• VCS
    Mon 20 May 2019 20:52
    6328 visningar
    301 svar
    -6 +5
    301
    6328

    Akademiker som röstar rött, varför?

    Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?

  • Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?
  • Anonym (Ae)
    Tue 21 May 2019 09:56
    #61
    +4
    VCS skrev 2019-05-20 20:52:53 följande:

    Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?


    Jag är högutbildad akademiker och röstar rött för jag vill ha ett hållbart samhälle som tar hand om de svaga, sjuka, pensionärer osv. Jag tycker också att alla som arbetar ska ha bra villkor och kunna leva på sin lön oavsett utbildning, det är dock inte samma sak som att utbildning inte ska löna sig. Utbildning lönar sig alltid. Men bara för att man är akademiker så innebär det inte att man inte också är anställd och omfattas av regler och lagar som rör anställda.

    Har ingen lust att leva i ett land med extrema skillnader, stor fattigdom och mycket utslagna människor- så som det kommer bli om mitten-höger partierna får styra fritt.
  • VCCS
    Tue 21 May 2019 09:57
    #62
    ventilera mera skrev 2019-05-21 08:55:04 följande:

    Men allvarligt, vet du. Att du tjänar 22000 i månaden har knappast med att det är sossestyrt att göra. Det har att göra med att du är endera grundlurad eller kass på att löneförhandla. Att vara utbildad socionom och gå in på en lön som ligger 4000 under min lön som elevassistent är ju helt vansinnigt, och har du gjort det så får du enbart skylla dig själv.


    Ingångslönen i min kommun ligger på 24 000, en kille lyckades förhandla till sig 25 000 och var helt överlycklig för han tjänade mer än alla andra nyexade här, i Linköping ligger löneläget lika lågt. En enhetschef inom LSS/Äldreboende har 28 000 i ingångslön i min kommun, kan möjligtvis förhandla sig till 29 men inte mer än så. Helt enkelt ingen bra kommun att arbeta för.

    Förutom i Stockholm tjänar man bättre i riktigt små landsbygdskommuner - medelstora städerna som Norrköping,Linköping osv ligger lägst.
  • Anonym (Ae)
    Tue 21 May 2019 10:03
    #63
    +2
    VCCS skrev 2019-05-21 09:53:48 följande:

    Tjänsten jag har är ett sommarvikariat, och jag har inte examen ännu. Jag har studerat 4 terminer av 7, så det är lönen före examen men det ligger fortfarande alldeles för lågt. I både Linköpings och Norrköpings kommun ges man 22 500 som sommarvikarie på socialtjänsten, och lönen är inte förhandlingsbar utan fast. Det var en som ifrågasatte lönen på intervjun och fick gå därifrån direkt. Man hade alltså ingen löneförhandling utan det var en fast lön dem satt, och passade det inte kunde man gå därifrån, vilket några gjorde. Jag stannade kvar och tog jobbet, för att erfarenheten är nyttig och att den dåliga lönen gäller i 2 månader - sedan arbetar jag inte där mer.


    För det första så kan du inte säga att du har en socionomlön när du inte är socionom. Du räknas som ickekvalificerad tills du har din examen.

    För det andra så är det arbetarrörelsen och fackföreningsrörelsen som bryr sig om att jobba för högre löner och säkrare anställningar. Högern vill snarare sänka löneläget och ta bort LAS.

    Så du är helt ute och cyklar....
  • Bananb­öjaren
    Tue 21 May 2019 10:11
    #64
    +3

    De kanske inte ställer egoismen i främsta led? Jag beundrar folk som röstar av övertygelse för vad som är bäst för samhället snarare än för egen kortsiktig vinning.

  • Anonym (xx)
    Tue 21 May 2019 10:32
    #65
    +2

    Många av oss med högre utbildning har kunnat skaffa det just för att Sverige har en solidarisk fördelningspolitik, våra föräldrar har inte behövt spara ihop hundratusentals kronor och uppåt för att betala gymnasium och universitet. Vi har haft det så länge att det börjar ses som en självklarhet medan det i ett internationellt perspektiv är ett undantag, liksom studielån till alla (som tar sig igenom sina kurser).  Såvida du eller dina föräldrar inte hade 700 000 för att betala högskolan för t ex en apotekarutbildning (vad icke EU-studenter får betala om de pluggar här) så blir det lite hyckleri att enbart i kraft av din av medborgarna (inklusive arbetare på golvet) solidariskt betalade högre utbildning söka dig ifrån de politiska riktningar som drivit igenom att du ska kunna få den.

