• VCS
    Mon 20 May 2019 20:52
    6150 visningar
    301 svar
    -6 +5
    301
    6150

    Akademiker som röstar rött, varför?

    Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?

  • Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?
  • Wed 22 May 2019 16:21
    #91
    +1
    oOOo oOOo skrev 2019-05-22 14:59:07 följande:
    Det låter ju som det är lätt ordnat. Ge 1000kr i månaden till din farmor.
    Det hjälper ju inte den farmor vars barn tjänar hälften mot Wench85. Vilket är precis poängen med mångas svar på TS fråga. Man ser längre än sina egna behov och möjligheter.
  • Anonym­ZzZ
    Wed 22 May 2019 16:33
    #92
    +1

    Jag röstar rött eftersom jag inte bara tänker på om jag själv ska få mer/mindre i plånboken, utan även på hur jag vill att samhället i stort ska utvecklas. Jag tror att en jämnare resursfördelning skapar lyckligare människor och färre konflikter. Jag tycker inte att man ska vara dömd till fattigdom bara för att ens begåvning råkar sitta någon annanstans än vad som premieras idag.

  • Anonym (xx)
    Wed 22 May 2019 16:50
    #93
    VCS skrev 2019-05-20 23:33:09 följande:
    Jag har ett IQ på 148, så att jag inte skulle vara intelligent saknar helt grund. Man är inte ointelligent för att man har andra politiska värderingar. Jag har inte sagt att jag ska tjäna lika bra som en överläkare, har bara sagt att jag ska tjäna mer än en anläggare, undersköterska, barnskötare, städerska, butiksbiträde eller mcdonalds-anställda.
    Jag tror iofs att du som färdig socionom kommer att tjäna mer än de flesta grupper du nämner (just kuratorer har dock sämre snitt än övriga socionomtjänster då de tjänsterna är så attraktiva att ag inte behöver konkurrera med löner).
    Men vad gäller t ex anläggningsarbetare är det i dagsläget ett stort bristyrke, med eller utan utbildning, särskilt i storstadsregionerna, och det avspeglas i lönesättningen. (Lönen är ju brytpunkten mellan hur attraktiv man personligenär för arbetsgivaren, hur yrket värderas och vilket löneutrymme arbetsgivaren har.)  En privat arbetsgivare har heller inget ansvar att hålla i skattebetalarnas pengar vid lönesättningen.
  • Anonym (xx)
    Wed 22 May 2019 16:55
    #94
    VCS skrev 2019-05-20 22:48:44 följande:
    Svenska är inte mitt modersmål och har endast bott här sedan tonåren. Jag skriver inte perfekt svenska ännu, men för den tiden jag har bott här så tycker jag att i det stora hela behärskar det svenska språket bra i skrift.
    Jag ser inga större saker att reagera på i ditt skriftspråk. Däremot var jag inte förvånad att läsa om ditt ursprung. Min erfarenhet är att många/de flesta invandrare som inte kommer från de närmaste grannländerna har svårt att se en anledning att utbilda sig om det inte medför märkbart mer klirr i kassan. Det gäller inte bara ickesvenskar givetvis, många svenskar med arbetarursprung har samma syn på saken, medan man i medelklassen oftare tycker att arbetsinnehållet har ett egenvärde även i sig självt.
  • Anonym (Älska­dr ordet lagom!­)
    Wed 22 May 2019 17:18
    #95
    VCCS skrev 2019-05-22 07:00:49 följande:
    Det är väldigt komiskt att du börjar inlägget med att kritisera min höga intelligens för att sedan skriva ett inlägg med så mycket stavfel att man får huvudvärk. Jag har överseende med vissa språkfel, eftersom jag själv inte har svenska som modersmål men detta var väldigt många stavfel.

    Ingångslönerna ligger i min kommun, och i den stora grannkommunen runt dessa summor. Det finns kommuner inom 1 timmes avstånd där ingångslönerna är över 30 k, mindre kommuner som har svårare att rekrytera och därför tvingats höja lönerna. I Stockholm är ingångslönen oftast uppåt 35 000. I min kommun runt 24 000, ren fakta att det är så.

