• Anonym (Fed up)
    Mon 20 May 2019 19:29
    1137 visningar
    93 svar
    93
    1137

    ska bara transpersoner få spela transpersoner på film

    www.bbc.co.uk/news/amp/entertainment-arts-44829766

    Scarlett Johansson var färdig för en roll som en kriminell ledare som också var transperson, född kvinna.

    Pga massiva protester och utskämning i lgbtq-communityn kände hon sig tvungen att hoppa av projektet.

    Det här är så fel och jag är så trött på identitetspolitiken.

    Exempel på citat från påtryckare

    ?Elise Bauman

    @baumanelise

    Dear #ScarlettJohansson, the way you can use your privilege as a white cis woman is to amplify the voices of underrepresented communities, not speak for them?

    En skådespelare ska få gestalta precis vem hen vill.

    Att kämpa för sina rättigheter är inte lika med att detaljstyra andra människor och bedriva censur!

    En castare måste få välja fritt, inte bara bland trans-skådespelare för roller som är trans.

    Å ena sidan har vi en vidrig alt-rightrörelse som på RIKTIGT hotar bl.a transpersoners rättigheter men å andra sidan har vi en helt urspårad identitetsrörelse, tänker inte ens kalla den vänster då den inte öht sysslar med vänsterpolitik utan enbart identitetspolitik som fuckar upp klimatet inom både hbtq, vänster, feminism och miljörörelsen. Ingen vågar säga emot dom förutom rena rasister och homofober.

    Det gagnar ingen att bete sig helt rabiat och skamma enskilda personer och tvinga dom till tystnad/lydnad genom massiva drev i sociala medier, tvärtom gynnar det just extremhögern.

    Vad tycker ni? Är det vettigt att dreva mot skådespelare som på inget sätt hotar transpersoners rättigheter?

  • Svar på tråden ska bara transpersoner få spela transpersoner på film
  • Tue 21 May 2019 19:20
    #51
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 17:57:31 följande:
    Wow, jag tror skådespelare överlever att någon random snubbe på familjeliv uttrycker sina åsikter när det kommer till en diskution online.
    Jag tror inte du förstår vad jag skriver.
  • Tue 21 May 2019 19:25
    #52
    Anonym (apa) skrev 2019-05-21 19:13:14 följande:
    Jag tror att du undviker vissa frågor för att du själv inser att ditt resonemang inte håller så fort man börjar skrapa på ytan.

    Jag råkar faktiskt vara skådespelare. Förvisso innom teatern, men ändå. Jag har arbetat i flera länder med ganska många uppsättningar . Jag är man, bög, far, svensk, under 40. Vet du vad jag inte är? 50+. Fransos från 1800-talet. Engelsk lingvist. Sotig allsysslare. Jesus. Straight. Jänkare. Merman. Kvinna. Transvestit. Polis. Ond riddare från medeltiden som kidnappar små barn för att stjäla deras hjärtan. Gay-klubbägare. Tågkonduktör. Transperson. En massa andra saker som jag inte har någon som helst erfarenhet av. Men mitt yrke är skådespelare. Det är mitt jobb att gestalta saker som jag, och de flesta om inte alla i publiken inte heller, har erfarenhet av.

    Teater, och i förälgningen film, har alltid använts för att väcka frågor och skapa diskussion, hand i hand med att roa och förfära. Diskussionerna bör inte handla om skådespelarnas tidiga IRL-erfarenhet av rollerna de gestaltar, utan om just rollerna de gestar, om de riktiga människorna som alltid är kornet av sanning i framställningen. I efterhand kan man alltid tala om skrådespelarinsatser och hur man kunde gjort en karaktär annorlunda, men att kräva att en skådespelare ska ha erfarenhet av allt innan de ställer sig på scen är snudd på löjligt. Har vi det kravet så har vi sedan heller ingen teater och inga filmer och det hade varit oändligt dystert för alla möjliga grupper vars trångmål ofta lyfts först av, ja, teatern och filmen.
    Det är det här jag menar med mina inlägg. Tyvärr är jag inte så bra på att uttrycka mig, jag är inte skolad...
  • Anonym (Ftm)
    Tue 21 May 2019 19:30
    #53
    -1
    Anonym (Instämmer) skrev 2019-05-21 19:17:29 följande:

    Ftm, du kan sluta be om ursäkt för stavningen sv stereotyp, eftersom den är korrekt. Och så kan du börja be om ursäkt för din konstiga stavning (diskution) av diskussion (eller lära dig stava det korrekt).


