• VCS
    Mon 20 May 2019 20:52
    6267 visningar
    301 svar
    -6 +5
    301
    6267

    Akademiker som röstar rött, varför?

    Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?

  • Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?
  • Wed 22 May 2019 07:50
    #81
    VCCS skrev 2019-05-22 06:47:42 följande:

    Det är ju dock så att en majoritet som studerar vidare på högskola/universitet är tvungna att ta studielån för att överleva under studietiden, för att man inte har rika föräldrar som kan försörja en. Jag kommer ha runt 300 000 i studielån efter mina avklarade studier, vilket alltså måste räknas bort från min inkomst. Som det är i nuläget är min utbildning en ekonomisk förlust i jämförelse med att bara gått gymnasiet, och det är fel. Man ska inte förlora ekonomiskt på att lägga ner mycket tid och energi på en utbildning. Under studietiden tar man studielån normalt sett, och under flera års tid förvärvsarbetar man inte heltid hela året vilket leder till ett stort bortfall av inkomst.

    Jag vill att ni ska tänka om kring det där med vilka rättigheter vi skulle haft idag om inte socialdemokraterna hade styrt landet förr. Menar ni alltså att allting som partierna står för förr, står dem för idag? Då måste isåfall både socialdemokraterna och centerpartiet fortfarande vara nazistiska som var dem mest tydliga nazistiska partierna under andra världskriget. Socialdemokraterna måste alltså fortfarande vilja ha rasbiologiska institutet i Sverige, eftersom dem ville det för. Ni får det att låta som att mitten/högern idag inte skulle vilja ha allmän rösträtt, fri utbildning och skattesubventionerad sjukvård. Liberalerna (fd Folkpartiet) har drivit igenom dessa saker tillsammans med socialdemokraterna, vare sig ni vill tro det eller inte så var det inte enbart sossarna som drev dessa frågor. Moderaterna var emot det förr, men det betyder inte att dem är emot det idag för ett parti har faktiskt möjligheter att ändra sig. Alla partierna har ändrat sig och det är någonting djupt positivt, för dem flesta partier hade en del ruttna värderingar förr. För över 100 år sedan ville alla partier att homosexualitet skulle klassas som en sjukdom som skulle botas genom bön, och att sexuella handlingar mellan samkönade skulle få hårda straff i fängelse - ingen av partierna står för detta idag, inte ens Kristdemokraterna (som dock fortfarande motsätter sig dem flesta rättigheter för hbtq-personer).

    Och slutligen, detta riktar sig till många i tråden som har skrivit om ett välfärdssamhälle. Sedan 2014 har socialdemokraterna styrt landet, vad har blivit bättre inom välfärden?

    Vårdköerna har ökat, bostadskrisen har blivit värre, fler sjuka har utförsäkrats än under alliansens år vid makten, alldeles för många har förlorat rätten till sin personliga assistans på grund av regeringens besparingskrav gällande LSS, klyftorna i samhället mellan den allra rikaste tiondelen och resten av befolkningen har ökat... vad är det socialdemokraterna gör som ni är så nöjda med? Under deras nu 5 år vid makten, har inga förbättringar av välfärden skett.

    Jag vill självklart också se ett starkt välfärdssamhälle men det vill nog alla, även om man har olika redskap för hur man ska få det. Vissa frågor kring välfärden delar dessutom både högern och vänstersidan. Exempelvis tycker jag att tandvården borde bli statligt subventionerad som sjukvården. Detta är Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Kristdemokraterna för. Resten är starkt emot, inklusive socialdemokraterna.


    Du pratar om att antalet utförsäkrade ökat med nuvarande regering men då kan det vara bra att veta att alliansen och SD gick till val på att skärpa reglerna för sjukskrivna ytterligare genom att återinföra stupstocken.

    Bostadsbyggandet nådde rekordnivåer i Sverige under åren 2015 -2018 men i tex Stockholm som sedan oktober 2018 leds av alliansen + MP så minskar nu byggandet kraftigt och man har stoppat flera planerade byggprojekt trots att så många människor saknar bostad.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (mysel­f)
    Wed 22 May 2019 08:15
    #82

    Jag är en akademiker och tjänar så det räcker för mig (det är rätt så jämt melland män och kvinnor i yrket, men män brukar tjäna mer per defition inom det). Däremot jag lutar mig åt rött inte pga det utan pga massa med andra deras förslag.

