• VCS
    Mon 20 May 2019 20:52
    6176 visningar
    301 svar
    -6 +5
    301
    6176

    Akademiker som röstar rött, varför?

    Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?

  • Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?
  • VCCS
    Wed 22 May 2019 18:50
    Anonym (Gå om grundskolan ts...) skrev 2019-05-22 18:21:33 följande:
    Hahaha, du är alltså ingen akademiker. Du har inte ens läst klart utbildningen och blivit godkänd!

    Det finns inte en chans att du har 148 i IQ men däremot undrar jag om du är samma person som startade en annan tråd där ts också läste till socionom men hatade ?missbrukare? så mycket att hen undrade om man verkligen behövde jobba med äckliga sådana som socionom. Den personen påstod sig också ha ett IQ på högt över medel.

    Varför volley bli socionom? För att ha makt över äckliga socialfall eller hur resonerar du?
    Jag har inga negativa åsikter mot människor som lever med missbruksproblematik, utan tycker det är viktigt att se människan bakom missbruket. Det måste vara någon annan helt enkelt som hade sådana åsikter, och tycker den formen av åsikter är rätt olämpliga för yrket.

    Jag valde yrket därför att jag själv haft en trasig barndom och uppväxt där stöd från samhället helt har uteblivit. Jag har därför valt att vilja jobba, med det sociala skyddsnätet och vara där för människor som lever i utsatta situationer. Jag har inte valt yrket för att ha makt, utan för att hjälpa. Men ser ingen motsättning i att vilja få rimligt betalt för sin utbildningsnivå samtidigt som man brinner för yrkesrollen. 

    Jag har haft funderingar på att ändra studieinriktning till någonting som betalar bättre, systemvetare eller jurist men det som har stoppat mig från att faktiskt tacka ja när jag blivit antagen till dessa utbildningar varje termin är att intresset är starkare för det yrke jag redan studerar till, även om lönerna får intresset att vackla emellanåt.

    Just nu känns det också som att jag har kastat bort mitt livs möjlighet när jag valde praktikplats inom socialtjänsten och inte som enhetschef på ett äldreboende/LSS-boende. Jag blev avrådd av studievägledare och VFU-lärare då jag är 21 år och har ganska lite arbetslivserfarenhet men idag mötte jag en annan student som bara är 20 år och har ännu mindre arbetslivserfarenhet som ska vara enhetschef på ett äldreboende. VFU:n är ingen anställning utan dem måste ta emot den som söker, så det var en riktig möjlighet för att ev få anställning som chef direkt efter examen med en fet lön men kastade bort den för jag lyssnade på lärare som tvivlade på en ung människas kapacitet och kompetens att klara av det, och i och med att jag inte får byta praktikplats nu så är min framtid inom yrket körd känns det som då jag aldrig kommer kunna bli chef.
  • Thu 23 May 2019 09:15
    +1
    VCCS skrev 2019-05-22 11:13:56 följande:
    Jag jobbar fortfarande som en socionom, och med samma arbetsuppgifter. Dessutom skiljer det bara 10-20 kr i timmen som socionom när det gäller att ha examen och inte ha examen, hade jag vetat att det skulle bli ett skjut rejält uppåt med lönen efter examen hade jag varit lugnare. Faktum är att det skiljer 10 000 i månaden i ingångslön mellan min kommun och Stockholm ex, och 7000-8000 mot vissa grannkommuner som Söderköping och Valdemarsvik.

    Även om jag är sommarvikarie, så krävs det att ha studerat 4 terminer på programmet för att få sommarjobba där så kraven är högre än inom restaurang handels osv, och jag hade högre timlön inom både handels, restaurang och café. Även om det är ett sommarvikariat borde lönen vara högre än den är, den är för låg punkt slut.
    Och? Du är fortfarande inte socionom, utan en sommarvikarie. Och du har sökt jobb på ett ställe som inte betalar den lön du vill ha. Och du kopplar det till att "akademiker röstar rött, och det borde de inte".
    Det finns ju ingen som helst logik i ditt resonemang, så varför inte bara sluta gnälla och leta rätt på en kommun som är riktigt genomblå och se om de uppskattar dig mer?

    F.ö, hade inte "de röda" funnits så hade du inte ens haft ett sommarjobb för det är på grund av just "de röda" som den som du vikarierar för har en lagstadgad semester, "punkt slut"... 
  • Thu 23 May 2019 11:15
    Anders 386 skrev 2019-05-22 14:49:19 följande:

    Kanonbra skrivet "Wench85". Håller med dig fullständigt. Skål

    /../

    Därför röstade jag inte alls förra valet. 

