• VCS
    Mon 20 May 2019 20:52
    6152 visningar
    301 svar
    -6 +5
    301
    6152

    Akademiker som röstar rött, varför?

    Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?

  • Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?
  • Anonym (Gå om grunds­kolan ts...)
    Mon 20 May 2019 23:08
    #21
    +1
    VCS skrev 2019-05-20 22:58:22 följande:

    Men det är ju inte direkt som att arbetare tillhör gruppen fattiga, och en minoritet av välutbildade kan klassas som rika så argumentet faller där. Du beskriver snarare synen på kapitalism och kommunism. Medan partierna till vänster vill bekämpa rikedom, vill partierna till höger bekämpa fattigdom.

    Enda frågan jag håller med vänsterpartierna om är synen på sjuka, ex som helt saknar arbetsförmåga. Där håller jag med om att högerpartierna har en omänsklig hållning, men allting annat som lockar mig till höger får överväga nackdelarna.


    Nej men jag tycker att du ska söka jobb som busschaufför och jobba som det några år. Eller som timvikarie på ett äldreboende eller i hemtjänsten. Du skulle ju inte alls gå ner i lön och leva så lyxigt, bättre än en gymnasielärare och annat sjukt verklighetsfrånvänt du skriver så gör det då.
  • Anonym (Gå om grunds­kolan ts...)
    Mon 20 May 2019 23:12
    #22
    +1
    VCS skrev 2019-05-20 23:07:36 följande:

    En gymnasielärare tjänar i snitt 35 200 kronor i månaden, och en anläggningsarbetare tjänar i snitt 39 000 kronor i månaden. En socionom tjänar i snitt 33 800 kronor i månaden (om man saknar chefsbefattning) och en elektriker tjänar 36 500 i månaden. Detta är allmän statistik från taxeringsuppgifter, från 2018. Självklart tjänar även kvinnor bra inom mansdominerade akademikeryrken som läkare, ekonomer och civilingenjörer. Jag menar kvinnodominerade akademikeryrken som gymnasielärare, socionom eller beteendevetare.

    Jag bryr mig om vad partierna tycker idag, inte vad dem tyckte för 100 år sedan. Inget parti är för studieavgifter, och min utbildning (socionom) leder till jobb - bristyrke till och med. Jag skulle personligen inte utbilda mig till något där risken för arbetslöshet är 95%, men det innebär inte att utbildningarna är sämre för det... innebär bara att det är en osäker arbetsmarknad för dem branscherna just nu.

    Med din logik är jag emot att fattiga ska kunna utbilda sig, bara för att moderaterna var emot det för 100 år sedan. Med den logiken måste du vara för rasbiologi och nazism eftersom socialdemokraterna var det förr. Jag vill förtydliga också att jag röstar på L, och folkpartiet som det hette förut har aldrig varit för studieavgifter utan var med och drev igenom möjligheterna för klassresorna.


    Elektriker är ju ett avancerat jobb, det man brukar mena med arbetaryrken finner du inom kommunal. Vårdbiträden, undersköterskor, busschaufförer. Sen kan du ju testa att vara byggarbetare eller stenläggare om du tror att det är så jävla glamouröst. En socionoms lön kommer från skattepengar. 36000 kr är en riktigt bra lön, det är inte meningen att socionomer ska bli rika knösar på skattefinansierat socialt arbete, den lönen du nämnde räcker till att bo i villa och leva ett mycket priviligierat liv för.
  • VCS
    Mon 20 May 2019 23:12
    #23
    Anonym (Gå om grundskolan ts...) skrev 2019-05-20 23:08:30 följande:
    Nej men jag tycker att du ska söka jobb som busschaufför och jobba som det några år. Eller som timvikarie på ett äldreboende eller i hemtjänsten. Du skulle ju inte alls gå ner i lön och leva så lyxigt, bättre än en gymnasielärare och annat sjukt verklighetsfrånvänt du skriver så gör det då.
    Jag tjänade mer som butiksbiträde när jag jobbade extra under gymnasiet än vad jag gör nu så funderar ibland på det att gå tillbaka till det, bara för jag blir så trött på att vara underbetald. Jag skulle få en högre lön, och med allt OB skulle det bli runt 10 000 mer i månaden brutto men är totalt ointresserad av jobbet i sig.
  • Anonym (Sara)
    Mon 20 May 2019 23:14
    #24
    VCS skrev 2019-05-20 23:08:14 följande:

    Ex, lärare och socionomers löner varierar kraftigt.


    Pga politisk färg i kommunstyrelsen?

