• Anonym (Fed up)
    Mon 20 May 2019 19:29
    1138 visningar
    93 svar
    93
    1138

    ska bara transpersoner få spela transpersoner på film

    www.bbc.co.uk/news/amp/entertainment-arts-44829766

    Scarlett Johansson var färdig för en roll som en kriminell ledare som också var transperson, född kvinna.

    Pga massiva protester och utskämning i lgbtq-communityn kände hon sig tvungen att hoppa av projektet.

    Det här är så fel och jag är så trött på identitetspolitiken.

    Exempel på citat från påtryckare

    ?Elise Bauman

    @baumanelise

    Dear #ScarlettJohansson, the way you can use your privilege as a white cis woman is to amplify the voices of underrepresented communities, not speak for them?

    En skådespelare ska få gestalta precis vem hen vill.

    Att kämpa för sina rättigheter är inte lika med att detaljstyra andra människor och bedriva censur!

    En castare måste få välja fritt, inte bara bland trans-skådespelare för roller som är trans.

    Å ena sidan har vi en vidrig alt-rightrörelse som på RIKTIGT hotar bl.a transpersoners rättigheter men å andra sidan har vi en helt urspårad identitetsrörelse, tänker inte ens kalla den vänster då den inte öht sysslar med vänsterpolitik utan enbart identitetspolitik som fuckar upp klimatet inom både hbtq, vänster, feminism och miljörörelsen. Ingen vågar säga emot dom förutom rena rasister och homofober.

    Det gagnar ingen att bete sig helt rabiat och skamma enskilda personer och tvinga dom till tystnad/lydnad genom massiva drev i sociala medier, tvärtom gynnar det just extremhögern.

    Vad tycker ni? Är det vettigt att dreva mot skådespelare som på inget sätt hotar transpersoners rättigheter?

  • Svar på tråden ska bara transpersoner få spela transpersoner på film
  • Anonym (Ftm)
    Tue 21 May 2019 18:40
    #41
    -2
    Anonym (Stina) skrev 2019-05-21 18:21:26 följande:

    Fast alla transpersoner har ju inte heller samma erfarenheter. Jag skulle chansa på att du har en helt annan erfarenhet än min syster (som är trans). Eller någon som vuxit upp i ett land där transfobin är mer påtaglig och där det är betydligt farligare att komma ut som trans. Alla är ju olika.


    Så klart! Varje roll behöver sin skådespelare; därför anser jag att en cis skådespelare inte kan gestalta rollen i rätt ljus, och roller som ska skildra en trans erfarenhet ska gå till dem som faktiskt har erfarenhet av det.
  • Anonym (Stina­)
    Tue 21 May 2019 18:48
    #42
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 18:40:18 följande:
    Så klart! Varje roll behöver sin skådespelare; därför anser jag att en cis skådespelare inte kan gestalta rollen i rätt ljus, och roller som ska skildra en trans erfarenhet ska gå till dem som faktiskt har erfarenhet av det.
    Men då bör man ju hårddra det så att alla transpersoner som är skådespelare inte heller kan spela alla karaktärer som är trans. Enbart en transperson som kom ut som vuxen när hen hade partner och barn kan spela en sån roll. Och någon som haft en väldigt stöttande och positiv familj kan inte porträttera någon som har en kass och transfobisk familj? För att erfarenheten måste finns där?
  • Anonym (Ftm)
    Tue 21 May 2019 18:48
    #43
    -2
    Anonym (B) skrev 2019-05-21 18:37:22 följande:

    Svara på frågan nu, kan cismän spela transmän eller inte?


    Har du läst mina inlägg eller? Cis personer kan inte gestalta en karaktär vars historia, erfarenheter, och character arcs baseras på en trans persons liv, eftersom cis skådespelare saknar erfarenheten om hur det är att vara transperson. Således kommer skådespeleriet sakna viktiga element och detaljer som en trans person hade kunnat lyfta fram, på grund utav att vederbörande har egna upplevelser att utgå från.
  • Anonym (Ftm)
    Tue 21 May 2019 18:56
    #44
    -2
    Anonym (Stina) skrev 2019-05-21 18:48:02 följande:

    Men då bör man ju hårddra det så att alla transpersoner som är skådespelare inte heller kan spela alla karaktärer som är trans. Enbart en transperson som kom ut som vuxen när hen hade partner och barn kan spela en sån roll. Och någon som haft en väldigt stöttande och positiv familj kan inte porträttera någon som har en kass och transfobisk familj? För att erfarenheten måste finns där?


    Som sagt; varje roll har sin skådespelare, som kan med egna erfarenheter lyfta rollen till sin rätta höjd. Nu produceras det dock inte roller och karaktärer som ska gestalta trans erfarenhet i den skala som cis erfarenheter produceras. Men absolut kan skådespelare #1 vara mer lämpad för en roll än #2, även om båda är trans.
  • Anonym (Ftm)
    Tue 21 May 2019 19:05
    #45
    -2
    Aniiee skrev 2019-05-21 18:34:57 följande:

    Så var vill du dra gränsen? Är det bara när transpersoner som ska gestaltas eller är det mer?

