• Anonym (Fed up)
    Mon 20 May 2019 19:29
    1169 visningar
    93 svar
    93
    1169

    ska bara transpersoner få spela transpersoner på film

    www.bbc.co.uk/news/amp/entertainment-arts-44829766

    Scarlett Johansson var färdig för en roll som en kriminell ledare som också var transperson, född kvinna.

    Pga massiva protester och utskämning i lgbtq-communityn kände hon sig tvungen att hoppa av projektet.

    Det här är så fel och jag är så trött på identitetspolitiken.

    Exempel på citat från påtryckare

    ?Elise Bauman

    @baumanelise

    Dear #ScarlettJohansson, the way you can use your privilege as a white cis woman is to amplify the voices of underrepresented communities, not speak for them?

    En skådespelare ska få gestalta precis vem hen vill.

    Att kämpa för sina rättigheter är inte lika med att detaljstyra andra människor och bedriva censur!

    En castare måste få välja fritt, inte bara bland trans-skådespelare för roller som är trans.

    Å ena sidan har vi en vidrig alt-rightrörelse som på RIKTIGT hotar bl.a transpersoners rättigheter men å andra sidan har vi en helt urspårad identitetsrörelse, tänker inte ens kalla den vänster då den inte öht sysslar med vänsterpolitik utan enbart identitetspolitik som fuckar upp klimatet inom både hbtq, vänster, feminism och miljörörelsen. Ingen vågar säga emot dom förutom rena rasister och homofober.

    Det gagnar ingen att bete sig helt rabiat och skamma enskilda personer och tvinga dom till tystnad/lydnad genom massiva drev i sociala medier, tvärtom gynnar det just extremhögern.

    Vad tycker ni? Är det vettigt att dreva mot skådespelare som på inget sätt hotar transpersoners rättigheter?

  • Svar på tråden ska bara transpersoner få spela transpersoner på film
  • Mon 20 May 2019 23:41
    #11
  • KlantS­murfen
    Tue 21 May 2019 00:21
    #12
    Aniiee skrev 2019-05-20 23:40:05 följande:

    Jag skrev om det här när det var aktuellt (för det var ett tag sedan....) och jag ställde då frågan: var går gränsen för vem som får spela vad? Men för mig är det egentligen en mindre fråga..... 

    Jag stälde även frågan: Vilket är bäst? Att en bra, känd skådis gör en film om något som är viktigt, någon som är viktig, något som kan lyfta viktiga frågor, och alla ser filmen, som förhoppningvis även är bra, och filmen blir omtalad  "frågan lyfts", eller att en transperson gör rollen bara för att det är en transperson och ingen ser filmen och "frågan inte lyfts"?

    Det finns transpersoner i Hollywood, absolut. Det finns duktiga skådespelare som är trans. Och visst diskrimineras de också. Men att mobba ut Scarlett Johansson från en film som enbart pga hennes star power förmodligen skulle ha setts och begrundats av hundratusentals var inte direkt rätt sätt att belysa det. 


    Vilket är bäst?
    Det bästa vore ju om LGBTQ kunde föregå med gott exempel och inte mobba ut någon för att h*n har "fel" könsidentitet.
  • KlantS­murfen
    Tue 21 May 2019 16:08
    #13
    Anonym (Fed up) skrev 2019-05-20 23:16:48 följande:
    Jo kanske det. Sovjet-vänster. Fan.
    Ken Wilber ger en ganska bra förklaring på det.





  • Anonym (Ftm)
    Tue 21 May 2019 16:26
    #14

    Som ftm person själv så kan jag säga att det är osmakligt i mitt tycke. En Cis person skulle aldrig kunna gestalta den faktiskta upplevelsen att vara trans, och därför inte lyfta upplevelsen som (I detta fall) FTM på ett trovärdigt, och sanningsenligt, vis. Dessa Cis skådespelare som försöker gestalta en transpersons erfarenhet och gestaltar rollen 9/10 gånger på ett vis som räknas som stereotyp (stavning, sorry), eller rent utav skadligt för transpersoner som grupp. Skillnaden mellan en cis och en transperson i roller är att en faktiskt transperson skulle med egna erfarenheter gestalta rollen mer sanning enligt än vad en cis skådespelare, som inte har någon erfarenhet av det, skulle göra.