    /.../


    Tack! :) 

    Hoppas att du röstar i kommande val! Även om du inte ser något perfekt parti tror jag att du ser några som är värre, och att inte rösta innebär ju indirekt att din fördelas proportioneligt efter valresultatet så av din röst gick 28,26% till S 19,84% till M, 17,53% till SD...
    Jag hoppas att du vill lägga 100% av din röst på ett parti nästa gång!
  • Thu 23 May 2019 11:20
    oOOo oOOo skrev 2019-05-22 14:59:07 följande:
    Det låter ju som det är lätt ordnat. Ge 1000kr i månaden till din farmor.
    Ja, i det individuella fallet är det en lösning, men det är inte ett så individualistiskt samhälle jag vill se, där den som har välavlönade barnbarn (eller föräldrar eller vad det nu är) ska få goda förutsättningar och rimlig levnadsstandard men andra får vara utan. Det sliter sönder samhället. Jag vill hellre att jag, och alla andra med min lön, ska betala 1000 kr mer i skatt och det fördelas på alla som, likt exemplet min farmor, har det riktigt knapert. Även hennes barnlösa granne.
  • Anonym (Gå om grunds­kolan ts...)
    Thu 23 May 2019 11:34
    VCCS skrev 2019-05-22 18:50:18 följande:

    Jag har inga negativa åsikter mot människor som lever med missbruksproblematik, utan tycker det är viktigt att se människan bakom missbruket. Det måste vara någon annan helt enkelt som hade sådana åsikter, och tycker den formen av åsikter är rätt olämpliga för yrket.

    Jag valde yrket därför att jag själv haft en trasig barndom och uppväxt där stöd från samhället helt har uteblivit. Jag har därför valt att vilja jobba, med det sociala skyddsnätet och vara där för människor som lever i utsatta situationer. Jag har inte valt yrket för att ha makt, utan för att hjälpa. Men ser ingen motsättning i att vilja få rimligt betalt för sin utbildningsnivå samtidigt som man brinner för yrkesrollen. 

    Jag har haft funderingar på att ändra studieinriktning till någonting som betalar bättre, systemvetare eller jurist men det som har stoppat mig från att faktiskt tacka ja när jag blivit antagen till dessa utbildningar varje termin är att intresset är starkare för det yrke jag redan studerar till, även om lönerna får intresset att vackla emellanåt.

    Just nu känns det också som att jag har kastat bort mitt livs möjlighet när jag valde praktikplats inom socialtjänsten och inte som enhetschef på ett äldreboende/LSS-boende. Jag blev avrådd av studievägledare och VFU-lärare då jag är 21 år och har ganska lite arbetslivserfarenhet men idag mötte jag en annan student som bara är 20 år och har ännu mindre arbetslivserfarenhet som ska vara enhetschef på ett äldreboende. VFU:n är ingen anställning utan dem måste ta emot den som söker, så det var en riktig möjlighet för att ev få anställning som chef direkt efter examen med en fet lön men kastade bort den för jag lyssnade på lärare som tvivlade på en ung människas kapacitet och kompetens att klara av det, och i och med att jag inte får byta praktikplats nu så är min framtid inom yrket körd känns det som då jag aldrig kommer kunna bli chef.


    Det är ju inte lämpligt för varken brukare eller personal på ett äldreboende att ha en enhetschef som är 20 år! Att det ger bättre betalt är en helt annan sak. Det bästa vore om någon som själv jobbat som undersköterska i minst 20 år gick en vidareutbildning till chef.

    Jag tror inte du är kompetent att vara chef för ett LSS-boende, du är 90-talist och uppvisar en hel del kunskapsluckor i historia och etik i tråden...
  • Anonym (Gå om grunds­kolan ts...)
    Thu 23 May 2019 11:35
    ventilera mera skrev 2019-05-23 09:15:57 följande:

    Och? Du är fortfarande inte socionom, utan en sommarvikarie. Och du har sökt jobb på ett ställe som inte betalar den lön du vill ha. Och du kopplar det till att "akademiker röstar rött, och det borde de inte".

    Det finns ju ingen som helst logik i ditt resonemang, så varför inte bara sluta gnälla och leta rätt på en kommun som är riktigt genomblå och se om de uppskattar dig mer?

    F.ö, hade inte "de röda" funnits så hade du inte ens haft ett sommarjobb för det är på grund av just "de röda" som den som du vikarierar för har en lagstadgad semester, "punkt slut"... 


    Hade inte de röda funnits hade ts inte ens blivit insläppt i Sverige, vi hade inte haft demokrati och enbart född överklass hade läst på universitetet.
  • VCCS
    Thu 23 May 2019 11:39
    Anonym (Gå om grundskolan ts...) skrev 2019-05-23 11:34:08 följande:

    Det är ju inte lämpligt för varken brukare eller personal på ett äldreboende att ha en enhetschef som är 20 år! Att det ger bättre betalt är en helt annan sak. Det bästa vore om någon som själv jobbat som undersköterska i minst 20 år gick en vidareutbildning till chef.

    Jag tror inte du är kompetent att vara chef för ett LSS-boende, du är 90-talist och uppvisar en hel del kunskapsluckor i historia och etik i tråden...


    Som sagt ska andra 20-åringar födda mot slutet av 90-talet vara enhetschefer på sina praktikplatser. Det ger väldigt mycket bättre betalt, snarare 3 gånger så mycket i månaden.

