• VCS
    Mon 20 May 2019 20:52
    6149 visningar
    301 svar
    -6 +5
    301
    6149

    Akademiker som röstar rött, varför?

    Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?

  • Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?
  • Tue 21 May 2019 13:51
    #73
    VCCS skrev 2019-05-21 13:36:13 följande:
    Jag ska som sagt arbeta där under denna sommaren. Det är enbart ett vikariat för sommaren och inte en tillsvidare tjänst, så jag har inte blivit sparkad.
    Var inte det jag menade.....
    I have a growing lack of disgust for you
  • VCCS
    Tue 21 May 2019 14:15
    #74
    Aniiee skrev 2019-05-21 13:51:58 följande:

    Var inte det jag menade.....


    Hur menade du då?
  • Anonym (Hmmmm­mmm...­..)
    Tue 21 May 2019 14:24
    #75
    Anonym (ppfft) skrev 2019-05-21 13:15:10 följande:

    Jag är själv akademiker som håller på att ta en andra examen just nu, men jag skrattar åt er andra bortskämda akademiker som tycker att ni är så mycket bättre än "knegare". Själv tycker jag att om man har ett lite slitigare jobb som många knegare har, så förtjänar man att få en bra lön för det.

    Jag tycker att det är helt i sin ordning att jag som sitter på ett kontor med bekväma arbetstider får ut samma lön som snickaren som ska jobba i ur och skur, oavsett kyla och värme utomhus, ibland under obekväma arbetstider. Utbildning är inte alltid en ekonomisk vinstaffär utan ofta handlar det om att ha ett roligare jobb som är mer utvecklande och mer stimulerande.

    Handlar det bara om pengar borde du, TS, ha valt en bättre utbildning helt enkelt. Det kostar ingenting i här i Sverige och de flesta högskoleutbildningar (dock inte alla, men väldigt många) är så lätta ändå att man kan jobba parallellt samtidigt som man pluggar, så slipper man CSN också.

    Jag röstar rött för att jag ser längre än till mig själv. Alla är vi påverkade av samhället, så då vill jag ha ett så bra samhälle som möjligt, för alla och inte bara för mig själv.


    Håller med dig om det mesta, men till skillnad från hantverkare är många akademiker inte lediga när de gått hem. De förväntas kolla jobbmail på såväl kvällar, helger som semestrar och blir därför stressade och hjärnan får aldrig vila ordentligt.
  • Tue 21 May 2019 16:41
    #76
    VCS skrev 2019-05-20 20:52:53 följande:

    Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?


    Begreppet "rödvinsvänstern" har väl funnits länge, dvs universitetsstudenter, numera verksamma litet varstans men ofta inom offentliga sektorn, som dricker fint rödvin samtidigt som de i sina diskussioner kommer fram till vikten av att "solidarisera sig med arbetarklassen"?
    Litet bristande verklighetsanknytning helt enkelt kombinerat med starka känslor. Rättvisa låter ju bra så varför tänka längre än så?
  • Anonym (.)
    Tue 21 May 2019 17:33
    #77
    Anonym (Ae) skrev 2019-05-21 09:56:54 följande:
    Jag är högutbildad akademiker och röstar rött för jag vill ha ett hållbart samhälle som tar hand om de svaga, sjuka, pensionärer osv. Jag tycker också att alla som arbetar ska ha bra villkor och kunna leva på sin lön oavsett utbildning, det är dock inte samma sak som att utbildning inte ska löna sig. Utbildning lönar sig alltid. Men bara för att man är akademiker så innebär det inte att man inte också är anställd och omfattas av regler och lagar som rör anställda.

    Har ingen lust att leva i ett land med extrema skillnader, stor fattigdom och mycket utslagna människor- så som det kommer bli om mitten-höger partierna får styra fritt.
    Jag tänkte skriva ganska exakt så här så jag nöjer med med att citera och hålla med istället :D 
  • Anonym (Älska­dr ordet lagom!­)
    Wed 22 May 2019 00:24
    #76
    VCS skrev 2019-05-20 23:26:41 följande:
    Jag hade 149 kronor i timmen, och dubbel lön helger och kvällar. En socialsekreterare i min kommun blev knivhuggen förra sommaren, och hot tillhör vardagen så att det är ett lättare jobb kan jag inte hålla med om. Det är lättare för mig kanske, som inte tar åt mig av hot och har lätt för att förstå juridiken.
    Ingångslönen för en socionom ligger runt 23-24 000 innan skatt om man inte bor i Stockholm, där ligger den runt 30-35. Det är dock inte det lättaste att flytta till Stockholm, utan pengar att köpa en bostadsrätt.
    VCS skrev 2019-05-20 20:52:53 följande:

    Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?