    Du har i övrigt väldigt dålig koll på socionomens yrkesroll inom socialtjänsten. Arbetar man som socionom inom socialtjänsten använder många olika lagar, inte enbart socialtjänstlagen. Det är flera utredningsområden där man använder sig ytterst lite av socialtjänstlagen, och mer utav andra lagar. Du återkommer hela tiden till socialtjänstlagen men beroende på område arbetar man mycket eller lite med den lagen. Jag arbetar just nu i sommar inom ekonomiskt bistånd och då är det bara socialtjänstlagen, men gällande ex barn använder man sig mer av LVU.

    Liberalerna i Stockholm har lagt förslag i kommunfullmäktige om att höja alla socionomers löner som jobbar inom kommunen direkt med 1500, för att få samma höjning nästa år och fortsätta tills man är ikapp jämförbara utbildningar som är mansdominerade men som idag tjänar mycket mer. Exempelvis så har en systemvetare en 3-årig utbildning på universitet, alltså lite kortare än socionomprogrammet men har en lön på nästan det dubbla. Ingångslön runt 40 000 och sen efter några år 50-60 000 beroende på yrkestitel. Tyvärr röstade en majoritet emot förslaget, inklusive dem röda partierna - här såg man en skiljelinje där en majoritet av dem blå röstade för.

    Där har du fel - är man akademiker har man de facto avancerat sig upp ovanför arbetarklassen och tillhör inte den klassen längre.

    Jag tror du får ta och nöja dig med din lön. Du får gärna tro att du står över arbetarklassen men jag skullen nog säga att du bara genom att resonera så, står långt under den. Me den attityden ska du inte vara i ett yrke där du har med människor att göra.

  • VCCS
    Wed 22 May 2019 17:50
    #96
    Anonym (xx) skrev 2019-05-22 16:50:01 följande:

    Jag tror iofs att du som färdig socionom kommer att tjäna mer än de flesta grupper du nämner (just kuratorer har dock sämre snitt än övriga socionomtjänster då de tjänsterna är så attraktiva att ag inte behöver konkurrera med löner).

    Men vad gäller t ex anläggningsarbetare är det i dagsläget ett stort bristyrke, med eller utan utbildning, särskilt i storstadsregionerna, och det avspeglas i lönesättningen. (Lönen är ju brytpunkten mellan hur attraktiv man personligenär för arbetsgivaren, hur yrket värderas och vilket löneutrymme arbetsgivaren har.)  En privat arbetsgivare har heller inget ansvar att hålla i skattebetalarnas pengar vid lönesättningen.


    Det har du rätt i, att socialsekreterare tjänar bättre än kuratorer. Det är en vanlig missuppfattning jag möter i samhället, att dem tror att där man tjänar sämst är inom socialtjänsten men om man jämför behandling med myndighetsutövning tjänar man mer inom myndighetsutövningen. Sedan är det viktigt att veta att lönerna skiljer mellan olika utredningsområden, att utreda barn och vuxna är bättre betalt medan det är sämre betalt utreda äldre, LSS och ekonomiskt bistånd. Men det är som sagt så, att i min kommun eller i grannkommunen tjänar man inte mer än dem grupperna.

    Jag vet inte hur vanligt det är att folk ljuger om sin lön, skulle personligen aldrig själv göra det men har hört att vissa gör det. Enligt SCB:s statistik tjänar anläggningsarbetare, byggnadsarbetare och elektriker strax under vad en socionom tjänar, enligt statistiken är snittlönen för en anläggningsarbetare 29 000 (för hela arbetsmarknaden, inte ingångslönen) men kilarna jag känner som har dessa yrken inom bygg och anläggning påstår alla att dem fått ingångslöner på 38-39 000. Elektrikern påstod att han fick 42 000 i ingångslön direkt efter gymnasiet. Jag har elektriker och snickare i släkten med 30 års erfarenhet och båda tjänar runt 30 000 ganska exakt, så det låter osannolikt att alla dessa yrkesgrupper verkligen har ingångslöner på runt 40 000.