  • Anonym (Tre)
    Tue 21 May 2019 16:43
    #15
    +2
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 16:26:25 följande:

    Som ftm person själv så kan jag säga att det är osmakligt i mitt tycke. En Cis person skulle aldrig kunna gestalta den faktiskta upplevelsen att vara trans, och därför inte lyfta upplevelsen som (I detta fall) FTM på ett trovärdigt, och sanningsenligt, vis. Dessa Cis skådespelare som försöker gestalta en transpersons erfarenhet och gestaltar rollen 9/10 gånger på ett vis som räknas som stereotyp (stavning, sorry), eller rent utav skadligt för transpersoner som grupp. Skillnaden mellan en cis och en transperson i roller är att en faktiskt transperson skulle med egna erfarenheter gestalta rollen mer sanning enligt än vad en cis skådespelare, som inte har någon erfarenhet av det, skulle göra.


    Då tycker jag eventuella transskådespelare, om det finns, aldrig ska få spela något annat än transpersoner, eftersom det vore fruktansvärt kränkande om de skulle låtsas ens försöka föreställa sig hur det skulle vara att leva som cis. Sen tycker jag även att endast mördare ska få spela mördare på film, en som inte haft ihjäl en annan människa vet ingeting om detta, det vore rent förskräckligt om de skulle spela en mördare. Och så vidare.
  • Anonym (Ftm)
    Tue 21 May 2019 16:51
    #16
    Anonym (Tre) skrev 2019-05-21 16:43:16 följande:

    Då tycker jag eventuella transskådespelare, om det finns, aldrig ska få spela något annat än transpersoner, eftersom det vore fruktansvärt kränkande om de skulle låtsas ens försöka föreställa sig hur det skulle vara att leva som cis. Sen tycker jag även att endast mördare ska få spela mördare på film, en som inte haft ihjäl en annan människa vet ingeting om detta, det vore rent förskräckligt om de skulle spela en mördare. Och så vidare.


    Visst, det hade gett en bättre bild av mördare, och skådespelaren hade kunnat gestaltat en bättre bild av karaktären. Nu sitter ju dock mördare förhoppningsvis i fängelse. Att jämföra transpersoner med mördare är ju osmakligt i sig.

    Och absolut! Hoppas oxå att skådespelare som är trans kan få mer möjligheter att gestalta trans karaktärer. Tyvärr är det få roller som finns för detta, och när det väl finns tas rollerna av cis personer, exempel i ts.
  • Anonym (Tre)
    Tue 21 May 2019 17:03
    #17
    +2
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 16:51:56 följande:
    Visst, det hade gett en bättre bild av mördare, och skådespelaren hade kunnat gestaltat en bättre bild av karaktären. Nu sitter ju dock mördare förhoppningsvis i fängelse. Att jämföra transpersoner med mördare är ju osmakligt i sig.

    Och absolut! Hoppas oxå att skådespelare som är trans kan få mer möjligheter att gestalta trans karaktärer. Tyvärr är det få roller som finns för detta, och när det väl finns tas rollerna av cis personer, exempel i ts.
    Du misstolkar hur jag använder liknelsen, eller så vet du inte hur en liknelse fungerar. Liknelsen är att personer endast ska få skådespela vad de redan är, en kvinna som aldrig fött barn skulle då inte kunna spela en mamma, en man som aldrig varit i krig skulle inte kunna spela soldat och så vidare. Jag satte aldrig ett direkt likemedtecken, det är inte så det fungerar.

