• Mon 20 May 2019 07:49
    1091 visningar
    18 svar
    18
    1091

    Madonnas falsksång i ESC

    Madonna sjöng pinsamt dåligt och falskt under sitt framträdande i Euroviosionsfinalen. Frågan är, har hon alltid sjungit så dåligt men räddats av tekniken eller har rösten blivit sämre med åren, och när hon nu sjunger så dåligt, varför använder hon inte den teknik som finns för att dölja det? Saknar hon omdöme?

    Jag har alltid gillat Madonna så det var en stor besvikelse.

  • Svar på tråden Madonnas falsksång i ESC
  • Mon 20 May 2019 08:40
    #1

    Det roliga är att de har ändrat sången i klippet de har lagt upp på hennes youtube-sida. Är ett lager av autotune på den.

    Är inte samma version som hördes genom tv-rutan trots att klippet är det samma. Lol, så pinsamt.

  • Mon 20 May 2019 08:49
    #2

    Såg fram emot att få se hennes framträdande, men åh vad dåligt det var!
    Till och med tandläkar-farbrorn från San Marino sjöng ju bättre än Madonna!!

  • Sommar­skugga­n
    Mon 20 May 2019 09:06
    #3

    Hon är 60 år. Rösten förändras.

  • Mon 20 May 2019 09:12
    #4

    Finns det något klipp på detta eller är allt borta? Även på SVT är det autotune.

  • Mon 20 May 2019 09:20
    #5

    Jag märkte det att hennes röst var helt skrovlig och jävligt när hon sa "Wake up" i slutet på föreställningen, så fattade man hur uselt det blivit utan autotune. Men detta var SVT-play med full autotune. Sedan är jag inte fullt medveten om vem det är som ska vakna. Hon själv eller tittarna.

  • Mon 20 May 2019 11:25
    #6

    Äh, hon har väl aldrig sjungit särskilt bra, hon är däremot en jäkligt bra entertainer  

  • Mon 20 May 2019 11:29
    #7

    Funderade också på det. Svårt att tro att hon gjort framträdanden under alla år med så p8nsamr dålig sångröst. Antingen har hon blivit sämre med åren och har ingen självinsikt att fatta det. Eller så var hon sjuk i lördags och inte kunde sjunga bättre. Eller så hade hon dålig medhörning.

  • Mon 20 May 2019 12:54
    #8

    Hon har aldrig sjungit speciellt bra, men klarat sig av andra orsaker. I lördags var det dock extremt illa. Det lät väldigt svajigt.

  • Mon 20 May 2019 13:47
    #9
    CitronTulo skrev 2019-05-20 08:49:04 följande:

    Såg fram emot att få se hennes framträdande, men åh vad dåligt det var!
    Till och med tandläkar-farbrorn från San Marino sjöng ju bättre än Madonna!!


    Ja, annars brukar det vara några av tävlingsbidragen som har sångare som sjunger falskt. Dessutom fick hon väl 13 miljoner för detta.
  • Mon 20 May 2019 13:48
    #10
    Sommarskuggan skrev 2019-05-20 09:06:44 följande:

    Hon är 60 år. Rösten förändras.


    Finns många som inte börjar sjunga falskt när de blir gamla. Riktigt bra sångerskor gör inte det. Att rösten tex blir mörkare eller inte lika stark är väl vanligt.
  • Mon 20 May 2019 13:49
    #11
    Kramklubba skrev 2019-05-20 09:12:06 följande:

    Finns det något klipp på detta eller är allt borta? Även på SVT är det autotune.


    Typiskt. Hade tänkt visa ett klipp för min man som missade tävlingen. Kan nån privatperson ha lagt upp på Youtube?
  • Mon 20 May 2019 13:53
    #12

    Ha. Här finns ett klipp. En röstcoach analyserar framträdandet:



  • Mon 20 May 2019 13:58
    #13

    Hon har alltid sjungit dåligt live, men haft häftiga scenshower. Blev förvånad att hon sjöng Like a prayer i stort sett a capella och med ganska få körpartier. Trodde de som stod i kåpor skulle göra ett storg dansnummer, det hade kompenserat Madonnas sång lite.

    Andra låten verkade nästan vara playback. Eller så fixade autotune även falsksången. För den låten var autotunad helt och hållet.

    Kändes ogenomtänkt och dåligt producerat, alltihop.

  • Mon 20 May 2019 14:09
    #14
    Sommarskuggan skrev 2019-05-20 09:06:44 följande:

    Hon är 60 år. Rösten förändras.


