• Thu 16 May 2019 09:09
    573 visningar
    26 svar
    26
    573

    Att hålla jämna steg med röran i hemmet - hur gör ni med alla prylar, träningskläder, damm?

    Jag slås av det ibland om hur konstant mycket jobb det är att bara hålla hemmet i schack. Konstanta mängder prylar och kläder som ligger överallt och så alla dessa kläder, vardagskläder och träningskläder.

    Vad har ni för system? Några tips om rutiner?

    Jag är rätt effektiv som person och lägger rätt mycket tid på hemmet, främst i form av att rensa, plocka osv. Men det blir nästan övermäktigt ändå ibland. 

    Vi har två barn i yngre skolåldern. Båda spelar fotboll. Vi har just nu någon som har fotboll varje dag i veckan. Hur gör ni med träningskläderna? Vad gör barnen av dem när de klär av sig, hur gör ni med tvätt av dem, var förvaras dem?

    Alla pryttlar, papper och grejor som barn har med sig hem från skolan, som de fått någonstans ifrån osv, hur hanterar ni dem?

    Allt sånt som ska åtgärdas på något sätt men man inte hunnit med? Saker som ska lämnas tillbaka i affären, biblioteksböcker som ska tillbaka, glödlampan man ska köpa en ny likadan, brevet som ska postas osv. Var lägger ni allt sånt?

    Allt sånt som ska någonstans men man inte vet när och var. Typ böcker som rensas ut, eller sånt där som barnen inte använder men inte vill göra sig av med heller?

    Hur ofta dammsuger ni hemma?

  • Svar på tråden Att hålla jämna steg med röran i hemmet - hur gör ni med alla prylar, träningskläder, damm?
  • Thu 16 May 2019 09:37
    #1

    Förstår precis hur du menar. Jag och min sambo jobbar heltid och vi har 4 barn mellan 8-13 år och alla tränar fotboll ???? Här gäller det stenhård organisation.

    Jag har 3 tvättkorgar, en för underkläder / träningskläder / vardagskläder. Om man inte lägger ner sina kläder i korgen blir dom inte tvättade och då blir man utan kläder. Det blir två tvätten / dag som jag tvättar. Varje barn har ansvar att vika och sortera in sina kläder från torkställningarna.Träningskläder ska packad upp direkt efter träning och ner i tvättkorgen. Träningskläder förvaras i byrå på deras rum ????

    Jag sparar någon enstaka sak från skolan, varje barn har en flyttkartong där jag lägger ner ibland saker som minne om dom vill ha när dom blir äldre.

    En back står i tvättstugan med aktuella saker ex. Böcker som ska lämnas, saker som ska bytas osv.

    Allt som inte använts ger vi till kvinnohuset, kyrkan osv. Vi får inte plats att förvara saker.

    Jag dammsuger varannan dag, mest på grund av att vi har två hundar ????

    A och O är att alla hjälps åt och att barnen hjälper till och tar ansvar för sina saker!

  • Thu 16 May 2019 11:20
    #2

    Köpte en robotdammsugare till min man i alla hjärtans dag present. Den är fantastisk!

    3ungar,2 kaniner och 1katt släppar in mycket smuts så vi kör den varje dag. Barnen vet att de inte kan slänga saker på golvet för då äter Sugis upp det. Har aldrig haft så lite saker på golvet som nu! En oväntat effekt av robotdammsugare helt enkelt!

    Vi har också lådor de får spara vissa saker i.

    Ungarna har under halvan av en garderob i var till skor, jackor och trådback till mössor vantar mm. Funkar bra.

  • Thu 16 May 2019 13:37
    #3
    Alexi skrev 2019-05-16 09:09:38 följande:

    Jag slås av det ibland om hur konstant mycket jobb det är att bara hålla hemmet i schack. Konstanta mängder prylar och kläder som ligger överallt och så alla dessa kläder, vardagskläder och träningskläder.

    Vad har ni för system? Några tips om rutiner?

    Jag är rätt effektiv som person och lägger rätt mycket tid på hemmet, främst i form av att rensa, plocka osv. Men det blir nästan övermäktigt ändå ibland. 

    Vi har två barn i yngre skolåldern. Båda spelar fotboll. Vi har just nu någon som har fotboll varje dag i veckan. Hur gör ni med träningskläderna? Vad gör barnen av dem när de klär av sig, hur gör ni med tvätt av dem, var förvaras dem?

    Alla pryttlar, papper och grejor som barn har med sig hem från skolan, som de fått någonstans ifrån osv, hur hanterar ni dem?

