• VCS
    Mon 20 May 2019 20:52
    6151 visningar
    301 svar
    -6 +5
    301
    6151

    Akademiker som röstar rött, varför?

    Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?

  • Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?
  • Anonym (Sara)
    Mon 20 May 2019 23:54
    #41
    +1
    VCS skrev 2019-05-20 23:47:59 följande:

    Jag är ju själv socionom, så därför är det relevant för mig. Jag förstår att det för en ekonom eller bagare är orelevant vad min yrkesgrupp tjänar. Jag tog upp socionom och lärare som exempel för att det är kvinnodominerade yrkesgrupper som tjänar väldigt dåligt i förhållande till sin utbildningsnivå om man jämför med lika långa mansdominerade utbildningar. Om man som mig är kvinnlig akademiker och blå kommuner anser att min utbildning ska löna sig medan röda vill att städerskorna ska tjäna mer så är det sjävklart för mig att rösta blått.

    Det går inte med säkerhet säga, att det beror på politiska färgen men mönstret är tydligt. Det är dock vissa kommuner som är svåra att säga om dem är röda eller blå, med tanke på att blandstyren ökat. I en norrlandskommun styr ex Moderaterna och Vänsterpartiet tillsammans.


    Jo, förstår attbdet är relevant för dig. Men din fråga i ts gäller ju alla akdemikerkvinnor. Varför tycker du att det är konstigt att inte löneläget för vissa kommunaanställda akademiker är en central fråga för alla?

    Vad har du för övrigt för belägg för att tex socialdemokraterna anser att utbildning inte ska löna sig?
  • VCS
    Mon 20 May 2019 23:59
    #42
    Anonym (Sara) skrev 2019-05-20 23:54:41 följande:
    Jo, förstår attbdet är relevant för dig. Men din fråga i ts gäller ju alla akdemikerkvinnor. Varför tycker du att det är konstigt att inte löneläget för vissa kommunaanställda akademiker är en central fråga för alla?

    Vad har du för övrigt för belägg för att tex socialdemokraterna anser att utbildning inte ska löna sig?
    Arbetarrörelsen i sig inkluderar inte akademiker och socialdemokraterna kallar sig för arbetarepartiet. Akademiker är inte arbetare, och inkluderas därav inte av socialdemokraterna.
  • Anonym (Sara)
    Tue 21 May 2019 00:19
    #43
    VCS skrev 2019-05-20 23:53:31 följande:

    Varierar som sagt från kommun till kommun men i en kommun i östergötland exempelvis har socionomer en snittlön på 26 000, gymnasielärare 28 000 och undersköterskor 29 000, i grundlön då sen OB på det. Butiksbiträden arbetar i privat sektor så det var ingen genomtänkt jämförelse men rikssnitt för dessa yrken ligger runt 30 000, i grundlön. Jag känner många undersköterskor och butiksbiträden som tjänar runt 35 000 i månaden brutto efter OB, och byggnadsarbetarna,anläggarna jag känner ligger runt 39-40 000 i ingångslön.


    Det var låga snittlöner för lärare i den kommunen. Jag hittar ingen färsk statistik för lärarlöner men hittar att s ittet för 35åriga lärare på högstadiet 2017 var 33800. Kommunal har ju varit duktiga att jobba för undersköterskelöneena men enligt den statistik jag hittar varierar genomsnittsllnerna mellan 24300 och 27500. Har du valt kommunen ovan för att den är extrem eller menar du att det är så genrellt? Det verkar jnte stämma med den statistik jag hittar där läraena ju faktislt tjänar en hel del mer än undersköterskorna. Men jag har bara googlat lite snabbt. Socinomer är väl ett yrke som har låga löner, förmodligen på grund av sin kvinnodominans och för att de länge bara funnits i offentlig sektor.

    Lärarlönerna har ju ökat mycket på senare tid. Som jag förstår tjänar grunskolelärare mer än de som utbildar grundskolelärare, dvs adjunkter på lärarhögskolorna. Om du värderar akademiska studier får jag anta att du tycker att det är fel? Det kanske är intressant att jämföra akdemikeryrken med varandra också?
  • Anonym (Sara)
    Tue 21 May 2019 00:21
    #44
    VCS skrev 2019-05-20 23:59:48 följande:

    Arbetarrörelsen i sig inkluderar inte akademiker och socialdemokraterna kallar sig för arbetarepartiet. Akademiker är inte arbetare, och inkluderas därav inte av socialdemokraterna.


    Är detta ett svar på frågan vad du har för belägg på att socialdemokraterna inte anser att studier ska löna sig? I så fall förstår jag inte svaret.
  • Anonym (Sara)
    Tue 21 May 2019 00:23
    #45
    VCS skrev 2019-05-20 23:59:48 följande:

    Arbetarrörelsen i sig inkluderar inte akademiker och socialdemokraterna kallar sig för arbetarepartiet. Akademiker är inte arbetare, och inkluderas därav inte av socialdemokraterna.


