• Anonym (stell­an)
    Sun 19 May 2019 12:18
    423 visningar
    60 svar
    60
    423

    vad ska jag göra?

    en kille jag dejtade för 2 år sedan dyker ibland upp utanför min hyreslägenhet i stan. har sett honom 3 gånger senaste halvåret och varav 2 gånger har han sett att jag ser honom och då vänder han och går åt ett annat håll den 3e gången så gick han bara förbi och sedan försvann.

    har även hört av en vänn som bor i huset bredvid att det ibland brukar stå någon nedanför mitt fönster (ej insyn från trottoaren) nån halvtimme om kvällarna för att sedan bara försvinna iväg - vet inte om det är han men antagligen är det.

    har honom blockerad på samtliga ställen så han inte kan höra av sig till mig. 

    vet inte vad jag ska göra - ska jag polisanmäla, kommer det hjälpa?

      

  • Svar på tråden vad ska jag göra?
  • Anonym (stell­an) Trådstartaren
    Sun 19 May 2019 17:33
    #33
    Pierott skrev 2019-05-19 17:27:23 följande:

    Eftersom du nu ändrat dig från att han är skum till att han är underbar får du väl ta kontakt med honom nästa gång. Du verkar ju inte längre vara så rädd för honom att polis en ska vara ett alternativ.

    Naiva fruntimmer.


    Ja men han ser ju faktiskt väldigt bra ut, så omtänksam och snäll som han var mot mig har ingen annan varit förut. De var bara de att han kontaktade mig för mycket mot slutet, kändes nästan som om han ville att vi skulle gifta oss fast än vi inte ens hade kysst varandra
  • Sun 19 May 2019 17:36
    #34
    Anonym (stellan) skrev 2019-05-19 17:33:59 följande:

    Ja men han ser ju faktiskt väldigt bra ut, så omtänksam och snäll som han var mot mig har ingen annan varit förut. De var bara de att han kontaktade mig för mycket mot slutet, kändes nästan som om han ville att vi skulle gifta oss fast än vi inte ens hade kysst varandra


    Spring ut och omfamna honom då. Du har ju uppenbarligen ett icke-problem så varför starta du ens tråden?
  • Anonym (Riske­ra de om du vill!)
    Sun 19 May 2019 21:20
    #35

    Kan bara instämma!!


    Pierott skrev 2019-05-19 17:36:38 följande:

    Spring ut och omfamna honom då. Du har ju uppenbarligen ett icke-problem så varför starta du ens tråden?


  • Anonym (Fortf­arande kär)
    Mon 20 May 2019 02:13
    #36
    -1
    Anonym (stellan) skrev 2019-05-19 15:32:13 följande:
    Har pratat med honom en gång efter att jag blockerade honom, jag hade då skaffat en pojkvän. Och då så sa han att han vara jätteglad för min skull att vi hade blivit tillsammans, allt han önskade var bara att vi hade en liten kontakt
    Han är fortfarande kär i dig - det är väl inte så svårt att förstå? Och tydligen är han väldigt ödmjuk - han är glad för att du är lycklig, och är tacksam för minsta lilla smula, typ. Han vill bara vara nära dig, se en skymt av dig...

    Om han hade varit våldsam eller hotfull hade jag rått dig att gå till polisen, men nu är han ju inte det, och från vad du berättar så tycker jag nästan synd om killen. Är det inte möjligt för dig att öppna någon liten vrå på nätet där ni kan ha en begränsad kontakt, så att han får sin "fix" av dig där - tills det går över? För kärlek GÅR över. Jag tänker på Facebook t.ex. kan man ju ha olika målgrupper, så du skulle kanske kunna dela lite allmänna inlägg med honom för att göra honom glad, eller? Och så ha alla andra på en annan lista, där de får veta mer privata saker om vad du och din pojkvän gör och sådant, som bara skulle göra ont i honom. 

    Du har väl sett My Fair Lady förresten - scenerna med den unge mannen som smyger runt sin älskades hus om nätterna fast det regnar, och inte vågar ta kontakt:  :)
    I have often walked down this street before
    But the pavement always stayed beneath my feet before
    All at once am I several stories high
    Knowing I'm on the street where you live
    Are there lilac trees in the heart of town?
    Can you hear a lark in any other part of town?
    Does enchantment pour out of every door?
    No, it's just on the street where you live
    And oh, the towering feeling just to know somehow you are near
    The overpowering feeling that any second you may suddenly appear
    People stop and stare, they don't bother me
    For there's nowhere else on earth that I would rather be
    Let the time go by, I won't care if I
    Can be here on the street where you live
  • Mon 20 May 2019 14:15
    #37
    Pierott skrev 2019-05-19 17:36:38 följande:
    Spring ut och omfamna honom då. Du har ju uppenbarligen ett icke-problem så varför starta du ens tråden?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Mon 20 May 2019 15:49
    #38

    Du har alltså sett denna kille 3 ggr på ett halvår och ingen av gångerna har han verkat vilja ta kontakt med dig eller ens le mot dig.....
    3 ggr på ett halvår är inte mycket. 
    Jag springer på vissa människor oftare än så och jag tror inte att någon av dem förföljer mig.

