• VCS
    Mon 20 May 2019 20:52
    6142 visningar
    301 svar
    -6 +5
    301
    6142

    Akademiker som röstar rött, varför?

    Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?

  • Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?
  • VCS
    Tue 21 May 2019 00:37
    #51
    Anonym (Sara) skrev 2019-05-21 00:23:23 följande:
    Moderaterna kallae sig ju för övrigt ganska nyligen också för arbetarpartiet. Innebär det att pckså de anser att utbildning inte ska löna sig (eller att de ansåg det under de år som de kallade sig för det)?
    Det visste man ju dock att det bara var ett röstfiske, och ingenting dem egentligen tyckte. Dessutom stödjer jag inte Moderaterna, utan Liberalerna.
  • Anonym (Sara)
    Tue 21 May 2019 00:39
    #52
    +1
    VCS skrev 2019-05-21 00:37:45 följande:

    Det visste man ju dock att det bara var ett röstfiske, och ingenting dem egentligen tyckte. Dessutom stödjer jag inte Moderaterna, utan Liberalerna.


    Så det är varför inte alla akademikerkvinnor rlstar på Liberalerna som du undrar?
  • VCS
    Tue 21 May 2019 00:42
    #53
    Anonym (Sara) skrev 2019-05-21 00:36:36 följande:
    Jag kollade också vision. Lärarexemplet kom från ett exempel på sacos hemsida, men vet inte hur väl det srämmer. Lärarförbundets lönesök var bara för medlemmar så där gick det inte att kolla.
    Min erfarenhet är att fackförbunden har en tendens att säga högre löneläge än verkligheten för alla yrken. Enligt Vision tjänar en socialsekreterare 34 000 kronor i snitt år 2018, och enligt SCB 33 800 år 2017 så det verkar stämma relativt bra överens med olika fakta. Däremot är det svårt hitta en genomsnittlig lön för socionomer med andra yrken än socialsekreterare. Enligt Saco lönesök som jag har tillgång till som medlem tjänar en socionom oavsett yrkestitel 36 500 och en socialsekreterare 34 500 år 2018. Däremot är min lön bara 22 000, och enligt Saco lönesök finns det ingen person i Sverige med lägre ingångslön än 28 000 men enligt Vision är snittlönen 26 000 i vissa kommuner, så statistiken har uppenbarligen fel någonstans.
  • VCS
    Tue 21 May 2019 00:44
    #54
    Anonym (Sara) skrev 2019-05-21 00:39:49 följande:
    Så det är varför inte alla akademikerkvinnor rlstar på Liberalerna som du undrar?
    Nej, min fråga handlade specifikt om socialdemokraterna och vänsterpartiet. Jag undrade vad som lockar som akademiker att få det sämre själv i förhållande till arbetare.
  • Anonym (Sara)
    Tue 21 May 2019 00:58
    #55
    +3
    VCS skrev 2019-05-21 00:44:27 följande:

    Nej, min fråga handlade specifikt om socialdemokraterna och vänsterpartiet. Jag undrade vad som lockar som akademiker att få det sämre själv i förhållande till arbetare.


    Men de flesta akademiker har det inte sämre än arbetare.

    Och som sagt många röstar nog inte bara för att de själva ska få det bra ekonomiskt eller anser att det är en vimtig princip att akademislt utbildade ska tjäna väldigt mycket mer än de som inte är det. . Om man nu inte är så högavlönad kan man ju också för övrigt uppleva att man gynnas av en större välfärd som många upplever att S och V står för. Man kan ju pckså uppleva att förutsättningarna i jobbet blir bättre med ett högre skattetryck om man jobbar i offentlig sektor, vilket kan betyda mycket för många. Dessutom återstår ju frågan om man verkligen får högre lön som kvinlig akademiker bara för att ett blått parti styr Sverige eller kommunen. Du utgår från att så är fallet men har ju i ga andra belägg än någon semantisk diakussion kring begreppet arbetare och att kommunalanställda akademiker av okänd orsak verkar tjäna bättre i kommuner med blått styre. Jag tror för övrigt få personer gör en sådan jämföresle innan de röstar, för många är nog andra faktorer viktigare.
  • Tue 21 May 2019 08:51
    #56
    VCS skrev 2019-05-20 23:19:13 följande:
    Vision har gjort en kartläggning av alla kommunala löner i 23 olika yrken. Det står ju inte att det är på grund av politisk färg men samtliga av dem bäst betalande kommunerna var blå och samtliga av dem sämst betalande kommunerna var röda. Gymnasielärare finns inte med på den listan, utan det är statistik en vän visade som är lärarstudent men kommer inte ihåg vilken tidning som gjort statistiken för lärarna.