    Allt sånt som ska åtgärdas på något sätt men man inte hunnit med? Saker som ska lämnas tillbaka i affären, biblioteksböcker som ska tillbaka, glödlampan man ska köpa en ny likadan, brevet som ska postas osv. Var lägger ni allt sånt?

    Allt sånt som ska någonstans men man inte vet när och var. Typ böcker som rensas ut, eller sånt där som barnen inte använder men inte vill göra sig av med heller?

    Hur ofta dammsuger ni hemma?


    Håller med, det är en konstant kamp mot röran :) Men jag är lite rörig i huvudet också så därför behöver jag en viss ordning i hemmet för att inte missa viktiga saker.

    Damm och sånt klarar jag av, så städning blir ungefär en gång i veckan och däremellan får man blunda för dammet.

    Träningskläder: tas av i tvättstugan och tvättas med den allmäna tvätten eller separat om den behöver tvättats snabbare av nån anledning. Rena träningskläder har en egen låda i respektive barns byrå.

    Pryttlar: på en hylla i ett förråd under trappan förvaras teckningar, pyssel och liknande tills det Råkar" slängas eller sparas i nån låda.

    Viktiga papper: papper som gäller tex skolan under terminen har vi i en tidskriftssamlare i köket. Papper som gäller under veckan som kommer hänger på en anslagstavla i köket och den rensas regelbundet så att de papper som sitter där är aktuell.

    Såns som ska åtgärdas: får nog ofta ligga på byrån i hallen för att kunna tas med när man ändå ska göra ärenden.

    Sånt som rensas ut: i kassar som förvaras nånstans tills man tar dem till återvinning eller second hand. Sån som barnen vuxit ur men som ska sparas ändå har vi i lådor på vinden.
  • Thu 16 May 2019 18:04
    #4
    Hur gör ni med träningskläderna? Vad gör barnen av dem när de klär av sig, hur gör ni med tvätt av dem, var förvaras de?
    I tvättkorgen, hänger dem på kanten om de är blöta, tvättar ca var tredje dag.

    Alla pryttlar, papper och grejor som barn har med sig hem från skolan, som de fått någonstans ifrån osv, hur hanterar ni dem?
    Läggs i en hög på hyllan bakom köksTVn, gås igenom varje terminsslut. Slänger det mesta, men sparar enstaka alster. Viktiga papper från läraren ligger på köksbordet.

    Allt sånt som ska åtgärdas på något sätt men man inte hunnit med? Saker som ska lämnas tillbaka i affären, biblioteksböcker som ska tillbaka, glödlampan man ska köpa en ny likadan, brevet som ska postas osv. Var lägger ni allt sånt?
    På köksbänken och köksbordet.

    Allt sånt som ska någonstans men man inte vet när och var. Typ böcker som rensas ut, eller sånt där som barnen inte använder men inte vill göra sig av med heller?
    I källaren och garaget.

    Hur ofta dammsuger ni hemma?
    En gång i veckan.
  • Fri 17 May 2019 04:03
    #5
    Alexi skrev 2019-05-16 09:09:38 följande:
    Vi har två barn i yngre skolåldern. Båda spelar fotboll. Vi har just nu någon som har fotboll varje dag i veckan. Hur gör ni med träningskläderna? Vad gör barnen av dem när de klär av sig, hur gör ni med tvätt av dem, var förvaras dem?
    Jag blev så trött på att det inte fanns någonstans att hänga träningskläder i vårt hus (vi är 5 som tränar) att jag byggde om, och byggde ett torkrum. Nu hänger alla in sina gympakläder och träningskläder i torkrummet. Det ligger vägg i vägg med tvättstugan, så när kläderna börjar lukta tvättar jag dem.

    Rena träningskläder förvaras i respektive persons garderob.

    Jag brukar själv byta om i torkrummet eller tvättstugan när jag ska träna, barnen hämtar oftast sina kläder där och byter om i sitt rum. Efter träningen duschar de och hänger sina svettiga kläder i torkrummet.
  • modsey
    Fri 17 May 2019 06:02
    #6

    Jag är en rätt slarvig person med stort hus, djur och tidigare fem barn hemmaboende. Så för att få det att fungera måste jag ha strukturen för att inte falla in i mitt bekväma " blunda för röran" mönster.

    Tvättkorgar på barnens rum och två i tvättstugan, vi tvättade nästan varje dag. Stallkläder hängdes i ett uthus och fick inte komma in. I tvättstugan hade vi hyllor där jag la deras tvätt på rätt hylla, så fick de hämta den till sina rum.

    Städhjälp varannan vecka. Innan de kom så hade alla piskan på dig att plocka undan så det var rena ytor. Robotdamsugare emellan !