    Moderaterna kallae sig ju för övrigt ganska nyligen också för arbetarpartiet. Innebär det att pckså de anser att utbildning inte ska löna sig (eller att de ansåg det under de år som de kallade sig för det)?
  • Tue 21 May 2019 00:31
    #46
    VCS skrev 2019-05-20 23:53:31 följande:
    Varierar som sagt från kommun till kommun men i en kommun i östergötland exempelvis har socionomer en snittlön på 26 000, gymnasielärare 28 000 och undersköterskor 29 000, i grundlön då sen OB på det. Butiksbiträden arbetar i privat sektor så det var ingen genomtänkt jämförelse men rikssnitt för dessa yrken ligger runt 30 000, i grundlön. Jag känner många undersköterskor och butiksbiträden som tjänar runt 35 000 i månaden brutto efter OB, och byggnadsarbetarna,anläggarna jag känner ligger runt 39-40 000 i ingångslön.

    En anläggningsarbetare har inte 39-40000 kr i ingångslön. De som tjänar mest i branschen går på ackord och tjänar dessa pengar. I ett mindre företag så har man 30000 kr och uppåt. Du är lärling i 1-2 år efter färdig utbildning.


    Du visste väl när du började studera att vissa jobb ger högre lön. Privata företag betalar generellt ut högre löner.

  • Anonym (xXx)
    Tue 21 May 2019 00:31
    #47
    VCS skrev 2019-05-20 22:58:22 följande:

    Men det är ju inte direkt som att arbetare tillhör gruppen fattiga, och en minoritet av välutbildade kan klassas som rika så argumentet faller där. Du beskriver snarare synen på kapitalism och kommunism. Medan partierna till vänster vill bekämpa rikedom, vill partierna till höger bekämpa fattigdom.

    Enda frågan jag håller med vänsterpartierna om är synen på sjuka, ex som helt saknar arbetsförmåga. Där håller jag med om att högerpartierna har en omänsklig hållning, men allting annat som lockar mig till höger får överväga nackdelarna.


    Det var ett exempel, och jag tror du förstod det redan.
  • VCS
    Tue 21 May 2019 00:32
    #48
    -1
    Anonym (Sara) skrev 2019-05-21 00:19:41 följande:
    Det var låga snittlöner för lärare i den kommunen. Jag hittar ingen färsk statistik för lärarlöner men hittar att s ittet för 35åriga lärare på högstadiet 2017 var 33800. Kommunal har ju varit duktiga att jobba för undersköterskelöneena men enligt den statistik jag hittar varierar genomsnittsllnerna mellan 24300 och 27500. Har du valt kommunen ovan för att den är extrem eller menar du att det är så genrellt? Det verkar jnte stämma med den statistik jag hittar där läraena ju faktislt tjänar en hel del mer än undersköterskorna. Men jag har bara googlat lite snabbt. Socinomer är väl ett yrke som har låga löner, förmodligen på grund av sin kvinnodominans och för att de länge bara funnits i offentlig sektor.

    Lärarlönerna har ju ökat mycket på senare tid. Som jag förstår tjänar grunskolelärare mer än de som utbildar grundskolelärare, dvs adjunkter på lärarhögskolorna. Om du värderar akademiska studier får jag anta att du tycker att det är fel? Det kanske är intressant att jämföra akdemikeryrken med varandra också?
    Jag valde en mer extrem kommun, ja.
    I stockholms kommunerna tjänar en undersköterska cirka 25-26 000 och en socionom runt 38-39 000, så där är löneskillnaderna mer rimliga.
    Jag utgår bara ifrån SCB:s statistik och Visions statistik. Sidor som lönestatistik.se är totalt opålitliga eftersom folk skriver in sin egen lön och ingen kontrollerar om det stämmer, dessutom rensas inte systemet så alla som skrev in sin lön 2009 finns kvar för genomsnittet. 
  • VCS
    Tue 21 May 2019 00:34
    #49
    Bagar Bengtsson skrev 2019-05-21 00:31:20 följande:

    En anläggningsarbetare har inte 39-40000 kr i ingångslön. De som tjänar mest i branschen går på ackord och tjänar dessa pengar. I ett mindre företag så har man 30000 kr och uppåt. Du är lärling i 1-2 år efter färdig utbildning.


    Du visste väl när du började studera att vissa jobb ger högre lön. Privata företag betalar generellt ut högre löner.


    Mitt ex var nyanländ och fick sitt första jobb i sverige som anläggningsarbetare med ingen utbildning och ingen lärlingsperiod och han tjänade 39 000 kr i månaden.
    Jag vet att lönerna alltid skiljer sig åt, har släktingar som är snickare med 30 års erfarenhet och tjänar runt 30 000 först nu.
  • Anonym (Sara)
    Tue 21 May 2019 00:36
    #50
    VCS skrev 2019-05-21 00:32:36 följande:

    Jag valde en mer extrem kommun, ja.

    I stockholms kommunerna tjänar en undersköterska cirka 25-26 000 och en socionom runt 38-39 000, så där är löneskillnaderna mer rimliga.

    Jag utgår bara ifrån SCB:s statistik och Visions statistik. Sidor som lönestatistik.se är totalt opålitliga eftersom folk skriver in sin egen lön och ingen kontrollerar om det stämmer, dessutom rensas inte systemet så alla som skrev in sin lön 2009 finns kvar för genomsnittet. 


    Jag kollade också vision. Lärarexemplet kom från ett exempel på sacos hemsida, men vet inte hur väl det srämmer. Lärarförbundets lönesök var bara för medlemmar så där gick det inte att kolla.
Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?