• VCS
    Mon 20 May 2019 20:52
    6171 visningar
    301 svar
    -6 +5
    301
    6171

    Akademiker som röstar rött, varför?

    Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?

  • Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?
  • VCCS
    Thu 23 May 2019 13:53
    sextiotalist skrev 2019-05-23 13:47:53 följande:
    Kan lugnt säga att det är mycket ovanligt, snarare undantag där det sker. Skulle inte heller se ett företag som seriöst om de hade chefer som har ringa arbetslivserfarenhet och endast gymnasieutbildning.
    Det var hans allra första jobb någonsin, han hade aldrig haft en anställning innan, varken extrajobb eller sommarjobb. Han hade haft obligatorisk praktik på handelsprogrammet i gymnasiet, det var all erfarenhet så jo, tycker också att det var oseriöst att anställa honom direkt som högsta chef.
  • Anonym (Gå om grunds­kolan ts...)
    Thu 23 May 2019 18:29
    VCCS skrev 2019-05-23 13:43:36 följande:

    Nej, men ansträngningen att studera borde ge mer i lön än att inte gått en utbildning. Särskilt med tanke på att vi som studerat vidare har stora studieskulder.


    Du glömmer arbetsinsatsen och den individuella kompetensen. Det är inte svårt att ta sig igenom en högskoleutbildning och få godkänt om man läser till socionom, sjuksköterska, lärare osv, jag tycker att lönen ska komma efter man presterat och LÄRT SIG GENOM ATT ARBETA efter kanske 10 år och sen stiga. En 20-åring ska inte ha medalj för att hen studerat.
  • Anonym (Gå om grunds­kolan ts...)
    Thu 23 May 2019 18:31
    VCCS skrev 2019-05-23 13:52:18 följande:

    Du har fel i ditt påstående angående komvux. Om man inte har en gymnasieexamen har man en garanterad rättighet att studera på komvux, däremot begränsades möjligheten att läsa kurser du redan läst på gymnasiet för att höja ditt betyg. Med andra ord får du inte läsa kurser igen som du fått godkänt i, däremot kurser du är underkänd i eller om du helt saknar gymnasieutbildning så har du fortfarande rätt att studera på komvux. Jag har en vän som studerar gymnasiet på komvux nu i vuxen ålder, och han har ingen gymnasieexamen så därför får han det. Man får läsa på komvux om man inte har en gymnasieutbildning eller är underkänd i någon kurs, däremot om du klarat hela gymnasiet och alla kurser får du inte läsa om kurserna, du får däremot läsa kurser som krävs för behörigheten att söka till högskola.

    Jag är inte glad åt utvecklingen i England, där den fria rörligheten begränsas och där ett EU-utträde väntar. Men nu bor vi i Sverige och alla partierna till mitten och höger är för EU-samarbetet förutom SD, men klassar inte dem som klassisk höger utan högerextremister. Jag delar inte Moderaternas eller Kristdemokraternas syn och värderingar, utan står närmast Liberalerna och i andra hand Centerpartiet.


    Dom har begränsat möjligheterna. Moderaterna vill ha en bred arbetarklass utan möjligheter att ta sig någon annanstans eller möjlighet att klaga på situationen.
  • Fri 24 May 2019 00:23

    Gillar inte frågeställningen alls. Är visserligen själv akademiker, men jag ser ingen motsättning mellan mig akademiker och arbetare. Det ena är inte finare än det andra. Det är heller inte givet vem som tjänar mest.

    Motsättningen ligger istället mellan de som arbetar och de som inte gör det. Det är väldigt få som förstår hur höga skatterna på arbete är. Det är tårta på tårta på tårta. I slutskedet finns bara smulor kvar. 30% i sociala avgifter. Därutöver måste arb.givaren finansiera din tjänstepension eftersom det statliga systemet brakat ihop. Sen kommer 30-60% i inkomstskatt. Därefter måste 25% betalas i moms på alla inköp. Då har jag inte ens nämnt punktskatter på alkohol och bensin. Sen tillkommer trängselskatt för de som vill åka till jobbet. Av en arbetsgivarutbetalning om 80000 blir det 25000 kvar till arbetaren när allt är betalt.

    Många akademiker tycker de är väldigt mycket finare än andra. De är godhtesknarkare. De fattar inte hur hög skatt de betalar. Men de vill väl och matar det korrupta systemet med pengar.