    Möjligen har du 148 i iq om du gjort mensas grafiska test.... Men uppenbarligen så är inte din iq till mycket Du har en skev uppfatting om vänster för det första. Att vänstern tycker att alla ska ha samma lön är något du själv hittat på.

    Ingångslönerna är inte fullt så låga som du skriver i nuläget. Jag måste även påpeka att en socionom utan erfarenhet får räkna med låg ingångslön om hen väljer att arbeta inom socialtjänst som innefattar mjuka frågor. Erfarenhet väger helt enkelt tungt av ren praktiska skäl.


    Förövrigt så tycker jag att de vänster alternativ som sitter med i dagens riksdag är mittenpartier med stark liberal prägel och liberala tokerier ar lockat akademiker som tror sig göra en klassresa i alla tider.

     "Om man som mig är kvinnlig akademiker och blå kommuner anser att min utbildning ska löna sig medan röda vill att städerskorna ska tjäna mer så är det sjävklart för mig att rösta blått." Din logik här förefaller något mystisk måste jag säga.... Börja med att tareda på om din teori stämmer, har dom högre lön än dig?! Repressenterar verkligen de kommunpolitiker du röstar på dina intressen om rättvisare löner, eller är det bara att du vill att städerskor ska ha sämre lön än de redan har?


    Ditt exempel om våld och hot rör ju oftats den grupp av socionomer som sysslar med myndighetsutövning som huvudsaklig del i yrket. Här är det betydligt lönsammare med handläggare som har erfarenhet nog att kunna förmedla belut på ett sätt som inte får klienten att känna sig trängd. Denna förmåga är värd mer i lönekuväret än någon som anser sig förstå lagen. Arbetar du verkligen med detta så förstår du med tiden att socialtjänstlagen inte reglerar vilken budget som står till förfogande. En relativt god budget leder oftast till en generösare tolkning av socialtjänstlagen. 


    Förövrigt så betyder inte akademiker att man automatiskt avancerat ett snäpp över arbetarklassen och inte kan känna solidaritet med lönearbetare som inte är akademiker.

  • Anonym (Älska­dr ordet lagom!­)
    Wed 22 May 2019 00:26
    #77
    Anonym (Älskadr ordet lagom!) skrev 2019-05-22 00:24:45 följande:
    VCS skrev 2019-05-20 20:52:53 följande:

    Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?


    Möjligen har du 148 i iq om du gjort mensas grafiska test.... Men uppenbarligen så är inte din iq till mycket Du har en skev uppfatting om vänster för det första. Att vänstern tycker att alla ska ha samma lön är något du själv hittat på.

    Ingångslönerna är inte fullt så låga som du skriver i nuläget. Jag måste även påpeka att en socionom utan erfarenhet får räkna med låg ingångslön om hen väljer att arbeta inom socialtjänst som innefattar mjuka frågor. Erfarenhet väger helt enkelt tungt av ren praktiska skäl.


    Förövrigt så tycker jag att de vänster alternativ som sitter med i dagens riksdag är mittenpartier med stark liberal prägel och liberala tokerier ar lockat akademiker som tror sig göra en klassresa i alla tider.

     "Om man som mig är kvinnlig akademiker och blå kommuner anser att min utbildning ska löna sig medan röda vill att städerskorna ska tjäna mer så är det sjävklart för mig att rösta blått." Din logik här förefaller något mystisk måste jag säga.... Börja med att tareda på om din teori stämmer, har dom högre lön än dig?! Repressenterar verkligen de kommunpolitiker du röstar på dina intressen om rättvisare löner, eller är det bara att du vill att städerskor ska ha sämre lön än de redan har?


