• VCS
    Mon 20 May 2019 20:52
    6327 visningar
    301 svar
    -6 +5
    301
    6327

    Akademiker som röstar rött, varför?

    Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?

  • Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?
  • VCCS
    Thu 23 May 2019 13:08
    sextiotalist skrev 2019-05-23 13:02:28 följande:

    Men det var endast lönespridning och inte ålder, nivå på chefskap, utbildning etc


    www.unionen.se/sites/default/files/files/ALS%20Lönestatistik_broschyr_2018.pdf

    Finns här med.0
  • sextio­talist
    Thu 23 May 2019 13:19
    VCCS skrev 2019-05-23 13:08:52 följande:
    www.unionen.se/sites/default/files/files/ALS%20Lönestatistik_broschyr_2018.pdf

    Finns här med.0
    Callcenter bör väl hamna under marknadsföring/försäljning (30) och skulle tippa på att de hamnar på nivå2 eller nivå 3, nej, jag kan inte få fram de höga lönerna som du påstår finns och än mindre för de som är födda under 90-talet
  • VCCS
    Thu 23 May 2019 13:27
    sextiotalist skrev 2019-05-23 13:19:59 följande:
    Callcenter bör väl hamna under marknadsföring/försäljning (30) och skulle tippa på att de hamnar på nivå2 eller nivå 3, nej, jag kan inte få fram de höga lönerna som du påstår finns och än mindre för de som är födda under 90-talet
    Nu kollade jag för chefer och inte anställda, men vi ser helt enkelt olika saker då när vi läser statistik.
  • sextio­talist
    Thu 23 May 2019 13:30
    VCCS skrev 2019-05-23 13:27:39 följande:
    Nu kollade jag för chefer och inte anställda, men vi ser helt enkelt olika saker då när vi läser statistik.
    Det gjorde jag också. Man har ALS-koden 30 för marknadsföring/försäljning och sedan olika nivåer, jag förutsätter att den högsta nivån är då högsta chefen. Eller fanns det någon dold sida.

  • Dennad­agdett­aården­nastun­d
    Thu 23 May 2019 13:41
    +2

    Vrf nan gör det? Kanske föratt man vill ha ett mer jämlikt och rättvist samhälle! Där ALLA ska kunna utvecklas utifrån sina förutsättningar, och föratt man fattar att alla inte ha en familj eller förmögenheter och därför är i behov av välfärden.

    Korkat jävla inlägg.

    Jag har läst 4 år på universitet men kommer ALLTID rösta på vänstern/socialdem. Jag tycker inte om klasskillander, att vissa ska ha högar med pengar som de ändå inte behöver, och så finns det de som fan inte har råd att köpa kläder vid behov!

  • VCCS
    Thu 23 May 2019 13:42
    sextiotalist skrev 2019-05-23 13:30:04 följande:
    Det gjorde jag också. Man har ALS-koden 30 för marknadsföring/försäljning och sedan olika nivåer, jag förutsätter att den högsta nivån är då högsta chefen. Eller fanns det någon dold sida.
    Jag kollade igenom hastigt och gissade också det, men killen jag var tillsammans med var högsta chefen och inte teamleader. Jag vet inte hur vanligt det är att hoppa direkt från gymnasiet till högsta chef men verkar inte så ovanligt. Har en vän, och hennes kollegas flickvän har nyss fyllt 20 år och är också chef någonstans.. minns inte var dock men det finns många exempel på chefer i 20-års åldern.
  • Dennad­agdett­aården­nastun­d
    Thu 23 May 2019 13:42

    Skulle man vara mer värd föratt mam studerat? Eller vadå?

  • VCCS
    Thu 23 May 2019 13:43
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2019-05-23 13:42:23 följande:

    Skulle man vara mer värd föratt mam studerat? Eller vadå?


    Nej, men ansträngningen att studera borde ge mer i lön än att inte gått en utbildning. Särskilt med tanke på att vi som studerat vidare har stora studieskulder.
  • sextio­talist
    Thu 23 May 2019 13:47
    VCCS skrev 2019-05-23 13:42:20 följande:
    Jag kollade igenom hastigt och gissade också det, men killen jag var tillsammans med var högsta chefen och inte teamleader. Jag vet inte hur vanligt det är att hoppa direkt från gymnasiet till högsta chef men verkar inte så ovanligt. Har en vän, och hennes kollegas flickvän har nyss fyllt 20 år och är också chef någonstans.. minns inte var dock men det finns många exempel på chefer i 20-års åldern.
    Kan lugnt säga att det är mycket ovanligt, snarare undantag där det sker. Skulle inte heller se ett företag som seriöst om de hade chefer som har ringa arbetslivserfarenhet och endast gymnasieutbildning.
  • VCCS
    Thu 23 May 2019 13:52
    Anonym (Gå om grundskolan ts...) skrev 2019-05-23 11:49:00 följande:
    Du menar på fullaste allvar att du inte vet att alliansen begränsat möjligheterna för människor utan gymnasieutbildning att läsa på komvux för att kunna studera vidare? Eller att Moderater vill begränsa platser på högskolorna, samt ideologiskt anser att det är bättre att det finns en outbildad arbetarklass som håller sig på mattan? Att dom är emot statligt finansierad kultur?

    Högern i England har ju dessutom stängt möjligheterna till fri rörlighet mellan Sverige och England nu...
    Du har fel i ditt påstående angående komvux. Om man inte har en gymnasieexamen har man en garanterad rättighet att studera på komvux, däremot begränsades möjligheten att läsa kurser du redan läst på gymnasiet för att höja ditt betyg. Med andra ord får du inte läsa kurser igen som du fått godkänt i, däremot kurser du är underkänd i eller om du helt saknar gymnasieutbildning så har du fortfarande rätt att studera på komvux. Jag har en vän som studerar gymnasiet på komvux nu i vuxen ålder, och han har ingen gymnasieexamen så därför får han det. Man får läsa på komvux om man inte har en gymnasieutbildning eller är underkänd i någon kurs, däremot om du klarat hela gymnasiet och alla kurser får du inte läsa om kurserna, du får däremot läsa kurser som krävs för behörigheten att söka till högskola.

    Jag är inte glad åt utvecklingen i England, där den fria rörligheten begränsas och där ett EU-utträde väntar. Men nu bor vi i Sverige och alla partierna till mitten och höger är för EU-samarbetet förutom SD, men klassar inte dem som klassisk höger utan högerextremister. Jag delar inte Moderaternas eller Kristdemokraternas syn och värderingar, utan står närmast Liberalerna och i andra hand Centerpartiet.
Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?