  • Fri 24 May 2019 02:07
    +1
    Anonym (Gå om grundskolan ts...) skrev 2019-05-23 18:31:17 följande:
    Dom har begränsat möjligheterna. Moderaterna vill ha en bred arbetarklass utan möjligheter att ta sig någon annanstans eller möjlighet att klaga på situationen.
    Komvux har varit begränsat på samma sätt under senaste 30 åren eller så, helt rätt att de som kan sponsras av rika foräldrar inte ska kunna spendera tid där och bara läsa upp alla kurser de vill få bättre betyg i for att komma in på läkarlinjen och ta plats från dem som inte har gymnasieexamen!
  • Fri 24 May 2019 05:14
    +1
    VCS skrev 2019-05-20 23:59:48 följande:

    Arbetarrörelsen i sig inkluderar inte akademiker och socialdemokraterna kallar sig för arbetarepartiet. Akademiker är inte arbetare, och inkluderas därav inte av socialdemokraterna.


    Att Socialdemokraterna inte skulle inkludera akademiker är en lögn. Socialdemokraterna är ett parti som är inkluderande för alla som ställer upp partiets grundläggande värderingar om alla människors lika värde och delar partiets syn på fördelningspolitik som bygger på devisen "Betala efter förmåga, få efter behov".

    Det jag däremot misstänker att du blandar ihop detta med är hur fackförbunden arbetar. Där har vi LO-förbunden som täcker in alla traditionella arbetaryrkena och det är LO som ursprungligen bildade Socialdemokraterna och därför har Socialdemokraterna alltid varit en naturlig samarbetspartner till LO-anslutna fackförbund. Däremot har TCO och SACO som täcker in tjänstemanna och akademikeryrken valt att vara politiskt obundna men många som jobbar fackligt inom dessa förbund som även är aktiva socialdemokrater. Detta hade ju inte varit möjligt om ditt påstående om att Socialdemokraterna inte inkluderar akademiker varit sant.
  • sextio­talist
    Fri 24 May 2019 06:19
    LillaTjockaBertil skrev 2019-05-24 05:14:59 följande:

    Att Socialdemokraterna inte skulle inkludera akademiker är en lögn. Socialdemokraterna är ett parti som är inkluderande för alla som ställer upp partiets grundläggande värderingar om alla människors lika värde och delar partiets syn på fördelningspolitik som bygger på devisen "Betala efter förmåga, få efter behov".

    Det jag däremot misstänker att du blandar ihop detta med är hur fackförbunden arbetar. Där har vi LO-förbunden som täcker in alla traditionella arbetaryrkena och det är LO som ursprungligen bildade Socialdemokraterna och därför har Socialdemokraterna alltid varit en naturlig samarbetspartner till LO-anslutna fackförbund. Däremot har TCO och SACO som täcker in tjänstemanna och akademikeryrken valt att vara politiskt obundna men många som jobbar fackligt inom dessa förbund som även är aktiva socialdemokrater. Detta hade ju inte varit möjligt om ditt påstående om att Socialdemokraterna inte inkluderar akademiker varit sant.


    Att ts missat stora delar av svensk historia, rätt okunnig om verkligheten har nog de flesta förstått. Men jag är rätt säker på att socialdemokraterna bildades före LO, och lite OT, det har funnits moderata riksdagsledamöter som varit medlemmarna i LO.

    Sedan är jag väldigt oroad om den allmänna inställningen på socionomutbildningen är att få ett chefsjobb och tjäna pengar som första arbete. Att ha drömmar eller planer att i framtiden bli chef är inget konstigt. Men som första jobb
  • VCCS
    Fri 24 May 2019 06:35
    sextiotalist skrev 2019-05-24 06:19:13 följande:

    Att ts missat stora delar av svensk historia, rätt okunnig om verkligheten har nog de flesta förstått. Men jag är rätt säker på att socialdemokraterna bildades före LO, och lite OT, det har funnits moderata riksdagsledamöter som varit medlemmarna i LO.

    Sedan är jag väldigt oroad om den allmänna inställningen på socionomutbildningen är att få ett chefsjobb och tjäna pengar som första arbete. Att ha drömmar eller planer att i framtiden bli chef är inget konstigt. Men som första jobb


    Jag är som sagt inte född och uppvuxen här, vilket kan påverka synen på det hela men i min värld förstår jag fortfarande inte var akademiker inkluderas i arbetarrörelsen. Arbetarrörelsen går ju inte på första maj och tar kampen för akademikers villkor, löner etc.

    Jag skulle säga att 95 % har den inställningen att det är chefsjobb som gäller. Jag har mött flera studenter som sagt att dem aldrig skulle falla sig in att jobba som anställd inom yrket, då skulle dem hellre gå tillbaka till Ica osv för dem skulle förlora så mycket pengar på att jobba som socionomer utan chefsbefattning. Man kan bli chef snabbt inom äldreboende/LSS-boende men troligtvis enbart om man haft praktik som det under utbildningen, vilket nu flera 20-22 åringar ska ha.
  • VCCS
    Fri 24 May 2019 06:40
    LillaTjockaBertil skrev 2019-05-24 05:14:59 följande:

    Att Socialdemokraterna inte skulle inkludera akademiker är en lögn. Socialdemokraterna är ett parti som är inkluderande för alla som ställer upp partiets grundläggande värderingar om alla människors lika värde och delar partiets syn på fördelningspolitik som bygger på devisen "Betala efter förmåga, få efter behov".

