• Anonym (Hjälp­)
    Wed 15 May 2019 21:00
    2461 visningar
    112 svar
    112
    2461

    Fått uppvaktning av annat håll, har pojkvän. Vad skall jag svara?

    Är i ett förhållande sedan 2 år tillsammans, vi är sambos.

    Via jobbet för 3 månader sen träffade jag en person som tog mig med storm, det var som en blixt från klar himmel. Jag kände fjärilar i magen och blev svimfärdig, naivt men jag funderar på om detta är vad som kallas kärlek vid första ögonkastet.

    Jag och min pojkvän har haft det dåligt under en lång period, det går upp och ner mycket bråk och inget sex på ett halvår.

    Jag kan inte släppa den andra killen, han har suttit fast på näthinnan.

    Nu har killen hittat mig på sociala medier och kontaktat mig och mycket riktigt fått samma intryck som jag fått.

    Detta är kanske mitt livs kärlek men jag är i en relation som sagt var. Vad svarar jag honom? Vill ge honom en hint om vad jag kände men ändå vara öppen med att jag är i en relation men också kanske något om att det tyvärr inte är så bra just nu i relationen.

    Har ni förslag?

    ?Sitter i ett förhållande just nu, som kanske inte varit hundra på länge. Jag fick ett intryck av dig som satt sig på min näthinna.?

    Usch hjälp mig utveckla?

  • Svar på tråden Fått uppvaktning av annat håll, har pojkvän. Vad skall jag svara?
  • Fri 17 May 2019 15:24
    #91
    Anonym (Anonym@) skrev 2019-05-17 14:16:12 följande:
    Och detta förmedlade du till honom så att även han fattade.
    Jag förstår att du uppfattar det som att du gjort det, men gjorde han verkligen det.

    Jag har ingen uppfattning egentligen hur ert förhållande var. Det var säkert rätt det du gjorde. Det jag funderar över är var självinsikten tagit vägen. Är det verkligen alltid motpartens fel att två träter?
    Det är mycket möjligt att han inte fattade, men det tror jag inte beror på att mina förklaringar brast utan att han helt enkelt såg på relationer och vad han förväntade sig av dem annorlunda än jag. Vi hade under många år haft många och långa diskusisoner, testat olika typer av kommunikationsvägar etc så jag tror nog inte att det fanns några rimliga fler sätt att försöka kommunicera utan att vi helt enkelt inte var kompatibla att leva ihop i en lång kärleksrelation.

    Sist slänger du in en fråga om konflikter förstår jag det som och jag tror oftast att det är gemensamt skapade och inte bara en persons fel, även om det kan vara i varierande grad två parter eskalerar en konflikt/gräl/problem. Sedan finns det såklart extremfallen där en person kontrollerar och trycker ner den andra så att båda tror att det är bådas fel men det i själva verket i princip enbart är den enas fel, men i någorlunda normalfungerande mellanmänskliga relationer, även gällande exempelvis sykon eller vänner eller kollegor, har oftast alla inblandade någon del av ansvaret för hur konflikten utvecklar sig. 
  • Anonym (qwert­y)
    Fri 17 May 2019 16:40
    #92

    Skriv inte något om näthinnan när du inte vet vad det betyder. Får dig att låta lite blåst.

    Bara saker du ser kan sätta sig på näthinnan.

  • Fri 17 May 2019 16:43
    #93
    Anonym (Trevligmåndag) skrev 2019-05-17 12:43:48 följande:

    Det är ironiskt, men ligger en del sanning i det.

    Kvinnor anser sig ha rätt att bejaka sin kvinnlighet och lust, även om det innebär otrohet.

    Inte hennes fel om mannen hemma är en tråkig fan.


    ?Kvinnor anser sig...? Sen när blev alla kvinnor ett homogent kollektiv?
  • Anonym (suck)
    Fri 17 May 2019 16:52
    #94
    Lilla Gs mamma skrev 2019-05-17 16:43:40 följande:
    ?Kvinnor anser sig...? Sen när blev alla kvinnor ett homogent kollektiv?
    Kanske underförstått att det inte gäller alla men en majoritet?
  • Anonym (suck)
    Fri 17 May 2019 16:56
    #95
    +1
    Wench85 skrev 2019-05-17 12:05:04 följande:
    Deadline fungerade bra för mig! Jag hade ett mångårigt förhållande som på många sätt var väldigt fint, men där vissa grundläggande skillnader i värderingar och inställning skapade problem. Det gällde saker som hur vi såg på vänner, våra uppväxtfamiljer, kommunikation etc. Periodvis pratade vi massor om detta och tyckte oss hitta lösningar, som i några månader blev bättre men sen sämre igen.

    Till slut bestämde jag att om det inte känns bra om vid nyårsafton (vilket då var 4-5 månader bort) så lämnar jag. Den sista perioden var nästan den bästa för då behövde jag liksom inte kämpa och irritera mig på när min partner gjorde saker som inte gjorde mig lycklig. Han är/gör så, jag är/gör så, och jag mår inte bra av det.
    Istället för som tidigare när det var en känsla av att någon av oss måste anpassa sig, förändra, kämpa, få oss kompatibla. Nyårsafton kom och det tog någon månad eller så innan jag en dag sa "jag vill göra slut".  Och då var jag nästan klar med sorgearbetet över relationen direkt.
    Jättebra men skillnaden mellan dig och TS är att det inte fanns någon annan snubbe som stod och väntade i kulisserna med drulen i handen. TS är ju lite bekvämare än vad du var och ser till att skaffa sig en ny snubbe på vänt så allt är klappat och klart när hon väljer att fimpa den gamla.
  • Anonym (Fia)
    Fri 17 May 2019 16:57
    #96

    Mitt råd till dig är att inte blanda ihop de två problemen du har. Den ena rör ditt nuvarande förhållande, den andra en kille du träffat som gör dig knäsvag. I get it! 