    https://vision.se/Medlem/tidningen-vision/arkiv/2019/april2/kolla-kommunernas-loner/
    Jag tycker mig kunna läsa ut att lönerna är högre i större städer/ i närheten av större städer och skillnader i lön behöver inte  vara kopplat till vilka politiker som styr i kommunerna. 

    Var hittar jag informationen om att samtliga av dem bäst betalande kommunerna var blå och samtliga av dem sämst betalande kommunerna var röda?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tue 21 May 2019 08:55
    #57
    +1
    VCS skrev 2019-05-20 23:15:43 följande:
    En socionom tjänar 33 800 i snitt utan chefsbefattning, runt 47 000 som chef. Men det varierar kraftigt som sagt från kommun till kommun, jag tjänar 22 000 brutto i min sosse-styrda kommun. I min kommun får undersköterskorna mer i grundlön än vad jag har.
    En elektriker, anläggare eller byggnadsarbetare har enbart gymnasieexamen vilket de facto innebär att det är arbetaryrken. 
    Men allvarligt, vet du. Att du tjänar 22000 i månaden har knappast med att det är sossestyrt att göra. Det har att göra med att du är endera grundlurad eller kass på att löneförhandla. Att vara utbildad socionom och gå in på en lön som ligger 4000 under min lön som elevassistent är ju helt vansinnigt, och har du gjort det så får du enbart skylla dig själv.
  • ttr
    Tue 21 May 2019 09:31
    #58
    +1

    Därför att jag såg på nära hål som moderaterna misskötte Nya Karolinska så grovt att det blivit ett fiasko helt och hållet. Och detta är bara ett sjukhus även om stort. Förlorat allt förtroende för dem.

  • Anonym (Hmmmm­mmm...­..)
    Tue 21 May 2019 09:51
    #59
    VCS skrev 2019-05-20 20:52:53 följande:

    Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?


    Ja, akademikeryrken är inte lika välbetalda som tidigare. Troligtvis på att det finns så gott om akademiker.

    Jag är akademiker och jag vill värna om det solidariska samhället och välfärdsmodellen. Jag röstar rött.
  • VCCS
    Tue 21 May 2019 09:53
    #60
    ventilera mera skrev 2019-05-21 08:55:04 följande:

    Men allvarligt, vet du. Att du tjänar 22000 i månaden har knappast med att det är sossestyrt att göra. Det har att göra med att du är endera grundlurad eller kass på att löneförhandla. Att vara utbildad socionom och gå in på en lön som ligger 4000 under min lön som elevassistent är ju helt vansinnigt, och har du gjort det så får du enbart skylla dig själv.


    Tjänsten jag har är ett sommarvikariat, och jag har inte examen ännu. Jag har studerat 4 terminer av 7, så det är lönen före examen men det ligger fortfarande alldeles för lågt. I både Linköpings och Norrköpings kommun ges man 22 500 som sommarvikarie på socialtjänsten, och lönen är inte förhandlingsbar utan fast. Det var en som ifrågasatte lönen på intervjun och fick gå därifrån direkt. Man hade alltså ingen löneförhandling utan det var en fast lön dem satt, och passade det inte kunde man gå därifrån, vilket några gjorde. Jag stannade kvar och tog jobbet, för att erfarenheten är nyttig och att den dåliga lönen gäller i 2 månader - sedan arbetar jag inte där mer.
Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?