• Anonym (Fed up)
    Mon 20 May 2019 19:29
    1155 visningar
    93 svar
    93
    1155

    ska bara transpersoner få spela transpersoner på film

    www.bbc.co.uk/news/amp/entertainment-arts-44829766

    Scarlett Johansson var färdig för en roll som en kriminell ledare som också var transperson, född kvinna.

    Pga massiva protester och utskämning i lgbtq-communityn kände hon sig tvungen att hoppa av projektet.

    Det här är så fel och jag är så trött på identitetspolitiken.

    Exempel på citat från påtryckare

    ?Elise Bauman

    @baumanelise

    Dear #ScarlettJohansson, the way you can use your privilege as a white cis woman is to amplify the voices of underrepresented communities, not speak for them?

    En skådespelare ska få gestalta precis vem hen vill.

    Att kämpa för sina rättigheter är inte lika med att detaljstyra andra människor och bedriva censur!

    En castare måste få välja fritt, inte bara bland trans-skådespelare för roller som är trans.

    Å ena sidan har vi en vidrig alt-rightrörelse som på RIKTIGT hotar bl.a transpersoners rättigheter men å andra sidan har vi en helt urspårad identitetsrörelse, tänker inte ens kalla den vänster då den inte öht sysslar med vänsterpolitik utan enbart identitetspolitik som fuckar upp klimatet inom både hbtq, vänster, feminism och miljörörelsen. Ingen vågar säga emot dom förutom rena rasister och homofober.

    Det gagnar ingen att bete sig helt rabiat och skamma enskilda personer och tvinga dom till tystnad/lydnad genom massiva drev i sociala medier, tvärtom gynnar det just extremhögern.

    Vad tycker ni? Är det vettigt att dreva mot skådespelare som på inget sätt hotar transpersoners rättigheter?

  • Svar på tråden ska bara transpersoner få spela transpersoner på film
  • Anonym (Fiskm­ås)
    Mon 20 May 2019 19:32
    #1

    Svar, nej.

  • Anonym (Stina­)
    Mon 20 May 2019 19:38
    #2
    +1

    Jag tycker inte att enbart transpersoner ska få spela transpersoner. Men då förväntar jag mig också att ingen bryr sig om en transperson får spela en karaktär som är cis heller. Vem skådespelaren är ska inte spela någon roll så länge de är bäst för rollen.

  • Anonym (Pop)
    Mon 20 May 2019 20:02
    #3
    +1

    Nej, kvinnor ska få spela män, män ska få spela kvinnor, cis ska få spela trans, trans ska få spela cis, hetero ska få spela homo, homo ska få spela hetero o.s.v. Men visst ger det filmen en ökad trovärdighet om den som är trans på film också är det i verkligheten.

  • KlantS­murfen
    Mon 20 May 2019 20:57
    #4

    när det bara är psykopater som får spela psykopater, när det bara är män från arbetarklass som får spela män från arbetarklass, när transpersoner bara får spela transpersoner kan det ju låta som en jättebra ide att bara transpersoner ska få spela transpersoner


    Dear #ScarlettJohansson, the way you can use your privilege as a white cis woman is to amplify the voices of underrepresented communities, not speak for them?


    Dear #Elise Bauman, vad har hennes hudfärg med trans att göra?
    Är transperson en hudfärg?
    För att undvika hycklande...som privilegierad vit bi kvinna har du väl aldrig själv spelat heterosexuell eller lebb?
  • KlantS­murfen
    Mon 20 May 2019 21:15
    #5
    Anonym (Fed up) skrev 2019-05-20 19:29:14 följande:

    www.bbc.co.uk/news/amp/entertainment-arts-44829766

    Scarlett Johansson var färdig för en roll som en kriminell ledare som också var transperson, född kvinna.

    Pga massiva protester och utskämning i lgbtq-communityn kände hon sig tvungen att hoppa av projektet.

    Det här är så fel och jag är så trött på identitetspolitiken.

    Exempel på citat från påtryckare

    ?Elise Bauman

    @baumanelise

    Dear #ScarlettJohansson, the way you can use your privilege as a white cis woman is to amplify the voices of underrepresented communities, not speak for them?

    En skådespelare ska få gestalta precis vem hen vill.

    Att kämpa för sina rättigheter är inte lika med att detaljstyra andra människor och bedriva censur!

    En castare måste få välja fritt, inte bara bland trans-skådespelare för roller som är trans.