    Ditt exempel om våld och hot rör ju oftats den grupp av socionomer som sysslar med myndighetsutövning som huvudsaklig del i yrket. Här är det betydligt lönsammare med handläggare som har erfarenhet nog att kunna förmedla belut på ett sätt som inte får klienten att känna sig trängd. Denna förmåga är värd mer i lönekuväret än någon som anser sig förstå lagen. Arbetar du verkligen med detta så förstår du med tiden att socialtjänstlagen inte reglerar vilken budget som står till förfogande. En relativt god budget leder oftast till en generösare tolkning av socialtjänstlagen. 


    Förövrigt så betyder inte akademiker att man automatiskt avancerat ett snäpp över arbetarklassen och inte kan känna solidaritet med lönearbetare som inte är akademiker.


    Notera att man får faktisk stava som en kratta!! :P
  • Wed 22 May 2019 01:59
    #78

    För röstade inte akademiker rött då skulle dom få se många som är som mig sova ute på gatan. Och jag har förövrigt högskoleutbildning. Men jag har även väldigt tuff ocd. Och många med psykiska diagnoser får det väldigt tufft när högern styr. Redan nu tvingas många endera få hjälp av släkt eller bo på gatan. Rätt vanligt med sossbidrag till människor med psykiska diagnoser men då gäller det att klara kriterrier.

    Sen det där att man ska tjäna så mycker mer bara för att man har studerat. Det är inte så jävla jobbigt att studera det är att läsa och sen tenta. Ser man sen vad många får i lön efter det då tjänar dom igen det hundrafalt. Sen ska man inte jämföra med vissa hantverkare. Jämför med dom polska byggarna istället som tjänar skit och riskerar livet. Eller jämför dom vanliga arbetarna som tex jobbar på callcenter med en lön mellan 16000-20000 kr innan skatt. Och med en massa kvällar och helger. Personligen tycker jag att medel och överklassen överlag gnäller förbannat mycket i sverige. Har man en lön över 25000 då har man en bra lön ingen behöver mer. Skulle jag ha den lön som många akademiker har då skulle jag troligen bara behöva jobba en kort period av mitt liv sen skulle jag ha tillräckligt för att kunna sluta jobba. Morsan jobbade som barnskötare hela livet och slet ut kroppen. Hon jobbade dessutom extra periodvis som städare. Ändå har hon en skitpension och hade en skitlön innan dess.

    Som sagt var ingen med en lön över 25000kr ska gnälla. Shoppa mindre åk mindre till Thailand då kanske vi kan bevara lite av planeten för nästa generation. Sen bara en sista sak. Rätt många akademiker skulle inte fått gått skola om det inte vore för dom röda. Dom flesta skulle inte ens haft rösträtt och andra rättigheter. Själv hade jag troligen varit livegen hos nog fabriksdirektör.

  • VCCS
    Wed 22 May 2019 06:47
    #79
    Ocdkille skrev 2019-05-22 01:59:15 följande:

    För röstade inte akademiker rött då skulle dom få se många som är som mig sova ute på gatan. Och jag har förövrigt högskoleutbildning. Men jag har även väldigt tuff ocd. Och många med psykiska diagnoser får det väldigt tufft när högern styr. Redan nu tvingas många endera få hjälp av släkt eller bo på gatan. Rätt vanligt med sossbidrag till människor med psykiska diagnoser men då gäller det att klara kriterrier.

    Sen det där att man ska tjäna så mycker mer bara för att man har studerat. Det är inte så jävla jobbigt att studera det är att läsa och sen tenta. Ser man sen vad många får i lön efter det då tjänar dom igen det hundrafalt. Sen ska man inte jämföra med vissa hantverkare. Jämför med dom polska byggarna istället som tjänar skit och riskerar livet. Eller jämför dom vanliga arbetarna som tex jobbar på callcenter med en lön mellan 16000-20000 kr innan skatt. Och med en massa kvällar och helger. Personligen tycker jag att medel och överklassen överlag gnäller förbannat mycket i sverige. Har man en lön över 25000 då har man en bra lön ingen behöver mer. Skulle jag ha den lön som många akademiker har då skulle jag troligen bara behöva jobba en kort period av mitt liv sen skulle jag ha tillräckligt för att kunna sluta jobba. Morsan jobbade som barnskötare hela livet och slet ut kroppen. Hon jobbade dessutom extra periodvis som städare. Ändå har hon en skitpension och hade en skitlön innan dess.