    Okej så då ska transpersoner endast få ha roller som trans, vilket blir en väldigt begränsad arbetsmarknad. Själv tycker jag en skådespelare ska kunna spela det mesta, utan att bli begränsad eller att andra blir kränkta. Men tyvärr finns det högljudda minoriteter som förstör för andra, antagligen eftersom de lever för bra liv och därför inte finner något vettigt att göra med sin tid.
  • Anonym (Ftm)
    Tue 21 May 2019 17:13
    #18
    -1
    Anonym (Tre) skrev 2019-05-21 17:03:21 följande:

    Du misstolkar hur jag använder liknelsen, eller så vet du inte hur en liknelse fungerar. Liknelsen är att personer endast ska få skådespela vad de redan är, en kvinna som aldrig fött barn skulle då inte kunna spela en mamma, en man som aldrig varit i krig skulle inte kunna spela soldat och så vidare. Jag satte aldrig ett direkt likemedtecken, det är inte så det fungerar.

    Okej så då ska transpersoner endast få ha roller som trans, vilket blir en väldigt begränsad arbetsmarknad. Själv tycker jag en skådespelare ska kunna spela det mesta, utan att bli begränsad eller att andra blir kränkta. Men tyvärr finns det högljudda minoriteter som förstör för andra, antagligen eftersom de lever för bra liv och därför inte finner något vettigt att göra med sin tid.


    Nu är ju dock transpersoner de kön dem identifierar sig med, så alltså kan transpersoner så klart spela det kön vem identifierar sig som! Så klart en trans man kan spela en man, eftersom trans män är män :)

    Men roller som ska gestalta en karaktärs upplevelse och erfarenhet av att vara trans kan inte spelas av någon som aldrig upplevt detta, då blir gestaltningen varken korrekt eller särskilt ingående.
  • Tue 21 May 2019 17:14
    #19
    +2
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 16:26:25 följande:
    Som ftm person själv så kan jag säga att det är osmakligt i mitt tycke. En Cis person skulle aldrig kunna gestalta den faktiskta upplevelsen att vara trans, och därför inte lyfta upplevelsen som (I detta fall) FTM på ett trovärdigt, och sanningsenligt, vis. Dessa Cis skådespelare som försöker gestalta en transpersons erfarenhet och gestaltar rollen 9/10 gånger på ett vis som räknas som stereotyp (stavning, sorry), eller rent utav skadligt för transpersoner som grupp. Skillnaden mellan en cis och en transperson i roller är att en faktiskt transperson skulle med egna erfarenheter gestalta rollen mer sanning enligt än vad en cis skådespelare, som inte har någon erfarenhet av det, skulle göra.
    Jag gissar att personen var mer komplex än just en väldigt enkelsidig transpersonlighet. Jag gissar att det finns andra spektra som spelar in och transpersonligheten bara är en pusselbit.
    Det som hände gör nu att filmen riskeras att inte göras alls, då att en "stjärna" i huvudrollen, gör filmen till en lite mindre ekonomisk risk.

    Det du gör är att förta en yrkesgrupp deras yrke. Deras yrke är att just gestalta andra personligheter.
  • Anonym (Instä­mmer)
    Tue 21 May 2019 17:23
    #20
    +2
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 16:51:56 följande:

    . Att jämföra transpersoner med mördare är ju osmakligt i sig.


    Du VILL ju missförstå.

    Om vi alltid ska kräva att det är personer med egen erfarenhet (av det rollfiguren ska ha upplevt) som spelar i filmer/på teatrar omöjliggörs alla skildringar av perioder före vår egen levnad, liksom givetvis all science fiction. Vi kan därmed också lägga ner alla skådespelarutbildningar, för det räcker ju som sagt att själv ha varit mobbad, ha fött barn, ha mördat, ha jobbat som polis, präst, åklagare, taxichaufför, lärare etc. för att kunna gestalta det på film.

    Och får vi inte fatt i någon överklassdam från Uppsala som har haft en judisk älskare och en svärdotter som gift om sig med en fanatisk präst får vi helt enkelt avstå från att spela in Fanny och Alexander. Sjunde inseglet kan förstås inte heller spelas in, då ingen ännu har varit död och den rollen således inte kan besättas.
Svar på tråden ska bara transpersoner få spela transpersoner på film