  • Wed 22 May 2019 10:00
    #83
    +3
    VCCS skrev 2019-05-21 09:53:48 följande:
    Tjänsten jag har är ett sommarvikariat, och jag har inte examen ännu. Jag har studerat 4 terminer av 7, så det är lönen före examen men det ligger fortfarande alldeles för lågt. I både Linköpings och Norrköpings kommun ges man 22 500 som sommarvikarie på socialtjänsten, och lönen är inte förhandlingsbar utan fast. Det var en som ifrågasatte lönen på intervjun och fick gå därifrån direkt. Man hade alltså ingen löneförhandling utan det var en fast lön dem satt, och passade det inte kunde man gå därifrån, vilket några gjorde. Jag stannade kvar och tog jobbet, för att erfarenheten är nyttig och att den dåliga lönen gäller i 2 månader - sedan arbetar jag inte där mer.
    Men snälla nån. Du tyckte inte det var relevant information? Du är strax över halvvägs in i en utbildning och du gnäller över "din lön som akademiker"...???
    Du är inte en underbetald akademiker. Du är en normalbetald sommarjobbare. Du är student. Du har läst fyra terminer på en utbildning som är SJU terminer lång. Hela din utgångspunkt ändras ju med den informationen, det borde din fantastiska iq ha talat om för dig för länge sedan.
  • VCCS
    Wed 22 May 2019 11:13
    #84
    ventilera mera skrev 2019-05-22 10:00:27 följande:

    Men snälla nån. Du tyckte inte det var relevant information? Du är strax över halvvägs in i en utbildning och du gnäller över "din lön som akademiker"...???

    Du är inte en underbetald akademiker. Du är en normalbetald sommarjobbare. Du är student. Du har läst fyra terminer på en utbildning som är SJU terminer lång. Hela din utgångspunkt ändras ju med den informationen, det borde din fantastiska iq ha talat om för dig för länge sedan.


    Jag jobbar fortfarande som en socionom, och med samma arbetsuppgifter. Dessutom skiljer det bara 10-20 kr i timmen som socionom när det gäller att ha examen och inte ha examen, hade jag vetat att det skulle bli ett skjut rejält uppåt med lönen efter examen hade jag varit lugnare. Faktum är att det skiljer 10 000 i månaden i ingångslön mellan min kommun och Stockholm ex, och 7000-8000 mot vissa grannkommuner som Söderköping och Valdemarsvik.

    Även om jag är sommarvikarie, så krävs det att ha studerat 4 terminer på programmet för att få sommarjobba där så kraven är högre än inom restaurang handels osv, och jag hade högre timlön inom både handels, restaurang och café. Även om det är ett sommarvikariat borde lönen vara högre än den är, den är för låg punkt slut.
  • VCCS
    Wed 22 May 2019 11:15
    #85
    ventilera mera skrev 2019-05-22 10:00:27 följande:

    Men snälla nån. Du tyckte inte det var relevant information? Du är strax över halvvägs in i en utbildning och du gnäller över "din lön som akademiker"...???

    Du är inte en underbetald akademiker. Du är en normalbetald sommarjobbare. Du är student. Du har läst fyra terminer på en utbildning som är SJU terminer lång. Hela din utgångspunkt ändras ju med den informationen, det borde din fantastiska iq ha talat om för dig för länge sedan.


    I Stockholm får man 30-32 k som sommarvikarie på ekonomiskt bistånd, så 22 500 är forfarande väldigt lågt eftersom det är det lägsta jag någonsin blivit erbjuden. Till och med ett städerskajobb jag sökte hade högre lön än så.
  • Wed 22 May 2019 11:24
    #86
    VCS skrev 2019-05-20 23:12:49 följande:
    Jag skulle få en högre lön, och med allt OB skulle det bli runt 10 000 mer i månaden brutto men är totalt ointresserad av jobbet i sig.
    Precis. Det är bland annat så det lönar sig att utbilda sig.
  • Wed 22 May 2019 11:28
    #87
    +2
    VCS skrev 2019-05-20 20:52:53 följande:

    Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?


    För att jag väljer att rösta utifrån fler kriterier än min egen plånbok. Jag frågar mig vilket samhälle jag vill se, vilka värderingar jag delar, vilket parti som har svar på de utmaningar och frågor jag ser behöver adresseras. 

    Jag skulle gärna betala högre skatt. För mig skulle det inte göra någon större skillnad om jag fick ut 1000 kr mindre per månad, däremot skulle det nog göra stor skillnad för min farmor som är fattigpensionär. Jag ser även en stor vinst för mig som akademiker i att arbetsarrörelsen slagits för alla arbetstagare, inklusive tjänstemäns, rätt till exempelvis semester, anställningstrygghet, sjukförsäkring etc. 

    Du har en poäng i att högre utbildning inte alltid lönar sig i plånboken. Jag skulle gärna se att exempelvis socionomer, lärare och arbetsterapeuter skulle vara högre avlönade. Jag skulle även gärna se att arbetaryrken som undersköterskor, lokalvårdare, barnskötare med flera skulle vara högra avlönade. 

    Den gemensamma nämnaren jag ser är att detta är yrken där majoriteten är kvinnor och kvinnors arbete värderas generellt lägre än mäns, oavsett utbildningskrav, komplexitet, erfarenhetsbehov etc. DET är problemet jag ser, inte i en felaktig värdering av arbetare jämfört med tjänstemän utan i kvinnor jämfört med män. 