    Med det sagt vill jag säga att det faktum att din sexuella attraktion är borta så här tidigt i ett förhållande är en stark indikation på att det inte kommer fungera för er i längden; likaså era bråk.

    Nu är det dags för dig att ta tag i din situation med din pojkvän. Tror tyvärr inte ni har väldigt goda förutsättningar för att få det att hålla "in the long run". Ofta är det sexuella "kittet" som kan hjälpa ett förhållande genom svåra perioder, men om ni tappat det, så här tidigt i förhållandet dessutom (innan hus/barn), och dessutom bråkar ser jag det inte som något att satsa på in the long run baserat på erfarenhet, tyvärr. Jag kan ju givetvis ha fel! Min magkänsla säger mig dock att du har en bra chans att lämna innan ni försöker "lösa" detta genom att gå djupare in i förhållandet och skaffa barn (katastrof! Parkera alla barntankar innan ni verkligen har det superbra och har haft det en lång tid!).

    Ta allt i tur och ordning. Om du kommer fram till att ditt förhållande inte är värt att satsa på, så tycker jag inte du ska låta bli chansen att träffa den här som du blir knäsvag av.

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Fri 17 May 2019 16:59
    #97

    UPDATE:

    Jag har gjort slut idag.

    Absolut inte på grund av den nya killen, han är jag inte ens så sugen på att ta upp kontakten med och kommer vänta några månader. Men ni i tråden bland annat fick mig att inse att vi inte är rätt för varandra. Tack.

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Fri 17 May 2019 17:00
    #98
    Anonym (Fia) skrev 2019-05-17 16:57:30 följande:

    Mitt råd till dig är att inte blanda ihop de två problemen du har. Den ena rör ditt nuvarande förhållande, den andra en kille du träffat som gör dig knäsvag. I get it! 

    Med det sagt vill jag säga att det faktum att din sexuella attraktion är borta så här tidigt i ett förhållande är en stark indikation på att det inte kommer fungera för er i längden; likaså era bråk.

    Nu är det dags för dig att ta tag i din situation med din pojkvän. Tror tyvärr inte ni har väldigt goda förutsättningar för att få det att hålla "in the long run". Ofta är det sexuella "kittet" som kan hjälpa ett förhållande genom svåra perioder, men om ni tappat det, så här tidigt i förhållandet dessutom (innan hus/barn), och dessutom bråkar ser jag det inte som något att satsa på in the long run baserat på erfarenhet, tyvärr. Jag kan ju givetvis ha fel! Min magkänsla säger mig dock att du har en bra chans att lämna innan ni försöker "lösa" detta genom att gå djupare in i förhållandet och skaffa barn (katastrof! Parkera alla barntankar innan ni verkligen har det superbra och har haft det en lång tid!).

    Ta allt i tur och ordning. Om du kommer fram till att ditt förhållande inte är värt att satsa på, så tycker jag inte du ska låta bli chansen att träffa den här som du blir knäsvag av.


    Tack för ditt svar ???? Idag gjorde jag slut.
  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Fri 17 May 2019 17:09
    #99

    Oj gud inga frågetecken det var en smiley egentligen


    Anonym (Hjälp) skrev 2019-05-17 17:00:22 följande:

    Tack för ditt svar ???? Idag gjorde jag slut.


    Anonym (Fia) skrev 2019-05-17 16:57:30 följande:

    Mitt råd till dig är att inte blanda ihop de två problemen du har. Den ena rör ditt nuvarande förhållande, den andra en kille du träffat som gör dig knäsvag. I get it! 

    Med det sagt vill jag säga att det faktum att din sexuella attraktion är borta så här tidigt i ett förhållande är en stark indikation på att det inte kommer fungera för er i längden; likaså era bråk.

    Nu är det dags för dig att ta tag i din situation med din pojkvän. Tror tyvärr inte ni har väldigt goda förutsättningar för att få det att hålla "in the long run". Ofta är det sexuella "kittet" som kan hjälpa ett förhållande genom svåra perioder, men om ni tappat det, så här tidigt i förhållandet dessutom (innan hus/barn), och dessutom bråkar ser jag det inte som något att satsa på in the long run baserat på erfarenhet, tyvärr. Jag kan ju givetvis ha fel! Min magkänsla säger mig dock att du har en bra chans att lämna innan ni försöker "lösa" detta genom att gå djupare in i förhållandet och skaffa barn (katastrof! Parkera alla barntankar innan ni verkligen har det superbra och har haft det en lång tid!).

    Ta allt i tur och ordning. Om du kommer fram till att ditt förhållande inte är värt att satsa på, så tycker jag inte du ska låta bli chansen att träffa den här som du blir knäsvag av.


  • Anonym (Fia)
    Fri 17 May 2019 18:25
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-05-17 17:00:22 följande:
    Tack för ditt svar ???? Idag gjorde jag slut.
    Jag känner inte dig personligen men baserat på vad du skrivit tror jag du gjorde helt rätt. Nu behöver du dessutom inte känna dåligt samvete över att utforska den andra killen Glad och jag antar att du inte kommer vilja ha tillbaka förhållandet du är i nu även om det skulle visa sig att den andra killen inte är rätt för dig.

    Har han svarat?
Svar på tråden Fått uppvaktning av annat håll, har pojkvän. Vad skall jag svara?