• Anonym (Hundä­garen)
    Thu 16 May 2019 20:23
    878 visningar
    85 svar
    85
    878

    Hunden eller partnern?

    Du träffar en ny partner och ni har det kanon tillsammans. Han eller hon är verkligen din stora kärlek och det känns som ni är gjorda för varandra. Men partnern är allergisk mot din hund. Vad skulle du göra?

    * ingenting, vara särbos

    * ge bort hunden

    * hitta ny partner

    * avliva hunden

  • Svar på tråden Hunden eller partnern?
  • Sun 19 May 2019 15:24
    #71
    Anonym (Anna) skrev 2019-05-19 10:41:45 följande:
    Hur vet du att det  blir så? Har du insyn i TS liv?
    Absolut inte och hade TS berättat att hon jobbar natt och har hunden med sig på jobbet och mycket tid dagtid att spendera med hunden så hade mitt svar varit annorlunda men nu skrev hon att hunden skulle stå i hundgård dagtid och vara ensam i källaren nattetid vilket fick mig att reagera. Normalt jobbar man 9-10 timmar med restid och sover 8 timmar vilket inte blir mycket tid över att dela mellan sambo och hund när hunden ska isoleras i hundgård och källare.
  • Anonym (Anna)
    Sun 19 May 2019 15:34
    #72
    Dexter dot com skrev 2019-05-19 15:24:19 följande:
    Absolut inte och hade TS berättat att hon jobbar natt och har hunden med sig på jobbet och mycket tid dagtid att spendera med hunden så hade mitt svar varit annorlunda men nu skrev hon att hunden skulle stå i hundgård dagtid och vara ensam i källaren nattetid vilket fick mig att reagera. Normalt jobbar man 9-10 timmar med restid och sover 8 timmar vilket inte blir mycket tid över att dela mellan sambo och hund när hunden ska isoleras i hundgård och källare.
    Nej hon skrev inte att hunden skulle vara ensam i källaren på natten, hon skrev att hunden skulle sova i källaren på natten.

    Det var du som drog slutsatsen att hunden skulle vara själv. Trodde du verkligen att TV:n och soffan var för hundens skull?
  • Sun 19 May 2019 18:38
    #73
    +1
    Anonym (Anna) skrev 2019-05-19 15:34:33 följande:
    Nej hon skrev inte att hunden skulle vara ensam i källaren på natten, hon skrev att hunden skulle sova i källaren på natten.

    Det var du som drog slutsatsen att hunden skulle vara själv. Trodde du verkligen att TV:n och soffan var för hundens skull?
    Det är ju inte jättevanligt att man tillbringar natten med sin hund i källaren sovandes på en soffa medan sambon sover någon annanstans men visst många har ju skilda sovrum..
  • Anonym (Ä)
    Sun 19 May 2019 19:38
    #74

    Skulle inte ens börja dejta nägon som är allergisk. Det har hänt att killar nämnt att de är allergiska i sin nätdejtingprofil eller i samtal där min hund (och mina andra husdjur) kommit på tal och då har jag avslutat det redan innan det börjat, även i de fall där han påstått sig ha lindrig allergi och att det inte kommer bli några problem. Det är helt enkelt en dealbreaker. Dels för att jag inte tänker göra mig av med mina djur för en killes skull och dels för att jag inte vill leva ett liv utan husdjur.

  • Anonym (Malla­n)
    Sun 19 May 2019 19:42
    #75

    Hade aldrig för mitt liv satt en ny människa före min hund. Aldrig.

  • Anonym (HS)
    Sun 19 May 2019 20:08
    #76
    Anonym (Mfl) skrev 2019-05-16 20:43:36 följande:
    Kollar vilka allergener pojkvännen är allergisk mot, finns test för det. Är det can f5 så kastrerar jag hunden. Testar om det blir bättre med allergenius schampoo och regelbundna tvättar, skaffar luftrenare, låter inte hunden befinna sig i möbler, dammsuger dagligen med dammsugare med hepa filter.

    Testar allt det, fungerar det inte så tar jag beslutet därifrån.
    Vi har följt alla dina råd, men jag som tidigare inte visste att jag var allergisk har nu snorat i flera år och är ständigt trött. Men om 10 år så blir det väl bättre. Om hon nu inte köper ny hund efter denna.
  • Sun 19 May 2019 21:15
    #77
    Anonym (Hundägaren) skrev 2019-05-19 10:25:54 följande:

    Jag jobbar mycket nätter och då är hunden med mig.

    Vissa kvällar jobbar min pojkvän så då är det bra med tv i källaren.

    På dagarna är vi mest i skogen och rastar oss efter att jag sovit efter jobb. 3 kvällar i veckan är vi på bruks och tränar och däremellan tränar vi hemma.

    Tror han har det ganska bra hos mig trots förändringen.