    Ja förlåt! Visste inte att dyslektiker inte fick skriva på forumet!
  • Anonym (Ftm)
    Tue 21 May 2019 19:32
    #54
    -3
    Aniiee skrev 2019-05-21 19:15:14 följande:

    Du svarar inte på frågan.


    Trode jag gjorde det i min inlägg. Om en trans persons erfarenheter ska gestaltas, ska en trans person gestalta dem.
  • Tue 21 May 2019 19:42
    #55
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 19:32:35 följande:
    Trode jag gjorde det i min inlägg. Om en trans persons erfarenheter ska gestaltas, ska en trans person gestalta dem.
    Fast det var inte vad jag frågade, så nej, du svarade aldrig på frågan.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Ftm)
    Tue 21 May 2019 19:46
    #56
    -1
    Aniiee skrev 2019-05-21 19:42:50 följande:

    Fast det var inte vad jag frågade, så nej, du svarade aldrig på frågan.


    Okey, nej då får du ställa om frågan.
  • Anonym (Instä­mmer)
    Tue 21 May 2019 19:46
    #57
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 19:30:35 följande:

    Ja förlåt! Visste inte att dyslektiker inte fick skriva på forumet!


    Jo det får de, men när du gång på gång ber om ursäkt för ett rättstavat ord, samtidigt som du inte ber om ursäkt för ett gravt felstavat ord får du ju förstå att du gör tillvaron besvärlig för folk med lätt ocd.
  • Tue 21 May 2019 19:48
    #58
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 19:46:04 följande:
    Okey, nej då får du ställa om frågan.
    Ok:

    Var drar du gränsen för vilka som får gestalta vad? Utöver transpersoner, alltså.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Dougl­as)
    Tue 21 May 2019 19:49
    #59

    Det är mycket snack om tranmspersoner idag ens. Läge

  • Anonym (Ftm)
    Tue 21 May 2019 19:51
    #60
    -4
    Anonym (apa) skrev 2019-05-21 19:13:14 följande:

    Jag tror att du undviker vissa frågor för att du själv inser att ditt resonemang inte håller så fort man börjar skrapa på ytan.

    Jag råkar faktiskt vara skådespelare. Förvisso innom teatern, men ändå. Jag har arbetat i flera länder med ganska många uppsättningar . Jag är man, bög, far, svensk, under 40. Vet du vad jag inte är? 50+. Fransos från 1800-talet. Engelsk lingvist. Sotig allsysslare. Jesus. Straight. Jänkare. Merman. Kvinna. Transvestit. Polis. Ond riddare från medeltiden som kidnappar små barn för att stjäla deras hjärtan. Gay-klubbägare. Tågkonduktör. Transperson. En massa andra saker som jag inte har någon som helst erfarenhet av. Men mitt yrke är skådespelare. Det är mitt jobb att gestalta saker som jag, och de flesta om inte alla i publiken inte heller, har erfarenhet av.

    Teater, och i förälgningen film, har alltid använts för att väcka frågor och skapa diskussion, hand i hand med att roa och förfära. Diskussionerna bör inte handla om skådespelarnas tidiga IRL-erfarenhet av rollerna de gestaltar, utan om just rollerna de gestar, om de riktiga människorna som alltid är kornet av sanning i framställningen. I efterhand kan man alltid tala om skrådespelarinsatser och hur man kunde gjort en karaktär annorlunda, men att kräva att en skådespelare ska ha erfarenhet av allt innan de ställer sig på scen är snudd på löjligt. Har vi det kravet så har vi sedan heller ingen teater och inga filmer och det hade varit oändligt dystert för alla möjliga grupper vars trångmål ofta lyfts först av, ja, teatern och filmen.


    Om en karaktär ska gestalta en trans person ska en trans person gestalta karaktären. Svårare än så är det inte.

    Och jag har ett liv utanför familjeliv. Jag har varken tid eller energi att sitta och svara på varenda inlägg och kommentar.
Svar på tråden ska bara transpersoner få spela transpersoner på film