande:
    Som sagt, hade de varit ihop i många år och haft barn hade det varit meningsfullt att kämpa, men efter bara två år och utan barn ser jag ingen vits med att hålla ihop förhållandet till varje pris.
    Anonym (&) skrev 2019-05-16 18:49:55 följande:
    Hur länge ska TS vänta på att de hittar tillbaka till varandra? Finns det ens någon garanti för att de hittar tillbaka till varandra? Jag väntade i många år på att jag skulle få tillbaka attraktionen för mitt ex. Vi hade barn ihop och tanken på att lämna kändes otrygg och skrämmande. Men attraktionen kom inte. Tvärtom kändes han bara mer och mer som en bror eller bästa vän för mig och mindre och mindre som någon jag var kär i och ville ha sex med. Såvitt jag kan se är det betydligt vanligare att folk lever i relationer utan attraktion, lust och passion alldeles för länge för att de är rädda för att lämna tryggheten, än att folk gör slut förhastat. DET är den illusionen jag kan se att många lever i: ?Vi ska nog hitta tillbaka till varandra, attraktionen kommer nog tillbaka. Jag väntar några år till.? I mitt fall hittade vi inte tillbaka till varandra. Istället var vi modiga nog att till slut ta steget och separera. En kort tid därefter träffade jag min nuvarande fästman och blev kär på riktigt för första gången i mitt liv. Jag hade aldrig velat vara utan det.

    Som sagt, har nog tolkat TS annorlunda än er, som att hon innerst inne älskar sin sambo. Men det kan ju vara rädslan för det okända som håller henne tillbaka som ni säger.

    @TS: Nu talar jag om dig i tredje person, men får intrycket att du är lite ambivalent.

  • Anonym (Hjälp)

    UPDATE:

    Efter att ha läst flera av era kloka ord här har jag skrivit till den andra killen. Jag har frågor om vad han anser om en tjej är i ett förhållande som inte varit bra på riktigt länge om han anser det moraliskt fel att träffa en annan kille för en pratstund som hon fått upp ögonen för.

    Jag säger inte att jag skall göra det, jag vill bara veta hans respons.

    Som ni säger, attraktionen är noll i min relation, han har inte kysst mig sen 2018. Jag är ung och jag måste våga. Känns som en stor process att flytta isär bara. Hjälp.

  • Anonym (***)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-05-16 19:02:38 följande:

    UPDATE:

    Efter att ha läst flera av era kloka ord här har jag skrivit till den andra killen. Jag har frågor om vad han anser om en tjej är i ett förhållande som inte varit bra på riktigt länge om han anser det moraliskt fel att träffa en annan kille för en pratstund som hon fått upp ögonen för.

    Jag säger inte att jag skall göra det, jag vill bara veta hans respons.

    Som ni säger, attraktionen är noll i min relation, han har inte kysst mig sen 2018. Jag är ung och jag måste våga. Känns som en stor process att flytta isär bara. Hjälp.


    Så istället för att ta itu med ditt dåliga förhållande, så tar du kontakt med en annan kille. 
  • Nivinella

    Gör slut m. din kille först. Sedan är det bara att satsa stort på den andre killen. Skulle råda dig annorlunda om du hade barn, men nu tycker jag att du ska "ta chansen".

    Lycka till!

  • Anonym (satsa)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-05-16 19:02:38 följande:

    UPDATE:

    Efter att ha läst flera av era kloka ord här har jag skrivit till den andra killen. Jag har frågor om vad han anser om en tjej är i ett förhållande som inte varit bra på riktigt länge om han anser det moraliskt fel att träffa en annan kille för en pratstund som hon fått upp ögonen för.

    Jag säger inte att jag skall göra det, jag vill bara veta hans respons.

    Som ni säger, attraktionen är noll i min relation, han har inte kysst mig sen 2018. Jag är ung och jag måste våga. Känns som en stor process att flytta isär bara. Hjälp.


    Låt bli att träffa någon för "en pratstund". Ta tag i det dåliga förhållandet först. Antingen för du slut, eller så kämpar du för att reparera ert förhållande och återfå attraktionen. Gör inget moraliskt fel, och inget halvhjärtat.
  • MaryM
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-05-16 19:02:38 följande:

    UPDATE:

    Efter att ha läst flera av era kloka ord här har jag skrivit till den andra killen. Jag har frågor om vad han anser om en tjej är i ett förhållande som inte varit bra på riktigt länge om han anser det moraliskt fel att träffa en annan kille för en pratstund som hon fått upp ögonen för.

    Jag säger inte att jag skall göra det, jag vill bara veta hans respons.

    Som ni säger, attraktionen är noll i min relation, han har inte kysst mig sen 2018. Jag är ung och jag måste våga. Känns som en stor process att flytta isär bara. Hjälp.


    Du kan väl för all del träffa honom och prata lite, men se inte honom som din "räddare" nu och häng upp dig på honom. Du är ung och är i ett tråkigt och dåligt förhållande där du inte trivs. Gör slut redan kväll.

    Börja inte smyga med den andre killen mer nu innan du gjort slut!

    Har du nånstans du kan bo under en period, tex hos föräldrar? Är det svårt att få lägenhet i din stad? Börja gentest kolla upp sånt och lägg energi på det och inte den där killen.
    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
Svar på tråden Fått uppvaktning av annat håll, har pojkvän. Vad skall jag svara?