    Det finns många gånger det slösas med skattepengar, inom både socialtjänst och sjukvård arbetar socionomer, sjuksköterskor osv för bemanningsföretag för att hyras in till olika ställen och få 3 eller 4 gånger så mycket i lön under korta perioder med osäkra anställningsförhållanden. Det skulle vara billigare för kommunerna och landstingen att höja lönerna för dessa grupper så att dem vill jobba för kommunen, istället för att betala väldigt mycket mer skattepengar till hyrsocionomer och hyrsjuksköterskor. Jag läste nyligen om att barnmorskor i något län skulle hyras in i sommar för 95 000 i månaden, vilket är kanske 3 gånger deras normala lön.

    Jag vet att det är fel yrke för att tjäna pengar, men jag trodde att jag i alla fall skulle hamna på samma nivå eller snäppet över manliga hantverkarna. Jag får dock dem lönerna i Stockholm, men det är inte så lätt att flytta dit med tanke på bostadsköer på 30 år. Jag har inga sparade pengar, och ska jag jobba här i min kommun med 15 000 efter skatt så är det svårt spara ihop till en kontantinsats då en etta på 18 kvadratmeter kostar 3 miljoner+ i Stockholm att köpa. Jag hoppas bara att jag kan erbjudas samma lön i någon mindre kommun i närheten, enligt visions kartläggning tjänar man mer i Valdemarsviks kommun än Stockholms stads kommun och den kommunen är pendlingsavstånd till mig. Jag ska göra min VFU på socialtjänsten i Valdemarsviks kommun.
  • Wed 22 May 2019 17:59
    #97

    Ja konstigt för de borde väl rösta vänster.

  • Wed 22 May 2019 17:59
    #98
    Bjoer skrev 2019-05-22 16:21:55 följande:
    Det hjälper ju inte den farmor vars barn tjänar hälften mot Wench85. Vilket är precis poängen med mångas svar på TS fråga. Man ser längre än sina egna behov och möjligheter.
    Ah, visst. Fast i Wench fall var det ju lätt att lösa och nu var det ju Wench som jag svarade på hens specifika dilemma hen tog upp.
  • Anonym (Gå om grunds­kolan ts...)
    Wed 22 May 2019 18:21
    #99
    +1
    VCCS skrev 2019-05-21 09:53:48 följande:

    Tjänsten jag har är ett sommarvikariat, och jag har inte examen ännu. Jag har studerat 4 terminer av 7, så det är lönen före examen men det ligger fortfarande alldeles för lågt. I både Linköpings och Norrköpings kommun ges man 22 500 som sommarvikarie på socialtjänsten, och lönen är inte förhandlingsbar utan fast. Det var en som ifrågasatte lönen på intervjun och fick gå därifrån direkt. Man hade alltså ingen löneförhandling utan det var en fast lön dem satt, och passade det inte kunde man gå därifrån, vilket några gjorde. Jag stannade kvar och tog jobbet, för att erfarenheten är nyttig och att den dåliga lönen gäller i 2 månader - sedan arbetar jag inte där mer.


    Hahaha, du är alltså ingen akademiker. Du har inte ens läst klart utbildningen och blivit godkänd!

    Det finns inte en chans att du har 148 i IQ men däremot undrar jag om du är samma person som startade en annan tråd där ts också läste till socionom men hatade ?missbrukare? så mycket att hen undrade om man verkligen behövde jobba med äckliga sådana som socionom. Den personen påstod sig också ha ett IQ på högt över medel.

    Varför volley bli socionom? För att ha makt över äckliga socialfall eller hur resonerar du?
  • Anonym (Gå om grunds­kolan ts...)
    Wed 22 May 2019 18:23
    Anonym (xx) skrev 2019-05-22 16:55:31 följande:

    Jag ser inga större saker att reagera på i ditt skriftspråk. Däremot var jag inte förvånad att läsa om ditt ursprung. Min erfarenhet är att många/de flesta invandrare som inte kommer från de närmaste grannländerna har svårt att se en anledning att utbilda sig om det inte medför märkbart mer klirr i kassan. Det gäller inte bara ickesvenskar givetvis, många svenskar med arbetarursprung har samma syn på saken, medan man i medelklassen oftare tycker att arbetsinnehållet har ett egenvärde även i sig självt.


    Och det blir TOTALT fel om dessa människor väljer yrken som kräver en stark etik som tex socionom, läkare, psykolog, sjuksköterska!
Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?