• Anonym (Fed up)
    Mon 20 May 2019 19:29
    1140 visningar
    93 svar
    93
    1140

    ska bara transpersoner få spela transpersoner på film

    www.bbc.co.uk/news/amp/entertainment-arts-44829766

    Scarlett Johansson var färdig för en roll som en kriminell ledare som också var transperson, född kvinna.

    Pga massiva protester och utskämning i lgbtq-communityn kände hon sig tvungen att hoppa av projektet.

    Det här är så fel och jag är så trött på identitetspolitiken.

    Exempel på citat från påtryckare

    ?Elise Bauman

    @baumanelise

    Dear #ScarlettJohansson, the way you can use your privilege as a white cis woman is to amplify the voices of underrepresented communities, not speak for them?

    En skådespelare ska få gestalta precis vem hen vill.

    Att kämpa för sina rättigheter är inte lika med att detaljstyra andra människor och bedriva censur!

    En castare måste få välja fritt, inte bara bland trans-skådespelare för roller som är trans.

    Å ena sidan har vi en vidrig alt-rightrörelse som på RIKTIGT hotar bl.a transpersoners rättigheter men å andra sidan har vi en helt urspårad identitetsrörelse, tänker inte ens kalla den vänster då den inte öht sysslar med vänsterpolitik utan enbart identitetspolitik som fuckar upp klimatet inom både hbtq, vänster, feminism och miljörörelsen. Ingen vågar säga emot dom förutom rena rasister och homofober.

    Det gagnar ingen att bete sig helt rabiat och skamma enskilda personer och tvinga dom till tystnad/lydnad genom massiva drev i sociala medier, tvärtom gynnar det just extremhögern.

    Vad tycker ni? Är det vettigt att dreva mot skådespelare som på inget sätt hotar transpersoners rättigheter?

  • Svar på tråden ska bara transpersoner få spela transpersoner på film
  • Anonym (apa)
    Tue 21 May 2019 19:59
    #61
    +2
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 19:51:50 följande:
    Om en karaktär ska gestalta en trans person ska en trans person gestalta karaktären. Svårare än så är det inte.

    Och jag har ett liv utanför familjeliv. Jag har varken tid eller energi att sitta och svara på varenda inlägg och kommentar.
    Och allt det andra? Det är frågan du undviker. 
  • KlantS­murfen
    Tue 21 May 2019 21:01
    #62
    +4
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 19:51:50 följande:
    Om en karaktär ska gestalta en trans person ska en trans person gestalta karaktären. Svårare än så är det inte.

    Och jag har ett liv utanför familjeliv. Jag har varken tid eller energi att sitta och svara på varenda inlägg och kommentar.
    Då tycker du också att en karaktär som ska gestalta bi/heterosexuell/bög/lebb/cis inte ska spelas av en trans person. Svårare än så är det inte, om du har integritet och inte tycker att trans ska ha särbehandling.
  • Anonym (Ftm)
    Tue 21 May 2019 21:40
    #63
    -2
    KlantSmurfen skrev 2019-05-21 21:01:13 följande:

    Då tycker du också att en karaktär som ska gestalta bi/heterosexuell/bög/lebb/cis inte ska spelas av en trans person. Svårare än så är det inte, om du har integritet och inte tycker att trans ska ha särbehandling.


    Men en trans person kan ju vara bög/bi/hetro/lebb oxå?
  • KlantS­murfen
    Tue 21 May 2019 22:22
    #64
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 21:40:19 följande:
    Men en trans person kan ju vara bög/bi/hetro/lebb oxå?
    Hur många transmän är läbb/cis?
    Du undviker fortfarande att svara på frågan.
  • Tue 21 May 2019 22:28
    #65
    +3

    Är det en bra skådespelare så är det skicklighet i yrket som ska gälla.

    Det finns ju bra homosexuella skådespelare som spelar heterosexuella roller. Tänk vilka rabalder det skulle bli om det blev protester om det.

  • Tue 21 May 2019 23:25
    #66
    +1
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 19:51:50 följande:
    Om en karaktär ska gestalta en trans person ska en trans person gestalta karaktären. Svårare än så är det inte.
    Shit... Du är otroligt trångsynt som person faktiskt. Jag hoppas att du aldrig snyftar själv om hur trångsynta många människor är emot transpersoner IRL, när du uppvisar denna trångsynthet mot filmer/skådespelare här på FL. För då är det direkt hyckleri från din sida.