    Att någon hänger utanför ditt fönster låter ju märkligt, men om han skulle hänga där varje kväll i en halvtimme så är de ju konstigt om du inte har träffat på honom eller sett honom där själv någon av alla dessa kvällar.

    Om det inte är han som hänger utanför ditt fönster utan bara råkar vara på samma plats som dig 3 gånger på ett halvår, då kan du väl slå honom en signal eftersom han tydligen är så snygg och trevlig.

    Om det är han som hänger utanför ditt fönster så hade jag verkligen inte kontaktat honom, det låter helsjukt och väldigt osunt.

  • Anonym (trope­)
    Mon 20 May 2019 22:41
    #39
    +1
    Anonym (Fortfarande kär) skrev 2019-05-20 02:13:55 följande:
    Han är fortfarande kär i dig - det är väl inte så svårt att förstå? Och tydligen är han väldigt ödmjuk - han är glad för att du är lycklig, och är tacksam för minsta lilla smula, typ. Han vill bara vara nära dig, se en skymt av dig...

    Om han hade varit våldsam eller hotfull hade jag rått dig att gå till polisen, men nu är han ju inte det, och från vad du berättar så tycker jag nästan synd om killen. Är det inte möjligt för dig att öppna någon liten vrå på nätet där ni kan ha en begränsad kontakt, så att han får sin "fix" av dig där - tills det går över? För kärlek GÅR över. Jag tänker på Facebook t.ex. kan man ju ha olika målgrupper, så du skulle kanske kunna dela lite allmänna inlägg med honom för att göra honom glad, eller? Och så ha alla andra på en annan lista, där de får veta mer privata saker om vad du och din pojkvän gör och sådant, som bara skulle göra ont i honom. 

    Du har väl sett My Fair Lady förresten - scenerna med den unge mannen som smyger runt sin älskades hus om nätterna fast det regnar, och inte vågar ta kontakt:  :)
    I have often walked down this street before
    But the pavement always stayed beneath my feet before
    All at once am I several stories high
    Knowing I'm on the street where you live
    Are there lilac trees in the heart of town?
    Can you hear a lark in any other part of town?
    Does enchantment pour out of every door?
    No, it's just on the street where you live
    And oh, the towering feeling just to know somehow you are near
    The overpowering feeling that any second you may suddenly appear
    People stop and stare, they don't bother me
    For there's nowhere else on earth that I would rather be
    Let the time go by, I won't care if I
    Can be here on the street where you live
    Snälla sluta romantisera stalkerbeteende. Tyvärr är det väldigt vanligt inom film, musik och litteratur.
  • Anonym (Fortf­arande kär)
    Tue 21 May 2019 03:48
    #40
    Anonym (trope) skrev 2019-05-20 22:41:46 följande:
    Snälla sluta romantisera stalkerbeteende. Tyvärr är det väldigt vanligt inom film, musik och litteratur.
    Fast jag tror vi har gått för långt åt andra hållet nu med "stalker"-begreppet. De flesta av oss har någon gång haft en sådan här period, när vi har gått omkring på gatan och tittat upp på den älskades fönster... Numera googlar man kanske på hans/hennes namn tio gånger om dagen i stället.

    Det är INTE sjukt - inte om det inte går längre än så, som att man försöker skrämma eller skada den man är kär i, eller hans/hennes anhöriga. Det är naturligt, och särskilt bland unga människor. 
  • Anonym (Inte samma va?)
    Tue 21 May 2019 10:33
    #41
  • Tue 21 May 2019 11:31
    #42
    Anonym (Inte samma va?) skrev 2019-05-21 10:33:12 följande:

    Bara det inte ar denna killen: www.familjeliv.se/forum/thread/79617770-hur-bli-vanner-igen


    Började misstänka det med. Alltså att ts i den tråden är ts i denna tråden för att få input på hur tjejen skulle se det från hennes synvinkel om han stalkade henne.
Svar på tråden vad ska jag göra?