    Enhetschefen behöver personalvetenskapskompetens, psykologikompetens, juridisk kompetens, utbildning inom budgetering osv - allt detta ingår på socionomprogrammet vilket är varför det är socionomer och inte undersköterskor som blir chefer på vårdbolag.
  • VCCS
    Thu 23 May 2019 11:41
    Anonym (Gå om grundskolan ts...) skrev 2019-05-23 11:35:40 följande:

    Hade inte de röda funnits hade ts inte ens blivit insläppt i Sverige, vi hade inte haft demokrati och enbart född överklass hade läst på universitetet.


    Jag vill bara tydliggöra att jag inte har kommit hit som flykting, utan flyttat hit genom den fria rörligheten från England.

    Ni menar på fullaste allvar att ni tror att högerpartierna idag är emot demokrati och fri utbildning?
  • sextio­talist
    Thu 23 May 2019 11:45
    VCCS skrev 2019-05-22 18:50:18 följande:
    Jag har inga negativa åsikter mot människor som lever med missbruksproblematik, utan tycker det är viktigt att se människan bakom missbruket. Det måste vara någon annan helt enkelt som hade sådana åsikter, och tycker den formen av åsikter är rätt olämpliga för yrket.

    Jag valde yrket därför att jag själv haft en trasig barndom och uppväxt där stöd från samhället helt har uteblivit. Jag har därför valt att vilja jobba, med det sociala skyddsnätet och vara där för människor som lever i utsatta situationer. Jag har inte valt yrket för att ha makt, utan för att hjälpa. Men ser ingen motsättning i att vilja få rimligt betalt för sin utbildningsnivå samtidigt som man brinner för yrkesrollen. 

    Jag har haft funderingar på att ändra studieinriktning till någonting som betalar bättre, systemvetare eller jurist men det som har stoppat mig från att faktiskt tacka ja när jag blivit antagen till dessa utbildningar varje termin är att intresset är starkare för det yrke jag redan studerar till, även om lönerna får intresset att vackla emellanåt.

    Just nu känns det också som att jag har kastat bort mitt livs möjlighet när jag valde praktikplats inom socialtjänsten och inte som enhetschef på ett äldreboende/LSS-boende. Jag blev avrådd av studievägledare och VFU-lärare då jag är 21 år och har ganska lite arbetslivserfarenhet men idag mötte jag en annan student som bara är 20 år och har ännu mindre arbetslivserfarenhet som ska vara enhetschef på ett äldreboende. VFU:n är ingen anställning utan dem måste ta emot den som söker, så det var en riktig möjlighet för att ev få anställning som chef direkt efter examen med en fet lön men kastade bort den för jag lyssnade på lärare som tvivlade på en ung människas kapacitet och kompetens att klara av det, och i och med att jag inte får byta praktikplats nu så är min framtid inom yrket körd känns det som då jag aldrig kommer kunna bli chef.
    Skämtar du, 20 år och enhetschef, 21 år och enhetschef?

    Vet du, du behöver nog skaffa dig många års arbetslivserfarenhet om du ska kunna bli chef. Du är 21 och tror att du vet och kan allt. Att vara chef är betydligt mer än så, att dessutom bli chef inom ett område som redan idag har präglats av dåligt ledarskap är än värre om man inte har lång erfarenhet.

    Om det är som du skriver, då förstår jag mycket väl varför det är så mycket problem inom både vård och omsorg samt socialtjänsten.
    Problemet med socialtjänsten idag är att det är allt för många nykläckta socionomer som ska svåra beslut, som faktiskt kräver både livserfarenhet och arbetslivserfarenhet för att kunna ta.
    Som chef innebär att du, förutom leda och fördela arbete, även ska vara mentor och stöd för de anställda. Kunna leda utvecklingssamtal, hantera kriser i organisationen. Att kunna hantera massmedia. Kunna arbetsrätt etc  etc

    Var ute 10 år som färdig socionom, sedan kan du börja fundera på chefsroll
  • Anonym (Gå om grunds­kolan ts...)
    Thu 23 May 2019 11:45

    Jo jag vet och situationen på kommuners LSS-boenden är åt helvete idag. Tre chefer per år är vanligt som går in i väggen eller bara byter arbetsplats eller sjukskriver sig. En 20-åring kan inte sätta sig in i arbetet, brukarnas bästa eller personalens bästa. Jag har jobbat inom LSS själv och dom sämsta cheferna var dom yngsta, dom bästa var i 50-60årsåldern och hade själva arbetat inom omsorgen en gång i tiden.

    En liten broiler som nyss var ett barn ska inte leda en arbetsgrupp med dubbelt så gamla anställda inom ett komplicerat yrke.


    VCCS skrev 2019-05-23 11:39:46 följande:

    Som sagt ska andra 20-åringar födda mot slutet av 90-talet vara enhetschefer på sina praktikplatser. Det ger väldigt mycket bättre betalt, snarare 3 gånger så mycket i månaden.

    Enhetschefen behöver personalvetenskapskompetens, psykologikompetens, juridisk kompetens, utbildning inom budgetering osv - allt detta ingår på socionomprogrammet vilket är varför det är socionomer och inte undersköterskor som blir chefer på vårdbolag.


Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?