    Kan du länka till nån artikel eller undersökning som kommit fram till detta? Vore intressant att läsa.
  • Anonym (röd akadem­iker)
    Mon 20 May 2019 23:14
    #25
    +1
    Tow2Mater skrev 2019-05-20 21:31:39 följande:
    De skulle kunna ge av sina egna pengar, men det vill de inte, de vill mest ge bort andras surt införtjänade pengar!
    Om till exempel Försäkringskassan hade haft någon slags donationsbössa utöver tilldelning från skattemedlen som gick oavkortat eller nästan till sjukpensionärer eller något hade jag gärna stppat pengar där. Kanske anonymt fadderskap för vuxna behövande. Men det finns inte i Sverige, utan det som finns är att rösta på de som vill att sjukpensionärer mfl har minst livets nödtorft och gärna lite mer.
  • VCS
    Mon 20 May 2019 23:15
    #26
    Anonym (Gå om grundskolan ts...) skrev 2019-05-20 23:12:02 följande:
    Elektriker är ju ett avancerat jobb, det man brukar mena med arbetaryrken finner du inom kommunal. Vårdbiträden, undersköterskor, busschaufförer. Sen kan du ju testa att vara byggarbetare eller stenläggare om du tror att det är så jävla glamouröst. En socionoms lön kommer från skattepengar. 36000 kr är en riktigt bra lön, det är inte meningen att socionomer ska bli rika knösar på skattefinansierat socialt arbete, den lönen du nämnde räcker till att bo i villa och leva ett mycket priviligierat liv för.
    En socionom tjänar 33 800 i snitt utan chefsbefattning, runt 47 000 som chef. Men det varierar kraftigt som sagt från kommun till kommun, jag tjänar 22 000 brutto i min sosse-styrda kommun. I min kommun får undersköterskorna mer i grundlön än vad jag har.
    En elektriker, anläggare eller byggnadsarbetare har enbart gymnasieexamen vilket de facto innebär att det är arbetaryrken. 
  • VCS
    Mon 20 May 2019 23:19
    #27
    Anonym (Sara) skrev 2019-05-20 23:14:19 följande:
    Pga politisk färg i kommunstyrelsen?

    Kan du länka till nån artikel eller undersökning som kommit fram till detta? Vore intressant att läsa.
    Vision har gjort en kartläggning av alla kommunala löner i 23 olika yrken. Det står ju inte att det är på grund av politisk färg men samtliga av dem bäst betalande kommunerna var blå och samtliga av dem sämst betalande kommunerna var röda. Gymnasielärare finns inte med på den listan, utan det är statistik en vän visade som är lärarstudent men kommer inte ihåg vilken tidning som gjort statistiken för lärarna.

    https://vision.se/Medlem/tidningen-vision/arkiv/2019/april2/kolla-kommunernas-loner/
  • Anonym (Gå om grunds­kolan ts...)
    Mon 20 May 2019 23:21
    #28
    +1
    VCS skrev 2019-05-20 23:12:49 följande:

    Jag tjänade mer som butiksbiträde när jag jobbade extra under gymnasiet än vad jag gör nu så funderar ibland på det att gå tillbaka till det, bara för jag blir så trött på att vara underbetald. Jag skulle få en högre lön, och med allt OB skulle det bli runt 10 000 mer i månaden brutto men är totalt ointresserad av jobbet i sig.


    Butiksbiträde? Den butiken vill jag jobba i. Jag hade 100 kr i timmen själv och 120 som mest som timvikarie i vården. Fick 18-19000 efter skatt på heltid i vården men det var för att jag jobbade varannan var tredje helg med sjuka pass under helgerna (7-21, dygnspass hela helgen).

    En socionom tjänar alltså mycket mer och det utan att jobba 30 timmar Fredag-Söndag. Normala kontorstider plus otroligt mycket lättare arbete. Jag torkade bajs, spyor, blev slagen, kånkade, städade osv.

    Men visst, så onödigt att jag utbildade mig till civilekonom och nu har ynka 36000 kr i månaden istället för 21000 innan skatt. Mån-Fre, 8-17. Hade ju lika gärna kunnat fortsätta vara timvikarie i vården och tjänat ännu mer...
  • VCS
    Mon 20 May 2019 23:22
    #29
    Anonym (Gå om grundskolan ts...) skrev 2019-05-20 23:12:02 följande:
    Elektriker är ju ett avancerat jobb, det man brukar mena med arbetaryrken finner du inom kommunal. Vårdbiträden, undersköterskor, busschaufförer. Sen kan du ju testa att vara byggarbetare eller stenläggare om du tror att det är så jävla glamouröst. En socionoms lön kommer från skattepengar. 36000 kr är en riktigt bra lön, det är inte meningen att socionomer ska bli rika knösar på skattefinansierat socialt arbete, den lönen du nämnde räcker till att bo i villa och leva ett mycket priviligierat liv för.
    http://arbetetsmarknad.se/tema/arbetets-marknad/arbetare-eller-tjansteman/

    Alla som tillhör ett LO-förbund klassas som arbetare - med andra ord elektriker, byggarbetare, stenläggare osv. Jag tillhör ett Saco-förbund, därmed tjänsteman.
  • Anonym (Fakta­)
    Mon 20 May 2019 23:22
    #30
    +1

    Du kanske ska kolla fakta innan du påstår saker.

    www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/loner-och-arbetskostnader/lonestrukturstatistik-privat-sektor-slp/pong/tabell-och-diagram/tjansteman-2016/lonespridning-efter-utbildningsniva-och-kon/

    Det syns tydligt i diagrammet att de med examen från högskola/universitet tjänar mer än de med enbart gymnasieutbildning.

    T.ex. motsvarar 50 percentilen för kvinnor med längre universitetsutbildning den 75e percentilen för kvinnor med treårigt gymnasium. Sedan finns det så klart individer med enbart gymnasieutbildning som tjänar mer, men sett till grupperna dom helhet tjänar de med högskoleexamen mer än de med gymnasieutbildning.

    Även män med 3 år gymnasieutbildning tjänar som grupp mindre än kvinnor med högskoleexamen - dock är skillnaden liten. Däremot tjänar dessa män mer än kvinnor med kort akademisk utbildning. Så det som syns tydligast i diagrammet är att om du vill ha bra lön ska du, utöver utbildning, uppenbarligen ha en viss sak hängandes mellan benen ...

    Så hela din tråd bygger på falska premisser. Du ser världen och folks löner på ett visst sätt, men din bild stämmer inte med verkligheten.

Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?