    Som sagt var ingen med en lön över 25000kr ska gnälla. Shoppa mindre åk mindre till Thailand då kanske vi kan bevara lite av planeten för nästa generation. Sen bara en sista sak. Rätt många akademiker skulle inte fått gått skola om det inte vore för dom röda. Dom flesta skulle inte ens haft rösträtt och andra rättigheter. Själv hade jag troligen varit livegen hos nog fabriksdirektör.


    Det är ju dock så att en majoritet som studerar vidare på högskola/universitet är tvungna att ta studielån för att överleva under studietiden, för att man inte har rika föräldrar som kan försörja en. Jag kommer ha runt 300 000 i studielån efter mina avklarade studier, vilket alltså måste räknas bort från min inkomst. Som det är i nuläget är min utbildning en ekonomisk förlust i jämförelse med att bara gått gymnasiet, och det är fel. Man ska inte förlora ekonomiskt på att lägga ner mycket tid och energi på en utbildning. Under studietiden tar man studielån normalt sett, och under flera års tid förvärvsarbetar man inte heltid hela året vilket leder till ett stort bortfall av inkomst.

    Jag vill att ni ska tänka om kring det där med vilka rättigheter vi skulle haft idag om inte socialdemokraterna hade styrt landet förr. Menar ni alltså att allting som partierna står för förr, står dem för idag? Då måste isåfall både socialdemokraterna och centerpartiet fortfarande vara nazistiska som var dem mest tydliga nazistiska partierna under andra världskriget. Socialdemokraterna måste alltså fortfarande vilja ha rasbiologiska institutet i Sverige, eftersom dem ville det för. Ni får det att låta som att mitten/högern idag inte skulle vilja ha allmän rösträtt, fri utbildning och skattesubventionerad sjukvård. Liberalerna (fd Folkpartiet) har drivit igenom dessa saker tillsammans med socialdemokraterna, vare sig ni vill tro det eller inte så var det inte enbart sossarna som drev dessa frågor. Moderaterna var emot det förr, men det betyder inte att dem är emot det idag för ett parti har faktiskt möjligheter att ändra sig. Alla partierna har ändrat sig och det är någonting djupt positivt, för dem flesta partier hade en del ruttna värderingar förr. För över 100 år sedan ville alla partier att homosexualitet skulle klassas som en sjukdom som skulle botas genom bön, och att sexuella handlingar mellan samkönade skulle få hårda straff i fängelse - ingen av partierna står för detta idag, inte ens Kristdemokraterna (som dock fortfarande motsätter sig dem flesta rättigheter för hbtq-personer).

    Och slutligen, detta riktar sig till många i tråden som har skrivit om ett välfärdssamhälle. Sedan 2014 har socialdemokraterna styrt landet, vad har blivit bättre inom välfärden?

    Vårdköerna har ökat, bostadskrisen har blivit värre, fler sjuka har utförsäkrats än under alliansens år vid makten, alldeles för många har förlorat rätten till sin personliga assistans på grund av regeringens besparingskrav gällande LSS, klyftorna i samhället mellan den allra rikaste tiondelen och resten av befolkningen har ökat... vad är det socialdemokraterna gör som ni är så nöjda med? Under deras nu 5 år vid makten, har inga förbättringar av välfärden skett.

    Jag vill självklart också se ett starkt välfärdssamhälle men det vill nog alla, även om man har olika redskap för hur man ska få det. Vissa frågor kring välfärden delar dessutom både högern och vänstersidan. Exempelvis tycker jag att tandvården borde bli statligt subventionerad som sjukvården. Detta är Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Kristdemokraterna för. Resten är starkt emot, inklusive socialdemokraterna.
  • VCCS
    Wed 22 May 2019 07:00
    #80
    Anonym (Älskadr ordet lagom!) skrev 2019-05-22 00:24:45 följande:

    Möjligen har du 148 i iq om du gjort mensas grafiska test.... Men uppenbarligen så är inte din iq till mycket Du har en skev uppfatting om vänster för det första. Att vänstern tycker att alla ska ha samma lön är något du själv hittat på.