    Om du redan skrivit om det så dra det igen lite kort så jag får en klar bild.

    Jag tycker den här diskussionen (allmänt, alltså, inte specifikt bara den här tråden) är skitintressant.


    Om en karaktär ska gestalta den faktiska erfarenheten med att vara trans i sitt skådespeleri, karaktär utveckling, och story arcs (vet ej vad det heter på svenska tyvärr) lämpar det sig bättre att en skådespelare som är trans får rollen. Detta för att bidra med sin egen bild utav att vara trans person och kunna ge karaktären ett trovärdigt djup och en mer sanningsenligt gestaltning. Vidare kan en skådespelare med trans erfarenhet bättre kunna skildra en bild som inte faller i fallgropar så som nid bilder, klichéer, skadliga stereotyper (stavning) mm.
  • Anonym (B)
    Tue 21 May 2019 19:06
    #46
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 18:48:34 följande:

    Har du läst mina inlägg eller? Cis personer kan inte gestalta en karaktär vars historia, erfarenheter, och character arcs baseras på en trans persons liv, eftersom cis skådespelare saknar erfarenheten om hur det är att vara transperson. Således kommer skådespeleriet sakna viktiga element och detaljer som en trans person hade kunnat lyfta fram, på grund utav att vederbörande har egna upplevelser att utgå från.


    Javisst, jag ville bara få det svart på vitt att du hycklar. En transperson skulle med ditt resonemang inte ha erfarenhet om vad det innebär att vara en cis person och således inte kunna gestalta denne på ett sätt där samtliga element och detaljer framkommer. Ändå hävdar du att transpersoner visst kan spela vanliga kvinnor och män.
  • Anonym (apa)
    Tue 21 May 2019 19:13
    #47
    +6
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 18:48:34 följande:
    Har du läst mina inlägg eller? Cis personer kan inte gestalta en karaktär vars historia, erfarenheter, och character arcs baseras på en trans persons liv, eftersom cis skådespelare saknar erfarenheten om hur det är att vara transperson. Således kommer skådespeleriet sakna viktiga element och detaljer som en trans person hade kunnat lyfta fram, på grund utav att vederbörande har egna upplevelser att utgå från.
    Jag tror att du undviker vissa frågor för att du själv inser att ditt resonemang inte håller så fort man börjar skrapa på ytan.

    Jag råkar faktiskt vara skådespelare. Förvisso innom teatern, men ändå. Jag har arbetat i flera länder med ganska många uppsättningar . Jag är man, bög, far, svensk, under 40. Vet du vad jag inte är? 50+. Fransos från 1800-talet. Engelsk lingvist. Sotig allsysslare. Jesus. Straight. Jänkare. Merman. Kvinna. Transvestit. Polis. Ond riddare från medeltiden som kidnappar små barn för att stjäla deras hjärtan. Gay-klubbägare. Tågkonduktör. Transperson. En massa andra saker som jag inte har någon som helst erfarenhet av. Men mitt yrke är skådespelare. Det är mitt jobb att gestalta saker som jag, och de flesta om inte alla i publiken inte heller, har erfarenhet av.

    Teater, och i förälgningen film, har alltid använts för att väcka frågor och skapa diskussion, hand i hand med att roa och förfära. Diskussionerna bör inte handla om skådespelarnas tidiga IRL-erfarenhet av rollerna de gestaltar, utan om just rollerna de gestar, om de riktiga människorna som alltid är kornet av sanning i framställningen. I efterhand kan man alltid tala om skrådespelarinsatser och hur man kunde gjort en karaktär annorlunda, men att kräva att en skådespelare ska ha erfarenhet av allt innan de ställer sig på scen är snudd på löjligt. Har vi det kravet så har vi sedan heller ingen teater och inga filmer och det hade varit oändligt dystert för alla möjliga grupper vars trångmål ofta lyfts först av, ja, teatern och filmen.
  • Anonym (apa)
    Tue 21 May 2019 19:13
    #48

    Förresten, bonuspoäng till den som kan prick i alla fall några av mina roller rätt.

  • Tue 21 May 2019 19:15
    #49
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 19:05:31 följande:
    Om en karaktär ska gestalta den faktiska erfarenheten med att vara trans i sitt skådespeleri, karaktär utveckling, och story arcs (vet ej vad det heter på svenska tyvärr) lämpar det sig bättre att en skådespelare som är trans får rollen. Detta för att bidra med sin egen bild utav att vara trans person och kunna ge karaktären ett trovärdigt djup och en mer sanningsenligt gestaltning. Vidare kan en skådespelare med trans erfarenhet bättre kunna skildra en bild som inte faller i fallgropar så som nid bilder, klichéer, skadliga stereotyper (stavning) mm.
    Du svarar inte på frågan.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Instä­mmer)
    Tue 21 May 2019 19:17
    #50

    Ftm, du kan sluta be om ursäkt för stavningen sv stereotyp, eftersom den är korrekt. Och så kan du börja be om ursäkt för din konstiga stavning (diskution) av diskussion (eller lära dig stava det korrekt).

Svar på tråden ska bara transpersoner få spela transpersoner på film