    Å ena sidan har vi en vidrig alt-rightrörelse som på RIKTIGT hotar bl.a transpersoners rättigheter men å andra sidan har vi en helt urspårad identitetsrörelse, tänker inte ens kalla den vänster då den inte öht sysslar med vänsterpolitik utan enbart identitetspolitik som fuckar upp klimatet inom både hbtq, vänster, feminism och miljörörelsen. Ingen vågar säga emot dom förutom rena rasister och homofober.

    Det gagnar ingen att bete sig helt rabiat och skamma enskilda personer och tvinga dom till tystnad/lydnad genom massiva drev i sociala medier, tvärtom gynnar det just extremhögern.

    Vad tycker ni? Är det vettigt att dreva mot skådespelare som på inget sätt hotar transpersoners rättigheter?


    Vänsterns identitetspolitik är väldigt vänster.
  • Anonym (Tre)
    Mon 20 May 2019 21:18
    #6

    Nej, då kan de lika gärna skita i att göra filmer om transpersoner, Om de sedan gnäller över det, vilket de kommer göra så kan det gott ta och göra sina egna filmer istället.

  • Anonym (Instä­mmer)
    Mon 20 May 2019 21:34
    #7

    Ja identitetspolitiken är så otroligt otäck. Den bygger på att empati och inkännande inte existerar. Den tar fokus från betydligt viktigare frågor. Den är försåtlig, för den misstänkliggör även människor med de allra bästa och hedervärda avsikter. Ingen vågar göra någonting, av rädsla att en identitetsfanatiker ska komma sättande och läxa upp dem.

    Utöver allt detta är identitetsfanatikern expert på att hitta problem där inga problem finns, att ila till försvar i oträngt läge, att oombedd göra sig till tolk för en massa grupper. Den minsta kränkbara enheten är dock individen, och identitetsfanatikern kränker gång på gång individer genom sitt trångsynta otäcka sätt att resonera på "minoritetsnivå".

    Jag hade vänstersympatier förr, men till följd av identitetsfanatikernas framfart har jag lämnat den inriktningen.

  • Anonym (Fed up) Trådstartaren
    Mon 20 May 2019 23:15
    #8

    Eller hur. Dom riktar liksom in sig på goda människor som är på medmänsklighetens sida.

    Feminister nuförtiden är mest ute efter att hänga ut kvinnor som inte står rätt i ledet.

    Antirasister är upptagna med att hetsa mot skitschyssta människor som använt ett ord fel osv.

    Det finns liksom allvarliga saker att ta tag i.


    Anonym (Instämmer) skrev 2019-05-20 21:34:47 följande:

    Ja identitetspolitiken är så otroligt otäck. Den bygger på att empati och inkännande inte existerar. Den tar fokus från betydligt viktigare frågor. Den är försåtlig, för den misstänkliggör även människor med de allra bästa och hedervärda avsikter. Ingen vågar göra någonting, av rädsla att en identitetsfanatiker ska komma sättande och läxa upp dem.

    Utöver allt detta är identitetsfanatikern expert på att hitta problem där inga problem finns, att ila till försvar i oträngt läge, att oombedd göra sig till tolk för en massa grupper. Den minsta kränkbara enheten är dock individen, och identitetsfanatikern kränker gång på gång individer genom sitt trångsynta otäcka sätt att resonera på "minoritetsnivå".

    Jag hade vänstersympatier förr, men till följd av identitetsfanatikernas framfart har jag lämnat den inriktningen.


  • Anonym (Fed up) Trådstartaren
    Mon 20 May 2019 23:16
    #9
    KlantSmurfen skrev 2019-05-20 21:15:39 följande:

    Vänsterns identitetspolitik är väldigt vänster.


    Jo kanske det. Sovjet-vänster. Fan.
  • Mon 20 May 2019 23:40
    #10

    Jag skrev om det här när det var aktuellt (för det var ett tag sedan....) och jag ställde då frågan: var går gränsen för vem som får spela vad? Men för mig är det egentligen en mindre fråga..... 

    Jag stälde även frågan: Vilket är bäst? Att en bra, känd skådis gör en film om något som är viktigt, någon som är viktig, något som kan lyfta viktiga frågor, och alla ser filmen, som förhoppningvis även är bra, och filmen blir omtalad  "frågan lyfts", eller att en transperson gör rollen bara för att det är en transperson och ingen ser filmen och "frågan inte lyfts"?

    Det finns transpersoner i Hollywood, absolut. Det finns duktiga skådespelare som är trans. Och visst diskrimineras de också. Men att mobba ut Scarlett Johansson från en film som enbart pga hennes star power förmodligen skulle ha setts och begrundats av hundratusentals var inte direkt rätt sätt att belysa det. 


    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden ska bara transpersoner få spela transpersoner på film