    Ingångslönerna är inte fullt så låga som du skriver i nuläget. Jag måste även påpeka att en socionom utan erfarenhet får räkna med låg ingångslön om hen väljer att arbeta inom socialtjänst som innefattar mjuka frågor. Erfarenhet väger helt enkelt tungt av ren praktiska skäl.

    Förövrigt så tycker jag att de vänster alternativ som sitter med i dagens riksdag är mittenpartier med stark liberal prägel och liberala tokerier ar lockat akademiker som tror sig göra en klassresa i alla tider.

     "Om man som mig är kvinnlig akademiker och blå kommuner anser att min utbildning ska löna sig medan röda vill att städerskorna ska tjäna mer så är det sjävklart för mig att rösta blått." Din logik här förefaller något mystisk måste jag säga.... Börja med att tareda på om din teori stämmer, har dom högre lön än dig?! Repressenterar verkligen de kommunpolitiker du röstar på dina intressen om rättvisare löner, eller är det bara att du vill att städerskor ska ha sämre lön än de redan har?

    Ditt exempel om våld och hot rör ju oftats den grupp av socionomer som sysslar med myndighetsutövning som huvudsaklig del i yrket. Här är det betydligt lönsammare med handläggare som har erfarenhet nog att kunna förmedla belut på ett sätt som inte får klienten att känna sig trängd. Denna förmåga är värd mer i lönekuväret än någon som anser sig förstå lagen. Arbetar du verkligen med detta så förstår du med tiden att socialtjänstlagen inte reglerar vilken budget som står till förfogande. En relativt god budget leder oftast till en generösare tolkning av socialtjänstlagen. 

    Förövrigt så betyder inte akademiker att man automatiskt avancerat ett snäpp över arbetarklassen och inte kan känna solidaritet med lönearbetare som inte är akademiker.


    Det är väldigt komiskt att du börjar inlägget med att kritisera min höga intelligens för att sedan skriva ett inlägg med så mycket stavfel att man får huvudvärk. Jag har överseende med vissa språkfel, eftersom jag själv inte har svenska som modersmål men detta var väldigt många stavfel.

    Ingångslönerna ligger i min kommun, och i den stora grannkommunen runt dessa summor. Det finns kommuner inom 1 timmes avstånd där ingångslönerna är över 30 k, mindre kommuner som har svårare att rekrytera och därför tvingats höja lönerna. I Stockholm är ingångslönen oftast uppåt 35 000. I min kommun runt 24 000, ren fakta att det är så.

    Du har i övrigt väldigt dålig koll på socionomens yrkesroll inom socialtjänsten. Arbetar man som socionom inom socialtjänsten använder många olika lagar, inte enbart socialtjänstlagen. Det är flera utredningsområden där man använder sig ytterst lite av socialtjänstlagen, och mer utav andra lagar. Du återkommer hela tiden till socialtjänstlagen men beroende på område arbetar man mycket eller lite med den lagen. Jag arbetar just nu i sommar inom ekonomiskt bistånd och då är det bara socialtjänstlagen, men gällande ex barn använder man sig mer av LVU.

    Liberalerna i Stockholm har lagt förslag i kommunfullmäktige om att höja alla socionomers löner som jobbar inom kommunen direkt med 1500, för att få samma höjning nästa år och fortsätta tills man är ikapp jämförbara utbildningar som är mansdominerade men som idag tjänar mycket mer. Exempelvis så har en systemvetare en 3-årig utbildning på universitet, alltså lite kortare än socionomprogrammet men har en lön på nästan det dubbla. Ingångslön runt 40 000 och sen efter några år 50-60 000 beroende på yrkestitel. Tyvärr röstade en majoritet emot förslaget, inklusive dem röda partierna - här såg man en skiljelinje där en majoritet av dem blå röstade för.

    Där har du fel - är man akademiker har man de facto avancerat sig upp ovanför arbetarklassen och tillhör inte den klassen längre.
Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?