    ...och om rösten nu ändras så att man sjunger falsk ska man använda autotune eller vad det heter eller låta bli att uppträda. Inte ta 13 miljoner och utsätta en publik för eländet.
  • Mon 20 May 2019 14:11
    #15
    Annita skrev 2019-05-20 13:58:47 följande:

    Hon har alltid sjungit dåligt live, men haft häftiga scenshower. Blev förvånad att hon sjöng Like a prayer i stort sett a capella och med ganska få körpartier. Trodde de som stod i kåpor skulle göra ett storg dansnummer, det hade kompenserat Madonnas sång lite.

    Andra låten verkade nästan vara playback. Eller så fixade autotune även falsksången. För den låten var autotunad helt och hållet.

    Kändes ogenomtänkt och dåligt producerat, alltihop.


    Ja, och med tanke på att Madonna säkert gjorde detta för att få reklam för sin nya skiva känns det extra ogenomtänkt.

    Visst, versionen på Madonnas webbsite är fixad men det hjälps inte. Miljoner människor har redan hört falsksången live.
  • Mon 20 May 2019 14:49
    #16

    [quote=79636497][quote-nick]K Kalle skrev 2019-05-20 07:49:55 följande:[/quote-nick]Madonna sjöng pinsamt dåligt och falskt under sitt framträdande i Euroviosionsfinalen. Frågan är, har hon alltid sjungit så dåligt men räddats av tekniken eller har rösten blivit sämre med åren, och när hon nu sjunger så dåligt, varför använder hon inte den teknik som finns för att dölja det? Saknar hon omdöme?

    Jag har alltid gillat Madonna så det var en stor besvikelse.[/

    Jag är Dj och har arbetat lite med musikproduktion. Dagens sångare och deras röst kan förvrängas förstärkas, förbättras osv. Lägger du på delay så kan den förstärkas eller tex dina ord dubblas du säger ett ord men blir två. Så de är märkligt att hon inte har använt sig av tekniken. Mitt ända svar är att hon sjungit utan teknikens hjälp att hon velat de troligtvis. Men de är märkligt när allting annat förbereds såsom ljussättning, koreografi, bakgrundseffekter mm i andra låtar men under Madonnas låtar inte har testat eller uteslutet ljudteknikens hjälpmedel mycket märkligt.

    Jag som Dj kollar alltifrån mitt set så alla låtar ligga i rätt ordning som spellista, reglage, högtalar system bas, diskant mm och ljudnivå är rätt innan jag dj:ar. Så de är märkligt hur man på eurovision låter Madonna framträda men sådan dålig förberedelse av ljuduppsättning vad gäller hennes sång.

  • Mon 20 May 2019 15:03
    #17
    Johan H skrev 2019-05-20 14:49:00 följande:

    [quote=79636497][quote-nick]K Kalle skrev 2019-05-20 07:49:55 följande:[/quote-nick]Madonna sjöng pinsamt dåligt och falskt under sitt framträdande i Euroviosionsfinalen. Frågan är, har hon alltid sjungit så dåligt men räddats av tekniken eller har rösten blivit sämre med åren, och när hon nu sjunger så dåligt, varför använder hon inte den teknik som finns för att dölja det? Saknar hon omdöme?

    Jag har alltid gillat Madonna så det var en stor besvikelse.[/

    Jag är Dj och har arbetat lite med musikproduktion. Dagens sångare och deras röst kan förvrängas förstärkas, förbättras osv. Lägger du på delay så kan den förstärkas eller tex dina ord dubblas du säger ett ord men blir två. Så de är märkligt att hon inte har använt sig av tekniken. Mitt ända svar är att hon sjungit utan teknikens hjälp att hon velat de troligtvis. Men de är märkligt när allting annat förbereds såsom ljussättning, koreografi, bakgrundseffekter mm i andra låtar men under Madonnas låtar inte har testat eller uteslutet ljudteknikens hjälpmedel mycket märkligt.

    Jag som Dj kollar alltifrån mitt set så alla låtar ligga i rätt ordning som spellista, reglage, högtalar system bas, diskant mm och ljudnivå är rätt innan jag dj:ar. Så de är märkligt hur man på eurovision låter Madonna framträda men sådan dålig förberedelse av ljuduppsättning vad gäller hennes sång.


    Ja visst är det märkligt!
Svar på tråden Madonnas falsksång i ESC