    Hallen var dorgebarn pga dålig planering. I dag är den ombyggd men vi har bara två barn dom bor hemma nu. Nu har vi bra lösningar i garderoberna där. Och bara kläder efter säsong framme. Har man stor håll så är ju exempelvis korgar bra att gömma kläder i för att undvika att det ser rörigt ut. Vi har krokar bakom ett slags draperi för att få ett mindre rörigt intryck. Krokar också unna på barnens rum, typ dörrarna där de enkelt kan hänga upp kläder som ska återanvändas.

    Sen får man ju blunda lite emellanåt och där har ju folk lite olika lätt eller svårt för det.

  • Fri 17 May 2019 13:03
    #7

    Tyvärr fallerar vi i mycket då jag har bristande energi och sambon inte ser det/bryr sig.

    De yngsta barnen har var sin låda i hallen för vantar, mössor mm. Sedan har de en låda för skor, som numera inte räcker till.

    Äldsta har ett hörn med en korg för mössa och vantar. Då varken jag eller sambon håller hårt på det varje dag så faller det.

    Än är det bara äldsta som har gympa. Hennes gympapåse hänger i hallen och fylls på direkt efter tvätten av mig. Vi tvättar i gemensam tvättstuga 1-2 heldagar då det bara finns en hushållsmaskin av varje, så det tar enorm tid. 

    Jag försöker rensa bort urvuxna kläder/fel säsongskläder successivt. Med 1 och 2 barn gick det hyfsat med 3:e rasade det i samband med cancern som försämrade energin ännu mer p g a dåligt fungerande sköldkörtel. 

    Biblioteksböcker förvaras i en korg respektive hylla i mitt sovrum, men oftast lyckas alltid någon bok få fötter. När det är dags att lämna läggs de i en tygkasse och hängs på lägenhetsdörren.

    När de var yngre satte jag in barnens papper i var sin pärm. Nu hinner de ofta tömma ut påsen innan jag ens kommit hem och sambon har inte fattat grejen, så det orsakar problem när de ska städa på rummet.

    Vi dammsuger 1 gång i veckan under arbetsveckorna, oftare om vi är lediga längre tid.

    Jag önskar att jag lyckades ha bättre system för att få ruljangsen att fungera bättre, så läser med intresse. Jag börjar med nya system, men hinner glömma hur jag tänkte förra gången.

  • Fri 17 May 2019 13:31
    #8

    Vi gör det inte, håller jämna steg alltså.

    Träningskläder hamnar oftast på golvet i tvättstugan. Vid nästa pass så får man då antingen fiska upp sina slängda träningskläder ur röran eller hitta dem på klädstället rena och torra. Eller då i sista fall i en låda i hallen där alla rena träningskläder hamnar.

    Benskydden brukar hittas i tvättstugan, skorna i hallen och vattenflaskan på golvet i bilen. Sonens bricanyl är ett ständigt irritationsmoment då den alltid måste gås skallgång efter före träning.

    Min mamma sa en gång "för att ha det så stökigt har ni det förvånandsvärt rent ändå" Så det är väl det som funkar, att hålla en sanitär nivå ändå.

    Vi dammsuger när det behövs, dammtorkar när det börjar se ut att behövas o s v.

    Barnen drar numera tack och lov inte hem så mycket men en period gick det mesta i princip direkt till pappersinsamlingen. Kommer det hem 20 teckningar per dag slutar man liksom bry sig efter ett tag :)

    Jag skulle gärna ha städhjälp, mannen vägrar för han menar på att har man väl plockat i ordning så kan man lika gärna dammsuga och skura också. Sant för all del men jag vill åt den där pressen att måsta göra det varannan vecka medan han bara tycker det skulle kännas jobbigt.

  • Fri 17 May 2019 14:03
    #9

    Det mest grundläggande är att ha pli på familjen. Lär alla familjemedlemmar att ta upp sin skit, lägga sin tvätt i tvättkorgen, stöda sitt rum, bädda sin säng, ta undan sin disk, att inte bara trycka in saker i en garderob. Lär också alla familjemedlemmar att respektera det hårda arbete någon lagt ner på hemmet. Gör saker ordentligt från början - ta alla fläckar på en gång, lämna inte lite disk till sen.

    Har du svårt att komma igång så ha gärna ett städschema där du gör saker på bestämda dagar, snart går det av sig självt. Listor är inte att förakta.

    Själ har jag alltid pärmar, mappar, burkar, lådor osv i olika storlekar på lager så att jag kan ha var sak på sin plats och lätt kan sortera saker. Det underlättar massor. Jag sparar inte på grejer bara för att. Har det inte använts på ett år åker det generellt ut. Ha gärna möbler man kan förvara grejer i, tex kökssoffor är väldigt praktiska.

