• Anonym (Fed up)
    Mon 20 May 2019 19:29
    1156 visningar
    93 svar
    93
    1156

    ska bara transpersoner få spela transpersoner på film

    www.bbc.co.uk/news/amp/entertainment-arts-44829766

    Scarlett Johansson var färdig för en roll som en kriminell ledare som också var transperson, född kvinna.

    Pga massiva protester och utskämning i lgbtq-communityn kände hon sig tvungen att hoppa av projektet.

    Det här är så fel och jag är så trött på identitetspolitiken.

    Exempel på citat från påtryckare

    ?Elise Bauman

    @baumanelise

    Dear #ScarlettJohansson, the way you can use your privilege as a white cis woman is to amplify the voices of underrepresented communities, not speak for them?

    En skådespelare ska få gestalta precis vem hen vill.

    Att kämpa för sina rättigheter är inte lika med att detaljstyra andra människor och bedriva censur!

    En castare måste få välja fritt, inte bara bland trans-skådespelare för roller som är trans.

    Å ena sidan har vi en vidrig alt-rightrörelse som på RIKTIGT hotar bl.a transpersoners rättigheter men å andra sidan har vi en helt urspårad identitetsrörelse, tänker inte ens kalla den vänster då den inte öht sysslar med vänsterpolitik utan enbart identitetspolitik som fuckar upp klimatet inom både hbtq, vänster, feminism och miljörörelsen. Ingen vågar säga emot dom förutom rena rasister och homofober.

    Det gagnar ingen att bete sig helt rabiat och skamma enskilda personer och tvinga dom till tystnad/lydnad genom massiva drev i sociala medier, tvärtom gynnar det just extremhögern.

    Vad tycker ni? Är det vettigt att dreva mot skådespelare som på inget sätt hotar transpersoners rättigheter?

  • Svar på tråden ska bara transpersoner få spela transpersoner på film
  • Wed 22 May 2019 04:43
    #71
    +1

    wow, vad ovanligt att transpersonen som skriker mest om identitetspolitik är den som är mest trångsynt för åsikter som inte passar en själv Obestämd Titta på filmen Transamerica med Felicity Huffman i huvudrollen, där spelar hon en man som gör en könskorrigering och hon blev Oscarsnominerad och vann nästan för den. När vi är inne på ämnet, jag tvivlar på att man kunnat hitta bättre skådisar till rollerna i En kvinnas doft (Al Pacino spelar en blind man och vann en oscar) och Min vänstra fot (Daniel Day Lewis spelar en författare med grov CP-skada och vann en oscar för rollen). Så nej, man behöver inte ha upplevt något för att kunna spela det bra på film för återigen de är SKÅDESPELARE det är deras jobb att kunna vara någon annan än sig själv. 

  • Anonym (Pop)
    Wed 22 May 2019 05:09
    #72
    +1
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-22 03:25:23 följande:
    Men asså snälla, varför är ni så pressed?! Jag skrev vad jag tyckte angående ts, och har förklarat mig flertal gånger. Är det så provocerande att jag har en åsikt som går emot er? Håll personangrepp utanför diskutionen! Varför är ni så elaka för? :(

    Det som provocerar är att du anser att det inte finns andra erfarenheter än just precis DIN erfarenhet som är så otroligt speciella att ingen skådespelare skulle kunna gestalta den utan att själv ha varit med om samma sak.
  • Anonym (ds)
    Wed 22 May 2019 07:24
    #73

    Dom kan ju inte må bra iaf...

    Nästa steg är en nyinspelning av Lassie med någon som identifierar sej som hund.

  • Anonym (Ftm)
    Wed 22 May 2019 11:14
    #74
    -3
    Anonym (Pop) skrev 2019-05-22 05:09:29 följande:

    Det som provocerar är att du anser att det inte finns andra erfarenheter än just precis DIN erfarenhet som är så otroligt speciella att ingen skådespelare skulle kunna gestalta den utan att själv ha varit med om samma sak.


    Det är min åsikt, ja? Att vara trans är inget någon kan skådespela, det är något en är. Och eftersom det produceras så ofantligt få roller som är trans/skildrar en trans erfarenhet tycker jag det MINSTA dessa enorma produktionsbolag kan göra är att anställa skådespelare som är trans.
  • Wed 22 May 2019 11:21
    #75
    +1
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-22 11:14:20 följande:
    Det är min åsikt, ja? Att vara trans är inget någon kan skådespela, det är något en är. Och eftersom det produceras så ofantligt få roller som är trans/skildrar en trans erfarenhet tycker jag det MINSTA dessa enorma produktionsbolag kan göra är att anställa skådespelare som är trans.
    Varför skulle det inte gå att skådespela när utomjording, efterbliven, geni, arbetare, aristokrat osv inte är ovanligt alls ?