    Vad händer den dagen ni får barn? Om ni nu vill det och det brukar ju folk vilja när de möt sin stora kärlek.
  • Anonym (Hundä­garen) Trådstartaren
    Sun 19 May 2019 22:10
    #78
    Bestemor skrev 2019-05-19 21:15:55 följande:

    Vad händer den dagen ni får barn? Om ni nu vill det och det brukar ju folk vilja när de möt sin stora kärlek.


    Vad har barn med allergi att göra?
  • Sun 19 May 2019 23:54
    #79

    Då kanske man vill bo ihop och spendera all sin lediga tid tillsammans som en familj, antar jag att hen menar


    Anonym (Hundägaren) skrev 2019-05-19 22:10:24 följande:

    Vad har barn med allergi att göra?


  • Mon 20 May 2019 00:14
    #80
    Anonym (Hundägaren) skrev 2019-05-19 22:10:24 följande:

    Vad har barn med allergi att göra?


    Jag undrar eftersom du nu ska hänga nere i källaren på nätterna, livet förändras när man blir gravid och sen får barn.
  • Anonym (Hundä­garen) Trådstartaren
    Mon 20 May 2019 06:26
    #81
    Bestemor skrev 2019-05-20 00:14:16 följande:

    Jag undrar eftersom du nu ska hänga nere i källaren på nätterna, livet förändras när man blir gravid och sen får barn.


    Är barnet inte allergisk kan det vara med mig i källaren när jag tittar på tv.

    Och är hunden rastad och aktiverad kan han sova själv i källaren de timmarna.

    Är barnet allergisk så får vi fatta beslut utifrån det. Människor är viktigare än djur.
  • Mon 20 May 2019 08:16
    #82

    Så du ska sitta där nere och titta på tv 90% av all ledig tid? Och sen forsla barnet upp och ner för trappan dagarna i ända så att det får tillbringa tid med bägge föräldrarna? Det är svårt nog att få tiden att gå ihop med barn ens när bägge parterna delar på hundansvaret, det här känns tyvärr som en rätt naiv lösning.

    Du får nästan hoppas på att ditt livs kärlek inte alls visar sig vara ditt livs kärlek, så att du bara har barnet varannan vecka sen och kan ge hunden allt och lite till däremellan. ;)


    Anonym (Hundägaren) skrev 2019-05-20 06:26:50 följande:

    Är barnet inte allergisk kan det vara med mig i källaren när jag tittar på tv.

    Och är hunden rastad och aktiverad kan han sova själv i källaren de timmarna.

    Är barnet allergisk så får vi fatta beslut utifrån det. Människor är viktigare än djur.


  • Anonym (Hundä­garen) Trådstartaren
    Mon 20 May 2019 10:27
    #83
    Ignoramus skrev 2019-05-20 08:16:04 följande:

    Så du ska sitta där nere och titta på tv 90% av all ledig tid? Och sen forsla barnet upp och ner för trappan dagarna i ända så att det får tillbringa tid med bägge föräldrarna? Det är svårt nog att få tiden att gå ihop med barn ens när bägge parterna delar på hundansvaret, det här känns tyvärr som en rätt naiv lösning.

    Du får nästan hoppas på att ditt livs kärlek inte alls visar sig vara ditt livs kärlek, så att du bara har barnet varannan vecka sen och kan ge hunden allt och lite till däremellan. ;)


    Barnet kan väl följa med på skogspromenader och bruks. Finns nog ingen som sitter inne för att man fått barn.
  • Mon 20 May 2019 18:01
    #84
    Anonym (Hundägaren) skrev 2019-05-20 06:26:50 följande:

    Är barnet inte allergisk kan det vara med mig i källaren när jag tittar på tv.

    Och är hunden rastad och aktiverad kan han sova själv i källaren de timmarna.

    Är barnet allergisk så får vi fatta beslut utifrån det. Människor är viktigare än djur.


    Jag menar när du lever livet. Det är inte så mycket tid man kollar på teven när man fått barn. På något konstigt sätt, verkar tiden gå åt till vakna åå morgonen, barnen vaknar, sen iväg till dagis och jobb, sen hämta barnen, laga och äta och sen diska, städa kanske.

    Barnen ska nattas. Sen om man har tur och ork så umgås man med sin partner.

    Har man hund, så är den med en i vardagen som en medlem av flocken.

    Hur tänker du få tiden att umgås ned hunden som den behöver när den ska vara i källaren?
  • Anonym (H)
    Mon 20 May 2019 18:11
    #85

    Tycker ärligt talat inte att det är mitt ansvar att lösa detta. Det är ju han som valt att vara med dig och det är han som får komma på hur han vill göra. Vill han ta allergitabletter? Kul. Vill han att du gör dig av med hunden? Hejdå med partnern.

Svar på tråden Hunden eller partnern?