    Som sagt med ditt logiska resonemang, jag kommer uteslutande att använda DIN logik, på andra roller, så...: 

    *Roll:  "massmödare"---> endast skådespelare som massmördat kan spela den rollen.

    * Rol: "arkeolog"---> endast skådespelare med arkeologiexamen skall kunna spela den rollen..

    *Roll: "moder"---endast skådespelare som är mödrar kan spela den rollen..

    Roll: "tandläkare" ---> endast skådespelare som jobbat som tandläkare skall kunna spela den rollen..

    osv osv...

    Innan du protestera så kom ihåg att jag bara anammat din logik. Anser du inte mina exempel baserat uteslutande på din logik är hållbara så kanske du skall se över din logik och dina resonemang om skådespelare och roller.
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 19:51:50 följande:
    Och jag har ett liv utanför familjeliv. Jag har varken tid eller energi att sitta och svara på varenda inlägg och kommentar.
    Nej, vi alla har ett liv utanför FL.. Dock så läser vi frågorna i inläggen som citeras och svar på den faktiska frågan som står. Det borde du ju kunna ta dig tid att göra.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tue 21 May 2019 23:42
    #67

    Varför skulle endast en trans kunna spelas av en trans, löjligt. Ungefär som att ingen läkare ska kunna spelas av en icke läkare eller advokat osv.

    De är skådespelare, deras jobb är att gestalta personer som de inte är... De skriver inte heller manus själva (oftast) så det kvittar om de har upplevt något första hand eller ej.

  • Anonym (Instä­mmer)
    Tue 21 May 2019 23:59
    #68
    +2
    Liberté skrev 2019-05-21 23:42:19 följande:

    Varför skulle endast en trans kunna spelas av en trans, löjligt. Ungefär som att ingen läkare ska kunna spelas av en icke läkare eller advokat osv.

    De är skådespelare, deras jobb är att gestalta personer som de inte är... De skriver inte heller manus själva (oftast) så det kvittar om de har upplevt något första hand eller ej.


    Välkommen till identitetsfanatikernas lilla trångsynta värld! Här är det ALDRIG viktigt VAD som sägs eller görs, utan enbart av VEM något sägs eller görs. Den där jävla toleransen som identitetsfanatikerna kräver att majoriteten ska visa deras lilla särintresse eller särart, den visar de ALDRIG själva. Ingen är så intolerant som en identitetsfanatiker. Personligen tror jag att deras beteende kommer att slå tillbaka så hårt mot dem själva.

    Scarlett Johanson hade naturligtvis gjort den där rollen på ett fantastiskt sätt, det hade gjort att folk fick upp ögonen för transpersoners tillvaro. Kanske lite som Brokeback mountains betydelse för att folk skulle förstå mer om bögars situation. Men identitetsfanatikerna förstör alltihop, inte huvudsakligen för Scarlett, inte för oss icketransar, utan FÖR SIG SJÄLVA OCH VARANDRA.

    Det finns ett uttryck: "man ska inte låta det bästa bli det godas fiende". Det behöver Ftm och hens gelikar ta till sig.
  • Anonym (Ftm)
    Wed 22 May 2019 03:25
    #69
    -1

    Men asså snälla, varför är ni så pressed?! Jag skrev vad jag tyckte angående ts, och har förklarat mig flertal gånger. Är det så provocerande att jag har en åsikt som går emot er?

    Håll personangrepp utanför diskutionen! Varför är ni så elaka för? :(

  • Wed 22 May 2019 03:49
    #70
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-22 03:25:23 följande:

    Men asså snälla, varför är ni så pressed?! Jag skrev vad jag tyckte angående ts, och har förklarat mig flertal gånger. Är det så provocerande att jag har en åsikt som går emot er?

    Håll personangrepp utanför diskutionen! Varför är ni så elaka för? :(


    Nej folk är inte provocerande av att du har en annorlunda åsikt.

    Så det är elakt av folk att ifrågasätta dig och dina åsikter?

    Om du inte vill att folk skall ifrågasätta dig så kanske du skall undvika att skriva i ett öppet debattforum i stället. Så slipper du att uppleva att folk är elaka emot dig som ifrågasätter dig.

    Det som är intressant är att du aldrig valde att svar på frågorna på de inläggen du valde att citera och svara på.

    Nej jag skriver inte detta för att vara elak emot dig. Jag skriver detta för att få dig att förstå att du måste kunna acceptera att du får dina åsikter ifrågasatt om du väljer att skriva på ett öppet diskussionsforum. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden ska bara transpersoner få spela transpersoner på film