    Hur kommer vi till rätta med det då? Ja, vägen jag ser går inte via högerpolitik, utan snarare en röd eller rödgrön väg. Ökad jämställdhet i arbetslivet, ökad jämställdhet i hemmen, mer jämställd fördelning av ansvar för barn, ökade möjligheter för kvinnor, breddade normer - där tror jag att såväl undersköterskans som socionomens lön kommer att öka. 
  • Wed 22 May 2019 14:49
    #88

    Kanonbra skrivet "Wench85". Håller med dig fullständigt. Skål

    Jag tycker att skatterna ska höjas så att vi kan lägga mer pengar på dom i många fall underbetalda offentligt anställda (oftast klassiska kvinnoyrken, men inte alltid) och dom fattigaste i vårt samhälle. Men eftersom det viktigaste för våra politiker är karriär och makt kommer det aldrig att hända. Det beror på att dom flesta har det väldigt bra ekonomiskt idag - det parti som vill göra det bättre för den minoritet som har det väldigt dåligt ekonomiskt kommer tyvärr aldrig att få någon makt. För många år sedan när "arbetare" hade väldigt låga inkomster kunde man komma till makten genom att företräda dom (Socialdemokraterna), men idag finns inget parti som företräder fattiga pensionärer och långtidssjukskrivna eller dom som av någon anledning inte klarar av att sköta ett arbete. Därför röstade jag inte alls förra valet. Det finns helt enkelt inte en enda politiker som vågar knysta om att vi ska ta pengar från dom rika och ge till dom fattiga. Dom rika är helt enkelt för många. Och deras största intresse är att fortsätt vara rika...

  • Wed 22 May 2019 14:59
    #89
    +1
    Wench85 skrev 2019-05-22 11:28:55 följande:
    För mig skulle det inte göra någon större skillnad om jag fick ut 1000 kr mindre per månad, däremot skulle det nog göra stor skillnad för min farmor som är fattigpensionär. 
    Det låter ju som det är lätt ordnat. Ge 1000kr i månaden till din farmor.
  • sextio­talist
    Wed 22 May 2019 16:04
    #90
    Ocdkille skrev 2019-05-22 01:59:15 följande:

    För röstade inte akademiker rött då skulle dom få se många som är som mig sova ute på gatan. Och jag har förövrigt högskoleutbildning. Men jag har även väldigt tuff ocd. Och många med psykiska diagnoser får det väldigt tufft när högern styr. Redan nu tvingas många endera få hjälp av släkt eller bo på gatan. Rätt vanligt med sossbidrag till människor med psykiska diagnoser men då gäller det att klara kriterrier.

    Sen det där att man ska tjäna så mycker mer bara för att man har studerat. Det är inte så jävla jobbigt att studera det är att läsa och sen tenta. Ser man sen vad många får i lön efter det då tjänar dom igen det hundrafalt. Sen ska man inte jämföra med vissa hantverkare. Jämför med dom polska byggarna istället som tjänar skit och riskerar livet. Eller jämför dom vanliga arbetarna som tex jobbar på callcenter med en lön mellan 16000-20000 kr innan skatt. Och med en massa kvällar och helger. Personligen tycker jag att medel och överklassen överlag gnäller förbannat mycket i sverige. Har man en lön över 25000 då har man en bra lön ingen behöver mer. Skulle jag ha den lön som många akademiker har då skulle jag troligen bara behöva jobba en kort period av mitt liv sen skulle jag ha tillräckligt för att kunna sluta jobba. Morsan jobbade som barnskötare hela livet och slet ut kroppen. Hon jobbade dessutom extra periodvis som städare. Ändå har hon en skitpension och hade en skitlön innan dess.

    Som sagt var ingen med en lön över 25000kr ska gnälla. Shoppa mindre åk mindre till Thailand då kanske vi kan bevara lite av planeten för nästa generation. Sen bara en sista sak. Rätt många akademiker skulle inte fått gått skola om det inte vore för dom röda. Dom flesta skulle inte ens haft rösträtt och andra rättigheter. Själv hade jag troligen varit livegen hos nog fabriksdirektör.


    Om det är jobbigt att ta en tenta, beror helt och hållet vilken utbildning man läser. Det finns utbildningar där varje tentapoäng krävs väldigt många timmar, andra utbildningar som inte kräver mycket inläsning alls.
    Har man en lön på 25 000 och passerat 30 så har man en lön som ligger under medellönen i Sverige om man har gått på gymnasiet. Många sk arbetarlöner är väldigt bra betalt, callcenter är ett typiskt ungdomsarbete och för de som inte har någon utbildning alls.
    Skulle du har en lön som en akademiker (kring 44 000 om du var en man)  så skulle du ändå få arbetat tills du är 65 för att ha en OK pension.
    Sedan håller jag absolut med dig, socialdemokraterna och facken gjorde väldigt mycket för arbetsrätten under förra århundradet, men många länder har kommit långt utan en sk vänster, det kallas för samhällsutveckling.

    Det stämmer också att många inte hade samma möjlighet att studera vidare förut, så studielånen har varit väldigt bra. De flesta (speciellt de som kommer från akademisk bakgrund) tar studielån.
    Utöver detta så är skollagen redan från 1800-talet så det var långt innan sossarna hade något att säga till om.


Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?