    Du verkar ha väldigt svårt att förstå hur det fungerar när de gör film. Skådespelaren är där för att följa ett manus och gestalta en person. Manus är skrivet av manusförfattaren.
    Filmskaparen är den som ska sammanfatta det hela osv, få fram en vision.

    Bara för att du är trans betyder det inte att du kan skådespela och förmedla på ett bra sätt.
    Lika lite som att jag som soldat skulle vara bättre att skådespela en soldat bara för att jag haft ett arbete samt sett lite saker.

    Sen så används skådespelare som dragplåster, det är därför de kostar en del när de är kända för de förutom sin kompetens de facto drar folk.
  • Anonym (Instä­mmer)
    Wed 22 May 2019 11:41
    #76
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-22 11:14:20 följande:

    Det är min åsikt, ja? Att vara trans är inget någon kan skådespela, det är något en är. Och eftersom det produceras så ofantligt få roller som är trans/skildrar en trans erfarenhet tycker jag det MINSTA dessa enorma produktionsbolag kan göra är att anställa skådespelare som är trans.


    Du lider troligen av megalomani.
  • Anonym (Ftm)
    Wed 22 May 2019 11:52
    #77
    -1
    Anonym (Instämmer) skrev 2019-05-22 11:41:38 följande:

    Du lider troligen av megalomani.


    Lägg av.... Du vet ingenting om mig irl? Kändes det skönt att få smutskasta lite online anonymt?
  • Wed 22 May 2019 12:29
    #78
    +1
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-22 11:14:20 följande:
    Det är min åsikt, ja? Att vara trans är inget någon kan skådespela, det är något en är. Och eftersom det produceras så ofantligt få roller som är trans/skildrar en trans erfarenhet tycker jag det MINSTA dessa enorma produktionsbolag kan göra är att anställa skådespelare som är trans.
    Ja du.. Säg detta till Niel Patrick Harris... 
    Han vet ju inte hur det är att vara straight, då han är faktiskt homosexuell.  Ändå har han spelat kvinnotjusare och player under många säsonger i "How I Met Your Mother" .Han blev nominerad till Golden  Globe 2010 för bästa manliga biroll i en tv-serie., och det är inte "vilken dussin skådis" som helst som blir nominerad till det priset. Det var ju till och med många strighta män som ansåg att han gjorde en bra och trovärdig tolkning.

    Likaså med Amanda Tapping, hon spelade ju Samantha Carter i Stargate-SG1. Hon hade ingen aning om hur det var att vara soldat, så hon självmant tog kontakt med kvinnor inom militären för att lära sig. Många kvinnliga soldater som faktiskt ansåg att att hon gjorde en mycket bra och trovärdig tolkning.

    Tycker du har en mycket nedvärderande syn på en skådespelare och deras inlevelseförmåga i olika känslor.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Wed 22 May 2019 12:34
    #79
    -1
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-22 11:52:10 följande:
    Lägg av.... Du vet ingenting om mig irl? Kändes det skönt att få smutskasta lite online anonymt?
    Jag håller med om att det var direkt korkat att komma med det utlåtandet.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Instä­mmer)
    Wed 22 May 2019 12:34
    #80
    +1
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-22 11:52:10 följande:

    Lägg av.... Du vet ingenting om mig irl? Kändes det skönt att få smutskasta lite online anonymt?


    Dina inlägg i den här tråden tyder på megalomanisk läggning. Du och dina erfarenheter är så fantastiskt unika och speciella att de aldrig någonsin skulle kunna tolkas av någon annan än ... dig. Du har inte tagit till dig av ETT ENDA argument mot din underliga uppfattning, utan börjar pipa om att vi blir provocerade av den. Jag fortsätter hävda att du är otäckt trångsynt och har en mycket märklig syn på skådespelaryrket, och jag bygger min åsikt på vad du har skrivit i denna tråd. Hur du är IRL saknar all relevans för diskussionen.
Svar på tråden ska bara transpersoner få spela transpersoner på film