    Fattas något i hemmet skrivs det upp på inköpslistan direkt. På hatthyllan har vi en låda där vi lägger typ böcker som ska tillbaka till bibblan, kläder som ska bytas, saker som vi lånat av andra. Var gång vi ska till stan kollar vi där i och tar med oss grejer. Gäller det biblioteksböcker som ska lämnas tillbaka innan en viss tid fäster jag post it- lappar på där datum står. Olika tvättkorgar för exempelvis handdukar och kläder är bra för att få översikt i vad som faktiskt behöver tvättas.

    Jag dammsugar en gång i veckan under sommarhalvåret och två gånger i veckan under vinterhalvåret, men snart ska vi bli med katt så då blir det nig oftare. Jag dammsugar soffan tre gånger i veckan för att det inte ska samlas skit under kuddarna. Jag byter handdukar och kollar blommorna varannan dag, då är det lätt att komma ihåg.

    // Pedant


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fri 17 May 2019 14:30
    #10
    +1
    fluu skrev 2019-05-17 14:03:40 följande:

    Det mest grundläggande är att ha pli på familjen. Lär alla familjemedlemmar att ta upp sin skit, lägga sin tvätt i tvättkorgen, stöda sitt rum, bädda sin säng, ta undan sin disk, att inte bara trycka in saker i en garderob. Lär också alla familjemedlemmar att respektera det hårda arbete någon lagt ner på hemmet. Gör saker ordentligt från början - ta alla fläckar på en gång, lämna inte lite disk till sen.

    Har du svårt att komma igång så ha gärna ett städschema där du gör saker på bestämda dagar, snart går det av sig självt. Listor är inte att förakta.

    Själ har jag alltid pärmar, mappar, burkar, lådor osv i olika storlekar på lager så att jag kan ha var sak på sin plats och lätt kan sortera saker. Det underlättar massor. Jag sparar inte på grejer bara för att. Har det inte använts på ett år åker det generellt ut. Ha gärna möbler man kan förvara grejer i, tex kökssoffor är väldigt praktiska.

    Fattas något i hemmet skrivs det upp på inköpslistan direkt. På hatthyllan har vi en låda där vi lägger typ böcker som ska tillbaka till bibblan, kläder som ska bytas, saker som vi lånat av andra. Var gång vi ska till stan kollar vi där i och tar med oss grejer. Gäller det biblioteksböcker som ska lämnas tillbaka innan en viss tid fäster jag post it- lappar på där datum står. Olika tvättkorgar för exempelvis handdukar och kläder är bra för att få översikt i vad som faktiskt behöver tvättas.

    Jag dammsugar en gång i veckan under sommarhalvåret och två gånger i veckan under vinterhalvåret, men snart ska vi bli med katt så då blir det nig oftare. Jag dammsugar soffan tre gånger i veckan för att det inte ska samlas skit under kuddarna. Jag byter handdukar och kollar blommorna varannan dag, då är det lätt att komma ihåg.

    // Pedant


    Jag blir helt matt av det du skriver. Jag inser att det säkert är jättebra och att det passar somliga. Men jag skulle vara en av de där familjemedlemmarna som aldrig riktigt lär sig... Och det hårda arbete som i värsta fall ingen lagt ner på hemmet...

    Åh vad jag inte orkar ta disken direkt, utan måste slappa i soffan en (låång) stund efter middagen. Oj, vad en fläck kan få sitta kvar tills/om jag ids ta bort den. Och ingen aning har jag om ifall vissa grejer använts på ett år eller inte. Var sak på sin plats är mer av en målsättning än något som faktiskt existerar hos oss.  

    Viktiga saker som papper, räkningar, datum att hålla koll på är jag noga med. (Fast ett städschema skulle nog lätt hamna i nån pappershög och sen råka slinka ner i återvinningen.)

    Men dammsuga soffan tre gånger i veckan... alltså... tror inte ens jag minns när vi sist dammsög soffan överhuvudtaget. Och ärligt talat så tycker jag det blir skitigare inne på sommaren än vintern - men ni är kanske noga med att ta av skor och inte springa in direkt från trädgården också? Hos oss är det nog mer så att på vintern blir det grus och på sommaren blir det gräs.

    Och blommorna våra får vatten när nån kommer ihåg att de finns samt orkar masa sig upp och fylla vattenkannan (ibland infaller de två faktorerna samtidigt).

    Nä, städa är nog inte riktigt min grej, det förstår jag nu.

    // Ej pedant :)
Svar på tråden Att hålla jämna steg med röran i hemmet - hur gör ni med alla prylar, träningskläder, damm?