    Jag tycker iofs också att utbildningsinsatsen i många yrken är undervärderad och är rädd att studenter med stort ekonomifokus väljer bort samhällsnödvändiga yrken av den anledningen (se på utbildningssektorn t ex).
    Vad gäller arbetstillfredsställelse väljer man förhoppningsvis ett yrke man är intresserad av och åtminstone för mig väger detta också tungt. Jag må tjäna mindre än en gubbe på bandet men det är inte heller ett jobb som lockar mig och såväl mitt arbete som åren  jag pluggat har varit mer givande för mig än vad det hade varit att jobba i "okvalificerade" yrken.

    Individer har förstås olika saker med sig men ser vi på traditionella humanistiska och samhällsvetenskapliga utbildningar (jag talar inte om högre yrkesutbildningar som ekonomi, juridik och medicin) gissar jag att utbildningen i sig ofta förstärker önskemål om ett jämlikt och solidariskt samhälle som inte är idealet för partierna åt högerkanten.

  • Tue 21 May 2019 12:34
    #66
    +3

    Därför att vi ska hjälpas åt i samhället.

    Gamla, fattiga och sjuka ska ha ett anständigt liv.

  • Anonym (Hjärt­at åt vänste­r)
    Tue 21 May 2019 13:10
    #67
    +1

    Det är väl helt ok att de som satsat flera år på att utbilda sig sedan får högre lön. Men man kan väl ha andra orsaker att rösta än att tänka snävt på sig själv.

    T ex att ett samhälle med ökande klyftor är dåligt för alla. Ett sådant samhälle medför att folk mår psykiskt sämre och att kriminaliteten ökar. Det man vinner i lägre skatt förlorar man i t ex större risk att råka ut för brott.

    Om pengar/personal inte räcker till så att patienter dör i kön, det förlorar också alla på (förutom de som har råd med privat vård).

    Om det blir ökad otrygghet på jobbet så förlorar alla på det också. T ex minskad yttrandefrihet (säger du nåt kritiskt om arbetsplatsen så kan du förlora jobbet).

    Nu är jag iofs ingen riktig akademiker även om jag läst på universitetet. Jag har nämligen inget "akademiker-jobb".

  • Anonym (ppfft­)
    Tue 21 May 2019 13:15
    #70
    +1

    Jag är själv akademiker som håller på att ta en andra examen just nu, men jag skrattar åt er andra bortskämda akademiker som tycker att ni är så mycket bättre än "knegare". Själv tycker jag att om man har ett lite slitigare jobb som många knegare har, så förtjänar man att få en bra lön för det.

    Jag tycker att det är helt i sin ordning att jag som sitter på ett kontor med bekväma arbetstider får ut samma lön som snickaren som ska jobba i ur och skur, oavsett kyla och värme utomhus, ibland under obekväma arbetstider. Utbildning är inte alltid en ekonomisk vinstaffär utan ofta handlar det om att ha ett roligare jobb som är mer utvecklande och mer stimulerande.

    Handlar det bara om pengar borde du, TS, ha valt en bättre utbildning helt enkelt. Det kostar ingenting i här i Sverige och de flesta högskoleutbildningar (dock inte alla, men väldigt många) är så lätta ändå att man kan jobba parallellt samtidigt som man pluggar, så slipper man CSN också.

    Jag röstar rött för att jag ser längre än till mig själv. Alla är vi påverkade av samhället, så då vill jag ha ett så bra samhälle som möjligt, för alla och inte bara för mig själv.

  • Tue 21 May 2019 13:25
    #71
    VCCS skrev 2019-05-21 09:53:48 följande:
    Tjänsten jag har är ett sommarvikariat, och jag har inte examen ännu. Jag har studerat 4 terminer av 7, så det är lönen före examen men det ligger fortfarande alldeles för lågt. I både Linköpings och Norrköpings kommun ges man 22 500 som sommarvikarie på socialtjänsten, och lönen är inte förhandlingsbar utan fast. Det var en som ifrågasatte lönen på intervjun och fick gå därifrån direkt. Man hade alltså ingen löneförhandling utan det var en fast lön dem satt, och passade det inte kunde man gå därifrån, vilket några gjorde. Jag stannade kvar och tog jobbet, för att erfarenheten är nyttig och att den dåliga lönen gäller i 2 månader - sedan arbetar jag inte där mer.
    Vad blev du kickad för?
    I have a growing lack of disgust for you
  • VCCS
    Tue 21 May 2019 13:36
    #72
    Aniiee skrev 2019-05-21 13:25:01 följande:

    Vad blev du kickad för?


    Jag ska som sagt arbeta där under denna sommaren. Det är enbart ett vikariat för sommaren och inte en tillsvidare tjänst, så jag har inte blivit sparkad.
Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?