    Det jag däremot misstänker att du blandar ihop detta med är hur fackförbunden arbetar. Där har vi LO-förbunden som täcker in alla traditionella arbetaryrkena och det är LO som ursprungligen bildade Socialdemokraterna och därför har Socialdemokraterna alltid varit en naturlig samarbetspartner till LO-anslutna fackförbund. Däremot har TCO och SACO som täcker in tjänstemanna och akademikeryrken valt att vara politiskt obundna men många som jobbar fackligt inom dessa förbund som även är aktiva socialdemokrater. Detta hade ju inte varit möjligt om ditt påstående om att Socialdemokraterna inte inkluderar akademiker varit sant.


    Nu är jag inte direkt aktiv inom förbundet men får hem medlemstidningar på grund av medlemskap och kan inte se någon rödgrön lutning, tvärtom så får regeringen väldigt mycket kritik av mitt fackförbund som är Saco-anslutet.

    Min mening var att socialdemokraterna heter till och med arbetarepartiet, och ingår i arbetarrörelsen. På vilket sätt inkluderas akademiker i ?arbetarepartiet? eller ?arbetarrörelsen?, det ser jag fortfarande inte även om man ställer upp på deras politik i övrigt. Enda rödgröna partiet som aktivt omfattar akademiker är Miljöpartiet, deras väljarkår är den mest högutbildade av alla partier enligt flera kartläggningar. Socialdemokraterna och SD har mest lika väljarkår då båda är väldigt starka bland de med lägre utbildning och svaga bland de med högre utbildning.
  • sextio­talist
    Fri 24 May 2019 07:52
    +1
    VCCS skrev 2019-05-24 06:40:32 följande:
    Nu är jag inte direkt aktiv inom förbundet men får hem medlemstidningar på grund av medlemskap och kan inte se någon rödgrön lutning, tvärtom så får regeringen väldigt mycket kritik av mitt fackförbund som är Saco-anslutet.

    Min mening var att socialdemokraterna heter till och med arbetarepartiet, och ingår i arbetarrörelsen. På vilket sätt inkluderas akademiker i ?arbetarepartiet? eller ?arbetarrörelsen?, det ser jag fortfarande inte även om man ställer upp på deras politik i övrigt. Enda rödgröna partiet som aktivt omfattar akademiker är Miljöpartiet, deras väljarkår är den mest högutbildade av alla partier enligt flera kartläggningar. Socialdemokraterna och SD har mest lika väljarkår då båda är väldigt starka bland de med lägre utbildning och svaga bland de med högre utbildning.
    Det märks att du är historielös. Olof Palme t.ex var en väldigt välutbildad socialdemokrat med rötter i överklassen.
    Lite OT, men även LO-förbunden är kritiska till dagens regering, hett tips. Dessutom är både LO och SACO-förbunden kritiska till de förändringar som det har flaggats om inom LAS. Jag är förtroendevald inom ett SACO-förbund.

    Det stämmer att socialdemokraterna har sina rötter i arbetarklassen. Men de har även arbetat mycket för utbildning och att även de inom arbetarklassen ska ha möjlighet att utbilda sig.
    Under 60-talet och 70-talet så var det väldigt mycket sympatier hos socialdemokraterna och övriga vänsterpartier bland akademikerna.  Jag, som är uppvuxen i en akademisk medelklass, vet att många av mina föräldrars vänner röstade på socialdemokraterna, pappa var politiskt aktiv (inte sosse) och mötte politiker från olika partier och generellt så var dessa, oavsett politiskt färg, mer välutbildade än svensken i gemen.

    Jag gick själv på ett gymnasieskola som ansågs vara en av de rödaste skolan i Stockholm, samtliga linjer var högskoleförberedande på det gymnasiet och många av eleverna hade föräldrar som tillhörde (välutbildade) kultureliten i Stockholm med starka vänstersympatier.

    Rent historiskt så är det mer incitament att rösta med hjärtat mer än plånboken idag. Eftersom mycket av det som är mer plånboksröstning, är faktiskt historia idag. De höga marginalskatterna (som kunde ligga på 80-90 procent) är borta nu, förmögenhetsskatt, arvskatt, gåvoskatt är inte kvar. Skatter som var väldigt inriktade på de som hade bra ekonomi.
    Lägg då till att många sk arbetaryrken ger ofta mer i plånboken än många akademiska utbildningar och att många är egna företagare.

Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?